Tammivauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
plussa..
Kauheesti oli kaikilla kysymyksiä..

Meillä on kanssa ristiäiset 27.2. Ei oo nimeä. Pojille on paljon vaikeampi keksiä.

Rytmi.. Noin klo 03-09 nukutaan usein 6 tuntia putkeen. Me nukutaan vauvan kaa meidän parisängyssä, ja mies nukkuu 2v:n kaa vuodesohvalla 2v:n huoneessa. Mies ei pysty kuulemma nukkuu vauvan kaa ku ei mahdu ja liiskaa sen. Ja tyttö 1,5vuotiaana alkoi vaatimaan illalla nukutuksen (kun ennen sitä nukahti yksin omaan sänkyyn jostain 2-3kk ikäisestä). Nukkui siis vauvana vieressä ja omassa sängyssä. Varmaan oikeesti ihan sama mihin sen vauvan nukuttaa ja riippuu ihan vauvasta mikä on paras. Tätä vauvaa en saa nukkumaan omassa sängyssään, mutta vieressä nukkuu sen 6h niin kelpaa mulle. Ja eiköhän sen joskus vielä saa sinne pinnikseenkin nukkumaan. Päivällä nukkuu alakerrassa vaununkopassa ja saattaa vedellä sillonkin 4h unia tai sit lyhyempiä, usein jotain 2h.. Mieluiten nukkuis sylissä tissin vieressä ja koppaan siirto on välillä vaikeeta. Siinä klo 23 alkaa sit syömään urakalla. Sisko aloitti vauvana tankkauksen klo 17 ja oli tissillä siitä klo24 asti koko ajan. Mutta siis tämä vauva syö ja sitten tuijottaa äkäisesti ja yrittää hirveenä imeä kun maito lopulta "loppuu" ja oon antanu vielä pullosta pumpattua lopussa ja sen jälkeen nukutan tissille sänkyyn.

Mä oon pumppaillu välillä päivällä jos nukkuu niitä 4h unia tai ei jostain syystä oo tyhjentäny rintoja kunnolla. Eli sillon ku siltä tuntuu et tarvii pumpata. Sillon ku maito nousi piti pumppailla enemmän. Ja sieltä tulee 20-80ml/rinta. Ja oon tosiaan joutunu käyttää niitä jo, kun yöllä vaatii lisää ruokaa kun on syöny jo 4 tissiä :) putkeen.

Meillä molemmat vauvat on puklaillu tosi vähän, vaikka en aina edes röyhtäytä. Ja se kökkäreinen puklu haisee oksennukselta ja se tasainen maidolta, mut en tiiä onko jotain merkitystä kumpaa sieltä tulee ja millon puklailee liikaa.. Jotkut vauvat kai puklailee joka syötöllä.. Röyhtäytykset voi auttaa.

Meillä muuten kakitaan ihan koko ajan. Parhaimmillaan tulee 4 kertaa tunnissa.. Ja tyttö ei vauvana kakkinu ku kerran viikossa. Oli myös kiukkusempi tai itkeskeli enemmän. Tämä ei oikeestaan oo itkeny vielä sillein ilman syytä. Varmaan hyvä siis, että kakkii usein niin ei mahassa vello ne kakat.

Ens maanantaina on neuvola. Ihana tietää paljon on kasvanu.

Me ehdittiin käydä ulkona muutaman kerran sillon ku poika täytti 2 viikkoa ja sit onki ollu liian kylmä joka päivä. Eilen olin menossa ku oli -12 astetta, mut sit olikin jo 14 kun olis ollu aika lähteä, niin ei mentykään. Sais jo tulla paremmat kelit.

Nyt kuuluu kitinä

plussa ja poju 26päivää
 
plussa..
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010


Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6, 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
Elna81: tyttö 30.12.2009, 37+4, 3440g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/50 cm
viiriäinen: poika 8.1.2010, 40+3, 3490g/51cm
Cayanne: poika 10.01.2010, 40+2, 4050g/56cm
Katsu*: poika 11.1.2010, 39+0, 3676g/50,5cm
Auringonkukka: poika 12.1.2010, 39+6, 3990g/51cm
Pampula84: tyttö 16.01.2010, 38+2, 2970g/47cm
Zandraa: tyttö 17.1.2010, 40+6, 3625g/48cm


Paljon on tommosia samankokoisia noin 3400/50cm vauvoja meillä. Mahtuuko teille muille 50cm vaatteet? Meillä ei mahdu mutta yritän käyttää niitä silti ku niissä on mulla paljon kivoja..
 
