Tammimammat 2008

  • Viestiketjun aloittaja Catriina
  • Ensimmäinen viesti
~Rosa~
Joo, on täällä meilläkin noita kursseja. tosin kaverini piti sitä ensimmäistä osiota turhana tai sanoi tarvitsevansa psykologia sen kkäynnin jälkeen enemmän kuin sitä ennen:) Oli siis joku psykologi kertonut jotain. Hällä tosin tämä valmennus ollut vasta rv 31 ja 32. Siis kahdella kerralla jotain. Synnytysvalmennuksetkin täällä pakkaa jäämään viime tinkaan, tällä samaisella kaverilla vain 20pv ennen laskettua aikaa! Voi olla hyvinkin, että on ehtinyt tutustua synnäriin jo ennen varsinaista valmennusta... :)
 
Nintsu -81
Rosa, mä oon käynyt yhden kerran neuvolalääkärillä (viikolla 9), ja siinä yhteydessä teki sisätutkimuksen... Kolme neuvolalääkärikäyntiä kuuluis periaatteessa raskauden aikana käydä, mutta kaikkialla se ei kait oo mahdollista. Nyt ois sitten tarkoitus saada lääkäriaikaa lähiviikoille, näin ainakin käsitin neuvolatädin puheista. Ollaan menossa ens maanantaina neuvolaan, katotaan saanko lääkäriaikaa mihinkään (viimeksikin oli tarkoitus olla lääkäri myöhemmin, mutta oli niin täyttä että aikasin mentiin... niin ja mun kilpirauhasen vajaatoiminta oli kanssa yksi syy). Ootko kysynyt neuvolasta että miten teilläpäin on tapana, koska neuvolalääkäritarkastus olisi tulossa? Kyllähän semmonen nyt on pakko tehdä ennen synnytystapa-arviointia... Tyhmää etteivät oo ilmottaneet sulle mitään!

Mä en tiedä onko meillä mitään valmennuksia, ei oo koskaan puhuttu niistä. Sen tiedän että synnytysvalmennukseen täytyy hakeutua ihan ite, ja varmaan kaikki muutkin täytyy ottaa ite selvää ja hakea jos jotain löytyy. Onkos Jumbojätti synnyttämässä Hyvinkäällä? Etkö ollutkin hyvinkääläinen? Mä oon kotoisin sieltä, ja ajatteltiin miehen kanssa tulla sinne synnyttämään jos ei mitään ihmeellistä tuu raskauden kanssa... Isovanhemmille olisi vaan kilometrin matka sairaalalta, voitais viedä tuo karvapallero sinne hoitoon. =)

Voi, mun oli pakko tilata eilen Ellokselta semmonen vauvan "starttipaketti" joka sisälsi 8 osaa... Oli tarjouksessa 15 €, ja siinä oli potkupukuja, myssyä, nuttua, jopa peitto! Beigen värisenä tilasin... Ja samalla oli pakko sitten tilata vauvan kylpypyyhe ja kolmet sukat... Niin ja itelle pari paitaa, legginsit ja saappaat.. Tietty.. =)

Nintsu + tyyppi 21+1
 
~Rosa~
Ulla: Se äitiyspakkauksen kestovaippasetti (taisi olla yksi kuori ja yksi sisävaippa) näytti olevan kokoa 3-6kg.

Nintsu: Enhän mie ole koskaan muistanut kysyä neuvolalääkäristä... kaverin kanssa sitä vaan pohdittu ja ihmetellä. On niin laho pää, että pitäisi vissin laittaa lista ylös mitä kysyä seuraavalla kerralla neuvolassa... Mutta tätä yleistä hajamielisyyttä taisi olla muillakin???

Rosa
 
Lumi80
Olen nyt takaisin lätätön tällä puolen (kiitos, Rosa, kun kyselit -- oon kotiutunu suht hyvin vaikka parin päivän jälkeen poden vielä Suomi-ikävää) ja kiva huomata että keskustelua on käyty tosi vilkkaana.

OP ja Nuppu: kiva että pääsette lomalle (meilläkin oli vika ulkomaan loma ennen vauvaa nyt kun olimme pari viikkoa Suomessa, mutta teemme täällä vielä muutamia viikonloppureissuja lähi-osavaltioihin kahdestaan ennen tammikuuta). Mulla ei ollu Suom-Saksa-Kalifornia-lennoilla mitään varsinaisia ongelmia, kunhan muistin liikkua n. kerran 1-2 tunnissa, ettei jalat, selkä ja takapuoli väsy/puudu. Ainoa harmi oli että lennon jälkeen nilkat ja sääret oli ihan mielettömän turvonnu pari päivää, oikeesti oli ihan kuin nilkat ois paisunu kaksinkertaiseksi. (Mökillä saadut hyttysenpuremat turvottivat entisestään, mutta se onkin toinen juttu!) Turvotusta kai auttaa jos kävelee koneessa ja käyttää tukisukkia. Mutta kaikenkaikkiaan teidän ei tarvii olla huolissaan mistään, koska lentäminen raskaanakin onnistuu hyvin.

