Tammivauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
Aava79
Kaikille synnyttäneille paljon onnea. Ja Cayanne - tsemppiä koitokseen.

Täällä on 37+3 kasassa eli vielä odotellaan. Saas nähdä onko tässä ketjussa kohta muita kuin minä vielä odottelemassa... meillä kun laskettu aika ei ole vasta kuin 25.1.
 
susa08 ejk
Aava: Me roikutaan täällä odotuspuolella niin kauan, että sullakin on nyytti sylissä :) Ja sehän voi sullakin olla ihan pian!

Mä alan olemaan ihan täynnä näitä pakkasia!! Kotivankeus vauvan kanssa...mies ja poika lähtivät anoppilaan ja minä yksin kotona ilman autoa eikä tuonne -20 pakkaseen viitsi kaksiviikkoista viedä.. HALUAA jo ulos kärryttelemään! Ei siis vieläkään olla päästy "koeajamaan" uusia(vanhoja) kärryjä...

Mites Plussalla vauvan kanssa?
Pitäis varata ristiäis aika mut en vain meinaa saada mitään aikaiseksi, kun vauva nukkuu, katson tv:tä tai roikun netissä :( Ainoa yhteys ulkomaailmaan...

Hyvää viikonloppua!!

Susa ja tyty 16 päivää...
 
Papu81
Hei kaikki!
Monen kohdallahan on alkanut tapahtumaan! Täällä alkoi ke iltana tulemaan kivuttomia supistuksia suht säännöllisesti, yön aikana laantuivat ja taas eilen illalla tuli koko illan 10-30 min välein, mutta olivat edelleen kivuttomia. Tänään aamulla oli äpolilla kontrollikäynti, kohdunsuu oli pehmeä ja kahdelle sormelle auki. Ilmeisesti supistukset kuitenkin tehneet tehtäväänsä ja avanneet kohdunsuuta hieman... Lääkäri sitten hieman "auttoi" asioita etenemään ja ronkki kalvoja, josko nopeuttaisi synnytyksen käynnistymistä...saa nyt sitten nähdä auttaako. Otti kyllä tosi kipeää, mutta kai se on esimakua tulevasta.. Tällä hetkellä supistelee jonkin verran, ehkä kerran tunnissa vain, mutta tuntuu kuitenkin menkkamaista jomotusta alavatsalla ja selässä. Lääkäri arvioi, että synnytys saattaa alkaa jo viikonlopun aikana, mutta voi mennä viikkokin. Ei kyllä enää malttais viikkoa odottaa millään.. Vaavin kooksi saatiin 3,3 kg, vähän keskiarvoa pienempi, mikä ei haittaa mua ainakaan, kun kerran muuten vauvalla on kaikki hyvin. =) Mulla on tullut painoa jo 21 kg, että onneksi on geeneissä tuo vauvan pienikokoisuus. :) Tosin turvotusta on tullut nyt lopussa jonkin verran, mikä onneksi sitten lähtee nopeasti poiskin...
Aikamoisiin talvikeleihin meidän vaavit tuleekin! Täällä oli aamulla -29c. Onneksi lauhtuu taas.
Nyt kissojen kans päikkäreille, kun ei tiedä joutuuko yöllä valvomaan.
Tsemppiä kaikille!

papu81 ja rv 39+0
 
Katsu*
Meillä oli aamulla käynti sinne äippäpolille kun on ollut käynnistyksestä puhetta.No olin käyrässä ja kävin lääkärillä.Kohdunsuu oli pehmeä ja sormelle auki.Jos osastolla ei olisi ollut ruuhkaa olisin saanut jäädä samantien käynnistykseen.Mutta nyt ku siellä oli ja en ole kiireellisin tapaus niin laittoivat kotiin.Sovimme lääkärin kanssa että sieltä soitetaan heti kun tulee tilaa niin sitten käynnistykseen.Toivottavasti pian tulee tilaa sanoi lääkäri.

Katsu rv 38+4
 
Zandraa
Aava, et oo ainoo, joka vielä odottaa. Mulla viikkoja 39+4, vaan ei mitään merkkejä siitä, et synnytys olis lähellä... Jospa sitä ennen helmikuuta pääsis massusta eroon??