plussa..
Unohdin siitä esikoisesta kertoa. Pitää joskus enemmän, mutta on siis suhtautunu tosi hyvin. Leikkii omiaan taas paremmin ku alussa halus vaan hoitaa vauvaa tai kattoa muumia tms.. Ja tuli pissat housuun ym.. Kerran istu syömässä ja sano mulle ja isilleen et kakka housuun. Ja luultiin et se vaan höpöttää jotain, mut sit oliki tehny jonku löräyksen sinne housuun.. Kiva. Se on siis ollu elokuusta asti ilman vaippaa.
 
viiriäinen
Kiitos kaikille vauva-arkeensa jakaneille! :) Osalla on siis melko samanlaista tissirumbaa kuin täälläkin. Itse oon vaan niin paniikissa että hoidanko tuota oikein ja stressaan ihan kaikesta. Nämä neljä seinää tuntuu vaan lisäävän painetta. Meillä on mummolat ja sukulaiset satojen kilometrien päässä joten ei oikein oo sellasta tukipalvelua lähellä. Ystävät on töissä päivät ja suurin osa lapsettomia. Joten tämä palsta on nyt ollu hyvänä tukena.

Voih, niitä kuuden tunnin unipätkiä odotellessa... :) Meidän poika nukkuu max 3,5h unia ja niitäkin melko harvoin. 1,5 h tai lyhemmät on yleisempiä. Saattaa ihan 5-15 min torkkuina koko päivän mennä. Alkuyöstä n. klo 23-24 eteenpäin nukkuu sen yli kolme tuntia ja sen jälkeen notkutaan tissillä.

Me otettiin tutti jo käyttöön mutta yritetty rajottaa sitä vaan äärimmäisiin hätätilanteisiin :D Esim ulkovaatteita pukiessa poika saa niin kamalan raivarin että siitä ei tutitta selvitä. Pari kertaa oon yrittäny antaa tutia tissin syönnin jälkeen kun tuntuu jo tissit tyhjiltä mutta se syö niin nälkäisen näkösenä sitä että pahaa tekee. Ei silti pojan nälkää pitäis nähdä ku oli pulskistunu neuvolan mittausten mukaan oikein mallikkaasti. Ei lisäravintoakaan tekis siis mieli antaa.

Mä oon pumpannu ihan pari kertaa vaan tyhjätäkseni tissiä ennen ku poika alottaa ruokailun. Jotta sais paremman otteen siis. Muuten kyllä poika itse lutkuttaa tissit tyhjiin joten pumppua ei oo paljon tarvittu.

Mun mies oli kotona ekan viikon laitokselta pääsyn jälkeen. Maaliskuun alusta saattaa jäädä työttömäksi joten sitten on kotona enempi.

Minäkin kovasti ootan alle 10 asteen pakkasia jotta pääsis lenkkeilemään. Alkaa mökkihöperöks tulla. Ja ihan kamalasti tulee katottua telkkaa. Oikein huono omatunto ku imettäessä vaan töllötän.

Meillä ei taida olla kovin montaa 50cm vaatetta. 56 menee vielä mutta kyllä nekin kohta lyhkäsiks alkaa kohta jäädä.

viiriäinen ja poika 2vkoa 5pvää
 
Papu81
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Memmis LA 14.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010


Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6, 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
Elna81: tyttö 30.12.2009, 37+4, 3440g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/50 cm
viiriäinen: poika 8.1.2010, 40+3, 3490g/51cm
Papu81: poika 8.01.2010, 39+0, 3000g/48cm
Cayanne: poika 10.01.2010, 40+2, 4050g/56cm
Katsu*: poika 11.1.2010, 39+0, 3676g/50,5cm
Auringonkukka: poika 12.1.2010, 39+6, 3990g/51cm
Pampula84: tyttö 16.01.2010, 38+2, 2970g/47cm
Zandraa: tyttö 17.1.2010, 40+6, 3625g/48cm



Täällä alkaa asiat sujumaan jo paremmin. Itse en saa vielä juurikaan nukahdettua ilman nukahtamislääkettä, mutta verenpaine ja pulssi on laskeneet suht normaaleiksi. Kyllä sitä silti vähän jännittää tuota vauvanhoitoa, varsinkin öitä, että miten menee. Meillä on alkanut yöt olemaan aika hankalia, kun taitaa rytmi olla vielä vauvalla eri ja on alkanut olemaan mahavaivoja niin syödään, kitistään ja itketään useita tuntejakin öisin. Yleensä siinä 03-06 välillä...Vaihdellaan kyllä miehen kanssa valvomisvuoroja, ettei molempien tartte valvoa joka yö. Itse vaan en tahdo saada unta...sitä kuitenkin äitina kuulee ja ressaa eri huoneestakin kun vauva itkee, vaikka tietää että kyllä mies hoitaa ihan yhtä hyvin. Monena yönä unisaldo onkin vain 2-3 h..
Vauva nukkuu meillä max 3 h, yleensä 1-2 h pätkiä. joskus lyhempiäkin. iltaisin ollaan pidempään tissillä, aamupäivät ja päivät nukutaan hyvin ja nukahdetaan pian syönnin jälkeen, yleensä tissille. Kakkavaippoja tulee 2-5 pvä... Tänään oli punnitus, painoi 3,6 kg 2 vk 5 pv iässä, syntymäpaino oli 3 kg.. ihan hyvin tullut.
Me ei olla oltu vielä pihalla, odoteltiin ensin että vauva kasvaa vähän, kun oli niin pikkanen, ja nyt odotellaan parempia kelejä. Itsekään en kyl oo ollut aiemmin vielä kävelylenkkikunnossa...Nyt pystyy jo hieman pitemmästi käveleenkin.
Kaikille hyviä vointeja!
 
Papu81
niin ja vielä...

Viiriäinen: täälläkin panikoidaan vähän kaikesta. Toissailtana klo 22 soitettiin jo sairaalaan, kun huomattiin että vaavilla on joku kova patti rinnassa keskellä. Lääkäri ei osannut sanoa mitään, kehotti tulemaan aamulla päivystykseen. Itse olin jo lähdössä heti...soitettiin miehen siskolle, joka on s.hoitaja ja hoitaa keskosia.. Hän tiesi että kyse on miekkalisäkkeestä, joka on kaikilla, toisilla vaan enmmän koholla, ja kun katottiin kuvia niin onhan se vaavilla ollut koko ajan, ei vaan oltu huomattu. Tänään vielä kätilöltä varmistin niin sehän se on...ihan turhaa pelästyttiin. :) Mutta kun kaikki on niin uutta....

Pumppauksesta... Itse oon pumpannut 1-2 krt päivässä yötä varten, kun mies syöttää silloin. Vähän on vaihtelevaa, yleensä tulee kerralla yhteensä molemmista rinnoista 20-40 ml, eilen tuli ennätys, yhteensä 110 ml. Mulla on maito noussut aika hitaasti, sen stressin ja väsymyksen takia.. mutta pikkuhiljaa..:)
 
viiriäinen
Voi Papu! Toivottavasti pian yöt rauhoittuu ja saisit paremmin unta. Mulla oli yliväsymyksen ja hormoonien ja ties minkä vuoksi myös aluksi vaikea nukkua. Vieläkään en osaa päivällä oikein unia ottaa, mutta tuo perhepeti meillä toimii sen verran hyvin että saan kohtalaisesti unta yössä. Nykyään pystyy nukahtelemaan syöttöjen aikanakin.

Mä muuten ihmettelin sitä samaa nystyrää vauvalla jo sairaalassa. Ehkä tämä stressaaminen ja panikointi tästä laantuu kun vauvat kasvaa ja me opitaan :)

Ei oo muuten kiva olla vastasyntyneen kans asunnossa jossa tuulee suoraan sisään. Viime viikolla tehtiin uus valitus ikkunoista jotka vuotaa mutta ei oo korjaajaa näkyny. Viimeksi valitettiin kun ikkunat huurustuu ja kerää kosteutta ja sit jäätää ne niin korjaaja oli leikellyt lisää tiivisteitä. Nyt huomasin että ikkunan välissä on ihan lumihiutaleitakin. Kauniitahan noi kuurankukkaset ikkunoissa on mutta vois nyt silti asialle jo jotain tehdä!

