Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
milo 84
Huomenta,

Meillä ei nukuttu viime yönä. Vauva nukkui puolisen tuntia putkeen ja oli siis kerran tuntiin puolen tunnin tissillä. Yritin tuttia, muttei halunnut ja heitti tutin mua päin käsin aina kun tungin sitä suuhun. Sitten luulin väsyneen yöllä että se on flunssassa ja hirveässä kuumeessa, kun nenä oli tukossa ja korisi kovin ja oli musta hirmu kuuma. Kunnes mies kokeili vauvaa. Se oli iha normaali. Ja nenä oli siitä kokoaikaisesta maidon imemisestä tukossa. Ja sitä oli varmaan henkitorvessakin välillä.
Koliikkivaivat ja muu unettomuus kesti aamuyheksään tällä kertaa. :/ ja mentiin kymmeneltä sänkyyn. siis eilen illalla.

Tosta rytmistä. Ei sillä ole. Paitsi joinain päivinä (ei kaikkina) nukkuu pari tuntii kun se viimein yön jälkeen vaipuu uneen ja herää tissille aika kiltisti ja taas nukkuu.
Paitsi esim tänään. Ähisee vaan ja itkee masua vieläkin tuossa unissaankin.

Alan olla aika poikki ja mies on viikonlopun töissä. Äiti ja isä flunssassa. Ja soitin sylikummille eli parhaalle ystävällä jos se olisi voinut tulla tänne. Mut ei sekään pääse.

no nyt se itkee kunnolla, moi
 
milo 84
Eikun lopetti jo.
Niin, ei pitäis tuntea kyl syyllisyyttä kaikesta. Kyllä mäkin oon jättäny miehen huomaan muutaman kerran vauvan jo kun oon käyny yksin kaupassa tai muualla noin tunnin reissulla. Ja hyvin ovat pärjänneet kun oon syöttänyt juuri ennen kuin puen takin. :)

Emilia, en osaa sanoa paljonko on kiloja lähteny. En haluu vielä punnita. Jotenkin ahistaa ne kilotkin mukavasti. Seistessä maha näyttää jo siedettävältä, ei kylläkään ihan pyykkilauta, mutta ymmärrettävää kun ei vatsoja vielä tehdä saakkaan. Mutta istuessa tulee kyllä hyvin sellasta raskausmakkaraa että huomaa löysyyden.
perse vielä aika levee,kun ei farkut tai mitkään housut mee vielä jalkaan. Mut mies nauro just eilen et "Ihme, onhan siitä jo reilu kaks viikkoa!" Siis vitsillä heitti, kun ei kestä kun en jaksa odottaa ja nälkäkuureilen. Mut ei mikään heti tule. Eikä mun oo oikeestaan tarvinnu ees pakottaa itteeni nälkään kun en yksinkertasesti ehdi syödä, hyvä jos veskissä käydä.
 
magpie
Voi Milon pientä poikaa ja Miloakin tietty. Kuulostaa tosi rankalta. Onneksi teillä on kohta se vyöhyketerapia, ehkäpä se tuo apua! Musta tuntuu, että olen valmis kokeilemaan suunnilleen mitä vaan ruokavaliota tai muuta konstia että saisin vauvalle hyvän olon, mutta välttämättähän mikään ei auta... paitsi aika. Nyt oli mies jostain kuullut, että kamomillatee äidin juomana rauhottaisi myös vauvan mahaa, joten sitähän on pakko myös testata.

Paavon äiti, mä olen kanssa aika ulkona siitä Multiplystä että miten toimii, mutta ehkä sinne voi jotenkin avata uuden ketjun johon laitettaisiin niitä nimiä? Liinu ainakin osaa :)

Me ollaan menossa tänään illalla kavereille kylään ja vähän jännittää kun se on juuri sitä vauvan itkuaikaa. Saattaa siis huutaa koko vierailun putkeen. Mennään kuitenkin kun olisi välillä kiva tehdä jotain muutakin kun istua täällä kotona.

Mies on kohta lähdössä pelaamaan futista ja käy kateeksi kun haluaisin itsekin jo urheilla. Kotona olen vähän jumppaillut ja tietty kävellyt vauvan kanssa, mutta siinä se. Kuljen kaavussa vielä varmaan kesälläkin.

magpie ja vauva tasan 5 viikkoa
 
milo 84
On tutkittu, että jotkin proteiinit (valkuaisaineet) äidin ruokavaliossa saattavat erittyä hänen maitoonsa ja vaikuttaa lapseen. Yleisintä tämä on lehmän maidon proteiinien kohdalla. Tämä proteiinien (ja muiden aineiden) siirtyminen äidin maitoon ei itsessään ole mikään paha asia, mutta joskus lapsi voi reagoida allergisesti maidon kautta aineisiin, joita äiti on syönyt. Näin, vaikka äiti itse ei olisi allerginen millekään.

Siispä hoidettaessa koliikkista rintaruokittua lasta, yksi askel voisi olla, että äiti lopettaa maitotuotteiden käytön. Tämä tarkoittaa maitoa, juustoa, jugurttia, jäätelöä... kaikkea, mikä sisältää maitoa.

Huomaa, että yliherkkyys maidon valkuaisaineelle EI ole sama kuin laktoosi-intoleranssi. Äiti, jolla itsellään on laktoosi-intoleranssi, voi aivan hyvin imettää lastaan.

