Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
Tammipoitsun äiti
Nopsaan:

Lisäsin Multiplyn sivuille uuden blogimerkinnän ja siihen tiedon mikä meidän poikamme nimeksi eilen ristiäisissä tuli :) Juhlat meni kaikin puolin tosi hyvin, vauva oli tosi reipas ja varsin hurmaava koko päivän!

Palaan paremmalla ajalla...
 
pupuliini77
Heippa kaikille!

Mun mies kysyi multa sunnuntai-aamuna, että rakastanko mä enää sitä. Mä ihmettelin ja sanoin, että joo tietenkin. No se oli lukenut mun tilitykset täältä meidän riidan jälkeen. Ja vakuutteli kyllä, ettei sillä mitään toisia naisia ole. Kaipa se on uskottava. Hassua, kun ukko tuli meidän palstalle lueskelemaan, mitä mun päässä oikein liikkuu. Kertoo jotain siitä, että tää on oikeasti tosi ihana kanava purkaa tuntojaan teidän keskuudessa! Kiitos teille kaikille myötäelämisestä! :)

Mäkin haluaisin lähteä joskus touko-kesäkuussa viikon äkkilähdöllä esim. Espanjaan tai Kreikkaan. Mut jos mies saa kenkää parin viikon päästä, niin sit ei ole varaa lähteä. Mut ois kyllä ihan mukavaa. Ja en mäkään mihkään Thaikkuihin uskaltais noin pienen kanssa lähteä. Siellä on jo niin kuumakin, että pelkäis koko ajan et sille tulee nestehukka.

Milo kyseli aikaisemmin tuosta paniikista esim. hygienian suhteen. Mulla on kans samaa vikaa. Pelkään pöpöjä, enkä siksi taidakaan nyt vähään aikaan mennä vauvan kans jumboon. Just kuulin, että nyt riehuu norovirus (vatsatauti) epidemia ja sit tietty myös influenssa-aika on nyt. Meillä muten vauvan silmät on aikas rähmäiset, eli sillä on selvästi simmutulehdus. Täytyy kuulemma keskiviikkoon asti yrittää keitetyllä vedellä pyyhkien saada itse hallintaan. sit pitää hakea antibioottitipat, jos ei ala menemään parempaan suuntaan keskiviikkoon mennessä.

Harmi tuo, että Sasallakin koliikkivauveli. Tsemppiä! Paavon äiskälle: nuo yöimetykset on kieltämättä selkeästi tärkeitä, mutta mä vaan menetän järkeni niiden kanssa. Viime yönä yritin imetellä myös, niin seurauksena oli se, että syöttö kesti tisseineen ja pulloineen lähes kolme tuntia... Eli saattaa olla, että olen ehkäpä yhä vaan päiväimettäjä. Täytyy kokeilla myöhemmin lisää tuota yöimetystä, mutta luultavasti ei toimi meillä, kun sitten en saa tippakaan nukuttua.

Kivaa kuulla Myypelistäkin. Kiva, että ristiäiset meni hyvin! Aika pitkiä lenkkejä sä vetelet, koiruuden kans tietenkin? Mä kävin tänään 1 h 15 min lenkillä. Se on mun vakiolenkki.

Nyt täytyy varmaan pumpata, kun kaverit on tulossa kylään 10 kk kaksospoikien kans. Terppa!
 
Mira70
Moi pitkästä aikaa!

Päivät vaan menee yhdessä hujauksessa ja tuntuu ettei ole aikaa eikä voimia käydä edes täällä vierailemassa. Mitähän kaikkea olen ajatellutkaan kysyä/kommentoida..?

Noa ja Pupuliini: mä liityn teidän en tykkää yösyötöistä -kerhoon. Tiedän, että pitäisi vaan jaksaa imettää yölläkin, mutta kun meidän vauva ainakin herää moneksi tunniksi, jos rupean sen kanssa oikeaa imuotetta hakemaan. Tai nyt parina päivänä se on alkanut itsekin oppia sen ja n. kolmannella yrityksellä se jo onnistuu, joten saatan lähiöinä kokeillakin imetystä. Mut on se niin rasittavaa, kun tietää, että pullo täytyy hakea alakerrasta vauvalle joka tapauksessa, kun ei mun maito mihinkään riitä. Tänään oltiin neuvolassa ja neiti senkun pulskistuu eli viikossa oli tullut painoa lisää yli 300g eli ainakaan siinä mielessä ei ole korvikkeen käytön kanssa ongelmia.