Minkä takia niin moni on menossa käynnistykseen? Kuitenkin viikkoja vasta n.38 mitä näitä viestejä olen lukenut. Johan nää kaikkien meidän masukit on täysiaikaisia (>37vk), vaan silti kohdussa kehittyvät ja voivat paremmin. On kyllä itelläkin jo sen verran kypsä mieli ja olo, et erittäin mieluusti menisin synnyttää... enkä haluis ajatella, et vielä tää saattaa kestää 2 viikkoo... ääää.... siis jos joudutaan sinne käynnistykseen yliaikaiskontrollin jälkeen...

Mulla ei oo ollenkaan kipeitä suppareita, eikä edes selkää polttele :(. Maha on (ISO!) tosi alhaalla ja kaveri, jota olin nähnyt pari viikkoa aiemmin, oikein järkyttyi, miten alhaalla maha voikaan olla. Aiemmat lapset ei oo laskeutuneet vasta kun vesien menossa, joten edistystä kait tääkin ;).
Kovia pakkasia on täälläkin, toppatakista ratkee ihan pian vetoketju. Toppahousut menee just just jalkaan niin, et vetskari on kokonaan auki... Esikoisesta mahtui takin ja housujen väliin kaulaliina lämmittää mahaa, nyt ei... painoa on ihan kauheesti, +18kg tässä raskaudessa, jo +22-23kg normaaliin painoon nähden... osa on kyllä turvotusta, mut huhhuh silti.
Ollaan remontoitu/rakennettu meille makkariin vaatehuonetta. Sinne kun asetteli kaikki "normaalit" vaatteet niin jopa tuli into saada ne taas päälle!!! Tahtoo vähän vaihteluu, kun nyt on niin vähän sellasia, jotka menis päälle, saati sit, et vielä näyttäisivät kivoilta!! Lastenhuoneeseen tehtiin lisää hyllyjä kaappiin, vauvan vaatteetkin asettelin sinne, tai kaikki 50-62 kaivoin esiin. Vitsit kun ne on pieniä!!! Eikä siitä oo kuitenkaan kuin 1v4kk, et tuo kakkonen niitä käytti... <3

Kait se ois kömmittävä nukkuu. Mä oon joka aamu herätessäni pettynyt siihen, ettei synnytys tänäkään yönä käynnistynyt. Molemmat edelliset kun on alkaneet n.5 aikaan aamulla ja jotenkin sitä automaattisesti oletan, et niin käy nytkin! Autoakin pidän öisin lämmityksessä 3-5, jos tulee lähtö, niin se kans lähtee käyntiin :). Ei oo meinaan mikään talviauto! Näillä keleillä pitää olla mieluusti 3-4t tolpassa et toimii...


Zandraa 39+4 (tai 15min päästä 39+5)
 
Ekavekara
Kävin toiveikkaana katsomassa josko olis kohtalotovereita, eli sellaisia joilla laskettu aika on jo "reilusti" ylittynyt, mutta voi teitä onnellisia.. hyvissä ajoin, ajallaan jne. tuntuu tenavat toisille syntyvän.

Mulla nyt 41+1 (la 1.1.2010) ja tuntuu kyllä aika NIIIIIIIIIIIN pitkältä. "Yliaikaseurantakäyntikin" on vasta 41+5, eli vähintään sinne asti joutuu kärvistelemään...

Ei siis mitään pointtia kirjoituksella, kuhan kävin purnaamassa :) Jos vaikka jollain muullakin menee yli, niin lohduttaa tietää ettei ole ihan ainoa...
 
Aava79
Kiva kuulla Susa ja Zandra. On jotenkin sellainen tikittävä aikapommi olo kun ei yhtään tiedä milloin alkaa tapahtumaan... kun voi tosiaan olla tänä iltana tai sitten neljän viikon päästä jos menee yli... vuokrasin TENS laitteen jonka pitäisi saapua tiistaina eli toivottavasti ei aleta synnyttämään ainakaan sitä ennen...

Onko TENS laitteet Suomessa tuttuja?

Aava ja Bug 37+5
 
susa08 ejk
Aava: En ole kuullut TENS laitteista...valaisetko hieman?
Toivottavasti ekavekara on jo päässyt tositoimiin. Tule ihmeessä ilmoittautumaan tänne kun viimein saat nyytin kotiin :)
Papu ja Katsukin saattavat olla jo vauvanhakureissulla...on tämä jännää!