Suomen loma meni loistavasti. Oli ihanaa nähdä perhettä ja kavereita, jotka kaikki ilahtuivat vauvauutisesta. Menen varmaan maaliskuussa takaisin Suomeen vauvaa näyttämään (olen itse lentänyt ekan kerran atlantin yli 2kk ikäisenä ja lääkäreiden mukaan sen ikäisen kanssa voi jo hyvin lentää). Oli ihanaa saada olla puhtaassa ilmassa ja ihailla Suomen luontoa, jota arvostan nyt vieläkin enemmän kun en asu siellä. Oikeasti, Suomessa on kyllä asiat tosi hyvin ja se on turvallinen maa lapsille, jne. (Huomaa että mulla on nyt jo ikävä takas!) Mun mieskin on suuri Suomi-fani, ja vaikka meillä on täällä kaikki tosi hyvin, mietimme just miten saamme oltua molemmissa maissa suht tasapuolisesti niin että lapsemme saa/saavat molemmat kulttuurit.

Mun firmassa ei ole mitään äitiyslomaa joten en oo kertonu vielä töissä raskaudesta, koska toivon voivani jatkaa töitä puolipäiväisesti lapsen syntymän jälkeen. (Täällä on ihan yleistä, että kahden viikon - kahden kuukauden ikäinen vauva viedään hoitoon jos äidin on pakko mennä töihin... Aika hurjaa mun mielestä. Me ei haluta laittaa vauvaa hoitoon ennen kuin hän osaa puhua ja kävellä, joten otamme hoitajan kotiin.) Tai eihän sitä voi varmasti vielä tietää ja mieli saattaa muuttua vauvan syntymän jälkeen niin että haluan olla kotona vaikka kuinka kauan, mutta näin olen ainakin nyt ajatellut. Mun mies on sanonut että hänelle sopii kumpi vaan, että voin olla kotona niin pitkään kun haluan (ei mitään stressiä siitä että mun pitäis jotenkin tuottaa ja saada rahaa jne.) tai jos haluan saada aikuiskontakteja jotta jaksan olla parempi äiti, hänelle sopii että olen 4-5 tuntia päivässä kotoa käsin töissä ja meillä on sen aikaa hoitaja kotona. Mulla on pomon kanssa kehityskeskustelu viikon kuluttua, joten silloin mun on viimeistään kerrottava, koska se on tekemässä suunnitelmia ens vuodeks et miten mua lisäkoulutetaan ja miten pääsen etenemään ja saan lisää vastuuta, jne. Apua!!! Ainoa mikä mua huolestuttaa töihin liittyen on että mun pomo ottaa multa kaikki mielenkiintoiset projektit pois tammikuuhun asti, koska kuvittelee etten pysty hoitamaan niitä. Sillä on vähän omituinen asenne välillä naisia kohtaan. Olen kuitenkin osoittanut, että pystyn tekemään työt raskaanakin (huhtikuusta lähtien) joten luulisin että pomo tajuaa että pystyn jatkossakin. Hän kuitenkin varmasti miettii että outoa etten kertonut aiemmin. Aion sanoa, että halusin varmistaa että kaikki on ok ennen kuin kerron. Jos jollain on hyviä ideoita miten mun kannattaa toimia, niin otan todella kiitollisena ideoita vastaan. Täällähän ei lain mukaan voi erottaa raskaana olevaa, mutta raskauden jälkeen voidaan erottaa, jos ei pysty suoriutumaan töistä. Tarviin siis ideoita miten saan esitettyä asiani niin, että pomo tajuaa että hänen kannattaa pitää mut puolipäiväisenä vauvan syntymän jälkeen, koska firma on sijoittanut mun koulutukseen ja kehitykseen. Kiitos jo etukäteen vinkeistä!

OP79: Mistä tilasit Maija Mehiläinen ja muuta DVD:t? Mäkin haluan tilata ne, suomen kielitaidon ylläpitämiseksi ja muutenkin kun ne on niin kivoja.

Catriina: Mun vatsa on myös kasvanu vain edestä, eikä ollenkaan sivuilta. Eli takaa päin ja edestä katsottuna on vaikea huomata mahaa, mutta sivusta sen kyllä näkee. Tai siis kukaan ei huomaa ennen kuin kerron, ja silloinkin saan kuulla että maha näyttää pieneltä vaikka raskaus on yli puolessa välissä. Suomessa ruokahaluni palasi - onneksi - ja söin tosi paljon ruisleipää ja kaikkia ihania Suomi-ruokia. Oli yllättävää huomata, että mun paino oli laskenu, vaikka mahaa on selvästi tullu lisää (tuntu että maha kasvoi ihan yht'äkkiä Suomen loman aikana, vaikka muut kuin mies eivät sitä huomaa). Miehen mukaan laihtuminen johtuu siitä että me käveltiin niin paljon. Täällä kun normaalisti liikutaan valitettavasti paljon autolla, mutta Suomessa kävelemme enemmän.