Mutta positiivista on että ilmatieteenlaitos kertoisi viikonloppuna ja maanantaina olevan vähän lauhempaa! Vaunulenkit alkakoon! :)
 
Aava79
Meidan pikkuneiti, Isabella syntyi 22.1.2010 kello 22.15 vihdoin imukupin avulla. Aluksi meni hyvin, koko avautumisvaiheen olin altaassa mutta sitten sen jalkeen ei tullut yhtaan sellaista oloa etta pitaisi ponnistaa. Piti sitten nousta altaasta pois ja menna lattialle ahertaan mutta ei siitakaan tullut mitaan, ei ollut tarpeeksi suppareita. Lopuksi karrattiin sairaalan puolelle kun vauva oli kaantynyt selka selkaa vasten ja paa oli huonossa asennossa, mulla oli ihan alyton selkakipu mutta kun yritin vaihtaa asentoa vauvan sydanaanet heikkeni heti joten se meni ihan kamalaksi tuskaksi. Lopuksi pistettiin spinal ja vauva vedettiin ulos. Kamalaa raakkia... eika ole hoppua uudestaan, yoks. Synnytyksessa meni alusta loppuun 24 tuntia, ponnistusvaihe helvetilliset 6.5 tuntia. Koko aikana ei pysyny ruoka tai juoma sisalla, oksensin jatkuvasti.

Syntyman jalkeen olin osastolla 4 yota kun vauva oli niellyt lapsipihkaa ja imetys takkusi/takkuaa edelleen, rintakumi on kaytossa kun tissit on ihan jarkyttavan kipeat ja valilihan leikkausarpi on tuskaisa :( Tulipa tosi valitusteksti...mutta viime viikko on ollut jotain ihan kamalaa.
 
Cayanne
Moi Aava!

Onneksi olkoon kovasti! Pääasia, että voitte nyt molemmat hyvin!! Meidän synnytyksethän oli melko samanlaisia, siis että supistukset kesti tosi kauan, mutta ponnistamisen tarvetta ei tullut, ja sitten se oksentaminen ja imukuppi... Sillä erotuksella vain, että mä en sitä imukuppia kestänyt, ja "sain" sektion. Ymmärrän siis tosi hyvin, että ei ole ollut mitään herkkua tuo synnytysprosessi.

Mutta, usko pois, päivä päivältä tulet voimaan paremmin, pystyt paremmin liikkumaan ja sen myötä pystyt paremmin keskittymään myös vauvaan. Sitten kun olet päässyt kotiin, niin olo helpottaa kummasti. Kannattaa huolehtia siitä, että SINÄ saat kunnon unet, miehesi voi huolehtia sen aikaa vauvasta, ja jos sen pullon ottaa pariksi ekaksi päiväksi käyttöön, niin ei siitäkään haittaa ole, ei ainakään meillä ollut, ja siirryttiin sen jälkeen pelkkään rintaruokintaan ihan sujuvasti. Jos Englannissa on imetysneuvojia, on heistäkin varmasti apua. Mutta kotona tosiaan pääasia, että saat nukkua ja mies tai joku muu läheinen huolehtii ruuasta ja kaupassa käynnistä ja sinun hyvinvoinnista. Sitten jaksat sinäkin paremmin vauvan kanssa omista säryistä huolimatta. Ja paracetamoleja tai särkylääkesuppoja niin paljon kuin vain saat ottaa, ei kannata kärsiä kivusta!!!

Sain itsekin aluksi rinnat tosi kipeiksi, kun unentokkurassa vauva imi oikein kunnon fritsut nännipihaan, siis tuli sellaisia huti-imutteluja, tosi kiva kun oli ihan mustelmilla... Olet varmaan jo kokeillut niitä rintarasvoja (siis nimenomaan kipeisiin nänneihin), niistä oli minulle ainakin apua. Ja se, että kiinnittää lapsen oikeaan imutekniikkaan huomiota, siis että suu on ikäänkuin karpin suu, molemmat huulet törröttää silleen selvästi, on myös tosi tärkeää. Imuliikkeen pitäisi näkyä selvästi vauvan korvassa asti, silloin näkee että vauva myös nielee maitoa, kipeitä rintoja ei ainakaan kannata käyttää vauvan tuttina.

Tsemppiä tuleviin päiviin ja onnea vielä kerran!

Cayanne ja poju parin tunnin kuluttua 3 viikkoa
 
Zandraa
Onnittelut Aavallekin vauvasta! Nytkös me ollaan kaikki vauvauduttu? Aika hurjan kuuloinen tuo ponnistusvaiheen kesto Aavalla... Mä oon myös oksentanut jokaisessa synnytyksessä. Luulin sen aluks johtuvan ilokaasusta, mut kun tässä viimesessä ei ollut mitään, ni näköjään mä vaan oksennan joka kerta kun synnytän.

