Hae Anna.fi-sivustolta

tanssilavamuistoja

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä seropin emäntä, 01.01.2010.

1. seropin emäntä Vierailija

Millaista musiikkia kuuntelette mieluiten?
    Olen käynyt paljon tansseissa jo nuoresta tytöstä alkaen ja minuun vetoaa parhaiten tanssittava laulettu kotimainen iskelmä.
    Nythän tietsikalla voi kuunnella youtubenkin kautta näitä
    Kyllä se vieläkin panee varpaat vipattamaan, kun esim. Olavi Virta vetäsee Hopeisen kuun tai Eevan, tai Jari Sillanpää Satulinnan.
    Ihan siitä Beatlesien ajoista, kun Danny ja Johnny olivat vuoroin kotimaisen listan kärjessä (eli 60-luvulta) ovat nämä samat suosikit ainakin minun elämässäni pysytelleet mukana enemmän tai vähemmä. Ja nyt on aikaa kuunnella musiikkia.
    Naurattaa edelleen Jope Ruonansuun komiikka sekä Jaakko Tepon laulut.
    Kaikki tummat tangolaulajat, Jamppa Tuominen, Esko Rahkonen, Yölintu, Finlanders, Simu Silmu soolona soivat edelleen minulla usein ja ylimpänä on itse Olavi Virta.
    En kuuntele ollenkaan klassista enkä haaveile oopperaan menosta.

2. ikikukka Vierailija

Tanssilavalla soineista laulajista tulee mieleen Annikki Tähti, Olavi Virta, Eino Grön, Brita Koivunen, Laila Kinnunen ja mitä niitä olikaan. Enää en vain tykkää heidän musiikistaan.

Sitten tulivat Elvis, Frank Sinatra, Paul Anka, Beatlesit... Nuo ovat minulle nykyäänkin sitä nuoruuteni musiikkia, jota kuuntelen mieluimmin ja tanssituttaa.

Suomalaisia nykyiskelmiä en tunne lainkaan, enkä laulajia. Jari Sillanpäästä en vain pidä, enkä hänen kappaleistaan.

3. piikku Vierailija

Kiva kuulla, että joku toinenkin muistelee nuoruuden tanssilavareissuja. Tuntuu, että nuoruuteni menikin "tanssien". Tosin hyvä edes niin, sillä avioiduttuani kumppanini ei tanssinut. Nyt olisin taas vapaa tanssimaan, mutta kaveri puuttuu. Muistan niin monet ihanat tangot; on Sinikalla silmistä kauneimmat..jne ja Ritva pieni ruskean vihreät silmäsi nuo..ja Aavan meren tuolla puolen laine liplattaa..ja yksi unohdetuimmista on Tuhontietä kuljen, se väärin on mut tiedän sen..voi, voi kyllä niitä olisi kun vähän alkaisi enempi muistella. Kuusikymmenluvun loppupuolen minäkin "tanssin", siihen tuli Beatlesit ym. Tangoista pidän edelleenkin kuin myös muusta kotimaisesta iskelmämusiikista.

4. 67 v Vierailija

Sinatra ja Beatlesit vetoavat minuunkin, samoin Elvis , Lois Armstrong, monet jazzmuusikot ja sitten Greedens Clearwater Revival. Ennen joulua kaukolamalla istuimme ulkoilmaravintolassa ja kuuntelimme "karaokea", soittaja ja laulaja oli vaan koko ajan sama. Tuli paljon Sinatraaa ja mepä äijän kanssa äidyimme tanssimaan. Olipa tosi mukavaa. Saimme tanssia vielä toisenkin illan.

5. muistan Vierailija

Olen nähnyt Olavi Virran livenä 70-luvun alussa, kun hän jo raihnaisessa kunnossa kepin kanssa kiipesi lavalle.
    Hiukan säälitti, mutta ääni oli entinen. Kyllä hän on edelleen kuningas, ei tule toista!
    Myös muistan Taisto Tammen ja sisarensa Tarja Tammen, jotka molemmat olen nähnyt.
    Lapsuuskotini läheisyydessä oli sekä kesälava että talvitanssien talo.
    Taisto Tammen unohtumattomat tangot: Tango Sinikalle, Tango merellä ovat edelleen ihanat kuunnella.
    Voi kun pystyis ja pääsis vielä tanssimaan joskus.