Suositeltava menettely:

a) Äiti välttää maitotuotteita 7 - 10 päivää.

b) Jos mitään muutosta ei ole havaittavissa, äiti voi palata käyttämään maitotuotteita.

c) Jos lapsen "koliikki" näyttäisi helpottavan, äidin pitäisi vähitellen lisätä maitotuotteita ruokavalioonsa, jos ne ovat olleet normaali osa hänen ruokavaliotaan (maitoa ei kuitenkaan tarvitse juoda voidakseen imettää). Jotkut lapset eivät siedä maitotuotteita äidin ruokavaliossa lainkaan (ja saavat oireita jopa naudan lihasta), mutta useimmat sietävät jonkin verran. Hitaasti kokeilemalla tasapainotilanteen pitäisi löytyä.

d) Jos olet huolissasi kalsiumin saannistasi, ota kalsium "purkista". Viikko-pari maidotta ei vielä aiheuta lisäkalsiumin tarvetta, mutta pidemmän päälle on maidottomalla ruokavaliolla ehkä varminta ottaa lisäkalsiumia 1000 mg päivässä. Vaikka onkin näyttöä siitä, että imetys suojaa naista myöhemmin osteoporoosilta silloinkin kun lisäkalkkia ei oteta. Lapsi saa joka tapauksessa kaiken tarvitsemansa kalsiumin äidinmaidossa.

e) Lapsi voi herkistyä äidinmaidon kautta muullekin kuin lehmänmaidolle. Suomessa suositellaan ennen maitotuotekokeilua jättämään koliikki- tai allergiaoireilevan lapsen äidin ruokavaliosta ensin kaikki ns. yleisesti allergisoivat ruoka-aineet. Katso allergiakirjoitusta näillä samoilla sivuilla tai kysy neuvolasta. Kovin radikaaleihin ruokavaliokokeiluihin ei kannata ryhtyä omin päin pitkäksi aikaa.

f) Näissä tapauksissa ei ehkä ole kysymys allergisesta reagoinnista, mutta joitakin lapsia on auttanut, kun äiti on jättänyt pois kahvin ja teen (ilmeisesti kofeiini on ollut ongelma) ja/tai pullat, limsat (etenkin kolajuomat) ja muut paljon valkoista sokeria sisältävät herkut.
 
milo 84
Vyöhyketerapiasta. Jo pari käyntiä lapsista tietävällä vyöhyketerapeutilla voi auttaa, kannattaa varmasti aina kokeilla jos mahdollsita. Jostakin syystä kuitenkin monilla vyöhyketerapeuteilla on vanhentunutta tietoa imetyksestä. Varaudu kohteliaasti olemaan huomioimatta ohjeita "pidentää ruokailuvälejä ja antaa vettä jotta suolisto saisi levätä".
Vauvahieronnasta. Ohjeita ei välttämättä tarvita, rapsuttele ja sivele vain lastasi paljon, kaikissa mahdollisissa tilanteissa, hiero pikku massua hellästi, hytkyttele vauvaa.
Magnesiamaidosta, jota saa apteekista. Tätä "koliikkivinkkiä" (annostus 1/3 teelusikallista kerran päivässä) on tarjottu mm. kätilöopistolta, ja joitakin se tuntuu auttaneen. Magnesiamaitoa ei kuitenkaan suositella alle 6-vuotiaille. Kysy lääkäriltä!
Maitohappobakteereista (mm. lactophilus tai gefilus apteekista tai DSS-junior luontaistuotekaupasta). Esimerkiksi äidin antibioottikuurin yhteydessä maitohappobakteeria voivat ottaa sekä äiti että lapsi.
Vauvan pitämisestä lähellä, kanniskelusta. Vauvan kantaminen rintarepussa tai mielummin jonkinlaisessa kantoliinassa paitsi rauhoittaa, myös ehkäisee ilmavaivoja ja ehkä koliikkiakin - pienelle lapselle on luonnotonta tulla jätetyksi yksin makailemaan.
Vaikka koliikin syytä ei tiedetä, sitä kannattaa aina, kaikin keinoin, pyrkiä hoitamaan. Vanhemmillakin on kaiken väsymyksen keskellä parempi olo, kun he tietävät, ettei lapsen tuskaa ainakaan ole väheksytty.
Ja vielä Jack Newmanin sanoin:

"Ole kärsivällinen: oli ongelma mikä tahansa, se yleensä helpottaa ajan myötä. Päivät ja yöt voivat ongelmien keskellä tuntua kestävän ikuisuuden, mutta viikot ja kuukaudet suorastaan lentävät."

