Tänään tajusin että jossain vaiheessa lapseni viedään pois kotoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Heinikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Heinikki"

Vieras
hänellä on mm.AD/HD. koulussakin tulee välillä kiinnipitotilanteita. Ilman lääkettään on mahdoton, lääkittynä(adhd lääke) puolet helpompi mutta ei lähelläkään normaali 8,6vuotiasta. Tänään keskustelin ihmisen kanssa jonka lapsi oli sijoituksessa lastenkodissa useamman vuoden samanlaisten ongelmien takia(hän oli itse halunnut lapsensa sinne koska ei enään jaksanut).

Minä tajusin että oman lapseni kohdalla tuo voi olla tulevaisuus, koska kun hän tuosta kasvaa niin jos ei rauhoitu,niin eihän ne sitä pidä koulussa enään(koska nytkin pärjäävät juuri ja juuri), mitä silloin tapahtuu? varmaan sitte huostaanotto. Kamala ajatuskin.

itekki on välillä väsynyt arkeen. mutta kumpi on lapselle parempi, odottaa sitä hetkeä kun koulu ei pärjää hänen kanssan enään tai sitten että hän rauhottuu ajan kanssa. vai se että luovuttaa?

ehkä mä pelkään turhaa,mutta väkisinki miettii että jos lapsi vielä 12v iässä on yhtä hankala niin miten edes minä enään sitten pärjään? toistaseks helposti,mutta 4vuoden päästä tilanne voi olla se että mun voimat ei riitä pitämään lapsesta kiinni silloin kun hän flippaa.

lähestymistavan muutos voisi ehkä auttaa, kun ihan selkeästi nykyinen meininki ei tehoa ongelmiin.

ota selvää, onko kunnassa mahdollisuus päästä logoterapeuttista lähestymistapaa osaavan ammattilaisen juttusille.

Siis lapsi on erityisluokalla, oman ohjaajan kera. tositaiseksi tilanne hallinnassa,vaikka pari kertaa oon joutunut tässä 1,5v aikana hakee kotia kun eivät pärjännyt koulussa.

Lapsella ei ole todettu älyllisissä toiminnoissa mitään poikkeavaa, että kyllä hän ymmärtää. mutta silloin kun impulssikontrolli pettää niin sen kyllä huomaa kaikki, eikä lapsi osaa rauhottua/ottaa ohjeita silloin vastaan. on todella omaehtoinen ja itsepäinen. Kovasti yrittää olla se joka muka määrää,vaikka hän ei siinä onnistukkaan.

Lastenpsykiatriseen on hoitokontakti ja toiminterapia on hiljattain alaknut. mutta kuten hoitava lääkärikin on sanonut niin ei voi sanoa onko siitäkään hyötyä, kokeillaan.

Tilanne ei sis ole sillä tavalla kaaottinen tms että olis mitään akuuttia.mutta koska hankaluuksia on, niin jos lapsen impulssikontrolli ei kehity, niin kuka pärjää sitten 12-13 v kanssa jos käytös on samanlaista?

Lapsihan siis lyö,potkii, kun joutuu pitää kiinni hänestä(tilanteessa jossa yrittää vaikka karata). pahimmillaa noitten lisäksi,puree,raapii,sylkee,huutaa rumia ja haukkuu. eikä hän varo noissa tilanteissa edes sitä sattuuko häneen itseensä, saatta ihan silmittömästi heilua,riehua,huitoa joka suuntaan.

Mä saan hänet nyt pidettyä jos tilanne tulee ja koulussa saavat jotenkuten pidettyä häntä.

MUTTA mä ajattelenkin nyt vuosia eteenpäin.. eikä taida olla mahdollista käydä koulua yms jos hän on vielä tuollainen. mitä sitten tapahtuu? :'(

Mä olen joskus ollu tuolla toisella puolella, eli tälläisten lasten ohjaajana. Hienoa mun mielestä, että olet huolissasi, ja jaksat välittää. Meillä monella lapsella oli lastensuojelu mukana, ja sieltä vanhemmat sai apua ja tukea. Lohdutukseksi että voi olla et tilanne rauhoittuukin. Hyvä että hoitoympyrät kunnossa, ja lääkitys ym menossa. Voimia!!

[QUOTE="jaaha";28246372]Onko erityisluokalla? Missä saatte hoitoa pojalle? Oletko ottanut siellä tilanteen vakavuuden puheeksi?

Ei kai poikaa teiltä pois oteta jos ette itse halua.[/QUOTE]

Mistähän lie johtuu... Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun kiinnitän huomiota siihen että aloitusviestissä puhutaan "lapsen ongelmakäyttäytymisestä" tai "lapsen kehitysongelmista" ja vastauksissa puhutaan automaattisesti pojasta.

ADHD:ta on tytöilläkin.