6. kko Vierailija

Paljon tuli käytyä tanssimassa 1964-71 ja mukavia muistoja on niiltä vuosilta. Aina kun tavataan senaikaisten tyttökavereitten kanssa niin nauru raikaa kun muistellaan. Paljon en nähnyt kuuluisuuksia, sillä meillä päin soitti yleensä paikalliset orkesterit, mutta niin ihanasti mm. tangot, jotka vieläkin sykähdyttävät kun kuulen radiosta. Tanssimassa käytiin usein, ainakin kaksi kertaa viikossa, nyt miettii, miten sitä jaksoi...

Tanssiminen ei loppunut vuoteen -71, tuli vaan vakituinen tanssittaja kuvioihin ja hänen kanssaan tanssimme edelleenkin muutaman kerran vuodessaa.

7. harvoin käynyt Vierailija

"Naurattaa edelleen Jope Ruonansuun komiikka sekä Jaakko Tepon laulut."

Kävin nuoruudessani vain muutaman kerran tanssilavoilla. Tykkäsin enemmän disco ja ravintolatyylistä.

Minäkin pidän Jopen ja Jaakko Tepon huumoista. Kuuntelin "miten minusta tuli minä" jutun
    Jopesta syksyllä ja hytkyin naurusta.

Mistä seropin emäntä nimimerkki tulee. Kuulostaa hauskalta mutta en saa sanaa päähäni.
    Onko se jostain elokuvasta tai kirjasta?

8. seropin emäntä Vierailija

Hei vaan, vastailenpa sulle.
    Olen kokeillut tuota J.Tepon komiikkaa lasteni kanssa, eivät naura ollenkaan, menee se huumori yli ymmärryksen, kuin täi alokkaan päässä.
    Eli varmaan sellainen sukupolvien juttu...
    Etkö tiedä mikä on seropi? Sekarotuinen piski, eli sekarotuisen koiran omistaja olen minä.

9. ikikukka Vierailija

Minäkin olen sitten seropin emäntä, kun mulla on kanssa sekarotuinen koira, en saa sanottua sitä piskiksi. Nämä seropit ovatkin parhaita, eikös?

10. seropin emäntä Vierailija

Kyllä vaan ja moropit kanssa (monirotuiset).
    Omassani on kahta rotua ja se on parivuotias narttu, oikein ihana ja hyväluontoinen keskikokoinen koira.
    Ja täysin terve, kuten nämä yleensä.
    Koira antaa lohtua yksinäiselle ja tuo joka päivä iloa elämään.

11. harvoin käynyt Vierailija

Olin eilen töistä kotimatkalla kirjaston tietokoneella. Tähän viestiin vastaamisen jälkeen googletin tietoa asiasta. En ollut millään uskoa mistä on kysymys. Google heitti sanalla serop mitä oudoinpiin linkkeihin.

Kuvittelin jo Serop sanan jonkun talon nimeksi tyyliin Niskavuoren emäntä. Mutta kyllä ihanan
    sekaroituisen koiran emäntänä on mukavampi elää kuin ison talon päällepäsmärinä.

12. teinivuodet vuodesta 1960-1965 kesämökillä kävin varmaan ainakin kaksi kertaa viikossa pikkulavoilla ( sahanjauhoja lattialla, ei ikkunalaseja seinissä, myrskylyhty ja pirusti hyttysiä) tanssimassa. Ja noin kerran viikossa isoilla lavoilla Loppuillasta naiset oli jo puolessa välissä lavaa kun aina piti rynniä eturiviin, että joku hakisi. Hauskaa oli. Kaupungissä teinihipoissa ja tanssikappaleet erosivat aika tavalla maalaislavoista. Sitten tuli kaupunkiin ekat discot ja aukesi ovi ihan toiseen tanssikulttuuriin. Se oli vieläkin mukavampaa. Discojen kanssa samaa aikaa opiskelijabileet ja sielä löytyi lapseni isäkin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri