Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
dharma 85
Imetyksestä:

Meidän vauva on nyt 6 viikkoa vanha. Koska hän syntyi vähän etuajassa imettäminen ei ollut itsestäänselvää sain vauvan syliinkin pieneksi hetkeksi vasta 2 päivän päästä synnytyksestä ja vasta viikon jälkeen sain vähän kokeilla imettämistä. Vauva on täysimenyt nyt 2 viikkoa, mutta alku oli hankalaa. En missään vaiheessa ole antanut korviketta Vaikka musta tuntuikin välillä ettei maito riitä, imeminen ei onnistunut aluksi ollenkaan, kun hän ei jaksanut imeä eikä saanut hyvää otetta. Käytin alussa rintakumia mikä helpotti imemistä. Nykyään olen huomannut että itselle on helpompaa että vauva nukkuu öisin vieressä, jolloin voin itse nukkua kun vauva imee. Vauvakin on paljon rauhallisempi siinä vieressä ja nukkuu paremmin. Päivisin hän nukkuu omassa sängyssä tai kantoliinassa.

Kantoliina on tosi hyvä apu vaikka aluksi vauvan sitominen tuntui hankalalta. Tykkään itse että helpoin on sitoa vauva pystyyn rintaa vasten. Suosittelen.

Nyt on poitsulla kokoa 3400 g ja pituutta 50cm.. jee jee (lähtöpaino 2300 ja pituus 45cm)
 
lilja..
Onnea paljon Jeannexelle ja Petri-isälle!! Kiitos iskälle, ku kävit meille kertomassa teidän ihanasta perhetapahtumasta! :) Onnea, onnea!!

Mä kans jäin nyt hieman ihmettelemään sen sivusta seuraavan kommenttia...
Kyllä meillä ainakin heti reagoidaan jos vauva itkee tmv. ja se ei varmasti tunne oloaan turvattomaksi tässä perheessä, vaikka viettääkin päivässä paljon aikaa sitterissä. Se nyt vaan sattuu siinä viihtymään tosi hyvin. Mutta siis pakko nyt vielä selventää, että kyllä meillä vauvaa pidetään sylissä ja hellitään ja paijataan todella paljon.

Oma palautuminen synnytyksestä on hyvällä mallilla. Istuminen onnistui jo viikko sitten. Se, että saa nukkua taas selällään, on jotain niiiin luxusta! Joo..hah..lantionpohjanlihakset on ihan hukassa. Yritän niitä treenailla päivittäin..
Väsymys vaivaa edelleen, mutta muuten oon kyllä ihan ookoo kunnossa. Mihinkään ei satu ja mahakin on laskenut ihan hyvin. Joudun kyllä vieläkin käyttämään äitiyshousuja, kun omat ei mee reittä ylemmäs päälle...voi sitä hetkeä, kun mahtuu jälleen omiin farkkuihin!!!!! juu'u..sitä ootellessa..

Tää nyt oli tällänen pikavisiitti täällä, ku huomasin että kello lähenee kahta ja mä en ole vieläkään syönyt aamupalaa...ilmankos on vähän hönö olo...

haleja kaikille! koskas me siirrytään sinne vauvanhoitopuolelle???

lilja ja sen kullanmuru

 
Paavon äiti
Onnea Jeannex ja perhe! Viimeinen pulla uunista ulos :)

Poika on taas sylissä ja kirjoitan toisella kädellä. Täytyy minunkin "puolustautua". Toissailtana vaan alkoi todella rasittaa kun poika oli sylissä neljästä yhteentoista ja olin yksin kotona. Olen istunut paskallakin vauva sylissä, kun ei muuten onnistu. Saman peiton alla nukkuminen on muuten hanaa,muuta saan siitä selkäni kipeäksi, koska jännitän vauvaa. Yritän siis siirtää hänet yleensä tyynyjemme väliin oman peiton alle. Siinäkin voi paijata ym.

Tänään oli aas punnitus. Poika painaa jo 3550 g ja on 53,5 cm pitkä. Kasvuvauhti on hieman tasoittunut spurtin jälkeen. Maitoa tulee siis juuri sopivasti.