Täällä vauva-arki sujuu ihan ok. Tänään vein neidin ekaa kertaa ulkoilemaankin, kun pakkanen laski sinne n.-10. Ensi viikoksikin luvattu "lämmintä", vain alle -10 joka päivä, joten eiköhän me ulkoilla sit päivittäin :). Ite oon kyllä nyt käyny puolen tunnin - tunnin kävelylenkin joka päivä ja sit keikkunu noiden isompien kanssa pihalla/puistossa. Sisällä tuun vaan hulluks! Mut kiva silti päästä ulkoilee koko perhe, eikä tarvii stressata itkuhälyttimen pattereiden kanssa! Tai mies osti mulle/meille radiopuhelimen, maksoi 40€, kun itkuhälytin olis ollu yli 100€ ja radiopuhelinta oli joku miesmyyjä niin kehunut... ;)

Kukas se sanoi, et vauva kakkii tosi paljon? Täällä myös! Koko aikana oon vaihtanut 2 vaippaa, missä ei oo ollut kakkaa... melkein joka syömisellä neiti kakkii. Vaan parempi tosiaan näin päin, ettei massussa kierrä! Yleensä neiti viel tekee niin, että kun oon saanut puhtaan vaipan vaihdettuu, kuluu 10min ja kuuluu kauhee turahdus. Tykkää vissiin, et on lämmikettä pyllyä vasten ;). Nyt alkaa nuo 2-4kg vaipat jäädä pieniks, valuvat pyllypuolelta. Vanhemmille lapsille näin pienet vaipat ei oo mahtuneet missään vaiheessa, nytkii olin ostanut kotiin 3-6kg vaippoja, vaan ne oli tälle ihan liian isoja!! Saati sit nuo s-kokoiset kestot!
50cm vaatteet mahtuu vielä oikein hyvin päälle. Niitä meillä vain on tosi vähän, samoin 56, 62cm ja siitä ylöspäin taas on hirveet pinot. Pitää vissiin mennä ostaa noita ihan pikkuisia lisää. Kaveritki, ketkä on käyneet tyttöä kattoo, ovat tuoneet isoja, jotain 68cm vaatteita, "kun teillä on varmaan näitä pieniä ihan hirveesti". No, onhan noilla isommilla vaatteilla pidempi käyttöikä.

Mä oon nyt koittanut imettää ilman rintakumeja. Se sujui ihan hyvin, kunnes koitin viime yön imettää kokonaan ilman kumeja.... AUTS!!! Laiskuuttani en sit jaksanu tulla ees hakee niitä alakerrasta keskellä yötä... et tänään on sit imetykset menneet pelkästään kumien kanssa. Muuten oon ainakin kerran -pari /rinta/päivä imettänyt ilman kumia. Eipä tuo näytä neitiä kiinnostavan, onko siinä kumia tai ei.
Pumppaillut en oo kuin silloin, kun vauva oksensi sitä verta. Pumpun kanssa ei tullut verta, sai tissit tyhjennettyy. Imettäessä mulla on maidonkerääjät ja niistä oon saanut ihan hyvin maitoa pakkaseen odottaa niitä hetkiä, et pääsen yksinään jonneki.


Zandraa ja vauva tasan 2 viikkoa
 
susa08
Aavalle Onnittelut vauvasta!! Isabella on tosi kaunis nimi :)
Aika hurja tosiaan tuo ponnistusvaihe...Nyt tosiaan lepäilet niin paljon kuin voit (tiedän, se on joskus vaikeaa) mut kun vauva nukkuu niin yritä itsekkin ja mies saa hoitaa sit kaiken muun ;)
Päivä päivältä haava onneksi paranee, imetys sujuu paremmin ja vauva kasvaa...

Nyt me ollaan (kait) kaikki vauvauduttu...hassua!! Voidaan varmaan hiljalleen siirtyä tuonne vauvanhoito puolelle..? Olis hieno vaihtaa ajatuksia ja saada vertaistukea vielä tulevaisuudessakin :) Aika monen kanssa täällä aloiteltiin vuosi sitten haaveilupuolelta ja nyt sit ollaan tässä vaiheessa...