Ihanaa, pakkasta vain -10...jos kohta pääsis jo vauvan kanssa ulkoilemaan.
 
Pampula84 ejk
Onnea kaikille vauvan jo saaneille!

Aika on mennyt todella nopeasti enkä ole ehtinyt seurailemaan palstaa.. Meillekin on saatu vauvan syntymäpäivä sovittua ensi viikon lopulle. Täytyy sanoa että olin todella yllättynyt kättärin pelkopolista. En kokenut minkäänlaista painostusta mihinkään vaan asiat käytiin vaan läpi asialllisesti ja leikkauspäivä sovittiin.

Tuli pienehkö paniikki kun tajusin että vauva on kohta täällä eikä mikään ollut valmiina. Nyt ainakin valtava pyykki vuori on selätetty ja kalusteet kasattu. Nyt kun kaiken saisi vielä paikalleen ja kämpän järjestykseen.

Painoa on tullut n. 7kg ja vyötärö on nyt 86-90cm (riippuen vauvan asennosta). Olo on ollut käsittämättömän hyvä viimeiset pari-kolme viikkoa. Turvotukset menivät ohi ja voin kävellä taas normi vauhtiani ilman kipuja. Nukun todella hyvin enkä vieläkään käy vessassa normaalia useammin (pari kertaa vuorokaudessa riittää) vaikka juon hirveästi. Toivottavasti tämä ei sitten ole tyyntä ennen myrskyä..

Millainen olo muilla vauvaa vielä odottavilla on ollut?

Pampula 37+4
 
Aava79
Susa, TENS tulee sanoista “Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation”. Laitetta on käytetään synnytyskipujen lievityksessä ympäri maailmaa. TENS-laite on paristokäyttöinen. Se lähettää kehoon sähköimpulsseja selkään laitettavien elektrodilappujen kautta . Nämä impulssit vaikuttavat positiivisesti niihin hermoihin, jotka ovat tekemisissä aivoihin vietävien kipuviestien kanssa estäen kipuviestien etenemisen. Se ei poista kipua kokonaan mutta stimuloi kropan endorfiinituotantoa. Mun käsittääkseni näitäkin saa Suomesta, Englannissa niitä käytetään paljon.

Pampula - hurjaa, että sullakin on jo leikkauspäivä. Lekuri sanoi tänään että ekat vauvat syntyy keskimäärin 40+5 eli mulla voi hyvinkin olla kolmen viikon odotus edessä eli kyllä sitä tätä vauhtia Bug ja minä jäädään viimeisiksi.
 
*Auringonkukka*
Kotona edelleen ja yhtenä kappaleena... Rv 39+5... Huomenna olis se kontrolliaika. Saa nähdä mitä tapahtuu. Jotenkin semmoinen olo, että en haluais käynnistystä ja oonkin ihan äärettömän pettynyt tähän minun kroppaan, joka ei vaan saa käynnistettyä synnytystä spontaanisti! Oon miettinyt, että jos vaikka tipalla käynnistävät, niin oon sen tipan vanki koko ajan ja ei kai siitä pääse edes suihkuun, joka taas helpotti esikoisen aikaan oloa ihan äärettömän paljon... Koko päivä on mennyt vaan murehtiessa ja miettinyt sitäkin, että tulee olemaan kamala aamu huomenna jättää esikoinen mummon kanssa ja kun itse ei tiedä, meneekö siellä sairaalassa vaan käväseen vai tulenko vasta muutaman päivän päästä takas vauvan kanssa. Masustakin kyllä jo mieluusti voisin luopua... Kyllä taidan olla "perusnainen", kun en tiiä mitä haluan! Parasta varmaan olis vaan sanoa, että tutkikaa ja ronklatkaa nyt oikein kunnolla, vois lähteä sitten itsestään käyntiin, kun on jo kuitenkin niin kauan yrittänyt saada valmista aikaan...????

Mitenköhän on muuten Viiriäisen laita? Jokohan on vauva maailmassa?

Mullekin tuo TENS-laite on ihan outo...

En tiiä mainitsinko, mutta tilasin tuossa jokunen aika sitten (olikohan 1.1.) Briteistä imetysliivit ja ne tuli tänään. Tuntui kyllä hyviltä.