Jaahas, taitaa olla nälkä. Moi taas.
 
pupuliini77
Niin, unohin onnitella Miraa, kun vauva on oppinut oikean imuotteen! Hyvä hyvä! Dharmahan on ollu sitkeä sissi tuon imetyksen suhteen. Oonkohan mä jotenkin laiska?! Tuntuu, että mä en enää edes viitsi ruveta imettämään öisin, kun nyt on menny pari yötä niin paljon paremmin kuin oon vaan antanu öisin pulloa. Ja sit aina muulloin yrittäny imettää ensin ja sit vasta pulloa. Mut multa ei kyl tule maitoa kovin paljoa, varmaan osittain johtuu sinnikkyyden puutteesta?! Mut en jaksa ottaa stressiä asiasta. Jos poika voi hyvin ja on tyytyväinen, niin tällä tyylillä mennään, ellei ala tulla enemmän maitoa...

Mullakin tuli ton taustailijan sylittely-jutusta vähän huono fiilis. Mutta ehkäpä hän nyt vaan hieman kärjisti omia pelkojaan. Tuskinpa meistä tosiaan kukaan jättää lasta yksin pimeään killittelemään ja varsinkaan jättää itkuun vastaamatta!

Kävin tänään muutes hammaslääkärissä pojun kans, särkypäivystyksessä. reissu meni oikein hyvin, kun nukkui koko matkan. Ja matkustin bussilla ekaa kertaa vauvan kans. Aika hienoa! Vaunulenkistä haaveilin, mutta taitaa jäädä tekemättä, kun mies tuli jo kotiin. Ehkä menen yksin kävelylle sittenkin.

Moro!
 
Paavon äiti
Täällä taas. Poika on isänsä kanssa "päiväunilla". Juu ei paljon nukkumiselta kuulosta :) Viime yönä nukuttiin aika vähän, koska neuvola oli niin epäinhimilliseen aikaan eli jo 9:30. Lisäksi tein sellaisen virheen, että vaihdoin pojan vaipan syötön jälkeen uudestaan, koska syönnin jälkeen häneltä turahti kakka housuun. Siitä virkistyneenä poika valvoi klo 5:30-7. Eli unta sain neljä tuntia ja poika viisi. Yllättävän vähän väsyttää. Poika on silti nukkunut vain yhdet 1,5 h päiväunet ja yhdet pikatorkut. Se se jaksaa.

Mahavaivat on meillä helpottaneet tosi paljon ihan vaan sillä, että olen oppinut röyhtäyttämään pojan. Ei ne kovin pahoja olleet alun perinkään, sellaista vääntelehtimistä ja ininää, joka loppuu kun pieru tulee. Mitään tippoja ei ole käytössä, vaan ne jäivät suunnittelun asteelle. Röyhtäytys onnistuu olkapäätä vasten aika helposti. Jostain syystä synnärillä tuo röyhtäytysasento kiellettiin enkä uskaltanut kieltoa uhmata ennen kuin nyt kun hän jo kannattelee päätään. Sylissä röyhtäystä ei vaan tule. Toinen teoria on, että pojan vatsa on tottunut D-vitamiiniin. Nostin annostuksen viidessä päivässä viiteen tippaan. Harmi, että täällä ei ollut silloin vielä d-keskustelu alkanut, joten olin ehkä ihan liian ripeä.

Dharmalle onnittelut imetyksen onnistumisesta. Tosi hienosti olet jaksanut yrittää.

Poika sai muuten tänään oman Kela-kortin. :) Eka kirje omalla nimellä. Me arvomme nimen kolikkoa heittämällä, kun ei siitä muuten mitään tullut. Kolikko on nyt tallessa ja se on pojan "onnenkolikko".

