Tapaus "kurahousut" - Miksi pukeminen menee kiukutteluksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kurainen piha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kurainen piha

Vieras
Oma piha on nyt keväällä sen verran pahasti kurasaviliejuinen, että yhteisymmäryksessä neiti 8,5 v:n kanssa alkukeväästä sovittiin, että oman pihan leikkejä varten hankitaan pahinta kura-aikaa varten vielä erilliset kurahousut. Kaupassa pitkään soviteltiin eri malleja ja lopulta tytöstä mieluisin oli ihan ”tarhasta tuttu” Rukan kurahousu. Kokeiltiin myös sellaisia, jotka ei niin näytä kurahousuilta, mutta niissä oli kaikissa jotain ”vikaa”, ettei kelvannut.

No nyt kun kelit on sellaiset olleet, että kurahousuja tarvitaan, niin melkein joka kerta menee se pukeminen ihme kiukutteluksi. Vaikka sanon, että kurahousut jalkaan tai laitan ne saappaiden viereen eteisen lattialle, niin silti meinaa livahtaa ulos ilman niitä. Ja sitten jos vahdin vierestä, niin menee vetkutteluksi, ei muka millään saisi henkseleitä kiinni tai kuminauhoja saappaiden alle, vaikka ihan varmasti saa, kun vaan haluaa. Muiden vaatteiden kanssa ei ole tällaisia ongelmia.

Tiedän kyllä, että kaikki tuon ikäiset eivät käytä erillisiä kurahousuja, mutta kun itse sai valita sopivan mallin ja näitä käytetään vain kun tuossa omalla pihalla ollaan, niin se ei ole se ongelma. Ja kiukuttelu loppuu yleensä heti sen jälkeen kun housut on jalassa ja tyttö pihalla. Ja sisään tullessa just ja just suostuu jopa myöntämään itsekin, että hyvä kun laitettiin (no, kun lahkeet ja peppu ihan kurassa, niin pakkohan se on myöntää!).

Kertokaapa, miten tuo kurahousun pukeminen saataisiin vähän jouhevammaksi? Ja miksi yksi vaatekappale muiden joukossa on nyt niin hankala saada päälle? Tuntuu hölmöltä tapella joka kerta, vaikka kohtahan tuo kesä tulee ja syksyksi varmaan katsotaan varmaan jokin muu ratkaisu.

Joku on tosiaan voinut irvailla kurahousuista...en kyllä itsekkään ole nähnyt tuon ikäisellä lapsella enää henkselikuriksia joten en ihmettele purnausta. Hanki lapsell vyötärömalliset housut jotka on vähän eri materiaalia kuin ne ihan pienten lasten kurikset.

Kokeilkoot kerran mennä ilman kurahousuja ulos, mutta ei sitten saa leikkiäkään kurassa. Voi olla vaikeeta =)

Mä olen ollut ip-kerhossa ohjaajana, jossa oli tosi kuranen piha. Osalla lapsilla oli kurahousut mutta yritti niitä aina piilotella kun ei olis halunnut pukea. Mutta opinhan mä siinä että kellä pitäs olla ja kellä ei, ei siinä auttanut kuin pukea.

Kokeilkoot kerran mennä ilman kurahousuja ulos, mutta ei sitten saa leikkiäkään kurassa. Voi olla vaikeeta =)

Mä olen ollut ip-kerhossa ohjaajana, jossa oli tosi kuranen piha. Osalla lapsilla oli kurahousut mutta yritti niitä aina piilotella kun ei olis halunnut pukea. Mutta opinhan mä siinä että kellä pitäs olla ja kellä ei, ei siinä auttanut kuin pukea.

Eli ne lapset oli suunnilleen samanikäisiä kuin meidän tyttö? Minkälaisia kurahousumalleja heillä sitten oli käytössä?

Kuuluu kurahousujen kuvioon tuon ikäisellä. Eiväthän ne ole mitkään mukavat päällä, vaikka kuinka olisi päässyt itse valitsemaan. Kokeilee, josko kerran antaisit käydä "armon oikeudessa"? Vois toisaalta vaikka kokeillakin, ukaasin kera - kuten Sompio tuohon laittoikin - sitten ei sotketa! :)

Toisaalta tilannetta voisi helpottaa sekin, että olisi vyötärömalliset housut. Rukalta löytyy niitäkin.

Mutta toivotaan, että kiukkuaminen jää lyhyeen ja kevättuulet kuivattavat pihan nopeasti!

Viimeksi muokattu:
Eli ne lapset oli suunnilleen samanikäisiä kuin meidän tyttö? Minkälaisia kurahousumalleja heillä sitten oli käytössä?