Meillä vauva sai myös nuhan :( Esikoinen ja mies flunssassa ja sieltä varmaan tarttui...Jotenkin ajattelin et imetys suojais pöpöiltä mut ei näköjään kaikilta... No, toistaiseksi ollaan pärjätty keittosuolatipoilla ja niistäjällä. Mut kurjaa kun pikkuisen nenä tukossa ja paha olla.. Toinen murhe on pulauttelu. Lähes joka ruokailun jälkeen tulee aika reippaasti...sit maha tyhjenee ja aina on nälkä. Paino oli kyllä hienosti noussut neuvolassa, 4700g nyt, lähes kilo tullut kolmessa viikossa! Ens viikolla on nla lääkäri ja pitää jutella tuosta puklauksesta - onko normaalia vai ei...esikoisen kanssa ei tätä ongelmaa ollut, niin vaikea sanoa.
Viikon päästä on sitten ristiäiset. Pidetään ne lähi kirkossa, kun meidän kotiin ei 20 vierasta mahdu...samassa paikassa sit myös kahvittelu. Reippaasti olen tilannut kakut ja pullat, en jaksa itse ruveta leipomaan. Nimi on jo päätetty mut julkistetaan vasta kasteessa. Utelijoille ollaan sanottu, että nimi on Marja-Sisko, haluttiin tällainen tapetilla oleva nimi ;)
 
Nisse76
Onnea, onnea kaikille äideille !

Luin juuri viestit kolmen viikon takaa, tutulta kuulostaa moni asia.....itse taistelen masennuksen kanssa. Imetys ei suju, maitoa on vähän ja mitä enemmän stressaa sen vähemmän maitoa....Syylistän itseäni että imetysoppaita olis pitänyt lukea etukäteen, imetin aina vaan toisesta rinnasta. Nea itki aluksi paljon ja kas kummaa sehän itki nälkäänsä!!!Neuvolassa todettiin liian vähäinen painon nousu. Hölmö minä, miksi naisella on kaksi rintaa? ja minä tarjosin aina vaan toista!!! Nyt välillä rinnoissa on tosi paljon maitoa, seuraavana päivänä ei mitään!! En käsitä tätä, imetyskertoja tulee päivässä 5-6. Hyvä konsti lisätä vauvan imuhalukkuutta on iho-iho kontakti. Aika raskasta se on rinnasta toiseen nostella ja säälin Neaakin joka ei imuiltaan päsee edes nukkumaan. Korvikkeet on osittain käytössä. Haluan päästä niistä eroon. Tiistaina lääkäri, epäilen, että painoa tullut liian vähän.

Aamuyöstä herään kiertäviin ajatuksiin ja itken alun hölmöyttäni. Eka lapsi pitäisi saada toisena, tietäis silloin vähän enemmän.

Anteeksi tää kauhea valitusvirsi, mutta kyllä helpotti.

Nisse & Nea 5 viikkoa
 
Cayanne
Moi,

Zandraa: Meilläkin kakitaan tosi paljon :) Tuntuu, ettei olisi yksiäkään vaippoja, joissa ei jotain pientä kakkaa olisi. Eipä tullut mieleen, että toisinkin voisi olla, joten iloitaanpa tästäkin sitten :) On muuten jo tullut pari lentokakat käsillekin just vaippoja vaihtaessa, ihanaa. Meillä ei muuten tuo koko 50 mennyt lainkaan, jotkut 56 bodyt (Marimekon on hieman isompia ilmeisesti) menee vielä, mutta pääasiassa on tuota 62 käytössä. Meille ovat lahjoittaneet ihan 74 ja 80 kokoja, että niitä odotellessa :)

Harmi, että Susan perheessä on nuhaa liikenteessä. Pääasia, ettei ihan hirmu kuumeiluksi mene. Vauvanhoitoketju on muuten hyvä idea, milloinkas sinne siirryttäisiin?

Ja Nisse: Ajattele positiivisesti, pystyt sentän osittain imettämään, joillakinhan ei sekään syystä tai toisesta suju tai ei pysty imettämään kun äiti on vaikka leikkauksen jäljiltä niin poikki. Eikä ne korvikkeet nyt niin hirveä asia ole; meilläkin ne oli pari päivää käytössä ja hyvin niistä päästiin eroon. Tiedän, ettei se nyt kovin pitkä aika ollut niitä käyttää, mutta kuitenkin nyt hyvä tietää, että vauva huolii myös pulloa, on niitäkin, joilla ei pullo kelpaa.

Imetyksestä sen verran, etten minäkään mitään oppaita lukenut, mutta meillä oli sairaalassa niin tarkkaa se imetyksen tarkkailu, siis jokainen hoitsu vuorollaan tarkisti, että onko varmasti oikeat otteet (tähän alkoi jo itse hermostua), että siinä sitä sitten jäi väkisin jotain ihan hyödyllisiä vinkkejä mieleen. En sitten tiedä, mitä siitä olisi tullut, jos ei kukaan olisi ollut neuvomassa. Runsas juominen, siis äidin, on oleellista, 2-3 litraa pitäisi muistaa jaksaa juoda, ja minulla se maidontuotanto hurahti käyntiin mallasoluen (vitamalz merkkinen, ei alkoholia, ehkä sitä on Sveitsissäkin?) avulla.