Äiti ja ei-enää-Paavo huomenna 6 viikkoa
 
Paavon äiti
Ai niin vielä yksi juttu. Meillä on tänään miehen kanssa vuosipäivä. Hetken mietin, voisiko poika olla jo kaksi tuntia mummon kanssa, jos kävisimme vaikka syömässä. Totesin, ettei voi vaikka pärjääkin tarvittaessa tuttelilla. Ehkä juhlimme vaunulenkillä koko perheen voimin. Milloin te olette ajatelleet antaa vauvan hoitoon? Meillä taitaa mennä vielä jonkin aikaa. En osaa yhtään sanoa, mutta viimeistään sitten kun hän syö kiinteitä. Kesäkuussa?
 
Enzian
Moikka moi!

ONNEA JEANNEX ja PETRI oikein oikein paljon vauvan syntymän johdosta!!! Ihanaa että meidän kaikkien vauvat ovat nyt syntyneet!

Voi mulle tuli kyllä jotenkin paha mieli tuosta taustailijan viestistä. Kyllä meidänkin poika varmasti saa olla tarpeeksi sylissä eikä sitä jätetä yksinään pimeään omaan sänkyyn valvomaan jne. Mut kyllä mun mielestä tänne saa laittaa tuntemuksiaan ja kertoa myös niistä väsymisen tunteista ja myös niistä ei niin positiivisista tuntemuksista joita varmasti kaikilla jossain vaiheessa on. Mun mielestä ne on ihan normaaleita ja sekin on normaalia että tuntuu välillä ettei vaan jaksa. Ja mua auttaa se tosi paljon että saan tänne mun tuntemuksista kertoa. Enkä kaipaa siihen tollasia kommentteja. Mua eilen tosiaan väsytti se, että poika nukkui koko päivänä vaan tyyliin 2,5 tuntia. Yöllä nukkui onneksi paremmin, ehkä jotain kuus tuntia. Mut ei 8,5 tuntia vuorokaudessa oo paljoo pienelle vauvalle. No, tänään ollaan oltu liikenteessä kun oltiin neuvolassa ja käytiin isomummin luona ja poika onkin nukkunut paljon enemmän. Autokyydistä tykkää oikein kovasti minkä ilmaisee sillä että nukkuu sikeästi :)
Tällä hetkellä mies on vauvan kanssa ukin luona kylässä. Miehen isä asuu meidän viereisessä asunnossa, joten pitkä ei oo matka :) Jonkun mielestä oon varmaan nyt huono äiti, kun oon pari tuntia erossa lapsestani...Mut joo, mun mielestä oma aikakin on tärkeetä, pari tuntia aikaa tehä omia juttuja ja käydä suihkussa jne. Syötin pojan ennenkuin lähtivät naapuriin ja jos tulee nälkä niin kahdessa sekunnissa poika on sylissä. Ihan kätevää sinänsä että appiukko asuu naapurissa!
Mä aattelin antaa vauvan hoitoon just tuohon appiukolle tai sit anopille tän kuun lopussa pariksi tunniksi kun meen jälkitarkastukseen. Aattelin että ois helpompi mennä yksin ja pojallekin kivempi ettei joudu lähtemään mukaan. Ja ens kuussa tulee taas mun vanhemmat Suomesta tänne ja ehkäpä lähdetään miehen kanssa sitten kahdestaan vaikka syömään ja jätetään poika vanhemmille hoitoon.
Meillä mies tekee tosi paljon kotihommia, niinkuin tähänkin asti. Auttaa muutenkin toooosi paljon kaikessa. En tosiaankaan voi valittaa. Hoitaa poikaakin aivan ihanasti!Mulla on välillä ihan huono omatunto, kun en kerkee tehä enempää, mutta kyllä mies ymmärtää että vauvanhoitoon ja imettämiseen menee paljon aikaa.
Tammipoitsun äiti, toivon että miehesi osallistuisi myös pian enemmän kotihommiin!
Nyt lähen tästä suihkuun, heips!

 
Myypeli
Onnea Jeannex ja Petri!! Nyt sitä ollaan sitten kaikki jakautuneita. Ajatella, että ollaan kirjoiteltu sieltä keväästä asti ja myötäeletty toistemme ilot ja surut ja nyt meillä on kaikilla omat kääröt sylissä!