Pampula kyseli vointia, mulla on kyllä muuten ok, mutta tuo häpyluun alue on ihan karseen kipeä. Varsinkin tänään ollut, kun aamusta heitin (tai no, eipä ne ihan heittämällä enää mene :D ) lenkin ja sitten leikin esikoisen kanssa lattialla. Päikkärit kun otettiin esikoisen kanssa, en meinannut päästä sängystä ylös, kun teki niin kipeää! Se koko häpyalue on niinkö repeämässä!

Nyt iltahommiin...
 
viiriäinen
Hei!
Meille syntyi 8.1. klo 23 aikoihin poika 3490g 51cm :) Ennusteet reilusta yliaikaisuudesta ei käynytkään toteen, vauva kääntyi oikeinpäin ja lopulta tipahti sieltä kylkiluitten alta lähtökuoppiinsa niin että kolahti. Niin eikä ollut niin iso kuin ennustettiin. Hän on kovin vahva ja jäntevä. Musta, paksu tukka ja suuret tutkivat silmät <3

Synnärille lähdin jo loppiaisena joten pitkän kaavan mukaan mentiin. Kuitenkin oli melkein luomusynnytys. Ennen varsinaista synnytystä sain kivuliaisiin monta päivää kestäviin supistuksiin pari kipupiikkiä, mutta itse synnytyksessä Ilokaasulla ja kaurapusseilla pärjättiin pitkälle. Sain myös akupunktio- ja reikihoitoa sekä aquarakkuloita. Synnytyksestä jäi hyvä mieli. Ei oo ollenkaan niin kamalaa kuin olin luullut. Rankkaa se on mutta jotenkin siinä kun jaksoi keskittyä itse asiaan ja mies oli jatkuvana tukena koko session ajan niin siitä jäi vain hyviä yhteisiä muistoja joista varmasti tullaan puhumaan pitkään.

Eilen päästiin kotiin. Imetys on vaatinut opettelua ja itkut oon tirauttanu jo pariin kertaan ku tuntuu että tuo lapsi kuolee mun käsiin ku en osaa enkä pysty. Ku ymmärtäis mitä se itkuillaan yrittää kertoa. Mutta kaikki ajan kanssa. Kärsivällisyys ei oo mun vahva ominaisuus :D Jouduttiin antamaan lisäravintoa pullosta joka sotki pojun imuopettelut. Nyt se on kärsimätön tissillä eikä tahdo millään rauhoittua imemään. Harmittaa jälkikäteen etten tutustunu niihin imetysoppaisiin ajatuksella ennen synnytystä. Eli te jotka ette vielä oo saanu omaanne kainaloon, suosittelen! Niin ja antakaa heti ihan älyttömästi ihokontaktia sille vauvalle kun sen maailmaan saatte! Sillon kai imetys lähtee paremmin sujumaan.

Anteeksi jos viesti epämääräinen tai virheinen. Yritän nopeasti toimia jotta pääsen taas vierihoitamaan :)

Voimia ja hyviä ajatuksia ja energiaa kaikille vauvojen kans - oli ne sitten mahanahkan sisä- tai ulkopuolella.

Väsynyt mutta onnellisin Viiriäinen
 
susa08
Viiriäiselle onnittelut pojan pallerosta!! Hienoa, että sulle jäi hyvä mieli synnytyksestä!
Älä sinä murehdi, että jäi imetysoppaat lukematta. Se on niin yksilöllistä tuo imetyksen onnistuminen ja käynnistyminen. Lisämaito on monesti ihan hyvä juttu lapsen hyvinvoinnnin kannalta kun maitoa ei tule tarpeeksi. Siinäkin kestää, että oppii tuntemaan oman vauvansa itkut - siis itkeekö nälkää, syliä, väsyä vai mitä... ja tiedän tunteen, kun kokee itsensä niin riittämättömäksi kun pikkuinen itkee. Ensimmäiset viikot vauvan kanssa on harjoittelua, puolin ja toisin ei siihen oikein mitkään oppaat osaa valmistaa, mitä se todellisuus sitten on. Ja ne hormoonit - apua, itse tunnen myös olevani ihan hormoni pöllyssä - raskaus muhun ei niinkään vaikuta mut imetys... No, sekin onneks tasaantuu ajan kanssa!

Jokohan kohta tulee lisää vauva uutisia, aika hiljaista on täällä...