[QUOTE="Heinikki";28246353]hänellä on mm.AD/HD. koulussakin tulee välillä kiinnipitotilanteita. Ilman lääkettään on mahdoton, lääkittynä(adhd lääke) puolet helpompi mutta ei lähelläkään normaali 8,6vuotiasta. Tänään keskustelin ihmisen kanssa jonka lapsi oli sijoituksessa lastenkodissa useamman vuoden samanlaisten ongelmien takia(hän oli itse halunnut lapsensa sinne koska ei enään jaksanut).

Minä tajusin että oman lapseni kohdalla tuo voi olla tulevaisuus, koska kun hän tuosta kasvaa niin jos ei rauhoitu,niin eihän ne sitä pidä koulussa enään(koska nytkin pärjäävät juuri ja juuri), mitä silloin tapahtuu? varmaan sitte huostaanotto. Kamala ajatuskin.

itekki on välillä väsynyt arkeen. mutta kumpi on lapselle parempi, odottaa sitä hetkeä kun koulu ei pärjää hänen kanssan enään tai sitten että hän rauhottuu ajan kanssa. vai se että luovuttaa?

ehkä mä pelkään turhaa,mutta väkisinki miettii että jos lapsi vielä 12v iässä on yhtä hankala niin miten edes minä enään sitten pärjään? toistaseks helposti,mutta 4vuoden päästä tilanne voi olla se että mun voimat ei riitä pitämään lapsesta kiinni silloin kun hän flippaa.[/QUOTE]

Eikö lapsellesi ole tarjottu/ehdotettu terapiaa? Miksi ihmeessä pelkkä lääkitys???!!???!!??

Itse asioista tietävänä voin sanoa että adhd -lapselle räätälöity terapia antaa eväitä pärjätä arkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Asioista tietävä;28247048:
Eikö lapsellesi ole tarjottu/ehdotettu terapiaa? Miksi ihmeessä pelkkä lääkitys???!!???!!??

Itse asioista tietävänä voin sanoa että adhd -lapselle räätälöity terapia antaa eväitä pärjätä arkeen.

siis johan tuolla luki että toimintaterapia aloitettu hiljattain,onko luku ongelmia?

joo noi terpia on sellasia että psykiatri (joka näitä on hoitanut työkseen vuosia ja vuosia), sanoo että voidaan kokeilla,mutta se onko niistä hyötyä on toinen juttu. Ne kun ei paranna aivojen toiminnan häiriötä. hän on aiemmin käynyt toimintaterapiassa eikä siitä ollut silloin näkyvää hyötyä

Alkuperäinen kirjoittaja Jännä juttu;28246967:
Mistähän lie johtuu... Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun kiinnitän huomiota siihen että aloitusviestissä puhutaan "lapsen ongelmakäyttäytymisestä" tai "lapsen kehitysongelmista" ja vastauksissa puhutaan automaattisesti pojasta.

ADHD:ta on tytöilläkin.

totta,mutta johtuu varmaan siitä että se on yleisempää pojilla :) Tytöillä on enempi add tyyppistä oireilua, eli ilman sitä hyperaktiivisuutta.

[QUOTE="vieras";28246893]Mä olen joskus ollu tuolla toisella puolella, eli tälläisten lasten ohjaajana. Hienoa mun mielestä, että olet huolissasi, ja jaksat välittää. Meillä monella lapsella oli lastensuojelu mukana, ja sieltä vanhemmat sai apua ja tukea. Lohdutukseksi että voi olla et tilanne rauhoittuukin. Hyvä että hoitoympyrät kunnossa, ja lääkitys ym menossa. Voimia!![/QUOTE]

Kiitos, uskon että kaikki vanhemmat välittää lapsistaan, vaikka joskus tilanne saattaa mennä niin ikäväksi että tuntuu olevan vanhemmat vastaan päiväkoti tai koulu..jolloin se lapsen paras saattaa näyttää jäävän..

Toivottavasti rauhoittuu.. pelottaa vaan mitä tässä vielä on edessä

Onhan teillä vielä aikaa. Älä etukäteen ole lannistunut. Vuosien terapia (voi kokeilla eri muotoja jos yksi ei toimi) ja lääkitys (edelleen voi kokeilla erilaisia) yhdistettynä vahvaan tukeen koulunkäynnissä sekä turvallinen, rajoja asettava koti voi pitää lapsen "aisoissa" niin sanotusti. Oireilu voi lieventyä. Eikä huostaanotto ole missään nimessä ensimmäinen vaihtoehto vaan ensin tehostetaan jo olemassaolevia tukitoimia, sen jälkeen voidaan kokeilla avohuollon sijoitusta jos on tarpeen.

Oisko mahdollista päästä hevosterapiaan? Hevosen kanssa on pikkupakko oppia hallitsemaan impulssinsa. Ainakin jotkut lääkärit kirjoittaa lähetteen AD/HD-tyypeille hevosterapiaan.

Yhteistyössä