Tammivauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
Ekavekara
Me ei sitten päästy tositoimiin normisynnytyksen osalta, mutta viikolla 41+4, 12.1.2010 syntyi sektiolla poika 4350 g, 52 cm. Syynä sektioon mun verenpaineen hurja nousu, lapsiveden vähentyminen ja edellisen synnytyksen Cayennen synnytystä vastaava kulku jota en enää halunnut (käynnistys, vuorokausien ähellys ja lopulta kuitenkin pysähtynyt synnytys ja sektio), eli parempi näin.

Haava oli ekat päivät kipeä, mutta nyt on jo parantunut niin, ettei kipulääkitystä tarvitse. Syön sitä silti: SAIRAAN KIPEIDEN TISSIEN TAKIA! En muistanut enää tätä maidonnousu / imetysrumbaa ollenkaan, onneks :) Mulla sama ongelma kun Papu81:llä, isot, piukeeks paisuneet rinnat joista vauvan on lähes mahdoton saada tuota "hampurilaisotetta" ja imuote jää vajavaiseks ja meikä huutaa hoosiannaa kun sattuu niin vietävästi. Ja nännit riekaleina... Ihan muutaman kerran on onnistunut kunnon ote. Pumppaamalla vähän tyhjemmäksi rintoja ennen imetystä vois ehkä parantaa tilannetta, mutta pelkään pumppaamisen lisäävän maidontuotantoa vielä entisestään. Enpä silti aio luovuttaa, päivä kerrallaan.

Raskausaikana sitä tosiaan keskittyi vain siihen raskauteen eikä liiemmin tähän vauva-arkeen ja käytännön asioihin ja Papulle lohdutuksena, että tuo itkuisuus ja alakulo on ihan normaalia herkistymistä ja kuuluu ihan asiaankin. Nytkin välillä nousee kyynel silmään ja sitä miettii kaikenlaisa ja huolehtii ja varsinkin ekan muksun kanssa muistan olleeni tosi alakuloinen ensimmäiset viikot. Kotiintulopäivänä en tehnyt mitään muuta kuin itkin. Vauvan syntymää oli odottanut niin kauan, eikä se lopulta ollutkaan kaikilta osin niin hienoa. Huoli, väsymys, imetys jne. kaikki oli niin uutta ja olo oli ihan sekaisin. Sairaalassa oli helppoa kun apu ja asiantuntemus oli vieressä, mutta kotona iski paniikki....

Nyt yritän ottaa rennommin... Tosin, huomasin aamulla kun isommat lapset lähti tarhaan ja kouluun ja mies töihin, että pieni paniikki nosti päätään täälläkin heti kun jäi vauvan kanssa kahden :)
 
viiriäinen
heei,

Pikaisesti kyselen kun poika nukkuu vieressä sohvalla, että miten paljon te sylittelette vauvaa? Voiko vastasyntynyt olla liikaa sylissä ja kontaktissa? Kuinka paljon teidän vauvat syö tissiä? Me ollaan melkein jatkuvasti kanniskeltu sitä ja roikotettu tissillä ja nyt äiti alkoi pelottelemaan että se tottuu siihen ja sit myöhemmin menee vaikeeksi. Että kuulema pitäis nukuttaa sitä omaan sänkyyn välillä. Mehän nukutaan vieläpä perhepedissä joten vauva on kokoajan minussa kiinni yöt ja päivät. Eilinen olikin melko rankka kun vauva olis halunnut olla tissillä ihan jatkuvasti ja omat syömiset ja vessassakäynnit oli aika taidetta. Pitääköhän vauva minua huvitutina vai tarviiko sen oikeasti syödä noin usein? Maitoa kyllä tulee nyt oikein runsaasti joten ravintoa se kyllä saa.

Tosi epävarma olo näiden arkirutiinien kanssa. Mies joutui menemään jo töihin joten yksin kamppailen näiden juttujen kans. Mites muilla? Onko vielä hakemista vai joko alkaa olla varmuutta otteissa?

Viiriäinen ja poika 1vko 5pvää
 
susa08 ejk
Meillä tyttö ja myös aikoinaan esikoinen ovat samanlaisia sylivauvoja. Välillä elämä todellakin on akrobatiaa että saa edes perusasiat tehtyä! Meillä suurena apuna kantoliina ja rintareppu, saa edes hetkeksi kädet vapaaksi. Suihkuun otan vauvan ihmettelemään siihen viereen sitteriin, viihtyy hyvin kuunnellen veden kohinaa :) Mun mies on ollut työreissussa ja eilen illalla meinasi itku päästä kun kumpikin lapsista huusi pää punaisena...olisi ollutkin näky kun me kaikki oltais itkeä vollotettu ;) Välillä on kyllä ollut pakko antaa pikkuisen hetken huutaa, että saa esikoisen ruoan laitettua ja itse käytyä vessassa...ei voi mitään...tuskin se siitä heti traumoja saa...
Mulle on kans aikoinaan anoppi pitänyt siitä puheen, että vauvoja ei saa koko ajan pitää sylissä, imettää tai heti mennä hakemaan kun alkaa itkeä...mut en ihan allekirjoita asiaa! Pienet vauvat hakevat lohtua ja "tilaavat" lisää maitoa syömällä tiheään ja olemalla sylissä. Kyllä ne siitä pikkuhiljaa alkavat viihtyä enemmän sitterissä ja leikkimatolla - nämä eka kuukaudet vaan ovat tällaisia....ja todellakin, pari vuotta, niin ei meinaa enää syliin saada ollenkaan ;)

Aika hiljaista ollut täällä. Kertokaahan muutkin miten vauva-arki sujuu tai viimeiset päivät masun kanssa!!