 
ulkopuolisen neuvoja
Marrasmammoista kommentoin tuota koliikki asiaa. Eli itse lopetin maitotuotteiden käytön kun koliikin oireet täyttyivät kaikki. Pojalle annoimme myös Ddr-tippoja mahavaivaan lisäksi ja ei mennyt kun viikon verran niin yölliset raivokohtaukset hävisivät kokonaan! Kun aloin muutaman viikon jälkeen uudestaan käyttää maitotuotteita niin mahavaivat palasivat. Neuvolasta neuvottiin että otan kalsiumini purkista siihen asti kun poika on 3kk. Eilen aloitin sitten uudestaan pikkusen juustoa maistelemalla. Pienistä määristä on pysynyt poika rauhallisena ja nyt tuntuu että on todella tehonnut tuo "kuuri"! Kannattaa kokeilla, jos maitotuitteiden pois jättö ei ole suurivaiva :)
 
milo 84
Kiitos neuvoista ulkopuolinen! :) Ihana kuulla, että maidoton linja tosiaan tehoaa joillakin, ettei välttämättä tässä turhaan jätä kaikkea pois :) Me ollaan ostettu jo sellaisia tippoja kuin difluson, mutten ole vielä uskaltanut niitäkään antaa. Aloitetaan ne viimeistään ens viikolla. Haluan ensin tätä maidotonta ja sitä vyöhyketerapiaa kokeilla, ennen troppeja. :)

Nyt oottelen että poju herää, niin imetyksen ja vaipanvaihdon jälkeen voin imuroida huoletta, silloin ei siihen herää.
 
Viona79
Nonni minä aloin aivan liian aikaisin tuulettamaan Pampersin hyvillä ominaisuuksilla, kun viimeyönä (vaikka vaippa ei ollut kovin kauaakaan paikalla) peppu alkoi punoittamaan ja tuossa testissä onkin Libero parempi:
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1359
 
lilja..
helou..

Milolle ja pojalle ja iskälle jaksamista öihin. Alkaispa nyt se sun maidoton ruokavalio tehoomaan tai viimeistään sit se vyöhyketerapia. Voi teidän pikkusta...varmasti on rankkaa ku toisella on kovia masukipuja..

Täällä oli taas meneillään joku maidontilaus -vaihe...aamupäivällä imetin n.tunnin välein..Ja molemmat tissit tarvi lutkuttaa..heh..no, pääasia, että vauva saa masun täyteen. Nyt se näyttää nukkuvan taas ihan hyvin. Yöllä heräilin myös kahden tunnin välein syöttämään... aamupäivällä tais olla myös ilmavaivoja kun ähisi pää punaisena ja mä sit vähän autoin koukistamalla vauvan jalkoja masua kohti. Kyllä taas pierut pääsi ilmoille :) miten noin pieneen mahaan voi mahtuakin niin paljon ilmaa..?
Meillä ei myöskään röyhtästä jokakerta...se ei vaan yksikertasesti tule...varsinkaan sillon, jos vauva nukahtaa tissille. (eli melkein joka kerta..heh..)

hitsit..mä unohdan aina että mitä mun piti kirjottaa...

Raskauskiloja on mulla jäljellä enää 4. Maha on ihan kauheen näkönen...sellanen roikkuva arpilöllö, joka ei varmaan lähde millään pois. Vähänkö ahdistaa.....

Kyllä meilläkin isä ja poika pärjää hienosti keskenään. Musta on ihanaa lähtee käymään kaupassa YKSIN. tai käydä kävelyllä YKSIN. Ei olla kyllä vielä mietitty, että koska viedään poju ekan kerran hoitoon ja lähettäis kahdestaan syömään tms. Mutta kyllä sekin varmaan tulee eteen täs jonkun ajan päästä.

Niin..välillä olis kiva antaa miehen hoitaa yösyötöt kokonaan (edes yksi yö vkossa), mutta tissit on asiasta eri mieltä. Ne räjähtää, jos en imetä silloin kun tarve vaatii. Kyllä säkällä yhden syöttökerran pystyy jättää väliin, mutta tiukkaa tekee sekin.

Nyt ukkeli heräilee...ja taas päästään harjotteleen imetystyynyn käyttöä. Miks mä en hoksaa miten se toimii...?????? en saa vauvaa siihen silleen järkevästi...

pitää mennä.
 
Enzian
Moii!

Milo sulle oikein paljon jaksamista, kuulostaa tosi rankalta. Toivottavasti se vyöhyketerapia ja maidoton ruokavalio auttavat! Pianhan se vyöhyketerapia tosiaan jo onkin. Kerro sitten millasta siellä oli, tosi mielenkiintoista kuulla!

Meillä vauva on nukkunut nyt ihan hyvin. Viime yökin meni ihan kivasti. Mikä ehkä on auttanut on se, että me kapaloidaan poika välillä kun laitetaan nukkumaan. Eilen kun laitettiin kapaloon niin nukahti ihan melkein heti. Yöllä laitoin sitten pojan ilman kapaloa nukkumaan ja nukahtikin ihan heti, mutta sitten vähän ajan päästä säpsähti sillai (tekeekö teidänkin vauvat tällasta, siis nukahtaa ja sitten vähän ajan päästä säpsähtää niin kovasti että kädet lentää ilmaan ja vauva säpsähtää siitä hereille??) eikä saanut enää nukuttua. Laitoin sitten taas kapaloon ja siinä uni tuli!
Nyt päivällä en oo kapaloinut, mutta mistä poika nukahtaa takuuvarmasti on imurointi. Ja niinhän se tänäänkin oli kun imuroimaan rupesin niin poika nukahti heti :) Meillä tulee olemaan varmaan aika siistiä :) Samoin muutkin äänet rauhoittaa vauvaa ihan selvästi, varsinkin liesituuletin ja pesukone.