Mukavaa oloa kaikille,

Cayanne ja poju yli 3 viikkoa
 
Aava79
Nisse, taallakin on pienta masennuksen poikasta. Tosin erista syysta - mulla on ihan liikaa maitoa!! Katilo kaski pumppaamaan ja sen vuoksi sitten nousi maitoa niin paljon etta kroppa vissiin luulee etta meilla on kaksoset... on tosi tuskallista olla tallaisten pinkeiden tissien kanssa, tuntuu etta paa rajahtaa. Sitten kun vauva syo niin sita maitoa tulee niin alyttomasti etta se valissa yskii kun se on kuin paloletkusta kaataisi kurkkuun... ja sitten puklataan urakalla, jopa oksennetaan, hikkaillaan ja itketaan kun on maha kipea. Mulla on ruokahalu kadonnut ja miltei vakisin pitaa syoda... luulen etta siina on stressilla taas osuutta asiaan.

Toinen katilo sanoi sitten etta ei missaan nimessa saisi pumpata kuin vasta viikolla 6, hieman ehka kasin jos on tosi vaikea olo - kropan pitaa nyt saada viesti siita kuinka paljon maitoa oikeastaan tarvitaan. Taallapa sitten napsin paracetamolia ja istun kaalinlehdet rintsikoissa (vahintaan 2 tuntia kun pitaa niin tuntuu auttavan) ja itken sita etta kuinka huono aiti olen... tunteet on ihan kamalan sahaavat. Tanaan paasin vihdoin yksin 45 minsan kavelylle - oli aivan taivaallista paasta talosta ulos ja tuntea etta kroppa kuuluu taas mulle itselleni. Ehka sulla auttaisi maidon pumppaaminen ja lampimien kaareiden kaytto tuotannon lisaamiseksi? Itsella on kaynyt monta kertaa mielessa jo korvikkeen anto, varsinkin kun yoheratykset tuntuu niin alyttomilta... vauva tahtoo nukahtaa rinnalle n. 15 minsan jalkeen vaikka kuinka herattelisi.

Sanovat etta 6 viikon jalkeen helpottaa - onko tama totta? Itse lasken tahan paivia, olisi kiva jos loytyisi joku rytmi tahan elamaan ja hieman enemman energiaa. Kakkavaippoja tulee taallakin ihan alyttomasti, aina saa olla vaihtamassa ja yolla tuntuu haluavan seurustelua... Aak - mun taytyy kylla tunnustaa etta tama elamanmuutos on ollut aika rankka - luulen etta osaltani suren synnytyksen ja alun karmeutta - tuntuu etta ei ole ollut aikaa surra sita rauhassa.
 
*Auringonkukka*
Onnea Aavalle tyttövauvan johdosta!

Mennyt taas muutama päivä, ettei ole ehtinyt netissä surffaileen... On tämä melkoista menoa ja meininkiä nykyään :D Meilläkin siis... Minä oon vaan kokenut erityisen raskaana sen, että poika valvoo yöt ja ei ehditä saada sitä aamuvarhaisella nukkumaan, kun tyttö jo herää... Tätä on nyt jatkunut 10 päivää. Alkaa olla aika puhki välillä... Pahin oli, kun nukuin klo 21-23.30 ja poika heräs ja roikkui tissillä koko yön ja äkisi ja väkisi. Klo 8 vasta nukahti taas kunnolla. Tähän mennessä olin itse nukahtanut parin minuutin pätkiä aina välillä ja kun mies pääosin vaihtaa yöllä vaipat, niin silloin. Tyttö sitten heräsi siinä n. klo 7 maissa, niin johan oli mukavaa... Samoilla silmillä sitten uuteen päivään. Tyttö on nyt koitettu sitten saada päikkäreille hinnalla millä hyvänsä, koska itsekin on pakko saada edes päivällä vähän nukahtaa.

Vähän helpotusta öihin toi se, että en edes yritä enää nostaa poikaa yöllä imetysten välissä omaan sänkyyn vaan on nyt muutaman yön nukkunut meidän vieressä. Siinä ainakin säästää sen sata kertaa ylös loikkimisen. Oma uni toki on vähän sellaista koiranunta, murtta paranee koko ajan väsymyksen kasvaessa :) Nyt kai vaan pakko opetella nukkumaan vauva kainalossa. Kun siis edellä taisin kertoa, että en pystynyt esikoisen kanssa siihen.