Susa ja tyttö 3 vk
 
Zandraa
Heti alkuun Viiriäisellä onnittelut!

Täällä ois menossa rv 40+3, eikä tietookaan siitä, et synnytys ois lähellä, edelleenkään. Neuvolassa kävin tiistaina ja sielläkin lähinnä puhuttiin yliaikakontrollista... se ois ens viikon la, tiistaina vielä "normaali" neuvolakäynti.
Oma paino oli tippunut 700g viime viikosta, vaik turvotusta on edelleen. Aiemmin se on iskenyt vasta synnytyksen jälkeen! Sf-mitta jatkaa nyt taas kasvuaan, opiskelija mittas alkuun 36cm, mut oma th sai sit 33cm.. "vyötärönympäryksen" mittasin huvikseen kotona, komiat 113cm!!! Normitilassa kait jotain 75...

Kaveri sai sunnuntaina vauvan, käynnistettynä. Toinen on kait parhaillaan laitoksella... Kunpa pääsis itekin jo synnyttää!!!

Vaan kait se ois nuo lapsoset vietävä ulkoilee. Esikoinen haluaa luistelemaan. Vedin itekin maanantaina luistimet jalkaan. Vaikein urakka oli saada ne jalkaan, itse luistelu meni ihan ok (vaik olin varmaan näky!!) ja seuraavaks sit kait suksikauppaan, kun ei nuo perinteiset ässät tee mitään. Mulla tosin suppareita tulee muutenkin vain levossa, et pitäis kait jäädä sänkyyn/sohvalle loikoilee koko päiväks ;P.
 
Cayanne
Hei,

meille syntyi poikavauva sunnuntaina 10.1.2010 (ihan kuin joskus ensimmäisessä tämän ketjun viestissä arvelinkin :) ).

Voimme molemmat hyvin, ja joka päivä hieman edellispäivää paremmin. Synnytyksestä tuli nimittäin aikamoinen maratoni: Perjantaina alkoi supistukset olemaan myöhään illalla 5-7 minuutin välein ja koska olin niin huonovointinen (tai siis oksensin kerran, muuten olo ja arvot ok), otettiin minut jo samana iltana osastolle. Sitä seurasikien sitten sellainen n. 24 tuntia supistuksia, samaan tahtiin, mutta tuntemuksiltaan entistä kovempia. Sitä kun alussa jo luuli, että nämähän on pahoja, niin eipä tiennyt vielä mikä odotti :) Tosin: Kun oli jo noin kauan supistusten kanssa tullut toimeen, osasi niihin pahempiikin jo suhtautua ja oli jo tullut niin paljon harjoitusta, että supistukset oli sinänsä siedettäviä.

No, 24 tunnin supistusten tuloksena oli sitten vain 3-4 cm kohdunsuu auennut (kaiken maailman öljyistä ja muista yrityksistä huolimatta), mutta kivut siis jo suht kovat. Siispä pääsin jo noilla mitoilla synnytyssaliin, jossa tulikin sitten vietettyä seuraavat 12 tuntia. Yritystä oli kovasti, ja kätilökin sattui tosi mukava ja asiaan paneutuva, yritettiin kaikin keinoin saada kohdunsuuta enemmän auki, mutta huonovointisuus (oksensin taas pari kertaa eikä ruokaa eikä nestettä enää mennyt suun kautta, joilloin jouduin tippaan) ja väsymys (ei unta n. 36 tuntiin) johti vain n. 6-7 cm aukeamiseen.

Sen seurauksena sitten puhkaistiin kalvot, ja se auttoikin jo paremmin, sillä nyt oli reilu 8cm paikat auki, kovalla työllä (tässä vaiheessa oli jo laitettu epiduraali) ja supistusten lisäävällä aineella saatiin sitten kohdunsuu 9cm aukeamaan. Tilaa olisi olut, mutta pää ei suostunut laskeutumaan synnnytyskanavaan, ei sitten millään, pyöri vaan edestakaisin.
Väsymys oli valtava. No, sitä viimeistä senttiä sitten kävi ylilääkärikin sitten ronklimassa (ihan kirjaimellisesti), ja jossain vaiheessa sitten päätettiin keisarinleikkauksesta. Toisen ylikääkärin tullessa paikalle tämä kuitenkin päätti toisin ja päätettiin yrittää imukuppisynnytystä (tähän ei olisi pitänyt suostua...), tosin ei minulla siinä vaiheessa ollut energiaa enää pistää vastaankaan. Voin sanoa, että imukuppitekniikka oli aivan järkyttävää, enkä pystynyt viimeisillä energian rippeillä siinä enää ponnistamaan toivotulla tavalla. Jouduttiin keskeyttämään ja sen seurauksena keisarinleikkaus, joka tuntui autuaalliselta :)

Ei jäänyt pahemmin mitään traumoja, vaikka oli tosiaan pitemmän kaavan mukaan, olihan palkinto niin ihana :) Ensi kerralla ei sitten ole luvassa noin pitkää yritystä, mutta lapsella oli ihan hyvä, että sai kokea ne supistuksetkin, siis valmistautua ihan itse tulemaan ulos, vaikka sitten leikkauksen avulla maailmaan tulikin. Että kaikella lie tarkoituksensa.

Kaikki siis ok, imetys tosiaan onkin sitten ihan oma tieteensä, esimaitoa mulla vielä heruu, ja pari tippaa "oikeaa" maitoa tullut, odotellaan sitä kunnon maidonnousua. Lisämaitoa piti antaa, kun sairaalassa panikoivat (suotta...), että lapsen paino putoaa liikaa , oli pudonnut 10%, mutta nyt tullut jo 15g taas takaisin. Leikkaushaava tietty ottaa tosi kipeää, vaikea nousta ja toimia ripeästi muutenkaan, onneksi mies on seuraavat viikot kotona.

Onnittelut muuten Viiriäiselle tietysti ja tsemppiä vielä odottajille, kaikki menee loppujen lopuksi sitten aina kuitenkin hyvin :)

Cayanne ja poju 56cm, 4050g
 
Papu81
Meille syntyi 8.1. klo 22.52 poika 3000g 48 cm. Samaan aikaan viiriäisen kanssa. =) Synnytys oli nopea 7,5 h. epiduraalia ei kerinnyt, sain ilokaasua ja kohdunkaulanpuudutteen kahdesti, olin myös ammeessa ensin. Puudute ei kovin paljon auttanut, ehkä pahimman terän vei. Otti tosi kipeää... Poika syntyi naama ylöspäin, niin ei meinannut pää mahtua, joutui aika kauan työntää, mutta mutta kun pää tuli niin solahti vauhdilla ulos! Tikkejä 10...
Ei saatu perhehuonetta, yöt tuntuvat kamalilta ja pelottavilta kahdestaan vauvan kanssa kun isä joutui lähteä yöksi kotiin...halusin pian kotiin...oltiin 4 yötä kaikenkaikkiaan siellä.
Imetyksen kanssa takutaan ja itketään täälläkin. Sekä äiti ja vauva. Vauva on niin pieni ja mulla on isot rinnat niin ei meinaa saada otetta ja oikeaa imuotetta. Nännit sattuu ja tissillä takutaan...Päivisin yleensä sujuu ihan ok, mutta yöt...Ja kun maitoa ei tuu tarpeeks, niin ressaan sen riittävyyttä ja sitä lisämaidon/pulloruokinnan ongelmia....Ollaan jouduttu ainakin öisin antaa tuttelia, oon yrittäny pumpata, tulos aika heikko. Nyt oon asennoitunut siten, tai ainakin yrittänyt ajatella niin, että kunhan vauva saa mahan täyteen niin se on pääasia. Annan omaa maitoa niin paljon kuin sitä tulee ja sitten lisäksi tuttelia... Se imuote onkin sitten kinkkisempi..meillä välillä onnistutaan, välillä ei.
Toinen asia.. onko kellään antaa neuvoja. Käyn ihan ylikierroksilla, mikä varmaan juuri aiheuttaa sen, että maito ei kunnolla nouse. En pysty nukkumaan oikeastaan ollenkaan, verenpaine oli tänään 150/100, leposyke 100 hujakoilla...adrenaliinit siis virtaa.. en tiedä mikä mua vaivaa tää on tosi kamalaa kun uni ei tuu ja sydän hakkaa vaan hulluna. Tuntuu että saan pian rytmihäiriöitä. Sain unilääkettä ja mun äiti tuli apuun pariksi yöksi, että voisin siten nukkua pari yötä, kun he hoitavat miehen kanssa yön vauvaa. Mua itkettää vaan koko ajan ja ressaan t'ätä asiaa tosi paljon, miikä ei varmasti auta asiaa...en tiedä miten voisin rauhottua. tiedän että hormonitkin sen tekee. Vauva nukkuu yöllä kuitenkin sen verran, että olis mahdollisuus 5-6 tunnin uniinkin ja päikkäreihin...haluaisin vaan rauhoittua ja nauttia vauvasta...enkä itkeä pillittää ja ressata...
 