Ja ekavekaralle Onnea! Kiva kun olet myös kirjoitellut :)
 
viiriäinen
kiitos susa kannustavista ja lohduttavista viesteistä :) kyynelet oikein tirautin. On sitä niin herkillä näiden asioiden kanssa... Mehän oltiin lisämaidolla hetki joten siitä se sylittely ja tissittely varmaan jäi päälle kun kehotettiin olemaan paljon iho- ja muutenkin kontaktissa vauvan kanssa jotta maito nousis. Taitaa ne yleisetkin ohjeistukset nykyään olla että vauvan kanssa oltava lähekkäin..?

Onnittelut muille vauvautuneille kans! Me ollaan tosiaan Papun kans punnerrettu samaan aikaan vauvaa maailmaan. Minä 3 minsaa jäljessä :)

Jahas nyt tulee sohvalta tissihuutoa, joten mentävä on :)

viiriäinen
 
Aava79
Paljon onnea Ekavekarallekin vauvan johdosta!

Mulla ei ole kokemusta vauvasta vielä mutta sitä monet kaverit on sanonut että se aina yllätti kuinka paljon pieni vauva kävi maitobaarilla/halusi olla sylissä. Toisaalta ymmärtäähän se jos maha on pienen marmorikuulan kokoinen, että äkkiähän se tyhjenee ja toiseksi jos on 9 kuukautta periaatteessa ollut sylissä niin ei sitä heti viihdy omillaan - äiti/isä on paras turva. :)

Täällä odotellaan, maanantaina olis laskettu aika. Nyt on tullut riesaksi nuha, sekä minä että mies istutaan sohvalla ja niistetään jatkuvasti. Pelottaa että jos puolikuntoisena pitää mennä synnyttämään - mitä siitäkin tulee...?! Ja sitten heti valvomiset perään, huh huh.
 
plussa..
Onnea kaikille Vauvautuneille!

Mä en ehdi kirjottaa tai tekee mitään nyt.. Vaikka on mies vielä lomalla. Ens ma pitää sit pärjätä yksin. huh. Paljon on hommaa. Hyvin on menny ja vauva on ihana. Vauva ei viihdy oikein yksin, haluais siis nukkua aina sylissä tai vieressä.. Ja tissit meni verille alkuun ja sitten ku maito nousi niistä ei saanu otetta, joten oon joutunu rintakumi-koukkuun taas ja en saa niitä enää vieroitettua. pitäis jaksaa yrittää.. Rinnat kyllä edelleenkin täyttyy usein sellasiks ettei niistä saa mitenkään kiinni.
Isosisko haluais hoitaa vauvaa koko ajan. Oon sit antanu sen kattoo ihan liikaa lastenohjelmia. Vähän jo pelottaa mitä me tehdään sit ku mies on töissä. Nyt on henkisesti ollu helpompaa ku esikoisen aikaan ku jo valmiiks ties että sitä omaa aikaa ei oo oikeesti yhtään..

Viiriäinen: Voit ihan hyvin pitää vauvaa sylissä ja rinnalla just niin paljon ku se haluaa! Uusin lastenpsykologia ainakin tukee sitä.
 
Zandraa
Katsulle ja Auringonkukalle onnittelut nyyteistä!

Meilläkin on vauvauutisia <3 <3 <3.
Saimme tyttövauvan su 17.1., rv 40+6. Oikeestaan koko päivän poltteli selkää ja mahaa, välillä tuli verensekaista limaa (limatulppaa) ja muutamia kivuttomia suppareita. Iltapäivällä supparit alkoi muuttua napakammiksi ja niitä alkoi tulla säännöllisesti. Kuuden aikaan aloin katsoa kellosta ja silloin väli oli n.4min. Silti olin ihan varma, että nää loppuu, eikä päästä vieläkään synnyttää... mies oli käyttää lapsia uimahallissa. He tulivat n.19 aikaan kotiin, ja mies soitti samantien vanhempansa lapsenvahdeiksi, kun supparit vaan tiukkeni. Aloin itekin uskoa, että yöllä päästään tositoimiin.
Appivanhemmilla on parin tunnin ajomatka tänne, ja siinä sit kotosalla kävin lämpimässä suihkussa ja istuin ja röhjötin jumppapallon päällä. Puolen ysin aikaan alkoi olla olo niin kamala, et mies kävi pyytää naapurin meille lapsenvahdiksi ja ysiltä päästiin lähtee sairaalaan. Olin koko illan käynyt kotona vessassa vähän väliä, oksentanutkin, ja sairaalassa halusin vielä ennen osastolle menoa käydä vessassa. Sinne menikin sit lapsivedet, enkä sen jälkeen pystynyt enää kävelee... kello oli n.21.30. Mies haki pyörätuolin ja vei synnytysvastaanottoon, missä kätilö kysyi: - mones lapsi?
- kolmas
- okei, älä vielä ponnista, kävästään tutkimushuoneessa
(olin ite että HÄH?!!? en mä vielä meinannut ponnistaa!)
Tutkimushuoneessa kätilö ja mies sitten riisui multa vaatteet, käyrille ei ees laitettu, vähän kuunneltiin sydänääniä, kätilö kurkkas kohdunsuun tilanteen ja kysyi, pääsenkö vielä pyörätuoliin vai mennäänkö paareilla. Jotenkin pääsin pyörätuoliin ja siirryttiin saliin. Siellä oli opiskelija, joka kysyi, mitä tehään, mihin kätilö, että "avaa synnytyspakkaus". Samantien kun olin päässyt pöydälle, kätilö sanoi, että alahan ponnistaa. MITÄ?!? Juu juu, vauvan pää on pahassa paikassa, ponnista! Mieskin sanoi, että tukka näkyy!! Virallisesti ponnistusvaihe kesti 3min, omassa mielessä se oli paaaaaljon pidempi. Vaan tyttö sieltä putkahti (klo 21.58), maailman suloisin <3. Vähän pienempi, kun nää edelliset, 48cm ja 3625g, pää 33cm.