Nyt ehkä hieman arka aihe, mutta pakko kysyä koska mua kiinnostaa ja koska tammikuusta lähtien tarviin neuvoja. Meneekö teillä muilla hermot miehen äidin tai oman äidin tai muiden sukulaisten kanssa siitä, että he neuvovat jo nyt miten pitää toimia, mitä pitää ostaa vauvalle, jne.??? Me haetiin eilen koira miehen äidiltä hoidosta, ja sain kuulla aivan uskomattomia kommentteja mm. siitä, ettei hyvä äiti voi käydä töissä vaan kuuluu olla "vain" äiti ja hoitaa lapset itse kotona kouluikään saakka, ja sain suuret paheksunnat siitä että aion ottaa hoitajan kotiin. Kun mieheni sanoi että lapsella tulee olemaan hoitaja kotona (sen aikaa kun olen töissä 4-5 tuntia kotoa käsin, jos kaikki menee hyvin) niin miehen äiti huusi että "Entäs minä sitten? Mutta minähän olen lapsen isoäiti!" Ihan kuin ne olisivat toisensa poissulkevia asioita. Sanoin miehelleni että minua loukkaa jos joku antaa pyytämättä neuvoja, varsinkin kun miehen äiti ei ole itse ollut mikään malliäiti, enkä todellakaan aio kasvattaa lastani samalla tavalla kuin mitä hän teki. (Mieheni on siis aivan ihana, mutta hänen äitinsä on aika hankala ja mieheni ja minä molemmat vitsailemme omista lapsuuden horror-kokemuksista, että ainakin tiedämme miten ei pidä toimia!) Sitten miehen äiti luetteli noin 50 asiaa mitkä meidän pitäisi muka heti paikalla ostaa vauvalle. Sanoin etten aio ostaa paljon mitään, koska saan kavereiltani paljon käytettynä (eikä vauva muista oliko uutta tavaraa vai ei, vaan sellainen on tärkeämpää kouluikäisenä). Sanoin miehelleni jälkeenpäin että onneksi olemme sopineet että kasvatamme lapsemme niin kuin itse haluamme emmekä kuuntele muiden neuvoja, jos ne ovat ristiriidassa oman ajattelumme kanssa. Meille on ihan sama mitä muut tekevät (kunhan ei vahingoita toisia, jne.) mutta jokaisen pitäisi mielestäni antaa toisten elää valitsemallaan tavalla. Mun ärsytystä lisää ehkä se, ettei oma äitini ole sen tyyppinen, että antaisi neuvoja. Itse asiassa nuorempana muistan joskus toivoneeni että hän olisi kysellyt enemmän asioitani tai puuttunut asioihin, mutta nyt pidän siitä että saan tehdä kaiken omalla tavallani. Sori tää vuodatus, mutta jos jollain on vastaavia kokemuksia tai ehdotuksia miten voi nätisti sanoa, että kiitos vaan mutta me aiomme tehdä näin, niin haluan ehdottomasti kuulla. Täältä saa aina niin hyviä vastauksia teiltä, että jään odottamaan.

Mukavaa loppuiltaa kaikille! (Mulla on eka lomanjälkeinen työpäivä edessä, samoin ultra iltapäivällä!)
 
OP79
Ei ole mullakaan ollu neuvolalääkäriä, koska oli kesän ajan täällä tosiaan terveyskeskuksissa säästöbudjetti ja paikat kiinni. Eli 2 neuvolalääkäriä on vain yhteensä, joista eka on joskus vkon 26 aikoihin..tai jotain sellasta. Seuraavalla neuvolakäynnillä sit varataan se aika. Ja pääsen puhumaan synnytyspelosta myös sen kans, kun se neuvolan nainen on niin huono kertomaan/tukemaan tossa aiheessa. Mua siis kopeloitiin kyllä sillon, ku kävin siel päivystyksessä. Se oli jotain ihan kauheaa. En tiiä, pitääkö raskaana ollessa sisätutkimus tehdä jotenkin erilailla ku normi gynetutkimus, mut toi käynti oli tosi hirveä. Jotenki se äijä repi ja venytti paikkoja ihan kauheesti ja näytteenottokin tuntu tosi ikävälle.

Lumi80: Ostin ne DVD:t www.lastenleffat.fi sivustoilta. 7,99 €/DVD. Postikulut oli Suomeen 1 €/tilaus. Luulisin, et lähettäävät niitä myös sinne Amerikkaan postikuluja vastaan, jos et halua niitä tilata esim. sun vanhempien luo. Vaikutti nimittäin siltä, et ne hoitaa koko bisnestä jonkun kotoa.
 
Nunnu79
Moikka!

Mä oon käyny kerran lääkärissä raskausaikana, toinen aika on jo varattu. Kuulostaa olevan aika kuntakohtaista tuo, et miten saa aikoja. Niin ja perhevalmennusta on myös, kerran kuussa tosin vaan. Syksyn mittaan käydään siis kolmesti ja sen lisäks päästään tutustuun synnytysosastoon. Sinne Hyvinkäälle minäkin oon menossa.

Käytiin rakenneultrassa tänään. Säikähdettiin aika tavalla, kun sydämessä ei näkynyt ensin kaikkea mitä piti. Muuten kaikki oli kuulemma kunnossa ja näytti hyvältä. Kätilö sanoi, et tuskin tässä mitään on, mut täytyy nyt kuitenkin pyytää erikoislääkäri paikalle. Jouduttiin miehen kans odottaan yli puol tuntia käytävässä, ennen ku tutkimus jatkui. Erikoislääkäri käytti konetta ja etsi ja etsi, siinä oli jo kolme totista ihmistä kattelemassa kuvaruutua. Aika tuntu kamalan pitkältä, kunnes vihdoinkin löytyi se mitä pitikin. Oli kuulemma vauva ollut sellaisessa asennossa, ettei saatu sydäntä näkymään kunnolla. Mitään ei ollut siis vialla, onneksi. Melko lailla kyllä säikäytti se mahdollisuus, et kaikki ei oliskaan kunnossa.