Joo, oli tokaluokkalaisia että eikös ne ole tota 8-v. luokkaa? Niillä oli ihan tavis-kurahousuja vuötärömallisia. Ei siis henkseleitä.
Ja olihan osalla ihan sitten vaan joku tec-asu, että pitihän ne kosteuden varmasti mutta olivat sitten ihan yltäpäältä kurassakin joka päivä ja pyykkikone lauloi iltaisin.

[QUOTE="mona";26033669]No jotain niissä kurahousuissa on kun meidän 2,5veekin huutaa aina et ei kurahousuja. Tosin on pk:ssa varmaan oppinut et niissä on jotain epämiellyttävää..[/QUOTE]

Meidän kohta 3-v taas laittaa tosi innolla kurahousut, koska tietää että saa istua suoraan kurassa yms. ja äiti ei sano yhtään mitään =) Meillä on onneksi vielä se vaihe, että kurahousut on ihan pop :)

onhan se lisätyö ne pukea.. mut meillä 5 ja 4 v:t alko jo tois aikasin keväällä tai oikeastaan talvella naukuu, et saadaanko laitta kurahousut. :D niinstä se on hirveen kivaa saada laittaa ne. ja oikeastaan pitää riidellä jos en jostain syystä jaksa niitä niille auttaa päälle.

Se on hassua, että ei se kurahousuissa oleminen tunnu kiukuttavan, mutta se pukeminen! Eli tosiaan kun housut on saatu jalkaan, niin kiukku unohtuu ja ihan kivaa tuntuu olevan pihalla. Tosin nuo näyttää istuvan poikkeuksellisen hyvin kurahousuiksi, koko on juuri sopiva, ei valu eikä kiristä, eli varmasti ihan huomaamattoman tuntuiset käyttää.

Meillä tyttö käytti sellasia housuja ja takkia jotka piti vettä. En nyt muista merkkiä, mutta edulliset oli. Kattelin tässä kuukauden sisällä jossain kaupassakin semmosia, eikä koko asu maksanu kun alle 30 €. Oli sii sadeasu joka näytti ihan tavalliselta ulkoiluasulta, jonka vois laittaa vaikka kouluun päälle. En ole ihan varma, mut merkki tais olla joku fridriksson, mutta en löytäny sitä nyt googlettamalla. Mut jos joku osais kertoo tarkemmin...

[QUOTE="Maru";26033939]Meillä tyttö käytti sellasia housuja ja takkia jotka piti vettä. En nyt muista merkkiä, mutta edulliset oli. Kattelin tässä kuukauden sisällä jossain kaupassakin semmosia, eikä koko asu maksanu kun alle 30 €. Oli sii sadeasu joka näytti ihan tavalliselta ulkoiluasulta, jonka vois laittaa vaikka kouluun päälle. En ole ihan varma, mut merkki tais olla joku fridriksson, mutta en löytäny sitä nyt googlettamalla. Mut jos joku osais kertoo tarkemmin...[/QUOTE]

No, mun mielestä tässä vaiheessa kevättä en enää uusia rupeaisi ostamaan. Syksyllä sitten. Ja nuo nykyiset on kuitenkin malliltaan tosi hyvät, kuten tuossa kirjoitinkin. Jos vaan se pukeminen sujuisi vähän sujuvammin... :)

[QUOTE="vieras";26033573]Saako niitä housuja rytättyä saappaiden varteen (palomiestyyli ) niin että voisi laittaa saappaat jalkaan ja vain vetää housut ylös?[/QUOTE]

Kokeilen tätä huomenna! Ei ainakaa jää epäselväksi, että pitääkö ne pukea vai ei...

Tämä menee nyt ihan mahdottomaksi! Laiton ruoan jälkeen kurahousut valmiiksi saappaisiin ja ne eteiseen, mutta tyttö livahti pihalle kävelykengissä! Piti sitten kädestä pitäen hakea takaisin sisään vaihtamaan saappaisiin ja laittamaan ne kurahousut jalkaan. Miten tämä nyt on tällaista. Huokaus sentään.

En mäkään pidä kuriksia :) Ne hiostaa ja on todella inhot :( Täissä tuli käytettyä suojavaatteina .
Kun teen likaisia hommia ulkona puutarhassa pistän huonoimmat vaatteet ja sit vaan pesen ne.
Samoin lapsillakin

Oma 8 v tyttöni saa ulkoilla farkuissa ja saapikkaissa näin keväällä, jos haluaa. Ja usein haluaa. Tai sitten on jalassa ulkoiluhousut & lenkkarit.