Tuli sitten koettua synnytys täysin ilman kivunlievitystä... vaan ei tullut repeämiä eikä leikattu, onneksi! Synnyksen kesto n.4t. Kiirettä oli pakko pitää, kun vauvan sydänäänet oli niin matalat. Kätilö sanoi, että tuu seuraavalla kerralla vähän aikasemmin... Juu, täytyy yrittää :). Myöskin sanoi, et tää oli ihan unelmasynnytys, etenkin näin työvuoron alkuun.
Vaikka etukäteen pelkäsin synnytystä (lähinnä ponnistusvaiheen kipuja, vähän avautumisvaihettakin, missä oon ennen saanut ilokaasua, ja enää sitä ei täällä saa), tää meni kuitenkin jotenkin niin helposti, ja vaikka tahti oli hurja siellä sairaalassa, niin oli tää ehkä itestäkin aika täydellinen synnytys <3. Automatka sairaalaan, + autosta sinne vessaan kävely oli ne kamalimmat, muuten ihan ok.

Vauva on terve, vaan synnytyssalissa jo kuulin 2 stessin aihetta. Napasuonia oli vain 2, ja toisekseen istukasta jäi pala kohtuun. Vauvan maha ultrattiin sairaalassa, ja muutenkin tutkittiin, vaan ennenkuin oli tehnyt ekat pissansa (missä kesti yli vrk) niin kyllä ite pelkäs, et jotain on vialla... Oma mahakin oli väliin tosi kipeä, mut ilmeisesti vain jälkisuppareista ja siitä, et kohtua oli ton irtopalan vuoksi paineltu entistä enemmän ja kovakourasemmin.

Kotiin päästiin tiistaina. Eka yö meni hyvin, samoin aamu. Just kun olin saanut meille soitettuu ekat neuvola-ajat, alkoi sit taas uudet stressit... Ekaks vauvan suusta valui verta hänen syödessään. Koitin katsoa, kummalla on haava, mut en löytänyt haavaa omasta rinnasta, enkä vauvan suusta. Vähän myöhemmin vauva sit oksensi kaaressa verta, siinä tuli hyytymiäkin mukana ja mähän olin samantien paniikissa, et mitä nyt, kun tuo yhden napasuonen puuttuminen voi just aiheuttaa sisäelinvaurioita, ja vaik ne oli edellisenä päivänä todettu terveiksi, niin eihän se riittänyt mua vakuuttamaan... soitin samantien sairaalaan, kätilöt vielä käänsi puhelun lääkärille ja sen odottaminen vaan lisäs paniikkia. Lääkäri kuitenkin vakuutti, et haava on melkein aina äidissä, vauva voi sieltä imeä paljonkin verta, eikä syytä huoleen ole. Hän sai sit mutkin rauhoittumaan ja tarkemmin rintojani tutkittuani todellakin, molemmat on haavoilla. Alkupäiven imettäminen on aina sattunut, nyt on kyllä ollut kipu ihan käsittämätöntä, ja näköjään siis siksi, että rinnat on verillä!! Ne on myös ihan pinkeenä maidosta, sattuu, sattuu, sattuu!!! Mulla on koko ajan kaalinlehdet rintsikoissa, ne vie pahimman kivun, kivistyksen ja kuumotuksen pois. Auttavat oikeesti, kokeilkaa muutkin!!!! Suosittelen!! Lisäks ostin rintakumit, ne puolitti imetyskivut, eikä enää tuu verta, niin voi imettää, eikä tarvii pullosta ruokkia. Rintapumppu ei saa tissejä läheskään niin hyvin tyhjennettyy, mitä vauva, ainakaan multa! Tosin neiti ei vielä jaksa syödä maitoa niin paljoa, et rinnat tyhjenis... kaitpa tää joskus tasaantuu. Ennen synnytystä ei voinut kunnolla halata miestä/lapsia/ketään, kun oli maha tiellä, nyt on sit tissit!
Tänään oli aamulla maha taas tosi kipeenä ja iltapäivällä nyt sit kai vihdoin tuli se istukasta puuttunut pala pois... sellainen kahden peukalon kokoinen möykky... kuumetta ei oo noussut, vaik oon tavallaan sitäkin "odottanut", pelännyt sekä rinta- että kohtutulehdusta...

No, tyttö on terve, kiltti ja helppo vauva. Nukkuu hyvin, syö hyvin ja jaksaa nyt 4 päivän ikäisenä jo vähän seurustellakin :). Endorfiinihumala on tutumpi ja yleisempi olotila, mitä stressi, mitä nyt tuli tänne purettua... Ihana vauva, mitä ei voi kun rakastaa <3. Isommat sisarukset on myös innoissaan, jopa tuo neiti 1v4kk, minkä reaktiota vähän jännäsin.

Ihania vauvapäiviä - ja tsemppiä Aavalle viimeisille päiville massun kanssa!!!

Zandraa ja Tyttö 4 pvä <3
 
susa08
Zandraalle myös suuret onnittelut prinsessan johdosta!!!Ihan mahtava synnytys!! JA onneks kaikki on kunnossa vauvalla ja sulla, varmasti säikäytti tuo verenvuoto...Mä voin kuvitella tuon tuskallisen imettämisen kun rinnat ihan verillä...tsemppiä sulle ja Plussalle!! Ja hei, tuo kaalinlehti juttu todellakin auttaa, mulle kans kätilö suositetteli sitä.
No niin, nyt tosiaan enää jännätään Aavan synnyttystä. Tsemppiä!!

Ja hei Plussa - meilläkin on katsottu tv:tä paljon...välillä ihan huono omatunto asiasta..mut kyllä se tästä tasaantuu, kun arki rullaa ja kelit paranee...