Zandraa
Ihanaa, uusia vauvoja, paljon onnea myös Cayenne ja Papu!!!

Aika hurja tuo Cayennen synnytys, vaan hyvä, ettei jäänyt traumoja. Mullakin esikoisen synnytys kesti 26,5t ja olin hyvin kipeä ja väsynyt, silti siitä ei jäänyt traumoja (tuli repeämiä leikkauksesta huolimatta), kakkonen taas tuli niin nopeaan (3,5t kaikkiaan, josta suppareita ehkä 2t!! mut ei yhtään repeämää tai jouduttu leikkaa) ettei oma pää pysynyt mukana ja siksi tää kolmosen synnytys vähän jännittää... neuvolassa tosin sanoivatkin, et uudelleen synnyttäjät yleensä jännittää enemmän, kun tietävät, mitä on tulossa.

Imetyksestä sen verran, että jos imettää aina, kun vauva haluaa ruokaa, niin oman maidon pitäisi alkaa nousta ja riittää. Siitä ei vaan sais ottaa itelle stressiä (mikä onki sit paljon hankalampi juttu...) Eli siis lapsentahtinen imetys, vaikka molemmat rinnat joka kerralla ja lisämaitoa vain, jos vauva oikeesti jää nälkäiseksi. Vauvoillahan on monta kautta, jolloin ne "tilaa lisää maitoa", eli ovat jatkuvasti tississä kiinni. En nyt muista ulkoa noita kausia, mutta kylläpä ne sit huomaa käytännössä. Ja jos ei onnistu täysimetys, ni sit osittainen, tai jos sekin vaan takkuaa ja on hankalaa molemmille, ni sitten vaan pullosta maitoa. Paljon helpompihan tuo täysimetys on, kun ruoka on aina paikalla, oikeassa lämpötilassa, puhtaassa astiassa ;).

Ja täällä siis edelleen yhdessä koossa, eikä mitään suppareita tai selän poltteluita. Plääh. Luulisi, että sitä olis paikat jo niin löysinä, et kolmonen syntyy, kun vähän aivastaa, mut näköjään ei sit kuitenkaan... Ei varmaan vielä tällä viikolla synny :(. Onneks on nuo lapset tässä, ni on ainakin jotain tekemistä!


Zandraa 40+4
 
Taustalta...
Papulle pakko kommentoida, kun kuulostaa niin tutulta! Olin juuri tuollaisessa samanlaisessa tilassa esikoisen syntymän jälkeen. Valitettavasti en osaa auttaa oikein mitenkään, kun itselläni siihen rauhoittumiseen ja vauvasta nauttimaan oppimiseen meni tooosi kauan :(
Mutta ainakin haluan sanoa, että et ole ainoa, josta tuntuu tuollaiselta. Toisilla ne hormoonit vain tekevät tepposia… Ajan kanssa kyllä helpottaa. Ota ihmeessä vastaan kaikki apu ja dropit mitä tarjotaan :) Koita olla stressaamatta imetystä, uskon vahvasti, että sekin tulee vielä onnistumaan. Itselläni alku oli TOSI hankalaa, mutta niin siinä vaan kävi, että imetystä jatkui meillä siihen asti, kun lapsi oli 1v2kk. Mutta toisaalta, jos tuntuu helpommalta antaa korviketta, niin tee niin. Lapselle tärkeämpää on hyvinvoiva äiti kuin se mistä maito tulee. Ja ennen kaikkea: älä koe minkäänlaista syyllisyyttä siitä, että ahdistaa ja itkettää, vaikka vauva on maailman ihanin. Sinä et vain voi sille nyt mitään. Tosi monilla muillakin alku on todella vaikeaa, mutta kyllä sinäkin vielä opit rentoutumaan ja nauttimaan! :)
 