En minä enää tuon ikäistä pakottaisi pukemaan kurahousuja ja kumppareita. Lapsihan on jo iso, ja pitää olla tietynlaista itsemääräämisoikeutta mm. oman pukeutumisensa suhteen. Ja ymmärrystä pysyä poissa pahimmista rapakoista jos jalassa on vaaleat pillifarkut & nahkasaapikkaat.

Jos lahkeet kurastuvat, niin pesen housut.

Oma 8 v tyttöni saa ulkoilla farkuissa ja saapikkaissa näin keväällä, jos haluaa. Ja usein haluaa. Tai sitten on jalassa ulkoiluhousut & lenkkarit.

En minä enää tuon ikäistä pakottaisi pukemaan kurahousuja ja kumppareita. Lapsihan on jo iso, ja pitää olla tietynlaista itsemääräämisoikeutta mm. oman pukeutumisensa suhteen. Ja ymmärrystä pysyä poissa pahimmista rapakoista jos jalassa on vaaleat pillifarkut & nahkasaapikkaat.

Jos lahkeet kurastuvat, niin pesen housut.

No, pihoja ja lapsia on erilaisia... Meillä piha on mikä on ja tyttö tykkää olla ulkona (tänään 3 tuntia). Ei oikeasti ole muuta toimivaa vaihtoehtoa kuin vaatia ne saappaat ja kurahousut jalkaan, ei tuolla missään farkuissa ja saapikkaissa voi olla kolmea tuntia. Ja kyllä minusta tuntuu, että tyttö itsekin ymmätää asian, kunhan nyt jostain syystä ruvennut kiukuttelemaan.

No, pihoja ja lapsia on erilaisia... Meillä piha on mikä on ja tyttö tykkää olla ulkona (tänään 3 tuntia). Ei oikeasti ole muuta toimivaa vaihtoehtoa kuin vaatia ne saappaat ja kurahousut jalkaan, ei tuolla missään farkuissa ja saapikkaissa voi olla kolmea tuntia. Ja kyllä minusta tuntuu, että tyttö itsekin ymmätää asian, kunhan nyt jostain syystä ruvennut kiukuttelemaan.
Antaisit kokeilla pihallaoloa niissä vaatteissa joissa tyttö haluaa olla.

Ehkä sitten ymmärtää, mikä asu on järkevä ja mikä ei, kun tajuaa mitä voi tehdä pihassa missäkin asussa, ja kun joutuu itse putsaamaan ne kävelykenkänsä mudasta.

Mun korvaan kuulostaa vaan vähän (okei, tosi) karulle se, että 8½ v lapsi haetaan väkisin sisälle laittamaan ne kurahousut ja saappaat, joita hän ei päälleen ole halunnut (jos haluaisi, niin pukisi ne mukisematta ulos mennessään). Miksei anneta itse oppia kantapään kautta sitä, miksi ne kannattaa pukea. Ei mikään pikkumuksu kyseessä kuitenkaan enää.

Ja jos ne kurahousut kerran on noinkin vastenmieliset, niin miten olisi jotkut ihan tavalliset ulkoiluhousut? Mahtuvat syksylläkin kyllä vielä, jos sellaisia ei satu olemaan valmiina, jos ostaa sopivalla kasvunvaralla.

Ymmärrän kyllä 8½ v lasta, joka ei haluaisi enää henkselimallisia kurahousuja päälleen pukea. Vaikka miten olisi itse ne jossain vaiheessa kaupasta valinnut.

Kyllä toisaalta ne leikit ja sotkeminen sekä toisaalta sitten kelit , sää ja pihan muut olosuhteet ratkaisevat sen, tarvitaanko niitä kuravaatteita vai pärjätäänkö kevyemmässäkin varustuksessa.

Meillä onneksi haluavat vielä itse pihaleikeissä käyttää näitä Rukan ja Aartolahden kuravaatteita , vaikka jo kolmannelle ja neljännelle luokalle sykysllä menevätkin.

Tekeekö kukaan enää henkselimallisia sadehousuja koossa 140 cm ja 146 cm. Aartolahdella oli isojakin kokoja mutta kuulin jostain että tehdasta ei enää Suomessa olisi. Rukan isoimmat koot ovat 134 cm mutta toiset lapset kasvavat "fyysisesti" kyllä nopeasti "isoiksi" mutta pihaleikit vaan jatkuvat rapaisina. Kotiimme onkin aina tulossa kuivia ja puhtaita ulkovaatteita vaihtamaan Rapa-Ripa ja Rapa-Reetta.

Yhteistyössä