Nyt olo on jo ihan hyvä ja onnellinen.

Tsemppiä, Lumi, sukulaisten kanssa. Kyllä se vaan niin on, että me tiedetään itse parhaiten, mikä meidän vauvalle on hyväksi. Kun vaan muutkin ymmärtäis sen, ettei neuvois pyytämättä.
 
Nuppu 80
jesh mahassa taas myllertää pieni elohiiri :) ja ylihuomenna rakenneultra jee

Kylläpä tosiaan aika rientää kun puoliväli on muutamilla jo ylitetty :)

Mutta nyt takas nukkuu ku oon ollu kauheessa flunssassa ja väsyttää ihan hirveesti, pakko viel mennä töihin huomenna :( yrittäjänä ei paljoo pidetä saikkua :(

Nuppu + myllerö 19+0
 
Nintsu -81
Tervetuloa Lumi "takaisin"!! Kiva kuulla kuulumisia, ja jännää miten systeemit vaihtelee Suomen ja Jenkkilän välillä... Täytyy olla onnellinen että täällä on tuo mammaloma vaikka töihin melko nopsaan sen jälkeen aionkin mennä. Se on sitten NIIN ärsyttävää kun kaikki muut tietää paremmin kuin sä itse mikä a) on hyväksi raskauden aikana, b) on hyväksi vauvalle ja c) on hyväksi sulle äitinä. Me ei olla anopin kanssa missään tekemisissä eikä onneks näin ollen tartte setviä sen kanssa kasvatustapa-erimielisyyksiä. Mun äiti kyllä kanssa välillä huomauttelee ja muistuttaa, mutta yleensä ihan asiallisista aiheista. Ja töissä tulee neuvoa joka tuutista, mutta oon antanut niiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos... Hassua muuten, sama tilanne oli silloin kun hommattiin koira, silloin oli myös kaikki neuvomassa mitä pitää tehdä ja mitä ei saa tehdä jne. Aina ne muut luulee tietävänsä paremmin!

Koskas sulla Nunnu olikaan laskettu aika? Ajattelin että satuttaiskohan samaan aikaan synnyttämään... =) Hyvinkään sairaalassahan on ne synnytysvalmennus / -tutustumiskäynnit keskiviikkosin, mutta meinataan mennä kyllä aika loppuvaiheessa vasta. Hyvä että kaikki oli ultrassa ok, me kanssa jouduttiin ekassa ultrassa odottelemaan puoli tuntia kun ei mahalaukkua näkynyt.. Oli tosi inhottavaa olla edes sen aikaa epätiedossa!

Hyviä vointeja kaikille ja paranemisia Nupulle ja Jumbojätille! Niin ja hyvää yötä...
 
~Rosa~
Huomenta!

En tiedä pitäisköhän soitella tänään neuvolaan ja esittää toivomus päästä pariksi päivää huilimaan kotiin. Mulla on tosi puuduksissa lantio. Aamulla tuntui, että mitenköhän pääsee sängystä ylos. Muutenkin on jotenkin tosi vetämätön olo. Tuntuu vaan, ettei viitsisi olla töistäkään pois, mutta tuntuu kyllä itsestä, että en jaksa istua tapittaa tässä työtuolissa lantio ei-varsinaisesti-kipeänä, mutta hankala on silti olla... Mitä mieltä olette?

Tervetuloa (meinasin sanoa, että tänne kotiin, mutta sanonkin vaikka tänne elleihin...) Lumi80! Mahtavan pitkästi olit jaksanut kuulumisiasi kirjoitella. Tuo anoppi-ongelma kuulosti kyllä aika ikävältä... Täytyy myöntää, että kyllä sitä samaa on osittain meilläkin. Oma äitini tietää olla neuvomatta minua liikoja. Uskon, että se jotenkin tietää, että minä kyllä selviän. Anoppi ei ole vielä hirveästi puuttunut mihinkään, mutta sen luonteen kun tiedän, niin varmasti se sen taidon vielä ehtii esittää monet kerrat. "Kun ennenkin tehtiin näin..." ja "Kannattaa ehdottomasti tehdä niin..." Oon joskus miehelleni puhunut, että miten sitä osataan hoitaa vauvaamme, mutta lähes samaan hengenvetoon olen lisännyt, että kai sitä kuitenkin sitten itse tietää mikä on omalle lapselleen parasta ja sitä "oikeaa" hoitoa. Meillä kun on tuo raksakin meneillään, niin anoppi kyllä tuntuu tietävän ja omaavan sen parhaimman maun sisustuksen ym. suhteen, että jo kauhulla odotan kuinka se alkaa kantaa mattoa ja verhoa meidän asuntoon... Toivottavasti ymmärtäisi kysyä ensin mikä miellyttää, jos haluaa jotain ostaa. Ja sen se tietää myös, että minkä väriset tapetit/maalit kannattaa laittaa, että "Ethän nyt ainakaan tuollaista sitten..."

