Tän palstan ällöttävin nikki on....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TooQT2BSTR8

Aktiivinen jäsen
13.02.2008
3 251
0
36
Mä taas näitä laina-asioita kyselen, tosin en nyt omasta puolestani =)
MItenkäs se on, jos tulot on pienet (eli alle sen laskelman mitä pitäis jäädä et lainaa saa) niin saako ihan oikeesti kuitenkin lainaa jos on takaajat? Et vaikka ei ole maksukykyinen niin lainaa saa jos joku takaa?

aattelin kokeilla josko erilainen otsikko tois jonku joka tietäis asiasta :D

Mut voihan aluksi ottaa tosi pienen lyhennyksen. Eli niin että aluksi on suurin osa korkojen maksua, ja sitten kunm tulot paranee, suurentaa kk-erää, niin alkaa laina-aikakin lyhentyä. 150 000 lainalle pelkät korot ekana vuonna tekee reilu 600e/kk. Sanotaan ettei lainanlyhennys+korko saisi olla yhteensä yli 40% tuloista. 1500:sta tuo 40% on 600e/kk. Joten sanoisin että tiukille vetää. Takaajat toki auttaa asiaa

sitähän mä mietinkin, et miten hitossa voi saada lainaa, jos nainen saa peruspäivärahaa ja mies sikapientä palkkaa. Talopaketti on tilattu ja tontti varattu, vaikka lainaa ei oo vielä myönnetty.
On kuulema varmaa saada se, koska on takaajat.

Ei hitto, kyllä sitä vaan saa :o aika rohkeeta porukkaa. En mä vaan uskaltais.

Alkuperäinen kirjoittaja Horrorpops:
sitähän mä mietinkin, et miten hitossa voi saada lainaa, jos nainen saa peruspäivärahaa ja mies sikapientä palkkaa. Talopaketti on tilattu ja tontti varattu, vaikka lainaa ei oo vielä myönnetty.

Juu, en kyllä minäkään. En ikinä ottais noilla tuloilla tuollaista summaa lainaa! :o
Johan sen järkikin sanoo, että tulee olemaan tooodella tiukkaa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:

Juu, en kyllä minäkään. En ikinä ottais noilla tuloilla tuollaista summaa lainaa! :o

No ei ne oikein hahmota, et paljonko oikeesti jää elämiseen, kun lasketaan lainanlyhennyksen päälle vielä muut omakotitalon kulut :whistle:

No ei ne oikein hahmota, et paljonko oikeesti jää elämiseen, kun lasketaan lainanlyhennyksen päälle vielä muut omakotitalon kulut :whistle:
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis... :/
Jos ei tosiaan ole kyseessä lellipentupariskunta jonka elämisen vanhemmat rahottaa. :whistle:

ja elämä on yleensä täynnä yllätyksiä. mites niistä selvitän jos nyt jo kaikki menee mitä tulee...

Joo, siis käteen jää ainakin nykyisellää tuo 1500/kk. Välillä allekin.Tiiän kun ite ovat kertoneet.
Mä kyllä arvelen, et niitten porukat maksaa ainakin osan siitä lainasta. En mie muuten ymmärrä, miten ne siitä meinaa selvitä.... No, ei mun onneksi tarviikaan.

aika hurjalta kuulostaa näillä näkymillä kun kaavaillaan taantumista , itse en ottaisi edes paremmilla tuloilla noin hurjaa lainaa johan siinä menee korkoihin melkein tonni kuussa joten mitä jää lainan lyhennykseen...? ja omakotitaloissa on aina maksettavaa enemmän kun yksin joutuu kaiken maksamaan :o en usko että saavat lainan ellei ole säästössä reilusti rahaa

No, niin makaa kuin petaa.Eivät kuunnelleet kun yritin kertoa niille, et ei se lainanlyhennys ole ainut kulu mitä talossa kuukauden aikana on... Se on tietty vaikee ymmärtää, jos ei koskaan ole asunut omakotitalossa ja muutenkin on tuo rahankäyttö mitä sattuu. Mutta kyllä elämä opettaa.
He kyllä aikovat ottaa pisimmän mahdollisen maksuajan et saavat pienimmän mahdollisen kuukausierän, mutta onko siinäkään nyt sit järkee. Maksaa hillittömän määrät korkoja ja kuluja.
Itse just päätettiin et lykätään talon ostoa siksi kunnes ollaan tää ipana saatu maailmaan ja vähän vanhemmaksi et menen sit töihin. Yritetään nyt sit vuokralle löytää talo siksi aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
En kyllä silti usko että mikään pankki antais lainaa jos lainan ottajilla ei maksukyky riitä. Sehän on tuhoon tuomittu juttu alusta pitäen.

Olen samaa mieltä. Jos heti tiedetään, että takaajat ryhtyvät maksumieheksi. Toki voidaan kysyä järjestelyä, missä ns. takaajat myös oikeasti maksavat lainaa takaisin. Mutta silloin tulee mukaan myös ennakkoperinnön tai lahjan verotus.

No eipä muutenkaan järjenjättiläisiltä nuo tuttusi vaikuta, jos kerta ovat tilanneet jo talopaketinkin ilman että on rahaa millä maksaa se! Okt:oon saa varata asumiskuluihin 300e/kk (sähkö, lämmitys, muut kulut), joten eipä siinä hirveesti hurrata, jos käteen jää 1500e - lainanlyhennys - 300e = summa, joka menee jo asumiskuluihin yhteensä.

Mä tunnen pariskunnan jotka saivat. Asuntolaina oli 160 t e ja päälle miehen ulosotttovelkoihin otettu laina (yli 10 t e). Toisen vanhemmat oli takaamassa asuntolainaa, luottotietojen korjaamiseen tarkoitettuun lainaan ei tarvittu takaajia...

Ja tästä on n. 2 vuotta aikaa kun lainat ottivat ilman penninpyöryläisen säästöjä ja erittäin pienillä tuloilla.

Yhteistyössä