Minkäköhän vuoksi vauvaa ei saisi röyhtäyttää olalla? Tunsin heti pistön sydämessä, sillä meillä ainakin röyhtäytetään juuri silleen. Mies saattaa pitää vauvaa siinä aika kauankin, nin että saa ulos pari röyhtäisyä. Siinä synnäriltä saamassani kirjassa lukee, että ei vältsisti tarvitse ollenkaan röyhtäyttää, mutta mun mielestä ilmat pitäisi kyllä saada pois. Olen vaan tosi huono siinä. Parhaiten onnistun, kun vauva "istuu" sylissä ja hieron toisellä kädellä sen vatsaa.

Meidän poika ei itke öisin ollenkaan, joten voin vain kuvitella, miltä esim. Milosta tuntuu. Sen sijaan se ähkii, puhkii, vinkuu ja rohisee. Viime yönä se piti niin kovaa ääntä, että menin sen kanssa mahdollisimman kauas eli kylppärin lattialle, jotta mies saisi nukkua. Sinne se sitten nukahti, mutta itsellä oli vähän kovat oltavat pelkkien peittojen päällä.

En kyllä vie poikaa hoitoon vielä pitkään aikaan. Tuntuu kamalalta ajatus jättää se jollekin muulle kuin isälleen. Pakko kai se on joskus uskaltaa. Eihän se siitä rikki mene.

Joku vierailija kyseli hengityshälyttimestä. Mulla on se Baby Sence. Siitä löytyy Googlettamalla juttua. Tilasin sen sieltä Darixonista suoraan, kun tuli dollarin kurssin vuoksi tosi paljon halvemmaksi. Niitä saa myös muistaakseni Baby Stylestä. Heidän sivuilta löytyy suomenkieliset esittelyt. Hälytin hälyttää, jos vauva ei hengitä tai hengittää liian harvoin. Se on tosi herkkä, eli toimii paksunkin patjan alla ja hälyyttää kovalla äänellä. Se on tullut testattua, kun olen unohtanut sulkea sen joskus, kun olen nostanut vauvan sängystään.

Puh, nyt pitää mennä iltapesulle, kun pikku-ukko vetelee hirsiä. Mun piti kylvettää se, mutta en raaski herättää kesken unien. Sillä oli rankka päivä, kun oltiin mummin luona järkkäilemässä ylihuomisia ristiäisiä :)
 
milo 84
Meiän vaaville ostettiin kun päästiin kotiin sikapaljon 50 senttisiä vaatteita, kaikki 56 kokosetkin oli aivan liian isoja, eikä tahdottu pukea toista liika suuriin vaatteisiinkaan. No, nyt oon huomannut, että yhdet apinahousut on pian liian pienet, jeee! :) Jotenkin ihanaa, kun etappeja edetään, tai siis, että poika kasvaa kun koko muuttuu jne. Ja eilen se nukkui sen 56-senttisessä koiraunipuvussa, kun aiemmin on ollut unten mailla vaan 50 senttisissä unipuvuissa. :)

Vauvis tykkäs eilen kovasti kylvystä ja nukkui viime yön taas suht ok. Eli aion jättää maidot lopullisesti. Eli ei homejuustoja KOSKAAN? Tai no, imetyksen aikana, eli x-ajan.
Ihanaa, nyt on perjantai, enää pari päivää vauvan maanantaiseen vyöhyketerapiaan :) Voin sitten kertoa niitä hierontaohjeita, jotka antavat, jos joku on kiinnostunut :)

Mies joutuu töihin koko viikonlopuksi, varmaan tahallaan pomo pakottanu, kun tietää toisen kotitilanteen. Ei tätä jaksa erkkikään tätä miehen työtilannetta. :/

Nyt alan valmistutuu vaunulenkille :) Ja kahelta tulee kaveri kyläänkin. :)

Heippa hei !
 
magpie
Kiva Milo että vauva nukkui paremmin! Ja kerro ihmeessä niitä ohjeita, meillä vauva huusi eilen varmaan neljä tuntia lähes putkeen illalla. Huh. On ihan kauhea tunne kun mikään mitä teet ei auta... Nukahti siinä kahdentoista jälkeen ja nukkuikin sitten kuuteen ja siitä imetyksen jälkeen yhdeksään, joten ihan ok sain nukuttua onneksi, mutta sääliksi käy vauvaa (ja naapureita) kun illat itkee luultavasti mahaansa. Mä olen kanssa koittanut jättää ruokavaliosta kaiken sellaisen pois joka saattaisi käydä vauvan mahaan, mutta eipä tunnu olevan apua.