Tuo meidän kunnan lääkärineuvolajuttu johtuu varmaan siitäkin, että täällä on tosi vähän tällä hetkellä lääkäreitä ja muutenkin vissin koko terveyskeskus sekaisin. Kai ne joillekin pakkolomillekin sieltäkin joutuvat. Kauheeta ajatella! Kavereiden lastenneuvolat (vai onko nekin jotain lääkärineuvoloita) on kauheesti myöhässä. Esim. yhdellä kaverilla lapsi on jo 8kk ja vieläkin odottaa pääsyä 6kk neuvolaan tai lääkärineuvolaan, en niin hirveesti ole näistäkään vielä perillä...

Onneksi Nunnu79 teidän vauvalla oli kaikki kunnossa rakenneultrassa! Kuulostaa kauhealta tuollaiset odottelut ja lääkäreiden pitkä hiljaisuus ja vakavat katseet...

Mutta, alan tekemään jotain ja mietin, soittaisinko ja lähtisinkö käymään siellä neuvolassa... Tekis kyllä niin terää lähteä vähän huilimaan kotiin...

Rosa ja Piiperöinen rv 20+1

 
Catriina
Huomenta,

Lumi80, kiva kuulla sinusta! Itse olen ajatellut mennä töihin kun vauva on vajaan vuoden ikäinen eli näillä näkymin pidän itse täyden äitiysloman sekä siihen päälle vielä ensi vuoden kesä- ja talvilomat, joten ensi vuoden marraskuussa olisi näillä näkymin töihin paluun aika. Toisaalta olemme myös miettineet, että jos jättäisin pari viimeistä äitiyslomaviikkoa pitämättä ja palaisin töihin paria viikkoa suunniteltua aikaisemmin. Täten mieheni voisi pitää isäkuukauden eli neljä viikkoa mun äitiysloman perään. Tuo isäkuukausi oli ihan uusi asia mulle. Viime neuvolakäynnillä kuulin siitä eka kerran. Isyyslomaa mieheni varmaan pitää pari viikkoa kun pääsemme sairaalasta, ja kolmannen viikon jossain sopivassa välissä. Miten te muut aiotte tehdä?

Mun anoppi asuu Kiinan aurinkorannikolla (Hainanin saari) ja neuvoja tulee sieltä suunnalta juuri sopivasti. Viikoittain jutellaan msn:n kautta. Hänelle meidän vauva on ensimmäinen lapsenlapsi ja hän on todella innoissaan asiasta. Samoin mieheni isäpuoli ja muu Kiinan suku. Oma äitini on neuvonut jonkin verran, ja neuvoja kyllä tarvitsenkin. Paras neuvoja, johon eniten luotan, on kyllä oma siskoni, koska hänellä on paljon kokemusta vauvoista (viiden verran) ja kaikki tuo ihan viime vuosilta ja kuukausilta. :)))

Rosa, hae ihmeessä sairaslomaa, jos olo ei ole hyvä.

Nunnu79, onnea rakenneultran johdosta!

Catriina ja Pikku kultanen 23+0
 
~Rosa~
Ei tullut neuvolantätiltä muuta kuin venyttele-venyttele -kommentteja, kun soittelin sinne heti kahdeksalta. Ei siis auta.... :(

tuo isäkuukausijuttu oli mullekin uusi ja sitä on kovasti tullut mietiskeltyä, mutta meillä tilannetta hankaloittaa se, että mulla ei ole vakipaikkaa mihin palata niin taitaa mieheltä jäädä isäkuukausi pitämättä. Toisaalta eihän sitä koskaan tiedä, jos sattuisi jotain sopivaa työtä juuri niihin aikoihin kohdalle, jota voisi sitten hakea. Sopii toivoa.
 
Catriina
Jaksinkia Rosa! Mulla alkaa lantiota ja ristiselkää pakottamaan, jos istun liian kauan työpöydän ääressä ilman taukoja. Kävelylenkit auttaa ja vessavenyttelyt. Eikö väsymyksenkin takia saa sairaslomaa kun on raskaana? Mulle neuvolatäti mainitsi asiasta heinäkuulla.
 
~Rosa~
Catriina: Samoin ja aamulla oli ihan kauheeta nousta sängystä. Mulle ei kyllä puhunu neuvolantäti mitään sairaslomasta. Käski vaan venytellä ja voivotteli... V****tuttaa, ei vaan jotenkin jaksais. heti on muutenkin veto pois, kun on vähän kipuja. Oon tässä koittanut kyllä työhuoneessakin välillä piilossa venytellä ja käynyt välillä kävelemässä, muttakun pitää uudestaan istahtaa, niin alkaa juilimaan. Inhottavaa.
 
emmu
Heippa,

mä kirjoittelen nyt tosi pitkästä aikaa tänne. Oon sairaslomalla ainakin tämän päivän. Viikonloppuna supisteli sillai, että sattui tuolta mahankin alta. On mua koko ajan supistellut tuosta mahan päältä (samoin kuin esikoisestakin) mutta olivat siis viikonloppuna vähän erilaisia ja kipeämpiä kuin normaalisti. Ajattelin kyllä etten halua jäädä sairaslomalle, mutta sitten kun työpaikkalääkäri ja terveydenhoitaja oli sitä mieltä että pitää levätä kotona niin eihän siinä muu auttanut. Mulla on perjantaina rakenneultra, mutta tietty jos jotain tulee niin menen aikaisempaa tarkastukseen. Mulla on kyllä itsellä ihan hyvä olo ja vauvankin liikkeet tuntuu hyvin.