Voi kun on ihanaa kun mies on ollut torstaista asti kotona. On niin kiva hoitaa yhdessä vauvaa. Mutta se torstai-ilta yksin teki kyllä tosi hyvää, kun oli aikaa itselleen. Kun mies on töissä musta tuntuu välillä tosi raskaalta. Vaikka päivät menee kyllä aika nopsaa imettäessä ja vauvaa hoitaessa. Nyt oon iloinen että ens viikolla tulee muutamat kaverit kylään. Ja tän kuun lopussa tulee sisko Suomesta auttamaan vauvan hoidossa ja ens kuussa äiti ja isä, JEE! Ja mitä jo kovasti odottelen on se, että pääsiäisviikolla tulemme viikoksi Suomeen :) Jännää miten sit lentomatka vauvan kanssa menee!

Mulla on raskauskiloja vielä tyyliin 8-9 kg jäljllä. Voi ahdistus!Ei näistä ihan helpolla eroon päästä. Mutta en jaksa kauheesti stressata...Katon kyllä syömisiäni ettei tuu ihan mitä vaan naposteltua, mutta toisaalta jo imetyksen takia ei tuu syötyy hirveen epäterveellisesti ja tosiaan kun ei suklaata ja sipsjä tms. tuu syötyä se auttaa mulla jo paljon :) Ja päivittäin yritän päästä lenkkeilemään vauvan kanssa, onhan sekin jo jotain. Toki odottelen kovasti että pääsis urheilemaan kunnolla ja oottelen tosi paljon että kevät rupeis tekemään tuloaan tänne niin pääsis enemmän ulos ja kunnolla liikkumaan ja vaeltamaan jne.

 
pupuliini77
Voi Miloa reppanaa ja vauva-reppanaa myös! Toivotaan, että kohta alkais helpottaa. Meilläkin viime yö ja tää päivä on mennyt taas hieman huonommin. Onneksi tänään on mun vuoro nukkua. Ja aionkin nukkua, sillä mulla ei tosiaan mitään tissien täyttymisongelmaa ole. Olen kyllä nyt päivisin yrittänyt tosi kovasti imettää, mutta kun sieltä tisseistä ei vaan tule tarpeeksi maitoa. Se on tosi turhauttavaa, mutta onneksi tää vaihe ei kestä kovin montaa kk:tta. Päätin jo aiemmin, että kun kolme kk tule täyteen tätä sekalaista imetys-, pumppaus-, ja korvike-sekamelskaa niin sit mennään pelkillä korvikkeilla. Voih, mä oon niin kade teille, joilta tulee maitoa ja joilta tuo imetys sujuu! Olkaa onnelllisia!

Meillä oli taas tänään miehen kans ihan tyhmä riita. Se on tosi äkkipikainen luonne ja mä aika kiivas, joten kyllä taas meikä huusi naama punaisena... Aihe oli taas aivan urpo, mutta niin aina! Sovittiin kyllä jo riita, mutta aina välillä tuntuu, että onkohan miehellä joku toinen, kun ei tosiaan seksiäkään ole yli puoleen vuoteen halunnut?! Tänään sanoin sille, että jos sellainen kävis ilmi, niin leikkaisin varmaan sen vehkeen irti ja lähettäisin sille kolmannelle osapuolelle. No ei sentäs, mutta lähtisin kyllä itse hakemaan seksiä tän suhteen ulkopuolelta heti, kun saan itseni sellaiseen kuosiin, että olen tyytyväinen. En tiedä haluaisinko erota, mutta mun mielestä silloin jos mies pihtaa ja syyksi selviää pettäminen, on mulla kyllä täysi oikeus lähteä hakemaan lohdutusta muualta. Mitä mieltä olette? olenkohan ihan hirveä akka?! En kyllä usko, että miehellä olis joku toinen, mutta mistäs sitä ikinä tietää? Onhan se vähän outoa, kun ei seksi kiinnosta kuukausiin.

No juu, mutta muuten siis ihan pirteä ja iloinen fiilis täällä, tää nyt on vaan tällaista ainaista pohdintaa, kun ei ole ihan täydellisen tyytyväinen elämäänsä.

Nyt lähden saunaan ja juon ehkä pari saunasiideriäkin! :)
 
Paavon äiti
Voi ei tuota Milon tilannetta. Kovasti jaksamista sinne!

Toivottavasti Pupuliinin miehellä ei ole toista naista. Olisi kyllä hirveä järkytys ainakin minulle jos mies nyt pettäisi. Jos kävisi ilmi, että mies pettää, niin ehkä sinun kannattaisi ensin yrittää käsitellä asiaa muuten kuin kostamalla ja päättää, kannattako suhdetta jatkaa vai ei, mutta toisaalta, kyllähän se tavallaan pettämiseen "oikeuttaisi". Juuri tänään mietin, että en varmaan selviäisi yksin vauvan kanssa, ainakaan järjissäni. Kaikki kunnia yksinhuoltajille!

Imetyksestä taas. Mm. imetystukipuhelimessa sanottiin, että maidon nousun kannalta tärkeimpiä ovat (valitettavasti) yöimetykset. Eli jos toivoo lisää maitoa, kannattaa luopua niistä viimeisenä eikä ensimmäisenä. Tietysti oman jaksamisen rajoissa. Ja aina ei auta mikään. En todellakaan tarkoita syyllistää tms!

 
Paavon äiti
Aina jää kirjoittaminen kesken. No ei se mitään, vauva ensin ja mammapalsta sitten.