Nyt soitan vauvalle klassista musiikkia ja tuossa se vieressä nukkuu :)

Koitan miettiä tarjottavia ristiäisiin. Itse ajattelin suurimman osan leipoa, eli voisi jo aloittaa pakkaseen jotain tekemään. Kinuskikakku olisi kiva, mutta en ole ikinä sellaista tehnyt, eli pitäisi ehkä harjoitella kerran ennakkoon. Siis sen kinuskin tekemistä ainakin. Jotain suolaista pitäisi myös keksiä. Ideoita?

Meidän vauvalle ei vielä mitkään vaatteet ole käynneet pieneksi, mutta kyllä joistain huomaa että hän on kasvanut... Siis sen muutaman sentin. ja tietty lihonut.

Odotetaanko, että Jeannex ilmoittautuu tänne ja siirrytään sitten vauvanhoitopuolelle?
 
Liinuzhka
Äitini teki esikoisen ristiäisiin ihania suolaisia. Fetapiirakan ja karjalanpiirakoita (niitä valmiita mini-) erilaisilla päällysillä. Kurkkua+juustoa, graavilohta, munavoita.

Meilläkin (vauvalla siis) oli eilen masuvaivoja. Kun taputti vauvan massua, sieltä kuului kevyt kumina, mikä tarkoittaa että masu oli täynnä ilmaa (pierua). Relatipat auttoivat ja mahallaan pitely + masun hieronta. Mutta melkeen iteltäkin itku pääsee ku toisella niin paha olla. Pähkinä+suklaa on yksiä pahimpia valvottajia. Entäs kun mulla on himo Tuplaan.. sehän ON pähkinäsuklaata... :( Aaargh.
 
milo 84
Oltiin tänään tunnin vaunulenkillä ja käveltiin äidin työpaikallekin näyttämään mummin vauvaa :) Kun päästiin kotiin (ennen kahta) ei vauva ole sen jälkeen nukkunut lainkaan, vaan itkeskellyt vatsavaivoja, ja sitten syönyt aina vähän ja sitten huutanut ja syönyt taas vähän. Sitten sillä edes ole nälkä kun haluaa vaan tissin että rauhoittuisi, mutta kun itkee niin tissiä ei saa kunnolla kiinni ja sitten huutaa sitäkin. Nyt näyttää melkeen nukahtaneelta. huoh.

Onneksi mies tulee pian kotiin, jotenkin hirveä ikävä.. Kaveri kävi äskön kylässä katsomassa vauvaa. Olin tosi tylsää seuraa, kun väsyttää ihan kamalasti. En puhunut mitään järkevää ja suurimmaksi osaksi oltiin hiljaa. Nyt hävettää kun en ollut yhtään vieraanvarainen. :/

Liinuzhka, neuvolassa sanottiin että pahimmat ovat pähkinä, suklaa, kahvi, ruisleipä,sipuli ja maitotuotteet. Vaikkei lehmänmaitoallergiaa olisikaan, ovat vauvan elimistölle vaikeimpia. Ja sanoi, että ekana kannattaa kokeilla noiden poisjättämistä esim pariks viikoksi, ja sitten vasta miettiä muita ennen kuin kokeillut tota.
Mä oon jättäny kaiken pois, ettei toisen tarvii ainakaan mun syömisten vuoksi itkeä vatsakipuja.