Meillä on vielä sellainenkin iso muutos tässä meneillään, että mies muutti alkuviikosta Norjaan ja ollaan sitten esikoisen kanssa menossa sinne kunhan mun äitiysloma alkaa. Ukko meni sinne töihin talveksi. Mä niin toivoisin, että pysyisin terveenä tän mahani kanssa, kun en kait muuten saa matkustaa sinne. Vähän kurjalta tuntuu, mutta jos sitten loppuviikosta tietäis enemmän.

Mekin ollaan hankittu jo pinnasänky. Ensimmäisellä oli lainasänky, mutta nyt piti ostaa oma. Ostettiin sellainen muuramen 10-vuotta vanha pinnasänky. Se on kyllä tosi hyvin säilynyt. Laina sänky oli silloin tuo Brion sänky, joka oli käytössä tosi hyvä. Tää nykyinen on ehkä vähän pienempi ja päädyt on umpinaiset, mutta käytössähän sen sitten näkee kuinka se toimii.

Nyt pitää palailla tuohon sohvalle lepäilemään ettei oo niin huono omatunto tästä sairaslomasta :) Mä oon just sellainen että pään pitää olla vähintään irti ennenkuin jäisin sairaslomalle.
 
OP79
Pikainen tuskan ulos päästäminen kesken töiden.. Saattaa tulla ahdistus.. Jouduin tänään varaamaan kättäriltä synnytyspaikan, jotta pääsee perhehuoneeseen sit kun aika koittaa. Huih..jotenkin nyt on niin aikasta vielä. Ettei tahtois tollasta miettiä ja alkaa ahdistaan, ku asiaa miettii, et se vauvahan tulee sieltä tosiaan joskus pois ja ei mitenkään miellyttävällä tavalla tulekkaan..

18+1
 
Nintsu -81
Mä oon kanssa pohtinut pitäiskö soittaa töihin ja jäädä ainakin huomiseksi saikulle... On ollut selkä sen verran kipeä ja nyt on kuumeinen ja jotenkin tukkonen olo.. Kuumetta ei kuitenkaan oo (oisin toivonut että olisi, olis ollut NIIN paljon helpompi jäädä pois) ja mä oon kanssa vähän huono pitämään sairaslomaa. Eikö teillä Rosa voi olla yhtään päivää omalla ilmoituksella pois? Jos tuntuu ettet jaksa ja lantio puutuu niin sairaslomaa vaan!

Hyvää päivänjatkoa!

Nintsu + tyyppi 21+2
 
~Rosa~
Nintsu: Voihan meillä toki olla muutaman päivän pois. Menee sit vaan pekkasten tai rokulin piikkiin ja sekin on minusta toisaalta väärin, jos tunnen itseni huonovointiseksi enkä jaksa olla töissä, niin ei sen mikään pekkanen pitäisi olla... Vai? Kuitenkin saikulla saa palkkaa. Mutta jos tämä ei tästä yhtään helpotu, niin huomenna en taida jaksaa... Toisaalta meni kyllä niin sisu kaulaan, että vaikka puukkoa iskis lantioon tai selkään tai minne vaan, niin en sairaslomaa kerjää! PRKL!Tuntuu, että joillakin (en sano että täällä!) on paljon helpommin herunut saikkua. Yksikin ystävä jäi jo saikulle vaikka la vasta tammikuussa (toki hänellä fyysisesti raskaampi työ enkä itse edes niin pitkään haluaisi ollakaan saikulla) ja yksi jäi pois rv 24. Toki vaivat on erilaisia ja lääkärin/terveydenhoitajan arvioitava, mutta että kun yrittää yhtä, kahta päivää saada levähtää niin EI, venyttele... No tiedän kyllä, että sekin varmasti auttaa asiaa. Raskasta vaan. Aamukin alkoi taas oksentamisella, että se taas siitä hehkutuksesta aikaisemmin... kauheita valitusvirsiä mulla vaan tänään... Älkää pahastuko. Vauva melskaa oikein kunnolla!

Rosa
 
~Rosa~
En muistanutkaan mainita, että varasin eilen mulle ja miehelleni pienen virkistymisloman! Ei siis lähdetä minnekään kauas, ei edes lentokoneella vaan ihan omalla autolla n. 300km päähän kylpylään pariksi yöksi. Tosin vasta marraskuussa. Saa nähdä millainen valas sitä jo silloin on, mutta aivan sama. Kai raskaana olevatkin on ihmisiä ja voi käydä hemmottelemassa itseään ja lillumassa vedessä...? kuulostaako teistyä ihan kauheelta?

Rosa, taas...
 