Minulta on vihdoinkin tikit liuenneet. Jostain syystä siihen meni yli viisi viikkoa. Olen ollut toiveikas, että jospa minulla kävisi tänä viikonloppuna flaksi, mutta pahalta näyttää, koska poikaa kun ei näytä taas nukkuminen kiinnostavan. Hän on nukkunut kahdet päiväunet, joista toiset vaunulenkillä ja toiset äsken, mutta mies on salilla. Ja ikinä ei tiedä, kauanko hän nukkuu nukahdettuaan. Joskus viisi minuuttia ja joskus tunnin tai ylikin.

Eilen poika nukkui päivällä ja illalla aika paljon ja minua alkoi jo hirvittää. Puoli neljäänhän siinä sitten meni ennen kuin ruvettiin yöunille. Sitten poika tekikin nukkumisenätyksen, yli neljä tuntia putkeen. Nykyään saan hänet kyllä nukahtamaan helposti, mutta hän ei pysy unessa. Taikasana on kantoliina. Taju lähtee alle kymmenessä minuutissa. Esimerkiksi viime yönäkin hän nukahti siihen ennen kahta, muttei nukkunut puolta tuntiakaan.

Ai niin, me menemme pojan kanssa ensi lauantaina ristiäishäihin. Tuli ylimääräinen pukeutumisongelma, koska puvun pitää sopia imetykseen. Mekon jos laittaisi, pitäisi imettää nakuna. Eli ei. Laitan varmaan hameen, jakun ja sen alle tavallisen narutopin, jonka raosta voi vilauttaa tissiä. Onneksi siellä ei mitään iltapukua tarvitakaan ja juhlat ovat perheen kotona. Myös veljeni menee naimisiin tässä kuussa ja menemme pojan kanssa maistraattiin todistamaan. Se reissu vähän jännittää, koska on pitkä matka julkisilla ja sitten ravintolaan lounaalle. Ehkä otan hätävaraksi pullon ja korviketta, jos imetys on tehty oikein vaikeaksi julkisella paikalla. Molempiin juhliin otan kantoliinan kruunaamaan juhlaeleganssini, koska mies ei tule mukaan. Poika vaan on niin tyytyväinen siinä. Toivottavasti hän ei oksenna rinnuksilleni. :) Kaikenlaista sitä pitääkin nykyään miettiä. Ennen vain meni ja juhli.
 
Viona79
Moi,

Kiitti Paavon äiti juhlapukupohdinnoistasi. Minä olisin varmaan laittanut päälle sellaisen mekon josta ei saa yläosaa pudotettua tissityksen ajaksi ja sitten sitä oltais oltu aika pulassa pojan ristiäisissä, jotka on 22.2. Onneksi mulla on sellainen mekko mistä saa olkaimettoman tarvittaessa, se on aika kätevä silloin. Varmaankaan en pääse uusia vaatteita ostamaan ennen ristiäisiä.

Painokeskusteluun sen verran että mulla on raskaus kilot -4kg. Laitokselle jäi kaikki tulleet kilot ja imetys on vienyt 4kg tähän mennessä, vaikka olen syönyt tosi hyvin ja välissä tuntuu, että liikaakin esim. vieraiden kanssa pullaa ja karkkia olen syönyt paljon, kun suurin osa raskaus-ajasta meni diabetes-dietillä. Eli kyllä siitä raskausajan diabeteksestä oli hyötyäkin :)

Pupuliini: Täälläkin toivotaan, ettei miehesi olisi niin törppö, että menis toisen naisen kanssa. Toivottavasti se vain on ollut sellainen pidättyväinen, kun olet ollut raskaana. Jotkut on sellaisia, kai ne pelkää, että satuttavat lasta.

 
Viona79
Miksi aina unohtuu asiat kun alkaa kirjoittamaan...
Enzian elä ole huolissasi lapsen säpsähtelyistä ne kuuluu vauvan kehitykseen (mulla on sellainen käsitys, että aivot kehittyvät nukkuessa ja siksi tulee noita säpsähdyksiäkin) Meilläkin poika on alkanut säpsähdellä. Ikään kuin yhtäkkiä tuulettaisi käsillä yläviistoon, hauskan näköinen. Lisäksi saattaa parkaista pahastikin unissaan. Ja pääkin säpsähtää monesti ja kun toinen on juuri tissillä ja nukahtaa niin se muuten tuntuu ilkiältä, kun tosiaan toinen on tississä kiinni ja vetaisee nopsaa taaksepäin, tuntuu että koko nännihän siinä irtoaa.
 
lilja..
MORO!

Meillä on kans noita säpsähdyksiä...aika paljonkin itseasiassa. Varsinkin kun vauva nukkuu, niin se säpsähtelee monesti. Kädet nousee ylös ja välillä saattaa kuulua parkaisujakin. Anoppi kertoi, että jos vauva säpsähtää eli säikähtää unissaan ja kädet nousee ilmaan, niin niistä pitäis ottaa kiinni jos sattuu olemaan vauvan vieressä. Se kuulemma rauhottaa ja vauva tuntee olonsa turvalliseksi.