En osannu aavistaakaan kuinka jotenkin olisin niin kiinni vauvassa, tai siis etttä äh, vaikea selittää. Siis että jos esim joku muu kuin isi ottaa vauvan syliin, mahassa tuntuu ahdistavalta ja tekee mieli ottaa se takaisin suojaan? Onko muilla sellasta? Tai että neuroottisesti kkysyn kaikilta "olethan pessyt kädet?" Ja tekis mieli kysyä "ethän ole sairas tai just ollut sairaana?" ... Ihmiset varmaan kaiken lisäksi näkee, että katson sillee ilkeästi ja melkein jo hamuilen käsillä vauvaa itselleni takaisin..

Sitten mies laittoin vauvan illalla kun se nukahti pinnasänkyyn, niin mulla tuli ahistus että eiiii otetaan se tähän sänkyyn kainaloon. Mies nauroi, kun pinnasänky on aivan kiinni mun puolella sängyssä. Eli kiintymys on molemminpuolista täällä.. Tai takertuminenko se nyt sit on, heh.
 
Viona79
Moi,

ONNEA JEANNEXIN PERHEELLE!!

Ostin sitten Pamperseja enkä Liberoja kokeeksi. Pampersit on paljon ohuempia, kuin Liberot ja yhtä imukykyisiä. Pamperisit on joustavampia ja tästä lähin ostammekin Pampereja :)

Ihan ensimmäisiä kertoja kuin joku muu kuin mies piti sylissä vauvaa tuli mieleen, että otan pois takas äitin syliin. Mutta nykyään olen vain antanut ihmisten kannella tuota pikkuista. Oon huomannut, että kyllä osa ihmisistä on niin luotuja lasten kanssa oloon, että saavat rauhoittumaan meijän poitsun melkein paremmin kuin minä.

Meillä on ristiäisissä tarjolla porokeittoa ja kakkua (sellainen magohyytelökakku) ja muita makeita kahvileipiä ym. ja leipäjuustoakin tarjotaan. Ollaan otettu pitopalvelusta ja anoppi tekee kuivakakkuja. Minä en tosiaankaan ole leipoja-tyyppiä niin tämä ratkaisu on toimiva meille.

Nyt poitsu huutaa isänsä sylissä ja pitää mennä tissittään josko se auttais .. toinen on syönyt tänään 45minuutin välein tissiä. Josko tämä olisi sitä tiheään syönnin aikaa.
 
Emilia1980**
Moiii,

Mitä sä Milo syöt ? Tarkoitan että kun mä just syön paljon ruisleipää ja maitotuotteita niin en keksi mitä vois syödä tilalle...haittaako sit vaalea leipä tai näkkäri ? Entä puuro ? kääk...!
 
Noa
Iltaa!

Oikein paljon onnea Jeannex ja koko perhe pikku prinsessasta!!!

Meillä meni viime yö onneksi vähän paremmin. Poika nukkui jop ayhden 3 tunnin pätkän ja pari 2 tunnin eikä valvottukaan pitkiä aikoja. Yllättävän virkeä sitä oli aamulla vaikka unta tuli pätkissä max 6 tuntia. Tottuukohan tähän univelkaan koskaan? Koko ajan odotan että viikot menisi nopeemmin ja poika oppisi pidemmille yöunille. Pari edellistä yötä oli nimittäin aika katastrofaalisia, kun poju heräsi aina kun sen laittoi omaan sänkyyn ja nukahti ainoastaan syliin. Onneksi oli mies apuna syöttämässä, mutta ensi viikolla se meneekin takas töihin eli hoidan sit yksin yöheräämiset. Miten muilla on mennyt kun miehenne on menneet takas töihin? Mie kun en oikein osaa päivälläkään nukkua...

Tunteetkin heittelee kyllä laidasta laitaan. Välillä en yhtään jaksaisi edes pitää poikaa sylissä ja annan sen mielelläni mieheni tai jonkun muun syliin, vaikkei se edes huuda. On välillä kova ikävä vanhaa elämää ja vapautta ja miestä, vaikka se on nyt ihanampi kuin koskaan. Mutta tietenkin rakastan poikaa yli kaiken ja voisin vaan katsella ja silitellä sitä. Mutta kai nämä kaikki tunneskaalat kuuluu asiaan ja rakkaus varmasti vaan syvenee koko ajan. Mutta en siis voi sanoa että nauttisin nyt koko ajan vauvasta. Kuulostaa varmaan kauhealta jonkun korvaan, mutta sain onneksi neuvolassakin keskusteltua asiasta ja he sanoivat että kaikki nämä kuuluu asiaan... Onko muilla vastaavaa?