OP79
HUoh, vihdoin kotona. Tuntuu niin pitkiltä noi työpäivät.. Isyyslomista on ollu keskustelua.. Meillä mies yrittää olla ainakin pari ekaa viikkoa kotona. Sillai, et minä olen kokonaan toipunu ja on päivärutiinit aika selkeät. Virallista isyyslomaahan ei meillä ole, kun mies on yksityisyrittäjä. Kaikki lomat on siis vain kieltäytymisiä töistä (mikä ei ole hyvä juttu, mut toisaalta asiakkaat on varmaan aika ymmärtäväisiä), joita tarjotaan tai töiden siirtämistä eteenpäin. Mut hyvä asia on siis, et tarvittaessa mies voi tulla kotiin töistä, jos tilanne vaatii ja työt sallii. Ja käväistä töissä, jos on ihan pakko. Tai tehdä töitä kotoa käsin. Minä olen kyllä ainakin vielä tässä vaiheessa ajatellu, et meen takas töihin ku nappula on 2 v, tai jotain sellasta. Siinä tulee sellanen reilu vuos kituuttamista rahojen kans, ku ei ole mulla tuloja, mut ainakin yritetään.

Oliks täällä kukaan muu synnyttämässä kättärillä ja onko varannu paikkaa sinne Haikaranpesään? Onneks saatiin sinne paikka varattua. Nyt toivotaan vaan, et kaikki menee normaalisti; asukki kasvaa normaalisti ja on normaali, synnytys tulee normaaliin aikaan ja on normaali ja minä olen normaali. Aika hölmön kuulonen sana muuten toi normaali :)

Välihuomautuksena, et aika hullua, et siel BB talossa on yks niistä nyt tehny sen positiivisen raskaustestin!!! Nythän sitä on pakko alkaa seuraan tarkemmin..

Rosa: Kylpyläloma kuulostaa oikein hyvältä. Minäkin toivoisin, ettei mulla olis kaikkia mun kammoja, komplekseja ja rajoitteita, et voisin mennä kylpylöihin. Niissä altaissa rentoutuminen ja hoidoissa käynti kuulostaa (ja varmasti on) aika ihanalta.

Voin Lumi kyl kuvitella, kuin ärsyttävää sellanen ohjeiden tuputtaminen on! Koeta vaan kestää, anna turhan tekstin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Meillä ei kyl onneks ole lähipiirissä sellasia, jotka tuputtais mitään vauvaneuvoja, jotka ärsyttäis. Sisko ja kaverit puhuu kyl monesti, millanen musta ei saa tulla. Mut se on mun mielestä ok, koska en haluakkaan tulla sellaiseksi mistä he varoittelevat. Olen usein sanonut, että herätys avokämmenellä vain poskelle, jos alkaa vaikuttaa siltä, et nyt en mee enää realismin/sietokyvyn rajoissa mun hommat.

Musta on tullu aika herkuttelija..jaiks..luin eilen vielä pahaksi lohdukkeeksi Odotus lehdestä, et terveen äidin herkuttelu ei yleensä vaikuta lapsen kokoon..ja toi on aiemmin ollu mun ainut keino hillitä herkuttelua! Paisun kauheaksi tankiksi vielä tätä menoa.. No taas vatsa kurnii, on pakko mennä syömään..

18+1

 
Nintsu -81
Mä ajattelin Rosa sitä, että eikö teillä voi olla sairaslomalla omalla ilmoituksella? Meillä voi olla kolme päivää, sit tarttee terkkarin/lääkärin todistuksen.. Soitin päivällä osastonhoitajalle ja ilmotin etten mee huomenna töihin. Meillä pomot ymmärtää hyvin, kun on tosiaan fyysisesti hyvinkin raskas työ. Ja henkisesti pitää olla valmis myös koko ajan kaikkeen, valvontaosastolla kun olen...

Joo, Op, se Tiina teki testin! Katoin just BB-Extraa ja siinä näytettiin pätkä missä Tiina soitti avomiehelleen... Tuli itellekin tippa linssiin! Tänään on kyllä ollut muutenkin tosi herkkä päivä, jatkuvasti jokin vähän itkettää. Olis se kyllä kamalaa olla tollasessa talossa raskaana, mitenköhän ne hoitaa ultrat + neuvolat + muut? Varmaan käyttää jossain yksityisellä... Mutta olis kamalan vaikeeta olla erossa omasta miehestä, varsinkin tossa vaiheessa kun saa tietää!!
 
Huima76
Moikka kaikille,

Olen lähes päivittäin seuraillut teidän muiden kuulumisia, mutta itse en ole ehtinyt mitään kirjoittamaan, kun työ, esikoinen ja koirat pitävät niin kiireisenä. Ihana kuulla, että teillä kaikilla raskaus on edennyt hyvin (kipuja ja kolotuksia lukuunottamatta, mutta siis muuten)!

Sen verran tulin ilmoittelemaan, että itsellänikin kaikki on ok, paino nousee kovasti kun syön päivittäin karkkia ja keksiä (siis mä oon ihan sokerinarkkari) enkä lenkkeilemään ole päässyt, koska olen vasta toipumassa kovasta flunssasta ja keuhkoputkentulehduksesta, jota on kestänytkin jo reilun kolme viikkoa. Selkä on aina iltaisin kipeä, itse epäilen että se on iskias, sillä kipu on pahinta vähän vasemmalle ristiselästä ja säteilee vasempaan "takajalkaan".