Mä oon ihan varma, että vauvalla ja mun miehellä on joku salaliitto..heh..oikeesti! aamulla olin ihan sairaan väsynyt ja heräsin siihen, että vauva itkee nälkää..tai siis sillälailla kämisi. Kysyin mieheltäni, että "etsäviitsisitsä ruokkia vauvan, ku mä oon ihan sairaan väsynyt" Ja se suostui...ja mä nukahdin samantien takas unille. No..tunti oli kulunut, kun heräsin uudelleen siihen samaan käminään. Kysyin mieheltä, että "ettekös te just tunti sitten syöneet?.." sit se vastas, että "ei...se nukahti takas ja nyt se vissiin vasta heräilee..." wtf????? miks vauva ei tee mulle koskaan tollasia "jatkan sittenkin unia, syön vasta tunnin päästä.." Hitto..kerrankin olis voinu hyödyntää miehen vapaapäivän sillä, että se olis hoitanut yhden syötön. Kello olikin sitten jo 10 aamulla, joten minähän sen syötön sitten hoidin..
En kyllä ymmärrä sitä mun aamuväsymystä. Tuntui että koko kroppa painoi joku 1000kg...vaikka yöllä sai nukkua 3,5 h ja 4 h pätkät.

Vitsi mulla on jo ihan kauhee hinku päästä seksipuuhiin. Ollaan kyllä touhuiltu vaikka mitä, mutta varsinainen yhdyntä ei ihan vielä onnistu. Haluja olis kyllä, mutta tikit vielä hieman haittaa menoa...
On muuten himpskatin romanttista, kun äippä ja iskä peuhaa sängyssä niin taustalta kuuluu jos minkämoista ähinää, piereskelyä ym...vauva viestittää päiväuniltaan, että "TÄÄLLÄ ASUU JO KOLMASKIN.." hihihhhhih.. :)))

Apua...Toivottavasti Pupuliinin epäilyt osottautuu vääräksi. Ei kai sun mies vois tehdä mitään sellasta, varsinkaan nyt? Kyllä tuntuis ihan kauheelta, jos oma mies lähtis muille maille vierahille...Nythän meidän kaikkien pitäis nauttia perhe-elämästä ja meidän pienistä ihmeistä. Meillä meni ekat pari viikkoa sillain, että kaikki huomio ja energia pyöri vauvan ympärillä, mutta nyt me osataan jo höllätä ja keskitytään toisiimme kun vauva nukkuu. Ja muutenkin kyllä huomioidaan toisiamme entistä enemmän. Tääkin päivä on ollut aivan ihana!!! <3
Viimeviikollakin mun mies toi mulle yhtenä päivänä kukkia. Tuntui tosi hyvältä!
...Puhu Pupuliini miehens kanssa kunnolla. Istuta se sohvalle ja puhutte kasvotusten ja kerrot sille kaikki sun ajatukset ja vaadit vastauksen kaikkiin sun mieltä askarruttaviin asioihin.

Jahas..pikku-ukkelilla taitaa olla nälkä...

heippa!
 
milo 84
Pupuliini, toivotaan, että olisit väärässä tuossa toinen nainen jutussa. Mäkin vähän luulen, että sille on ollut vaan niin uutta ja pelottavaa tuo raskaus, ettei ole välttämättä tehny mielikään sen takia. Ja sitten varmaan tuo raskauden jälkeinen palautuminen ja kaikki jännittää kanssa. Eiköhän se ajan kanssa. Sun täytyy sillai salakavalasti lähteäheruttelemaan sitä.

Mulla tulis kanssa ekana mieleen kosto, jos tollasta tapahtuis oikeesti. Vauvan takia miettisin tietenkin, olisko järkeä jatkaa ja kuinka paljon helpompaa olis yksin. Taloudellisuuttakin miettisin. Mutta luultavimmin tulisi ero, koska en varmaankaan koskaan pääsisi yli ajatuksesta etten ollut riittävä vaan piti hakea muualta.

Mulla on ihan pimee juttu, tai siis mun aivot onsekasin tai jotain. Oon varmaan viikon putkeen nähny kaikennäkösiä seksiunia, että harrastetaan tai että ollaan just alkamassa harrastaa ja sitten tajuan että mun alaosasto on niin suuri, ettei oo enää kivaa jne. :/ Mutta siis yläpää sanoo SEKSIÄÄÄÄÄ hetiiiii ja alapää on vielä palautumassa. ? no, halut on siis ainakin entisellään. Mulla oli kyllä jo muutama päivä synnytyksestä nää fiilikset. :/ Ei kyllä uskalleta olla ton jälkivuodon kanssa vaikka tietenkin kondomia pitäisi käyttää, ettei tule mitääntulehduksia. Antaa nyt kuntoutua "entiselleen". :)


Viime yö meni ihan ok:sti vauvan kanssa, heräili kyllä kerran pari kahteen tuntiin ja valvoi jonkun aikaa, mutta "nukuttiin" tai lepäiltiin melkeen yhteentoista! Eli siis hurjan hienosti. Sitten mentiinkin pojun kanssa autoilemaan ja isomummille kylään, joka voi jo hyvin, ja oli toooosi onnellinen kun näki pojan ja sai pitäää sylissä. Olisi halunnut ottaa hoitoon heti sen. :) Isomummi nukkuu pojan kuva vierellä. En edes tiennyt että äiti oli vienyt sen sille. :)
Hienosti meni reissu kovasta itkuilusta ja vatsanväänteistä huolimatta. Ja nyt poika on nukkunut jo melkeen kaks tuntia. jes.
 