Ihanaa, kohta pääsen saunaan ekaa kertaa synnytyksen jälkeen!
 
Noa
Ristiäisistä vielä. Mekin saatiin päätettyä jo päivä ja kummit on pyydetty. Ensi viikolla soittelen järjestelyt kuntoon. Me ei varmaan tehdä mitään itse, ellei mummit tarjoudu. Mulla ei ole yhtään innostusta alkaa leipomaan mitään. Varmaan ihan perus täytekakku- ja voileipäkakkulinjalle mennään, siihen vielä jotain pikkuleipiä tms. lisäksi. Meille ei tulekaan kovin suuret kemut, ihan vaan perhe ja kummit. Ja nimikin ollaan jo keksitty :)

Tänään oltiin muuten vauvan kans liikenteessä, käytiin syömässä, kaupassa ja yhden kaverin työpaikalla. Poika kyllä nauttii autokyydistä, nukahti saman tien kaukaloon ja nukkui yli 3 tuntia.

Ja vauvan hoidosta piti vielä kommentoida. Meillä anoppi on ollut pari kertaa jo lapsenvahtina sen aikaa kun ollaan käyty kaupassa ja syömässä ulkona eli max. puolitoista tuntia oltiin poissa. Ja vauva jäi syönnin jälkeen nukkumaan eli oletuksena olikin että se nukkuu koko ajan, mitä se tekikin. Kyllähän sitä kieltämättä oli koko ajan sellainen pieni kiire takas ja kutina mahanpohjassa, vaikka tiesi että kyllä ne siell pärjää. Eli ihan pieniä aikoja voin antaa hoitoon jo nyt, yökylään ehkä joskus kesällä, en tiedä? Jostain oon kuullut sellaisen nyrkkisäännön että niin monta kuukautta kun on ikää, niin monta tuntia voi olla erossa vanhemmistaan, siis valveillaoloa.
 
Emilia1980**
Mun ääiti on hoitanut vauvaa jo nyt pari tuntia kerrallaan arkisin. Eli äiti tulee päivisin hoitamaan ja mä saan nukkua pari kolme tuntia, tänään käytiin myös kaupassa joten vauva oli mummun hoivissa yli 4h.

Noa: Mulla on kanssa ollut samanlaisia fiiliksiä, tottakai vauva on ihana ja sitä rakastaa ihan yli kaiken mutta välillä on vaan niin väsynyt ettei pysty iloitsemaan vauvasta koko aikaa.
 
milo 84
Emilia, syön just esim. vaaleeta leipää ja pääl jotai kinkkuu tai jotain ja vihanneksii. Sit esim. hedelmii, ja kastiketta mis ei oo maitoo. Ja korppui. Mehui. Emmä oo oikeen syöny muuta ku pari leipää aamul ja sit just jotai jauhelihakastiketta ja pastaa tai lihaa ja salaattia. :) Ja jos joutuu pidempään pitää maidotonta jne niin sit voi korvaa esim yosa-soijamaidolla ja kauaramaidolla yms (keiju), mitkä korvaaa esim perunamuusissa maidon tai kastikkeissa tai leivonnassa. :)

On tässä ollut opetteluakin, kun ei voikaan ottaa yogurttia kaapista tai juoda maitoa tai puuroa maidolla :)

Kyllä se siitä, mutta suosittelen kokeilemaan, jos vauvalla vatsanväänteitä. Voi olla helppo tie parempiin uniin äidille ja isillekin. :)
 
Emilia1980**
Okei, kiitos !

Paljos Milo sulla on jo pudonnut paino kun vedät tollasella nälkäkuurilla...?
Itellä ihan huomaamamatta jo 13 kg lähtenyt, enpä olis uskonut kun laitoksellekin jäi vaan se 3 kg....
 