Täällä ollut repaleinen yö takana...väsyttää...kahvia useampi kuppi niin kyllä se tästä..

Susa ja tyttö 4 vk
 
*Auringonkukka*
Jahas, katsotaanpa josko saisin kirjoiteltua jotain kuulumisia ja tarinaa synnytyksestä... Aluksi kuitenkin onnittelut kaikille jo synnyttäneille ja tsempit viimemetriläisille ison massun kanssa!

Tosiaan me mentiin sinne äitiyspolille 12.1 klo 8 kontrolliin ja vauvaa ultrattiin aamusta kahteen otteeseen. Lääkäri teki sisätutkimuksen (auki väljästi kahdelle sormelle, kanava melkein hävinnyt), joka sai vähän potkua supistuksiin, mutta ei ne mitenkään säännöllisesti alkaneet siltikään vielä tulla. Ultralla siis arvioitiin vielä painoa (arvio oli 3900g). Tämän kun kuulin, nousin melkein kyynärpäiden varaan, että HÄH?!? Myös siitä tarjonnasta olin tosi huolissani, siis ettei tulisi naama edellä niinkö esikoinen… Tarjonta vaikutti "loistavalta" ja lääkäri kyseli minun mielipidettä, josko käynnistettäisiin. Sanoin, että oon vähän pettynyt, kun olisin halunnut kokea luonnollisen synnytyksen, mutta että en kyllä enää n. nelikiloista lähde kotiinkaan hautomaan! No, siinä oli jo mennyt aikaa reilusti ja vieläkin odoteltiin. Klo 13 sain sen käynnistystabletin. Olin tosi paljon jalkeilla, kävelin portaita edestakaisin, mutta silti säännölliset supistukset antoivat odottaa n. klo 16.30 asti. Kuitenkaan uutta tablettia ei tarvittu. Mutta sitten kun ne supistukset alkoi, niin sen kyllä huomas!!! Huh huh, ne tuli heti n. 2min välein ja tosi voimakkaina. Kuuden aikaan mentiin saliin ja menin ammeeseen. Aivan ihana!!! Suosittelen!!! Mulla ainakin rentoutti tosi ihanasti. Mies suihkutteli massua ja selkää ja mie lilluin siellä vedessä. Huippu juttu! N. puolisen tuntia olin siellä, kunnes tuli semmonen supistus, että sanoin, että jos nyt en tule pois, en enää pääse täältä pois! N. klo 19.30 maissa otin minispinaalin, sekin oli tosi hyvä! Kivut katos tosi nopsaan ja siinä sain hetken huilata ja kerätä voimia. Kohta sitten puhkaistiin kalvot ja tunsin, kuinka vauva laskeutui synnytyskanavassa ja alkoi kun alkoikin ponnistututtaa. Siis kun oon sanonut, että esikoisesta mulla ei ollut missään vaiheessa mitään ponnistamisen tarvetta. Kätilö sanoikin, että sitä se väärä tarjonta teettää... 15min kesti ponnistusvaihe ja maailman suloisin poikavauva oli maailmassa. Tämä siis oli vähän vajaa 400g painavampi, mutta miljoona kertaa helpompi kuin esikoinen ja esikoisetahan ponnistusvaihekin kesti yli tunnin kauemmin.

Kaiken kaikkiaan mulle jäi synnytyksestä äärettömän mukava kuva. Kokonaiskestoksi kellotettiin nyt 4h 30min. Tuntui nyt, että itse ohjasin sitä hommaa eikä muut. Esikoisesta kätilö sanoi, koska ponnistaa ja muutenkin olin ihan hukassa.

Vauva-arki on lähtenyt käyntiin ihan mukavasti. Täälläkin vauva on tosi kova syömään! Varsinkin yöt viihtyisi vaan tissillä ja mullakin on välillä tunne, että olenkohan hälle vaan huvitutti (tutti ei oikein kelpaa…), mutta kaitpa se sitten vaan niin ahkeraan haluaa ”tilata” lisää maitoa…
Tiistaina meillä kävi äitiysneuvolan täti kotona. Pelkäsin vähän sitä punnitusta, mutta turhaan! Meillä imetys on lähtenyt nyt hyvin käyntiin ja painoa oli tullut perjantaiaamusta (4:ssä päivässä) 230g. Ihan vielä ei oltu syntymäpainossa, mutta lähellä (3950g). Terkkari sanoi, että n. 100-150g VIIKOSSAKIN on jo ihan riittävä ja meillä poju tosiaan vetassu tuon 230g neljässä päivässä. Tuli itselle tosi hyvä mieli, siis kun esikoisen kanssa imetys oli koko ajan tosi hankalaa ja semmosta säheltämistä, niin nyt kuitenkin on mennyt hyvin ja täysimetyksellä menty. Ja kun on siis saanutkin massuun sitä maitoa, kun noin hyvin oli paino noussut.

Esikoinen on suhtautunut velipoikaan yllättävän hyvin. Välillä toki tulee äidin sylin kaipuu just, kun vauvaa pitäisi syöttää. Mun mielestä esikoinen viihtyy nyt jopa paremmin yksin leikeissäänkin kuin ennen vauvan tuloa. Kova on myös hellimään ja pusimaan pikkuveljeä. Toki hellyyden osoitukset on vielä vähän rajuja, että tarkkana saa olla. Hoitopöydän vieressä on tuoli, saa siitä seurata vieressä vauvan hoitoa. Muistaa kyllä sanoa joka kerta, että "Muista äiti puhduistaa napa!" Se on myös ihanaa, kun tulee vaikka ulkoa sisälle, niin heti se jo huhuilee ja kysyy, missä vauva on.

Vauva nukkuu n. 3-4h pätkiä, tosin ikävä kyllä ne paremmat pätkät painottuu päiväsaikaan, mutta ei yötkään nyt ihan katastrofaalisia ole. Yöllä vaan eritoten tuntuu maito maistuvan ja olis tissillä vaikka koko yön, niinkö jo mainitsinkin. Itseä vähän verottaa yösyönti, kun en oo ainakaan vielä oppinut nukkumaan siinä samalla. Sekin varmaan vaikeuttaa nukkumista, kun toinen tissi on vieläkin vähän ruvella ja saa melkein kirkua, kun ”pikku-piraija” nappaa rinnasta kiinni ja alkaa lussutuksen...! Bepanthenilla oon koittanut rasvailla ja kovasti ilmakylpyjä aina kun mahdollista. Mies lähti just kauppaan, niin käskin tuoda apteekista sitä Lansinoh-voidetta, että kokeilenpa sitäkin. Plussan mainitsemasta rintakumista on ollut myös apua, mutta kun siitä tosiaan tulee helposti kierre, niin käytin sitä vaan ihan tosi tuskaisimman ajan. Ja ne kaalinlehdet… Huippuja!

Miten Plussa (ja muut) teillä on esikoinen ottanut vauvan vastaan? Plussan arki eritoten kiinnostaa, kun meidän esikoiset on niin samanikäiset. Meillä tyttö täyttää nyt tulevana sunnuntaina 2v. Hän lähtikin mummolaan leipomaan pullia synttäreille. Äitin pikku-apulainen, tai mummon! Me pidetään nyt sunnuntaina ihan pienet juhlat mummoille, papoille ja kummeille. Pitää katsoa josko jaksaa myöhemmin kutsua sitten kaverit synttärikemuille. Nyt en ainakaan siis isompia juhlia halunnut järjestää. Plussan tavoin mullakin tuntuu, että aika ei riitä oikein mihinkään, kuin ihan pakolliseen. Nyt vaan tosiaan tyttö on mummolassa ja poika nukkuu ja isukki meni kauppaan, niin aattelinkirjoitella vihdoin tänne!

Auringonkukka ja Pieni mies 10pv
 
*Auringonkukka*
Toivottavasti otin uusimman listan... Päivittäkähän tietojanne, kun ehditte :)

mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 31.12.2010
viiriäinen (esikoinen) LA 5.1.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 8.1.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 28.01.2010

Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6, 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
Elna81: tyttö 30.12.2009, 37+4, 3440g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm
Auringonkukka: poika 12.1.2010, 39+6, 3990g/51cm
 
Ekavekara
Hienosti kasvaa Auringonkukan poika :) Meillä on ihan päinvastoin.. Kuvittelin, että maitoa tulee ja poika kasvaa, mutta eipäs kasvakaan. Painoa oli tullu neljässä päivässä vaivaiset 50 g :( Nyt sitten vähän korviketta peliin ja ahkeraa tissittelyä myös.

Miten paljon muuten muiden vauvat päivässä on hereillä? Meillä kun tuntuu nukkuvan tosi paljon, enemmän kuin mitä aiemmat lapset, tai sitten muistan ihan väärin. Ehkä 23 tuntia päivässä on suht "aktiivista" hereilläoloaikaa, muut ajat nuokutaan tissillä tai muuten vaan silmät puolitangossa. Ihmeellinen murehtija mustakin on tullu. Tai muuten en murehtis tuosta nukkumisesta, mutta yhdistettynä painon huonoon nousuun on asia alkanut huolestuttaa....

Ekavekara + poika 10 pv
 
Katsu*
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 31.12.2010
viiriäinen (esikoinen) LA 5.1.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 8.1.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 28.01.2010

Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6, 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
Elna81: tyttö 30.12.2009, 37+4, 3440g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm
Katsu*: poika 11.1.2010, 39+0, 3676g/50,5cm
Auringonkukka: poika 12.1.2010, 39+6, 3990g/51cm[/QUOTE]
 
viiriäinen
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 31.12.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 8.1.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 28.01.2010

Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6, 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
Elna81: tyttö 30.12.2009, 37+4, 3440g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm
viiriäinen: poika 8.1.2010, 40+3, 3490g/51cm
Katsu*: poika 11.1.2010, 39+0, 3676g/50,5cm
Auringonkukka: poika 12.1.2010, 39+6, 3990g/51cm
 
viiriäinen
apua!
voiko vauva syödä liikaa? tää meidän poikanen roikkuis vaan kokoajan tissillä. nukutaan perhepedissä ja se koko yön lutkuttaa parin tunnin välein. aamusta se heräilee kitisemään ja hamuamaan varmaan vartin välein ja ku tarjoan tissiä niin ei edes maista vaan nukahtaa siihen tissin viereen. päivätkin se mielellään imee ja torkahtelee tissillä. herää helposti jos lasken sen sylistä pois. tuntuu että saakohan se edes riittävästi unta. ei vielä viitsis tutiakaan tarjota kun imemisotteet yms on hiukan vielä opettelua. jos ehditte niin kertokaa ihmeessä joku esimerkki teidän päivärutiineista. oon ihan pihalla miten tän vauva-arjen oikeestaan pitäis mennä.
 