Masuvaivat ovat meilläkin lisääntyneet viime öinä. Siellä neuvolassa mies sitten muisti, että voisikohan wasabilla olla osuutta asiaan... Se nimittäin teki susheja ja pisti aikamoisen satsin wasabia niihin. Sen jälkeen meillä alkoivatkin yökitinät. Voi tsiisus, en yhtään tajunnut niitä syödessä että saattaa pikkuisenkin suuta polttaa, kun mammakin huohotti susheja syödessään... Ai niin, niistä tulikin mieleen, että oletteko saaneet imetysajan ruokasuositusohjeet? Mä sain VASTA TÄNÄÄN ja siellähän oli sit merileväkin edelleen listoilla eikä täti suostunut antamaan lupaa syödä sitä edes vaan pikkuisen susheissa. Mutta kyllä mä silti ajattelin syödä, koska en mä nyt niitä joka päivä syö päinvastoin kuin Japanissa tehdään. Onneksi sentään mäti on poistunut siltä listalta, joten ilmoitin jo miehelle, että mä haluan blinejä vinon pinon ensi viikonloppuna. Mutta sipuli pitää jättää neuvolantädin käskystä väliin...

Pupuliini, hyvä jos teidän parisuhdetilanne on rauhoittunut. Sun ei todellakaan tässä elämäntilanteessa pitäisi miettiä tuollaisia pettämisjuttuja, vaan keskittyä vauvaan ja omaan hyvinvointiisi. Tuollaisesta stressistä voi jo maidonerityskin häiriintyä, tai ainakin mulla varmaan loppuisi siihen paikkaan.

Toivottavasti Milon vauvan vyöhyketerapia auttaa! Mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Neuvolantäti näytti meillekin jotain vauvahierontaohjeita vatsavaivoihin ja niitä me aiotaan kokeilla heti tänä iltana. Tai nythän on jo ilta ja isä & tytär -parivaljakko vetää sikeitä makkarissa, molemmat kuorsaavat tyytyväisinä. Pakko mennä herättämään ne nyt heti tai taaskaan ei meillä nukuta yöllä.

Paljon voimia kaikille mammoille vauva-arkeen!

T. Mira
 
magpie
Noniin, kaupungista palattu ja muutenkin päivä taas melkein pulkassa. Vauva nukkuu rintarepussa, ainakin tällä hetkellä tämä reppu on hyvä keino rauhoittaa vauvaa.

Päätettiin, että lähdetään Thaimaahan luultavasti, mutta vasta ensi syksynä/ talvena jolloin lapsi on jo melkein vuoden. On varmasti parempi kaikille niin. Kesällä mennään pariksi kuukaudeksi miehen kotimaahan, odotan jo, koska siellä on kesällä tosi lämmintä ja mukavaa. Olisi kyllä nyt kevälläkin kiva tehdä joku pikku reissu, ehkä sitä voisi lähteä vaikka laivalle tai jotain.

Kiva että Myypelin ja Tammipotsun ristiäiset meni hyvin, pitää käydä nimet kurkkaamassa myös!
 
milo 84
Päivää mammoille :)

Vyöhyketerapia meni tosi hyvin siellä, mutta vauva itki kyllä illan ihan samaan malliin, joten suoraa jälkivaikutusta ei ollut. PAITSI, itku loppui kun hieroin masua kuten käskettiin jne.
Ekana kerron vähän mitä terapiassa tuli ilmi. No ekana, joudun nyt olla syömättä mitään vehnätuotteita, maidottomalla, kahviton, suklaaton, rukiiton, hiilihapoton, sipuliton, kaaliton, hernetön, liikatulisetmausteeton johon luetaan MUSTAPIPPURI, yms.