Paavon äiti
Liinu, juhlittiintosiaan käymällä kävelyllä. Se on nykyään parasta laatuaikaa. Ei ole telkkaria eikä nettiä. Ja omaa aikaa on se kun käy ruokakaupassa. Niin ja sinä voit lähettöö teidän pienet vaatteet meille :) Meidän sintti on vasta 3,5 kg eli pienempi kuin teidän poju syntyjään.

Täällä on ny sitten päästy syyllisyysvaiheeseen. Ette kai te oikeasti luulleet, että äidit ovat koko ajan täydellisen onnellisia? Hyvänen aika, eihän siitä tarvitse olla pahoillaan, että välillä väsyttää eikä ole yhtään "kivaa". Vaikka sai tuo taustailija minutkin selittelemään ja miettimään omaa äitiyttäni etä pitäisikö vauvaa sylitellä silloinkin kunhän vaikuttaa ihan tyytyväiseltä yksin sitterissä. Luulisin, että syyllisyys ei helpota enää ikinä, vaikka mitä tekisi. Aina on jonkun mielestä väärin. Onko kukaan seurannut koti- ja uraäitien välistä sotaa? Minä en ole netissä, mutta lehdestä olen lukenut siitä.

Niin ja Enzian, et todellakaan ole huono äiti, vaikka poika on välillä isänsä huomassa. Minusta on vain hyvä, että meidänkin vauva viettää aikaa kahdestaan isänsä kanssa ainakin kaksi kertaa viikossa. Toisella kerralla käyn punttisalilla ja toisella saunassa. Meillä on saunavuoro perjantaisin ja se on viikon kohokohtia, kun saan olla yksin, ilman vauvaa. Enkä pyytele anteeksi. :) Uskon, että kaksin oleminen jotenkin vahvistaa isän ja pojan suhdetta ja monestihan miehistä voi tuntua, että äiti aina kyttää ja arvostelee isän vauvanhoitoa. Ainakin yksi kaverini tekee niin ja se on kamalaa.

Miten te olette saaneet nimenne sinne multiplyhyn nimimerkin alapuolelle? Ja lisätäänkö vauvojen nimet sinne nimikeskusteluun vai mihin? En ole löytänyt edes Hoopun tyttöjen nimiä, vaikka ne ovat olleet sielä aika kauan. Ei vaan osaa...
 
Liinuzhka
Mun äiti tulee ens maanantaina ja on varman ainakin 3 viikkoa, no ristiäisiin asti, joita en ole vielä edes tilannut, koska isyyden tunnustuskin saatiin vasta 17. pvä. Pitäs ottaa itteensä niskasta kii mutta kun ei jaksa oikeen sitäkään.

Me käytettiin pikkuista eilen lääkärillä ja tuloksena oli bakteeriperäinen tulehdus silmässä. Se oli likaisella hanskalla (oma diabgnoosini) hinkannut itselleen tulehduksen. Se ilmeni jättimäisinä rähmäryöppyinä silmässä. Käytettiin illalla, koska viikonloppu tulossa ja kaikista räkäisimmät on silloin terkkarin päivystyksessä. Melkoisen hinnakasta yksityisellä, 50 e ja 18 e:n lääkkeet päälle. Mutta ei se kaduta, että pienellä on hyvä olla. Eikä se oo enää itkeskellykään.

Meillä on jo pieni rytmi. Osaan sanoa, että vauva on nukkumassa silloin ja silloin. Mutta syöttöjen kanssa menee vähän niin ja näin. Jos annan Nannia se nukkuu kolmekin tuntia, jos tissiä, menee 1½ tuntia. Silti uskon tissin voimaan! Heti jos annan Nannisatsin, tissit tietää että oon huijannu niitä ja ne alkaa täyttymään vauvan ruoka-aikaan huolella. Mutkun joskus haluu levätä...

Esikoisen päiväkodistakin tuli tuuperruttava viesti. Ne on huolissaan että sillä on joku keskittymishäiriö. Jee.
 

Yhteistyössä