Noa
Huomenta!

Meillä taidettiin tehdä viime yönä nukkumisennätys, ainakin pitkään aikaan. Poika nukkuin varttia vaille kahdestatoista puoli neljään! Mut tietenkin ite heräsin jo kahden maissa odottelemaan millon se herää ja kuuntelin jokaista ynähdystä. Ärsyttävää kun sisäinen kello on rakentunut kahden tunnin sykleihin! Pitäisi opetella nukkumaan siten, että herää vasta kun se oikeesti itkee, kun se saattaa ynähdellä pitkäänkin ennenkuin oikeesti herää. No sit nukuttiin vielä viidestä seitsemään ja tunnin verran aamulla. Ja nyt se vetää vieläkin sikeitä, vaikka äsken näytti että heräis. Mie oisin täällä jo ihan valmiina lähtemään ulos, mutta tyyppi vaan vetää unta kuuppaan :) No hyvä vaan että nukkuu...

Pupuliini, mulla on ihan samanlaisia ajatuksia tuon imettämisen suhteen, odotan aikaa että saa siirtyä jo kiinteisiin, niin ei tartte potea huonoa omatuntoa joka kerta kun antaa korviketta sille pullo toisensa jälkeen. Ja nyt se on alkanut entistä enemmän ymmärtämään että ruoka tulee helpommin pullosta, eikä se malta edes olla rinnalla kauaa. Eikäpä sieltä paljoa tulekaan. Pitäisi vaan olla onnellinen että poika on terve ja ksavaa, eikä harmitella niin paljoa imetyksen epäonnistumista. Ja se tuntuukin niin turhalta imettää jonkun muutaman tipan takia, mutta saahan se siitä läheisyyttä jos ei muuta.

Ja seksikeskusteluun: mullakin on ollut jo seksi mielessä monesti, ihme kyllä kun ei raskausaikanakaan kovin paljoa mieli tehnyt. Mutta yllättävän nopeesti ne halut on tullut takas, unia oon miekin jo nähnyt ;) Mut ei vaan uskalla vielä, jälkitarkastuksen jälkeen ehkä sitten. Mites pitkä aika sinne olikaan? Ja alakerta näyttää ihan vieraalta, kun raskausaikana häppärit oli niin turvoksissa, ja nyt kaikki turvotus on hävinnyt. Tuli ihan sellainen olo, että olikos se muka tuon näköinen ennen :D Joo, kaikkia varmaan kiinnostaa ihan hirveesti...

Mies lähti töihin. Ihan outoa olla täällä yksin, tai siis kaksin tuon kaa, mutta ihan hyvin me pärjätään. Vasta nyt viikonloppuna tuli sellainen fiilis, että tuo poju kuuluu meidän perheeseen ja sen kuuluukin olla täällä. Pari viikkoa siihen ajatukseen tottumiseen meni. Toivottavasti nuo yöunet vaan alkais pidentyä, välillä se nukkuu jotain puolentoista tunnin pätkiä. Ite ehtii just nukahtaa, niin herää taas.

Nyt se heräs, pitää mennä!
 
magpie
Ihana ilma ulkona! Me ollaan lähdössä ekaa kertaa tänään keskustaan, on muutama asia hoidettavana ja ajateltiin käydä myös matkatoimistossa kun se syksyltä peruttu matka (lahjakortti) pitäisi vaihtaa johonkin toiseen. Katsoo nyt sitten milloin mennään, luulisi että kun vauvan on noin 3 kk niin matkustaminen olisi jo aika ok... Mutta joo, voihan se olla että mennään vasta syksyllä.

Meidän vauvasta on tullut sellainen, että sitä pitää viihdyttää joka hereillä olo hetki. Aikamoista, onneksi meitä on kaksi, voin vain kuvitella kuinka rankkaa esim. yksinhuoltajaäideillä on.

Äh, mies tarvii konetta, palaan myöhemmin...
 
Liinuzhka
Esikoinen oli 2 kk kun oli ekaa kertaa lentokoneessa. Hyvin meni, matka oli tunti ja n. 20 min päälle. Nousujen ja laskujen ajan annoin pullosta korviketta, että nieleskelisi niin ettei menis korvat lukkoon ja sen huiman ilmastoinnin takia oli pipo päässä. Eikä poika ollut moksiskaan, hienosti meni. Helpompi saada tuo nukkumaan koneessa kuin vanhempi tapaus joka pahimmillaan rääkyis koko matkan. :(

Mun äiti tuli aamulla, joten mua näkyy täällä nyt vähän vähemmän. KAI. On siis ainakin kolmisen viikkoa meillä. Ukko on hirveessä räkätaudissa. Voisko sen viiä jonnekkin sairastamaan säilöön ettei tartuttaisi muita? Saa kyllä olla huoneessaan koko sairautensa ajan eikä näyttää nenänpäätäänkään meille TERVEILLE. Äh!
 
