Tänään oli uusimmassa 2+:ssa juttua pienen lapsen pissattamisesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chrissy

Aktiivinen jäsen
07.09.2005
20 219
6
38
lahti
Lukee näin:

Pissahädän tunnistaminen, pidättäminen ja potalla käyminen onnistuvat vasta sitten, kun lapsen hermosto on kyllin kehittynyt. Hermoston kehittymisen tahti on perinnöllistä. Lapsi tarvitsee myös henkistä kyspyyttä, halua olla iso poika tai tyttö. Tärkeitä on pitää pottaa esillä ja totutella sen käyttöön hyväntuulisesti, sanoo lastentautien erikoislääkäri Risto Lappi.
Olennaista on se että lapsi oivaltaa pissahädän ja potan yhteyden, sanoo Lappi.
Lapsi alkaa huomata runsaan vuoden ikäisenä että hänellä on vaipassa pissa tai kakka. 1,5-2-vuotiaana lapsi tuntee, milloin pissa ja kakka tulee, ja saattaa ilmoittaa siitä. noin 2,5-3v lapsi osaa kertoa että hänellä on hätä ja pyytää päästä potalle. Pissan pidättäminen pidempään onnistuu yleensä aikaisintaan 3-vuotiaana. Taito kypsyy vasta 5-6v.

Vaikka yksivuotiaan vanhemmat onnistuvat kaappaamaan kaikki päivän pissat pottaa, se ei tarkoita että lapsella olisi omaehtoinen kyky mennä potalle, kun hätä tulee. Liian tiuha pissattaminen voi olla lapsen omalle oppimiselle jopa haitallista. Lastenlääkäriltä ei löydy ymmärrystä vaipattomuudelle, jossa jo pikkulasta pidellään pesualtaan päällä pissan toivossa.

Ei ole luonnon mukaista että vanhemmat ottavat pissattajan roolin näin vahvasti. Lapsen oma oivallus ei välttämättä pääse kehittymään, Lappi sanoo.
Pottien turvavyöt ja muut väkisin istuttamisen keinot alkavat olla onneksi historiaa. Vielä kuitenkin löytyy vaativia vahempioa jotka patistavat potalle liian hanakasti.

Jos tekee potta-asiasta taistelun uhmaikäisen kanssa häviää varmasti. Pakottaminen viivästyttää kuivaksi oppimista, ja ankara siisteyskasvatus voi aiheuttaa pitkäänkin jatkuvaa päiväkastelua."

tuli vaan mieleen kun tästä on joskus ollu paljonkin keskustelua. Mitä mietteitä herättää??

Mun mielestä toi on silkkaa maalaisjärkeä. Ihmisillä menee vaan niin överiksi välillä kun on niin hienoa sanoa, että "Meidän Aida-Eliida oli päiväkuiva jo nelikuisena".

Noh, meidän vuoden vanha pissii pottaan tasan silloin kun aamulla herää, ja illalla ennen kylpyä. On jotenkin sisäistänyt että eka pissa ja sitten kylpy. Muuten tekee iloisesti vaippaan, ilmoittaa kyllä että "kakka" kun on pissa vaipassa. Sanoo "kakka" (ja tekee tekoähkää päälle =) ) myös kun näkee potan, käväsee siinä istumassa, katsoo tuliko mitään ja sen jälkeen pissii ja kakkii pitkin lattioita (on näin helteillä ollut ilman vaippaa). Mä en ota mitään stressiä tosta potasta, oppii sitten kun on valmis. On nyt kumminkin tajunnut mitä sinne kuuluu tehdä, se riittää. Näin aiheen vierestä, huutelee "kakka" myös oven takana kun vieraat menee vessaan...hieman noloa :snotty:

Noiden ikärajojen tuijottaminen ei kannata, on todella yksilöllistä. Meillä tyttö ilmoitti 1,5-vuotiaana itse hädästä ja meni potalle. Pian sen jälkeen jäi myös yövaippa pois. Sitä olen samaa mieltä, että pakottamalla hommasta ei tule mitään. Meillä ei tyttö koskaan edes kastellut housujaan, kun sit vasta jätettiin vaippa pois kun itse pyysi potalle.