Huomio vatsanväänteiset vauvat ja äidit: Terapeutti sanoi,että meidä vauvalla mitä luultavimmin vehnäallergiaa (joka lähtee muutaman kuukauden - ekan vuoden aikana pois), ja se aiheuttaa koliikkioireet. Sanoi, että hyvä myös olla vielä maidottomalla dieetillä ja mehuttomalla (appelsiini, omena ym tuoremehut aiheuttaa myös vääänteitä), sillä myös niistä tulee oireita lisää. Mutta kokeili erilaisia pisteitä kantapäissä joissa oli kireyttä ja vauva siis silminnähden nautiskeli kun nainen hieroi kantapäitä jne. :)

Joten tammipoitsun äiti, magpie ja muut: Kannattaa kokeilla mielumin vehnätöntä ja maidotonta alkuun, jos ei muita voi välttää. Ja suklaa ehdoton ei, se kuulema oikein stimuloi niitä väänteitä pahemmiksi. Ja siis viikon pari kokeilee ilman, jos vaikutusta ei tapahdu, niin jatkaa, mutta useimmiten kuulema lakkaa vaivat tai huomattavasti vähenee.

Sitten vähän jotain hierontatippejä (joita tässä nyt voi osata selittää): Hieronta tapahtuu toooosi hellästi, eli ei edes juuri paineta, vaan enemmänkin silitellään vauvan ihoa.
Vatsahieronta tapahtuu AINA myötäpäivään. Voi esim hieroa ympyrää, mutta vaan kellon suuntaan :). En osaa selittää niitä muuveja mutta jo toi ainakin meiän vauvaa rauhoitti.
Sitten alaselkää hierotaan hellästi.

Sitten nenää avaava hierontapiste on varpaat. Hellästi silittää jokaista varvasta, niin pitäis avata nenää.

Ja korva silitetään punaiseksi kauttaaltaan (suolistoon vaikuttaa), siitä meiän vauva kanssa tykkäsi.

Jalkapohjat ihan kauttaaltaan oli täys niitä hierontapisteitä, eli ihan kaikkialta sieltä kannattaa hieroa, mutta kantapäissä suolisto ja ylempänä aivot ja hermo.

Sitten käsissä sijaitsi tunnepuoliset, joita kannattaa myös hieroa, sillä vauvalla tietty on stressiä jne kun itkettää ja sattuu masuun koko ajan.

Pohkeita myös hieroi hellästi, sanoi että niissäkin selvää kireyttä.

Tossa nyt niitä mitä mieleen tulee.

Sitten suositteli Rooibos-teetä ja kanssa kamomillaa. Ja lihana riistatuotteita, sit lisukkeena riisiä.

Ja sit jos vehnän jättää joku pois kokeilumieles, nii se sisältää sit jauhot ja kaikki.

Ja siis melkeen kaikis kaupan kauraleivissä on myös vehnää, paitsi mm. Kaura100 leivässä, jota saa kaikist isoimmist kaupoista.

Kannattaa kokeilla hierontaa ja muita, vaikutti tosi pätevältä, hirvee litania koulutusta mitä oli käyny, ja itellä oli 3 lasta.

ONNEA RISTIÄISISTÄ Myypelille ja Tammipoitsun äidille!
 
Noa
Moi!

Toivottavasti milon vauvalle olisi tuosta v-terapiasta apua! Kuulostaa kyllä hyvältä nuo hierontaohjeet.

Pitäiskö meidän siirtää tää ketju jo tuonne hoitopuolelle kun kaikki on kerran jo vauvansa saaneet? Mie voisin vaikka käydä tekeen ketjun, jos tuo yks nyt nukkuisi vielä hetken. Tuntuu et ei päivän aikana ehdi mitään muuta kun sylitellä, syöttää ja just ja just itse nopeesti jotain syödä ja keittää tuttipulloja...
 
magpie
Mun puolesta siirrytään vaan vauvanhoitopuolelle.

Kiitos Milo noista ohjeista! Kyllä sulla ruokavalio menee tiukaksi! Mä olenkin aika paljon hieronut ja silitelly vauvan mahaa ja jalkapohjia, joskus se rauhoittuu sillä... Ja joskus ei. Meillä onneksi toistaiseksi nuo itkut sijoittuu päivään ja iltaan, jaksaa paremmin rauhoitella vauvaa kuin keskellä yötä. Yöllä ei itke juurikaan. Toistaiseksi.

Joo ja olisi kyllä kiva nähdä äitejä ja vauvoja jossain välissä!
 

Yhteistyössä