Noa
Me aiotaan lähteä portugaliin 2 viikoksi kesäkuussa eli poika olisi silloin vajaa 5 kk. Luotetaan siihen että hyvin pystyy jo matkustamaan, kyllähän lennoilla on aina pienempiäkin. Ja tosiaan parhaassa tapauksessa ne nukkuu koko matkan.
 
milo 84
Moikka,

Kiva kuulla, että muutkin matkustaa vauvaikäisen kanssa. Mä luulin, että me lähdetään aikaisin, mut ei lähdetäkkään :) Ollaan siis lähössä syksyllä Egyptiin vauvan kanssa. Ei musta kovin pitkille lennoille voi näin pientä viedä (siis Thaimaa tms), mutta just viiden tunnin molemmin puolin on vielä ihan ok. Kai. :)

Meiän äiti lähti mun mukaan kauppareissulle Jumboon tänään, kun otin vaunut ja ruokakärryjä en ois saanu työnneltyä ilman apukäsiä. Meni tosi hienosti reissu, paitsi että vauvalla tuli kakka noin puolessa välissä kauppaa, eli äiti työnteli hajuvaunuja sitten melkeen tunnin. ;D Sitten vauva ajoitti heräämisenkin hienosti. Oltiin melkeen jo jonossa, kun availi silmiään ja tutin voimalla päästiin hienosti kotiin asti ennen kuin nälkäkiljuminen alkoi. Nyt valvoi muutaman tunnin ja kakkas sata kertaa ja viimein nukahti.

Tänään varttia vaille kuus meillä on vyöhyketerapia. Ottaa mahasta kun jotenkin jännittää se niin paljon. :/ Mutta kaikkialla ainakin sanotaan, ettei siitä voi olla vauvalle haittaa, eikä vauvaa satu se hoito. Silti pelottaa että pieni onkin ihan paniikissa tai jotain. :O

Mulla on tänään kutitellu kurkkua ja pelottaa, että oon tulossa flunssaan ja tartutan sen pikkuapinaankin. :/

Vauva sai taaas yhden puvun, tosin 62 kokosen, enää ei osteta 50 senttisiä, ettei oo liikaa. ihanan limen vihreen ja vaaleensinisen sekoituksen. sit siinä on aasin kuva. Kaikki puvut mitä ollaan saatu katsomaan tulleilta sukulaisilta ja kavereilta, on sellaisia, missä on joko apina, hirviö tai aasì. Kertooko se jotakin meistä? :D
 
Myypeli
Meillä oli ristiäiset lauantaina. Oli tosi onnistuneet juhlat ja jäi kiva maku suuhun. Tarjottiin itse leivottuja piirakoita, salaattia, maailman ihaninta mustikatäytekakkua, jota yksi sukulainen pitopalvelun pitäjä osaa tehdä ym. Pistän kuvia ja nimen privalle kunhan saan kuvat kuvaajalta.

Meidänkin pientä pitää olla koko ajan viihdyttämässä, kun se on hereillä. Se FisherPricen keinu on osoittautunut oikeaksi aarteeksi. Se keinuu siinä tyytyväisesti pitempiäkin toveja viidakon ääniä kuunnellen ja mobilea katsellen. Saan syötyä aamupalankin ja laiteltua ruokaa ihan rauhassa. Muuten se on ruvennut itkemään jonkin verran iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Epäilen, että se vaatii tissiä suuhun, mutta enhaluaisi opettaa sitä siihen, että se osaa nukahtaa vain siten, jos vaikka miehen pitäisi saada se joskus nukkumaan.

Ulkona on tosiaan niin upea ilma, että pitää lähteä uudelle lenkille. Käytiin aamupäivällä jo kaksi tuntia. Kävin samalla Ärrällä kyselemässä lippuja Madonnan keikalle, mutta niillä oli päätteet juntturassa. Samoin oli netti ja puhelin. Kyllä otti päähän. Olkoot koko keikka! Olisi vaan ollut kiva päästä verestämään muistoja, kun tykkäsin teininä Madonnasta kovasti. Uudempi tuotanto onkin aika P**kaa, jos multa kysytään.

Nyt kaveri heräsi, palataan! Ai joo, eikös me pian voitaisi tavata jossain??
 
sasa72
Heippa pitkästä aikaa.
Me ollaan oltu nettipimennossa kun mun koneesta hajosi emolevy... mutta nyt taas toimii :)

Täällä vauva on reilut 3-viikkoa ja myös viimeviikolla alkoi ilmenemään koliikkioireita, lähes heti D-tippojen antamisen jälkeen, vaikka en täyttä määrää olekkaan antanut.
Kitinä alkaa illalla 18-19 aikoihin ja loppuu 00:00-01:00 maissa. vauva nukahtaa sitten yhtäkkiä ja nukkuu sitten aamuun asti.
On tuo kyllä niin sydäntäsärkevä näky kun näät toisen itkevän ja tuntuu, mitä vaan teet mikään ei auta, joten yhdyn Miloon täysillä, että kyllä siinä äidilläkin kyyneleet on silmissä.
Tänään sitä kitinää ollut myös päivällä, mutta ei läheskään sellaista kuin tuo ilta/yö kitinä, kyllä sen äkkiä oppii erottamaan mikä sitä koliikki-itkua on ja mikä jotain muuta.

Olo on vaan aika lohduton itsellä, vaikka taitaa tuo olla nykypäivänä aika yleistä.
Laita Milo sitten heti viestiä, miten teidän vyöhyketerapia meni!!!

-Voimia kaikille äippäliineille, Sari + poitsu -
 

Yhteistyössä