:o meillä ei ole koskaan harrastettu tuota vapattomuutta, mutta kyllä tyttö alle 2 vuotiaana jo osas ihan itse mennä potalle kun oli hätä. Aina ei ehkä kerenny potalle saakka, mutta noin 2v2kk saakka ollu päiväkuiva ja osannu esim. kaupungilla pyytää päästä pissalle ja kyennyt pidättämään siihen asti että pääsee potalle. et ei noita ikärajoja kannata kovin ehdottomina pitää. Toisaalta meiltä löytyy 1v8kk poika joka ei edes suostu istumaan potalle :whistle:

:laugh:

Mitä, ihminen on sitten ennen vaippojen kehittymistä asunu paskassa vauva-ajat? Ollu yltäpäältä ulosteessa (mun tyttö ainaki kakkas paljon ja usein pienenä) ekat pari vuotta?

Just :xmas: Tää on tätä länsimaisten uusavuttomien soopaa kun ei ymmärretä mitä vessahätäviestintä/vaipattomuus on. Kuvitellaan sen olevan aikaista pottaharjoittelua :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Mitä, ihminen on sitten ennen vaippojen kehittymistä asunu paskassa vauva-ajat? Ollu yltäpäältä ulosteessa (mun tyttö ainaki kakkas paljon ja usein pienenä) ekat pari vuotta?

Just :xmas: Tää on tätä länsimaisten uusavuttomien soopaa kun ei ymmärretä mitä vessahätäviestintä/vaipattomuus on. Kuvitellaan sen olevan aikaista pottaharjoittelua :xmas:

Kyllä niitä vaippoja on ollut niin kauan kuin lapset on laskeneet alleen. Ne on olleet vain erilaisia kuin nykyään. Seuraavaksi sä varmaan väität, että ennenvanhaan naiset pidättivät kuukautisverensä sisällään kun ei ollut terveyssiteitä keksitty...

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:

Kyllä niitä vaippoja on ollut niin kauan kuin lapset on laskeneet alleen. Ne on olleet vain erilaisia kuin nykyään. Seuraavaksi sä varmaan väität, että ennenvanhaan naiset pidättivät kuukautisverensä sisällään kun ei ollut terveyssiteitä keksitty...

Jaa :xmas: Missä vaiheessa ihmisen kehityshistoriaa sitten lapset ovat alkaneet laskea alleen?

Ennenvanhaan kuukautisia ei ollut niin usein ku nykyään. Naiset olivat raskaana ja imettivät pitempään. Muutamassa kulttuurissa nainen meni "menkkamajaan" kuukautisten ajaksi, toisissa valuttivat sitten jonkun verran verta ympäriinsä. Erona se, että menkkaveressä ei ole pöpöjä ja sitä tuli vain muutamalta naiselta kerran kuussa. Paskaa tuli jokaiselta kerran päivässä, ja se on helvetin kova tautien aiheuttaja.

Jaa :xmas: Missä vaiheessa ihmisen kehityshistoriaa sitten lapset ovat alkaneet laskea alleen?

Ennenvanhaan kuukautisia ei ollut niin usein ku nykyään. Naiset olivat raskaana ja imettivät pitempään. Muutamassa kulttuurissa nainen meni "menkkamajaan" kuukautisten ajaksi, toisissa valuttivat sitten jonkun verran verta ympäriinsä. Erona se, että menkkaveressä ei ole pöpöjä ja sitä tuli vain muutamalta naiselta kerran kuussa. Paskaa tuli jokaiselta kerran päivässä, ja se on helvetin kova tautien aiheuttaja.

Usko tai älä, niin kautta aikain on lapset paskoneet alleen ja kautta aikain on käytetty erilaisia viritelmiä, että ne eritteet on saatu pidettyä hallinnassa. Nykyään meillä on kaikenlaisia vaippoja, ennen ne oli pestäviä vaippoja, sitä ennen pelkkiä kangasviritelmiä, sitä ennen erilaisia imeviä luonnonkuituja, jne. Lajin säilymisen kannalta on todellakin tärkeää, että ulosteen kautta ei leviä tauteja, joten ei ne lapset ole silloinkaan pitkin äitiensä tissejä ulostaneet ja kesät-talvet paljaalla takapuolella olleet... Haloo nyt oikeasti...

Usko tai älä, niin kautta aikain on lapset paskoneet alleen ja kautta aikain on käytetty erilaisia viritelmiä, että ne eritteet on saatu pidettyä hallinnassa. Nykyään meillä on kaikenlaisia vaippoja, ennen ne oli pestäviä vaippoja, sitä ennen pelkkiä kangasviritelmiä, sitä ennen erilaisia imeviä luonnonkuituja, jne. Lajin säilymisen kannalta on todellakin tärkeää, että ulosteen kautta ei leviä tauteja, joten ei ne lapset ole silloinkaan pitkin äitiensä tissejä ulostaneet ja kesät-talvet paljaalla takapuolella olleet... Haloo nyt oikeasti...

Mä kysyn sulta vielä yhden kerran.

Missä vaiheessa ihmisen kehityshistoriaa ihmislapsi on alkanu paskoa allensa?

Vai ootko sä uskovainen ja sun mielestä ihminen luotiin valmiina 6000 vuotta sitten?

Alkuperäinen kirjoittaja nbd:
Noiden ikärajojen tuijottaminen ei kannata, on todella yksilöllistä. Meillä tyttö ilmoitti 1,5-vuotiaana itse hädästä ja meni potalle. Pian sen jälkeen jäi myös yövaippa pois. Sitä olen samaa mieltä, että pakottamalla hommasta ei tule mitään. Meillä ei tyttö koskaan edes kastellut housujaan, kun sit vasta jätettiin vaippa pois kun itse pyysi potalle.

Peesi tähän.

Uskon kyllä myös tuohon vaipattomuuteen, mutta olen lukenut siitä liian myöhään, että olisin omilla lapsilla kokeillut. Tosin toisen lapsen aikaan huomasin, milloin hänellä on kakkahätä n. ½ vuotiaana, joten vein aina pöntölle, ja usein tuli kakat ja pissat. Hän oppi tuolloin 1½v kokonaan kuivaksi. Muut lapset eivät ole osanneet tehdä kakkoja tai pissoja tuossa iässä, liekö sitten tämäkin yksilöllistä? Nyt 2v3kk ei tee edellenkään mitään pottaan/pönttöön, mutta lapsen tahtiin mennään, enkä pakota potalle.

Vai ootko sä uskovainen ja sun mielestä ihminen luotiin valmiina 6000 vuotta sitten?

Kuten sanoin, sitä on tapahtunut kautta aikain. Aina. Niin kauan kuin ihmislapsia on ollut. Ei ne ole kivikauden ajoilla olleet mitään superlapsia, jotka on osanneet syntymästään lähtien hoitaa tarpeitaan puskaan.

Ihminen on kehittynyt ja todennut hyväksi asiaksi laittaa jonkunlaisen vaipan. Vai meinaaks, että entisaikaan on ollut paljonkin aikaa pissattaa lapsilaumaa, kun on pitänyt hankkia sitä ruokaakin perheelle.

Kuten sanoin, sitä on tapahtunut kautta aikain. Aina. Niin kauan kuin ihmislapsia on ollut. Ei ne ole kivikauden ajoilla olleet mitään superlapsia, jotka on osanneet syntymästään lähtien hoitaa tarpeitaan puskaan.

Aina. Että simpanssitko sitten vaa lopettivat vaippojen käytön vai? Vai miten sä tän nyt ajattelit?

Ei ne kivikauden lapset sen ihmeellisempiä ole ku nää nykyajan lapset jotka osaa ihan samat temput ;) Mun tyttö on esim nukkunut vaipatta 2kk ajasta, ja ollu aina kuiva, ellei ole ollu kipeä. Samoin jo 3kk ikäisenä oli täysin liinakuiva, eli ei olis missään nimessä tehny tarpeitansa kantoliinaan.

Aikuisilta vaa on se taito hukassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Ihminen on kehittynyt ja todennut hyväksi asiaksi laittaa jonkunlaisen vaipan. Vai meinaaks, että entisaikaan on ollut paljonkin aikaa pissattaa lapsilaumaa, kun on pitänyt hankkia sitä ruokaakin perheelle.

Eli siis sitäkö ennen ihmislapsi on vellonu paskassa ekat vuotensa?

Entisaikaan, siis metsästäjä-keräilijä aikoihin, lapsia ei syntyny niin tiuhaan ku nykyään tehdään. Vaippa kehittyi maatalouden kehittyessä, kun yhtäkkiä alettiin syömään suuria määriä hiilihydraatteja joka mahdollisti lasten tehtailemisen liukuhihnalla. Sitten ei enää ollukaan rahkeita hoitaa niitä.

Kyllä ne metsästäjä-keräilijä äidit ovat ehtineet hoitaa omat vessatarpeensa, miksei myös vauvansa? Vauvahan kulki äidin sylissä 24/7, että siinä olis ollu niin äiti ku vauva ihan paskassa elleivät olisi jotain asialle osanneet tehdä. Ei ollu aikaa pestä vaippoja koko päivää; nopeampi oli pitää lasta vähän itsestään erillään, jotta kakka tuli puskaan eikä päälle.