Cayanne
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 31.12.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 8.1.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 28.01.2010

Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6, 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
Elna81: tyttö 30.12.2009, 37+4, 3440g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm
viiriäinen: poika 8.1.2010, 40+3, 3490g/51cm
Caynne: poika 10.01.2010, 40+2, 4050g/56cm
Katsu*: poika 11.1.2010, 39+0, 3676g/50,5cm
Auringonkukka: poika 12.1.2010, 39+6, 3990g/51cm
 
Cayanne
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 31.12.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 8.1.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 28.01.2010

Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6, 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
Elna81: tyttö 30.12.2009, 37+4, 3440g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm
viiriäinen: poika 8.1.2010, 40+3, 3490g/51cm
Cayanne: poika 10.01.2010, 40+2, 4050g/56cm
Katsu*: poika 11.1.2010, 39+0, 3676g/50,5cm
Auringonkukka: poika 12.1.2010, 39+6, 3990g/51cm
 
susa08 ejk
Viiriäinen: Jos sua yhtään lohduttaa, niin voin kertoa, että täällä myös syötäis kaikki hereilläoloaika..ja yöllä kans. Näin pienillä ei varsinaisesti ole vielä rytmiä, se muodostuu sit vähitellen kun vauvat hahmottavat yön jä päivän eron. Meillä oli viime yönä eka valvominen, tyttö huusi 24 - 02, oli varmaan yliväsynyt eikä huolinut edes rintaa...onneks mies nousi aamulla esikoisen kanssa niin sain nukkua vähän pidempään :-/
 
Cayanne
Moi,

pitkästä aikaa taas löytyi aikaa vastaamiseen, piti jo jonkin aikaa Viiriäiselle kommentoida :)

Mutta aluksi tietty onnittelut kaikille synnyttäneille ja kovasti tsemmpiä Aavalle!!!

Eli tässä tätä meidän arkea:

Ekoina päivinä ei ollut oikeastaan minkäänlaista rytmiä. Sitten pikkuhiljaa meille on muodostunut sellainen rytmi, että n. klo 23-01 mennään nukkumaan, eli vaihdan pojulle yöpuvun, joka on siis vain öisin päällä, kuulema vauva vaistoaa, että ko. vaate on ns. yöasu, näin luin jostain. Yötä vastan imetän siten, että yksi tissi tyhjäksi, röyhtäilyä, vaipan vaihtoa jos kuuluu pörähdyksiä, toinen tissi ja ellei ole nukahtanut vielä pienet hörpsyt (eli 4 kertaa tissille). Sen jälkeen poju nukkuukin jo syliin, siinä sitten pidän n. 10 min. Meillä vauva nukkuu unipussissa, eli sellainen makuupussi, jossa kädet ja pää on ulkona, eli ei ole sitä tukehtumisvaaraa, kun ei voi vetää peittoa päällensä.

Tämän unipussin laitan jo ennen tuota nukkumaanmenoimetystä patterille, niin että sitten kun siirran vauvan sänkyynsä, ei säikähdä kylmää sänkyä, siis eihän se tietty jäinen ole, mutta kylmempi tietty kuin syli. Eli laitan nukkumaan siihen lämmitettyyn unipussiin ja hyvässä lykyssä ei herää. Jos herää, otan unipusseineen syliin, kävelen ja laulan parit tuutulaulut ja siihen viimeistään nukahtaa. Unta riittää sitten omassa sängyssä yöllä n. 3,5-5,5 tuntia. Yöllä herään sitten ininään ja imetän kummatkin rinnat, pyrin olemaan ottamatta unipussista pois, niin ei tule sitten sitä siirtymää "kylmään" sänkyyn. Jos ei heti nukahda, niin pienet kävelyt ja tuutulaulut ja unta riittää taas n. 3-4 tuntia.

Päivällä rytmi on hieman eri: Syödään ja nukutaan tiheämmässä tahdissa, eli voi olla parin tunnin unet, tissiä ja sitten esim. tunti rauhallista valveilla oloa. Imetyksestä sen verran, että täällä "varoittivat", että jotkut vauvat käyttävät äitiä tuttina - meilläkin meinaa nukahtaa tissi suuhun, mutta "herättelen" sillä tavalla, että sivelen posken syrjää, niin imu jatkuu, tai sitten nostelen käsivartta: JOs se on ihan retkula, vauva nukkuu, jos taas "jäntevä", imu taas jatkuu, kun sitä käsivartta nostelee. Tämä siis kun imetän sylissä, ja vauva on poikittain mun mahan päällä. Tuttia ei kuulema pitäisi antaa ainakaan ekaan 3 viikkoon, ettei vauva mene sekaisin imutekniikassa.

Pyrin siis siihen, että rinnat imettäis tyhjiksi, mutta ettei poju ns. turhaa imeskele, kai siinä nännitkin jo kohta kärsisi :) Päivällä muuten nukutan poikaa myös sohvalla, ihan senkin takia, että silloin voi nukuttaa myös kyljellä, ettei tule selleista lättänä takaraivoa, jos aina nukkuisi selällään. Sängyssä en uskalla nukuttaa kuin selällään. Ja perhepetiä me ei tietoisesti oteta käyttöön, en vain uskalla, alkupäivinä kotona, kun oli itse ihan pökerryksissä, niin vauva oli meidän sängyssä, mutta oma uni oli niin levotonta (aina hätkähdin siihen, että missä vauva on), ettei siitä tule pidemmän päälle mitään, ainakaan meillä. Ja ihan kiva on nukkua taas miehenkin vieressä, ilman että on joku (niinkuin maha tai vauva :) ) siinä välissä. Ja päivisinkin aina välillä vien omaan sänkyyn, että tottuu sitten siihenkin myös päivisin. Tosi hyödyllinen on muuten myös tuo kapalointi, kannattaa kokeilla! ELi kun vauva on nukahtanut, kääritään kapaloon, suht tiukka saa olla, silleen ettei kädet vispaa koko aikaa, siitä ainakin meidän poju hermostuu, kun siinä sohii unissaan. Ja kapalossa on helppo myös nukuttaa kyljellään. Vauva tuntee olonsa siinä ilmeisesti vähän shttp://keskustelu.plaza.fi/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=10398140amanlaiseksi kuin masussa, eli toimii meillä ainakin tosi hyvin (ei tosin ihan aina...)

Mä muuten kanssa epäilin joitakin päiviä sitten, voiko vauva syödä liikaa. Eilisestä alkaen vauva sitten aloitti puklailunkin, välillä tulee maitoa ja välillä sellaisia kokkareita, joko heti syötön jälkeen tai tuntiakin myöhemmin. Vähän pelotti, että mikä sillä nyt on. Mutta kun mullakin maito ihan suihkuaa, niin poju sitten juo varmaan liian nopeasti. Mutta se yökkiminen kyllä välillä tuntuu aika hurjalta, ihan sen tukehtumisvaaran takia. Tosin kuulema vauvat nielaisee urheasti sitä puklua takaisinkin, että tukehtumistodennäköisyys on tosi pieni. Ja paino on ainakin tähän mennessä hyvin noussut, niin ettei pitäisi olla haitaksi tuo puklailu, mutta tarkkailla tietty pitää.

Että tämmöstä meillä tällä hetkellä, kertokaapas tekin vielä tuosta puklailusta, kiinnostaisi tietää mikä määrä on vielä normaalia.

hyvää oloa ja hyviä unia kaikille,
Cayanne ja poju huomenna kaksi viikkoa
 
Pampula84 ejk
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 31.12.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 8.1.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010


Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6, 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
Elna81: tyttö 30.12.2009, 37+4, 3440g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm
viiriäinen: poika 8.1.2010, 40+3, 3490g/51cm
Cayanne: poika 10.01.2010, 40+2, 4050g/56cm
Katsu*: poika 11.1.2010, 39+0, 3676g/50,5cm
Auringonkukka: poika 12.1.2010, 39+6, 3990g/51cm
Pampula84: tyttö 16.01.2010, 38+2, 2970g/47cm
 
Zandraa
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010


Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6, 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
Elna81: tyttö 30.12.2009, 37+4, 3440g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm
viiriäinen: poika 8.1.2010, 40+3, 3490g/51cm
Cayanne: poika 10.01.2010, 40+2, 4050g/56cm
Katsu*: poika 11.1.2010, 39+0, 3676g/50,5cm
Auringonkukka: poika 12.1.2010, 39+6, 3990g/51cm
Pampula84: tyttö 16.01.2010, 38+2, 2970g/47cm
Zandraa: tyttö 17.1.2010, 40+6, 3625g/48cm


Listaa päivitetty omalta osaltani. Otin jo synnyttäneet pois tuolta odottajista, sopiihan tämä? Jos ei, voi listan kopsata aiempaa...

Meillä neiti on hereillä seurustelemassa varmaan alle 2t päivässä. Tykkää tissitellä, tissillä viihtyy hyvinkin puoli tuntia tai jopa tunnin. Esikoinen oli ihan samanlainen, kakkonen taas söi max 15 min kerta. Uni maittaa myös, ottaa monet 4t pätkät unta pitkin päivää. Helppo vauva! :).

Meillä on vauva perhepedissä. Ei ole mitään erityisiä nukkumaanmenorituaaleja, syötyään irrottaa itse otteen ja käy nukkumaan. Meillä on jokainen lapsi ollut perhepedissä vauva-ajan. Joku tuolla aiemmin pohti, voiko lasta rakastaa liikaa, tai meneekö pilalle, jos saa nukkua sylissä tai perhepedissä. Itse olen sitä mieltä, ettei ketään, oli sitten lapsi tai aikuinen, voi rakastaa liikaa!!!
Esikoinen nukkui perhepedissä melkein 3-vuotiaaksi (...) Hän oli vauvana tosi huono nukkuja, koitettiin kyllä opettaa n.1-vuotiaana omaan sänkyyn (omaan huoneeseen) mut siitä tuli vain huutoa ja erittäin huonosti nukuttuja öitä koko perheelle unikouluista sun muista huolimatta. Lopulta sit palattiin perhepetiin. 3-vuotiaana hän sitten ilmeisesti oli tarpeeksi kypsä nukkumaan omassa huoneessa, sillä silloin asiassa ei ollut lainkaan ongelmia. Kakkonen taas siirtyi veljensä kanssa samaan huoneeseen 6 vai 7kk ikäisenä. Alkoi samantien nukkua yöt siellä läpensä, kertaakaan heräämättä (esikoinen heräsi vielä 1-vuotiaana 4x yössä syömään...), mikä oli kyllä luksusta!!! Osaa vauvaa pitää öisin hereillä maidon haju, jos nukkuu äidin vieressä, syövät sitten pitkin yötä, vaikkei edes olisi nälkä. Meillä kakkonen heräsi mun vieressä pari kertaa yössä syömään, mutta kun siirtyi toiseen huoneeseen, ei enää heräillyt.

Onkos kaikkien vauvojen isukit isyyslomalla? Nimimerkki pää hajoaa, kun ei pääse ulos päivällä, ja kun noilla kahdella tehopakkauksella tota energiaa riittäis... ONNEKS mun äiti tulee tänne ens viikoks! Pakkaset kun ei taida ennen kevättä laskee alle 15 et pääsis vauvan kanssa ulkoilee... Höh. Vai jokos joulukuussa syntyneet vauvat on käyneet ulkona?


Zandraa ja vauva 8 päivää <3
 
susa08
Arggh!! Just kirjoitin pitkän viestin ja yhteys katkesi just kun olin lähettämässä! No, uusi yritys...

Meilläkin nukutaan perhepedissä. Sopii hyvin tällaiselle "laiskalle" äidille :) Helppo syöttää vauva yöllä ja jatkaa unia...Mut on varmaan totta, että äidin vieressä nukkuvat vauvat syövät yöllä useammin...en koskaan ollut ajatellut tuota ennen.. No, esikoinen nukkui vieressä n kaksi vuotiaaksi ja sit oli jo ihan helppo siirtyminen omaan petiin. Mut tärkeintä varmaan on, että kaikki saisivat nukuttua mahd hyvin, joko perhepedissä tai omassa sängyssään!

Täälläkin meinaa seinät kaatua päälle jos ulos ei pääse! Mies on jo isyyslomat pitänyt ja on nytkin työreissussa. Me ollaan käyty lyhyt kärryttelylenkki ulkona kyllä joka päivä..vauva on niin topattu vaunuihin, että ei varmasti palellu! Mutta sais kyllä pakkaset jo loppua ja kevät tulla!!! Tai sit vois lähteä Espanjaan evakkoon ;) Yes, In my dreams!

Aavalla taitaa sit olla la tänään..Jokohan on tositoimissa?

Susa ja tyttö 1 kk
 
*Auringonkukka*
Heippa!

Kävin just potkurilenkin. Kylläpä teki terää! Aika vähiin on täälläkin ulkoilut jääneet, vauvan ulkoiluttamisesta nyt puhumattakaan! Mun mies on vielä muutaman viikon isyyslomalla, olikohan se 12.2 kun palaa taas sorvin ääreen. Kauhulla sitä päivää odottaen...

Me juhlittiin eilen esikoisen 2v synttäreitä. Ihan vaan lähimmät sukulaiset kävi. Mummot ja papat, isomummo, kummitäti ja serkkupoika. Toinen kummisetä oli kipeä ja toisella oli esteitä, kävi jo viime viikonloppuna ja toinen kummitäti asuu Englannissa, niin ei ollut :D Mukavat juhlat oli. Taidan skipata kaverijuhlat tältä vuodelta, kun ei taida 2v osata niitä vielä vaatia... Kuitenkin alkaa kohta vieraita rampata vauvaa katsomassa ja ristiäisetkin on järjestettävä. Oon jo muuten varannut päivän, la 27.2. Joko muut on suunnitelleet ristiäisiä? Entäpä onko nimet jo valmiina? Meillä ei oo nimeä, mutta päivä :D Toinen kummipariskunta asuu Espoossa, niin heidän takia varasin jo ajoissa, josko saisivat vaikka jotkut halpalennot silloin tänne Lappihin...

Meillä on tänään sellainen "rauhallinen" ilta... toivottavasti! Esikoinen nimittäin meni mummolaan yökylään.

Meillä on yöt vauvan kanssa vähän menneet kukkuessa. Viime yönä nukkui kohtuu hyvin klo 3 asti ja sen jälkeen meni kiehnaamiseksi. Tai itsekin menin nukkuun jo klo 21, kun vauva nukkui ja tissittelemään herättiin klo 24, sitten jatkettiin unia ja herättiin syömään klo 3 ja sen jälkeen ei oikein nukuttukaan ja neitihän heräs tietenkin jo klo 6 jälkeen... No, meni tässä eräs yö niinkin, että poju heräs klo 1.30 ja itkeskeli mahaansa (?) aamuun asti ja siinäkin tyttö jo ehti herätä. Luksusta!!! :( Nyt sitten tosiaan tyttö mummolassa, niin saadaa edes aamusta sitten ottaa unoset, kun vauvakin taas nukkuu. Meillä on päivisin, ikävä kyllä paljon paremmat unipätkät.

Me nukutaan osittain perhepedissä. Ymmärrän täysin Cayannea, sillä itsekin esikoisen vauva-aikana vältin nukkumista perhepedissä, kun en vaan itse kyennyt nukkumaan siinä kunnolla. Aina makasin suunnilleen sängyn reunalla jännittyneenä ja aamulla oli paikat jumissa. Monesti myös heräsin keskellä yötä ja pengoin koko sängyn ja herättelin miehenkin, että me on nukuttu vauvan päällä ja että missä se nyt on. Kerran jopa kiskoin tyynyliinoja tyynyjen päältä! Nyt on vauva nukkunut enemmän meidän sängyssä ja itsekin osaan ottaa rennommin. Toisaalta en nytkään haluaisi totuttaa tähän, koska esikoinen ei oo meidän imetyksen loputtua (n. 4-5kk) nukkunut ollenkaan meidän sängyssä vaan siirtyi jotenkin automaattisesti nukkumaan omaan sänkyyn ja viime syksynä (1,5v) omaan huoneeseen ja lasten sänkyyn. Niin siis nyt tuntuu väärältä esikoista kohtaan, jos vauva onkin aamulla meidän vieressä nukkumassa, kun esikoinen tulee herättelemään... Mutta siis Susan kanssa oon siinä samaa mieltä, että niin on paras nukkua, että koko perhe nukkuis mahdollisimman hyvin!

Viiriäinen: Ei kai vauvat liikaa syö...??? Meilläkin on tosi kova tissuttelija tuo poika. Varsinsinkin illalla ja YÖLLÄ on koko ajan tissillä. Minäkin tunnen oloni välillä tutiksi... Oon kyllä jo tarjonnut tuttia, mutta ei tunnu miellyttävän... Yökkäilee vaan... Meillä ei silleen mitään varsinaista rytmiä vielä ole, tuskin näin pienillä vielä onkaan. Illalla puetaan Cayannen tapaan yöpuku ja tissitellään. Alku yö nukutaan, aamuyö kitistään ja kähnätään, tissitellään tiheään ja röyhtäytellään :D Aamusta nukahtaa ehkä päivän pisimmille unille (no ehkä, kun aamuyöstä voi mennä useampi tunti kähnätessä...) n. klo 8 maissa. Päivällä imetysvälit on n. 3-4h, iltaa ja yötä kohden tihenee.

Puklailu on kai myös ihan normaalia vauvoilla, mikäli sitä nyt ei ihan älyttömästi tule. Toki määrää vaikea sanoa, siis että mikä on vielä normaalia. Meilläkin puklaillaan jonkin verran.

Mutta, nyt häätyy lähteä suihkuun, vauvakin varmaan kohta heräilee taas syömään ja iltatoimiin...

Auringonkukka ja Pikku-Herra 13pv
 

Yhteistyössä