Nyt on rv tasan 21 ja tänään on rakenneultra, mikä jännittää kovasti! Ollaan miehen kanssa mietitty, että mitä jos kaikki ei olekaan kunnossa... ja sitten että halutaanko tietää sukupuoli, jos siihen on mahdollisuus. Mä oon edelleen ihan kahden vaiheilla, että haluanko tietää, varmaan päätän sen sitten vasta tutkimuksessa, jos siis kysytään, että halutaanko tietää. Sukupuolella kun ei ole hankintojen kanssa mitään merkitystä, vauva saa nukkua samoissa punaisissa vaunuissa kuin esikoinenkin ja perii siskoltaan kuitenkin kaikki ne vaaleanpunaiset bodyt, potkarit ym. "tyttöjen" vaatteet!

Mukavaa päivää kaikille, tulen kertomaan sitten rakenneultran kuulumiset! Jännittää!!!

T: Huima ja hernekakkonen
 
Ulla79
Moi Huima ja kaikki muut, kiva kuulla susta Lumi ja emmu!
Ja tsemppiä rakenneultraan!

Täällä ollut nyt paljon juttua sairaslomista. Itse olin juuri eilen päivän saikulla. Olo oli nimittäin elen aika kauhea, en ollut nukkunut edellisenä yönä kun tunnin. Väsymys, oksetus ja päänsärky vaivasi. Jäin kotia ihan omalla ilmoituksella. Meilläkin voi pari päivää kuussa olla ilman sen kummempia todistuksia tms. Kyllä Rosa sun pitäisi saada levätä kotona. Musta vaan kuulosti oudolta että neuvolasta käskivät venyttelemään? Ainakin mulle oln tulllut käsitys että nyt kun paikat muutenkin antavat periksi ja venyvät, niin venyttely on pienissä määrissä ihan ok, mutta ei niitä kannata hirveästi ärsytellä. Varsinkaan lantion kiinnityskohtia ym. Nehän löystyy muutenkin. Vai onko mulla väärä käsitys asiasta?

Tänään istun sitten puolta päivää, ja olo ei kyllä ole vieläkään hyvä. Oon semmosta tyyppiä etten kauhean helpolla ota saikkua, kun jotenkin tulee "syyllinen" olo. No aika tyhmää myönnän, mut varsinkin kun on tommisia Rosan lekurin tyyppisiä lääkäreitä jotka sanoo että töihin vaan niin tuntuu väärltä jäädä kotiin vaikka olo olisi tosi kurja. Pitäis varmaan ottaa niskasta kiinni ja ajatella nyt vaan vauvaa.

Hui tota Nunnun tapausta! Varmaan säikähditte että onko kaikki kunnossa. Itse oon kanssa aika säikky, toivon vaan että lapsi olisi terve, se on tärkeää. Suuri *halaus* sulle, tosi ihana oli sit viestin lopusta lukea että kaikki olikin ok. Meinasi sydän pompahtaa kurkkuun!

Mulla kanssa noita suppareita ollut yhä, eipä ne mihinkään ole loppunut. Mutta onneksi eivät ole kivuliaita. Emmu, oliko sulla kanssa kipeitä supistuksia esikoisen kanssa? Mitä sulle aikoinaan niistä sanottiin? Meinaan vaan että missä vaiheessa oikeasti pitäisi huolestua. Välillä nämä minunkin supistukset ovat aika voimakkaita ja hieman epämiellyttävän tuntuisia. Tosin ihan viime päivän supparit taas täysin kivuttomia. Voiko kivuttomatkin supparit avata kohdun suuta pitemmän päälle?

Mekin ostettiin se Brion Moon Lux pinnasänky! Se oli niin hurjan hiano. Ja pähkinän värisenä. Niillä oli Itiksessä valmiina paketeissa sitä pähkinää. Sänky oli tosi vankkatekoinen, mikä absolute must kun on iso koira kotona. Ja yhden laidan saa helposti laskettua ja jopa poistettua. Suosittelen :D Tekis mieli jo koota se, mut kai turhan aikasta? Onko teillä kenelläkään pinnistä jo kasassa? Vähän höhlältä tuntuu kun halusin sen jo makkariin laittaa.. kai se pesänrakennus into mulla sit nyt alkanu!

Eilen oli eka päivä sitä valmennuskurssia. Siellä oli videoita isyydestä, ja sit semmonen isä kertomassa kokemuksistaan ja tietoa imetyksestä. Tänään sitten taas lisää. Oli vähän hassu olo kun siellä oli eri LAn kanssa porukkaa, yhdenkin la 2 viikon kulttua! Oltiin ihan hännillä siellä lasketuissa. Mut kai tässä täytyy jo ruveta todella ajattelemaan että kyllä se kaveri jo kohta maailmaan tupsahtaa!

Jaksamista kaikille,
huh, nyt painaa tosi huono olo taas päälle. Saas nähä joutuuko
tuossa kohta lähtee kotia.. oksettaa :-/

Ulla & Masu 22+1
 

Yhteistyössä