Niin mikä taito. :o

Lukea lapsensa tarpeita. Kun ei uskota, että voitaisiin niin tehdä, niin jätetään ne merkit huomioitta. Ja ne tavat. Mikä merkkiääni tai signaali, missä asennossa vauvaa on hyvä pitää, jne.

NINA, oletko miettinyt että lapsesi ummetus voi johtua tuosta vapattomuudesta? Meillä tyttö alkoi saman tien panttaamaan kakkaa, kun alettiin pottailua kokeilemaan, ei siis vielä ollut valmis kakkaamaan muualle, kuin vaippaan.

Niin mikä taito. :o

Lukea lapsensa tarpeita. Kun ei uskota, että voitaisiin niin tehdä, niin jätetään ne merkit huomioitta. Ja ne tavat. Mikä merkkiääni tai signaali, missä asennossa vauvaa on hyvä pitää, jne.

Kauhia stressi pitää näköjään sunkin vetää siitä, että kaikki ei tee kuten sä tässäkään asiassa. Jotkut käyttää vaippoja ja jotkut ei. Mitä sitten? Aivan normaaleja niistä vaippoja käyttäneistäkin lapsista tulee, usko tai älä.

Ja luuletko aivan oikiasti, että monen lapsen äidillä on samalla tavalla aikaa lukea vauvan tarpeita kuin yhden lapsen äidillä?

Mä en oo elänyt menneessä ajassa, enkä myöskään voi katsoa jäänteiden päänsisään ja katsoa miten silloin asiat on tapahtanut. Sen käsityksen olen itse saanut, että synnyttäneet ja kuukautisia poteneet naiset erotettiin muista kunnes he olivat jälleen puhtaita.

Alkuperäinen kirjoittaja ninalle..:
NINA, oletko miettinyt että lapsesi ummetus voi johtua tuosta vapattomuudesta? Meillä tyttö alkoi saman tien panttaamaan kakkaa, kun alettiin pottailua kokeilemaan, ei siis vielä ollut valmis kakkaamaan muualle, kuin vaippaan.

Kaikenlaista olen miettiny. Voihan se olla, että alkuaikojen ummetus pisti tytön pelkäämään niin, että sen takia herkemmin panttaa kovaa kakkaa. Mutta mistä se alunperin tuli? Kun tuli kuitenkin vasta 8kk iässä. Ja silloin johtui taatusti muusta ku panttaamisesta.

Aina. Että simpanssitko sitten vaa lopettivat vaippojen käytön vai? Vai miten sä tän nyt ajattelit?

Ei ne kivikauden lapset sen ihmeellisempiä ole ku nää nykyajan lapset jotka osaa ihan samat temput ;) Mun tyttö on esim nukkunut vaipatta 2kk ajasta, ja ollu aina kuiva, ellei ole ollu kipeä. Samoin jo 3kk ikäisenä oli täysin liinakuiva, eli ei olis missään nimessä tehny tarpeitansa kantoliinaan.

miten 2kk vanha voi olla yökuiva?
eikös lapsi ole silloin yökuiva kun nukkuu yön pissaamatta vai olenko käsittänyt jotain väärin?

Tiedätkö Nina mikä meidät erottaa niistä simpansseista? Juuri se, että meillä on ihmismäisiä tapoja. Kuten se, että me emme nuole jälkeläisiämme puhtaaksi tai syö toistemme karvoituksesta löytyviä elukoita. Jos haluat, niin voidaan jutella pitkätkin pätkät simpanssien ja ihmisten eroista niin vauva-aikana kuin elintapojenkin osalta.

Mä ymmärrän, että on hienoa sanoa vauvan olevan kuiva ja varsinkin kun siinä saa samalla korotettua itsensä aika mahtipontiseen asemaan ("minä olen niin hyvä äiti, että lapsenikin pissaa aikaisemmin"). Mutta jos yhtään luit tuota yllä olevaa juttua, niin ne pissat voi saada hyvinkin kalastettua pottaa pienelläkin ihmisellä, samoin kakat. Se ei kuitenkaan tarkoita, että lapsi on oppinut kuivaksi tai hallitsemaan näitä elintoimintojaan. Se kertoo enemmänkin siitä, että vanhemmat oppivat lapsensa ulostusrytmin ja käyttävät tätä tarpeeksi usein pissalla. Musta on kummallista, että juuri sinä, joka toitotat lapsentahtisuutta monessa asiassa, et ymmärrä että lapsi oppii omaan tahtiinsa myös kuivaksi ja esim. pidätyskyky todellakin on fysiologinen asia, jota ei opi puolivuotiaana.

Yhteistyössä