susa08
Paljon Onnea Papu pienestä pojasta!! Syntymäaika ja mitat lähes identtiset minun esikoisen kanssa :) niin...ja äidin fiilikset myös..
Olinkin juuri kommentoimassa, mut taustalta joku ehti ensin...ihan samoja ajatuksia myös minulla! Esikoisen syntymän jälkeen baby blues yllätti...itkin, hermoilin, en saanut nukuttua ja olin varma, että en onnistu pitämään vauvaani hengissä. Tuossa se nyt kuitenkin 4-v leikkii hyvissä ruumiin ja sielun voimissa, vaikka äidillä olikin vaikeaa alkutaipaleella :)
Puhu asiasta neuvolasta, sitä kautta saat varmasti tarvittaessa ammattiapua! Itse aikoinaan en edes osannut asiasta puhua, jotenkin säikähdin omia fiiliksiä, kukaan ei ollut varoittanut, että tunteet voisivat olla niin sekavat. Jälkikäteen vasta ymmärsin, että kärsin jonkinasteisesta synnytyksen jälk masennuksesta. En nyt muista, koska se meni ohi, mut vauvan kasvaessa opin nauttimaan vauvasta ja imetyskin lähti käyntiin.

Imetykseen saattaisi auttaa rintakumi, siitä osaavat myös neuvolassa opastaa. Mun mielestä mutenkin nykyään liian paljon toitotetaan täysimetyksestä ja helposti syyllistetään jos se ei onnistu. Lisää hirveästi paineita äideille...pääasiahan todellakin on, että vauva on tyytyväinen, kasvaa ja kehittyy, rintamaidolla tai vastikkeella!

Zandraa, kohta varmasti tapahtuu...

Tsemppiä ja jaksamista kaikille tammiäideille! Oli vauva sit sylissä tai masussa :)

Susa
 
Aava79
Täällähän on tapahtunut ihan rytinällä - monta lasta tullut maailmaan ihan viime aikoina. Kaikille uusille äideille kovasti onnea ja jaksamista.

Täällä ei ole mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä - turvottaa ja nukuttaa vain enemmän. Nooh, vauva tulee kun on valmis :)

Aava ja Bug 38+4
 
Katsu*
Pikaisesti: Meille syntyi poika 11.1 klo 9.02.Paino 3676g ja pituus 50,5 cm.Synnytys käynnistettiin ja päätyi todella rankan synnytys yrityksen jälkeen kuulema erittäin kiireelliseen sektioon. Voin myöhemmin kertoa lisää synnytyksestä.

Katsu
 
*Auringonkukka*
Pikaisesti myös täältä vauvauutisia...

Meille syntyi maailman suloisin poikavauva tiistai-iltana 12.01.2010 klo 20.53. Painoa pikkujässikällä oli 3990g ja pituutta 51cm. Synnytys sitten käynnistettiin (niinkö vähän ounastelin, koska siis koko oli jo noinkin suuri, arvioi aamulla 3900g, ja mulla pelotti, kun esikoiselta koin sen naama edellä synnytyksen...) Kun saatiin säännölliset supparit tulemaan, niin siitä meni 4h 30min, kun poika oli kainalossa. Vaikka oli isompi kuin esikoinen, paaaaaljon helpompi, kun oli kuin olikin tismalleen oikeassa asennossa. Eilen kotiuduttiin. Myöhemmin lisää.
 
Milan
Oikein paljon onnea kaikille uusille vauvoille ja perheille! Meilläkin laskettu aika lähestyy, olisi ollut ensi maanantaina. Nyt pojalla ikää 2kk ja painoa 2800, eli alkaa olla ja vastasyntyneen täysaikaisen vauvan kokoinen, iso poika ;) Itkuääni on voimistunut ja posket pyöristyneet, ja meilläkin vietetään tavallista vauvaelämää ilman suurempia huolia ja murheita :)

Terkuin Milan
 
Aava79
Onnittelut taas uusille äideille! Ei kai tässä ole enää kuin minä ja Zandra odottamassa - tosin Zandrakin on ollut hiljaa viime aikoina - luulen että sielläkin nyt tapahtuu...!!

Täällä ei mitään vielä, yollä jomotti mahaa menkkamaisesti mutta siinä se.

Aava ja Bug 38+6
 

Yhteistyössä