Täysimetyksellä on menty. Välillä oon pumpannut maitoa ja hyvin ainakin viime torstaina pullokin kelpasi, kun olin käyttämässä tyttöä 2v neuvolassa. Vähän laskeskelin, että poika saattais nukkua koko meidän reissun ajan, mutta vähän ennen oli herännyt. Toisaalta ihan hyvä, että pullokin kelpaa hädän tullen.

Kun nuo yöt on noin repaleisia, niin vähän jo huolestuin viime viikon loppupuolella, että mun maito ei vaan riitä ja silloinkin yöllä tarjottiin pullosta pumpattua maitoa, mutta ei, ei se siis nälkää välttämättä kitise... Ja seuraavana päivänä pumppasin ja huikeat 100ml sain vasemmasta rinnasta pumpattua, että eiköhän se maito kuitenkin riitä. Suihkutissit välillä vähän saa pojan hermostumaan. Ja vieläkin on oikea rinta tai nänni aika kipeä. Siinä oon nyt käyttänyt rintakumia.

Tänään päästiin viimein ulkoilemaan! Täällä on ollut (vissin koko maassa) kauheita pakkasia tai kauhean kylmä tuuli, eikä oo aikasemmin päästy. Ite oon pyrkinyt kyllä oikeestaan päivittäin edes vähän ulkoilemaan.

Tytön suhtautuminen pikkuveljeen on edelleen ollut yllättävänkin hyvää. Ei edes yritä vahingoittaa vauvaa, MUTTA uhma on melkoista välillä äitiä ja isää kohtaan! Huoh! Testaa nyt rajojaan ihan urakalla ja välillä on kyllä ollut tunne, että nakkaan pyyhkeen kehään! Ikävä, kun on itse väsynyt ja koko ajan pitää isompaa jostain kieltää. Tulee itsellekin niin paha mieli. No, toisaalta nyt ei kyllä löysiäkään kannata antaa... Lisäksi kaikki on "EI!" ja hirveetä sirkusta esim. pukemisen kanssa, tai hampaiden pesun tai, tai tai...!!! No, ilmeisesti tuo liittyy ihan tuohon 2v ikään, että kai se olis tätä ilman vauvaakin. Nyt vaan tuntuu, kun on kädet täynnä töitä, että olis niin kiva tehdä nuo ns. pakolliset hommat pukemisineen sun muineen suht näppärästi ilman taistelua, mutta kun ei...

Zandra: Minä oksensin esikoisen synnytyksessä aikalailla myös, mutta nyt en.

Meillä on käytössä pääosin vaatteet kokoa 56 nyt. Kokoa 50 ei juurikaan ole, eikä olis tarvittukaan. Tyttö oli pienempi, eikä silläkään kokoa 50 juuri tidettu käyttää. Musta ei haittaa, vaikka vaatteet on vähän reilumpia, onpahan helpompi pukea ja kun ne jää kuitenkin niin hetkessä pieneksi. Eikä musta haittaa, vaikka käärii vähän hihoja ja esim. puolipotkarit saa hyvin laitettu, kun laittaa sukat tai töppöset jalkaan, niin eivät roiku.

Nyt muihin touhuihin...

Auringonkukka ja Pikku-Herra 3vko
 
*Auringonkukka*
Nyt on avattuna vauvanhoitopuolella uusi ketju meille, TAMMIVAUVAT 2010, siirrytäänkö sinne? Lisäsin Aavan tiedot sinne myös. Lasketut ajat jätin jo pois, jotka listassa oli vielä, niin minusta heistä ei oo kuulunut aikoihin mitään? Tervetuloa kirjoittelemaan takaisin!
 
Nisse 76
Viimeksi muokattu:
WhippedCream
Hups,
huomasin / muistin etten ole ilmoittanut tänne että meille tuli ponteva poikavauva 6.1.2010.
Ja tekemistä on riittänyt siitä saakka, etten ole juuri edes netissä pyörinyt! : D
Poitsu oli 52 cm ja 4150 g.
Aivan ihana pikku pakkaus, oikea äidin sylivauva - viihtyy parhaiten äidin sylissä : D

jahas, taas syöttö kutsuu - palailen vielä : D
 

Yhteistyössä