Tapetaanko sinun omaistasi juuri nälkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen tulevaisuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen tulevaisuus

Vieras
Oletteko huomannut miten vanhustenhoitolaitoksissa annetaan vanhusten nääntyä nälkään? Kun ei ole resursseja, liian vähän henkilökuntaa jne. Jos olette huomannut, miten te voitte pitää niitä omaisianne sellaisissa paikoissa? Ruoka on pahaa, ja sekin vedetään soseeksi, jonka vois sit pillillä imasta. Mutta kun vanhuksen suussa maut ei enää muutenkaan maistu kuten nuoremmalla, eihän sitä tee mieli. Ruokailu kestää liian kauan. Eikähän kenenkään tee mieli syödä harmaata mössöä. Kukaan ei ehdi hoitaa. Dementiapotilas voidaan tämän halutessa (??) laittaa nukkumaan iltapäivällä ennen klo 5 ja antaa maata sitten samoissa vaipoissaan aamuun saakka. Eihän herranen aika sitten jaksa edes syödäkään mitään jos on jo noin kauan ollut nälässä, muutenkin heikko vanhus! Sitten on tietty helpompi hoitaa kun kevyttä ruhoa jaksaa nostella heikompikin hoitaja. Ei ole ihme että saapuvat potilaat painaa paljon enemmän kuin "lähtiessään", eli nukkuessaan pois.

Mä en vaan voi ymmärtää miten normaalituloiset tai varakkaammatkin ihmiset antaa omaistensa kärsiä tuollaisissa paikoissa. Itselläni ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa omainen kotona niin pitkään kuin mahdollista ja tämän jälkeen jään töistä ainakin osittain pois niin että voin käydä auttamassa omaiseni ruokailuissa, vessakäynneissä ym. hoidossa. Niin meidän suku on minuun saakkakin tehnyt.

Vai onko ne laitosten vanhukset niitä vanhuksia jotka on ollut "huonoja" äitejä tai isiä?

Olipa negatiivinen ajatusmaailma. Itse olen töissä terveyskeskuksessa ja meillä on paljon pitkäaikaispotilaita, vanhuksiakin. Ruoka on soseutettua koska vanhukset eivät pysty kiinteätä syömään. Osalla toki normaalia ruokaa. Soseutettaessa ruuanväri nyt muuttuu, sille ei voi mitään. Samaa ruokaa se silti on.. Yhtä terveellistä. Ruokaa saa aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan.
Itse tiedän että hoito on hyvää. Iltatoimille aloitellaan seitsemän kahdeksan jälkeen iltapalan merkeissä. Tämän jälkeen kahdeksan jälkeen laitetaan potilaita nukkumaan.Osa potilaista valvoo yhteentoista asti.
Kannattaisi perehtyä asiaan ennen moista yleistämistä. Tosiasia on, että kun vanhus alkaa hiipumaan pois, ei ruoka maistu ja uni maistuu enempi. Se ei silti tarkoita mitään näännyttämistä.Meillä omaiset ovat yleensä tyytyväisiä hoitoon, kommunikointi toimii ja hoisto sujuu potilasta ajatellen.

[QUOTE="mie";29008417]Olipa negatiivinen ajatusmaailma. Itse olen töissä terveyskeskuksessa ja meillä on paljon pitkäaikaispotilaita, vanhuksiakin. Ruoka on soseutettua koska vanhukset eivät pysty kiinteätä syömään. Osalla toki normaalia ruokaa. Soseutettaessa ruuanväri nyt muuttuu, sille ei voi mitään. Samaa ruokaa se silti on.. Yhtä terveellistä. Ruokaa saa aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan.
Itse tiedän että hoito on hyvää. Iltatoimille aloitellaan seitsemän kahdeksan jälkeen iltapalan merkeissä. Tämän jälkeen kahdeksan jälkeen laitetaan potilaita nukkumaan.Osa potilaista valvoo yhteentoista asti.
Kannattaisi perehtyä asiaan ennen moista yleistämistä. Tosiasia on, että kun vanhus alkaa hiipumaan pois, ei ruoka maistu ja uni maistuu enempi. Se ei silti tarkoita mitään näännyttämistä.Meillä omaiset ovat yleensä tyytyväisiä hoitoon, kommunikointi toimii ja hoisto sujuu potilasta ajatellen.[/QUOTE]

No hyvä että teidän terveyskeskuksessa on asiat paremmin! Anoppi on vanhustyössä, kiertää Pääkaupungissa paikasta toiseen lomittajana, ja on kertonut näitä. Lisäksi erään tuttavan isä on yksityisessä hoivakodissa, josta tuo ylläoleva kertomus pääasiassa on. Siis yksityinen paikka, johon jonotetaan, ja sitten siellä on tuollaista!

Kaikki kunnia teille jotka sitä työtä teette, teillä on todella rankka duuni ja väkeä liian vähän! Saa kuunnella haistatteluja niin asiakkailta kuin omaisiltakin, ja kehut taitaa jäädä vähiin.

Oman mummoni (96v) kohdalla kuihtuminen ja laihtuminen johtuvat ainakin ihan puhtaasti ruokahalun menettämisestä. Ruoat on aina näyttäneet hyvältä. Useamman kerran on itsekin tullut syötyä laitoksen ruokalassa eikä mitään valittamista ole ollut. Mutta kun ei sitä ruokaa voi vanhalle ihmiselle väkisin kurkkuun tunkea vaikka se olisi miten hyvää, kun ei maistu niin ei maistu.

Tapetaan. Kunto on niin heikko, että ei enää pysty syömään ja omaiset teki päätöksen, että letkuruokintaa ei aloiteta. Eli syy ei tosiaan ole aloittajan mainitsema.

ihan hyvä ajatus kaltaisellesi jäädä itse hoitamaan. sä olisitkin hoitopaikan kauhistus, kun sulle ei passais mikään, etkä sä jaksais ymmärtää mitään. valitettavasti vaan suuri osa niistä vanhuksista on sellaisia, etteivät voi syödä muuta kuin soseruokaa, vai haluatko, että tukehdutetaan vanhus liian karkeaan ruokaan. ketään ei pidetä nälässä. mutta jos vanhus ehdottomasti kieltäytyy syömästä, niin ei hänenkään kurkusta väkisin ruokaa alas tungeta.

Kannattaa tutustua dementiaan, ennenkun tällaisia aloituksia tekee. Joku voi mottaa nämä vielä todesta ;) Dementikoilla ruokahalun vähenemisen, nielemisvaikeuksien lisäksi ravinnonimeytyminenkin huonontuu. Dementia menee vastoin päin, kuin lapsella (lapsi aloittaa nesteillä, siirtyy soseisiin ja siitä normiruokaan), et voi syöttää pihviä imeväisikäiselle. Et myöskään voi dementiapotilaalle loppuvaiheissa yleensä syöttää muuta kuin nesteitä, valitettavasti. Taudinkuvaan kuuluu laihtuminen, sitä yritetään vähentää juottamalla ja syöttämällä mahdollisimman energiapitoista ruokaa.

Aika usein käsittääkseni käy niin, että vanhus kieltäytyy syömästä tai etenkin kuoleman ollessa jo lähellä, kroppa ei ota enää vastaan ruokaa, nestettä tai lääkkeitä. Silloin lienee armeliaampaa vanhuksen "nääntyä nälkään" kuin alkaa väkisin pitämään hengissä. Omien isovanhempieni kohdalla on juuri käynyt näin, eli kun kunto alkaa selkeästi heiketä, ei ole enää ruoka ja nesteet menneet alas. Ap, oletsko siis sitä mieltä, että vanhusta pitäisi väkisin ruokita? Ja miten ajattelit sen tapahtuvan?

Voi pyhä yksinkertaasuus taas. Joo totta kai pitää kaikille syöttää ruoka samanlaasia eikä missään nimes saa soseuttaa. Mitä väliä sen on vaikka vanhus vähä kakisteleeki pihvien ja perunootten kans, pääasia ettei oo soseutettua ruokaa.

HALOO!!!!! Siihen on syynsä miksi ruoka on soseutettua ja luulis tuon ny jokaasen tajuavan että miksi näin. Ei sitä vanhusten kiusaksi vedetä soseeksi! Ja ihan samaa ruokaa se monesti on ku muillakin. Ulkonäkö kamala, mutta maku ihan ok. Ootko ap ikinä maistanu tuollaasta sosemaasta ruokaa? Mä oon joten voin sanoa, että ei se paskalta maistu.

Tässä voidaankin keskustella nyt siitä, olisiko parempi olla tuhlaamatta miljardeja näiden vanhusten elossapitoon leikkausten, lääkkeiden ja letkujen turvin, vai pitäisikö Suomessakin alkaa ymmärtämään että muitakin rahareikiä. Mielestäni on fiksumpaa syödä luonnollista ruokaa ja kuolla nuorempana, kuin väkisin vetää lääkkeitä jokaiseen vaivaan ja elää sitten niin pitkään, että joutuu hoitolaitokseen.

Ei tapeta, meillä ne yritetään tainnuttaa hiilihydraatein.

No, huono huumori sikseen.

Omalla osastollani olen huomannut sen, että oamisille suurin ja tärkein asia on että vanhus syö. On hän missä kunnossa tahansa, vaikka hän ei kykenisi nielemään tai hänellä on korkea kuume, infektio tai terminaalivaihe, hänen on ehdottomasti syötävä.

Kun vanha ihminen makaa vuoteessa ja kenties vielä hyvinkin sairaana, hän ei enää syö samalla tavoin kuin terveenä ja hyvinvoivana. Syvä dementia vaikeuttaa syömistä monen muun asian ohessa. Sängyssä maaten myös energian tarve on pienempi, ihan oikeasti.
Ihminen harvoin kuolee siksi että hän ei syö, vaan hän ei syö, koska hän on kuolemassa.

Tänäänkin todistin kun omaiset väkisin tunkivat vanhan äitinsä suuhun jäätelöä ja jogurttia, vaikka hän ei aivoverenvuotonsa jälkimainingeissa kykene kunnolla nielemään. Me emme häntä liiaksi koeta syöttää suun kautta, koska aspiraatiopneumonian vaara on niin suuri- hän saa ravintonsa suonen kautta.

Olen todistanut myös todellista pakkosyöttämistä omaisen taholta, heidän sättiessään pahoinvoinnin kourissa kamppailevaa vanhusta että 'minkälaista tämä syöminen nyt oikein on, hä??'

Jokaisen potilaan omaa tahtoa on myös kunnioitettava- raja tämän ja syömään pakottamisen välillä on toisinaan hyvinkin häilyvä.
Annos saattaa omaisen silmin näyttää hyvinkin pieneltä, mutta sitä rikastetaan energia- ja ravinnelisin.

Nälkään me emme ainakaan tapa, sen sijaan hän voi kuolla keuhkokuumeeseen vetäistyään pakkosyötettyä ruokaa hengitysteihinsä- noin kärjistetysti.

Viimeksi muokattu:
Onpa siinä taas tietämystä AP:lla. Yhdessäkään vanhustenhoitopaikassa jossa olen työskennellyt, ei ole vanhuksia nälässä pidetty.
Tällä hetkellä meillä 16/20 asiakkaasta ovat lihonneet meillä hoidossa ollessaan. Loput kuihtuvat Alzhaimerin takia, kuuluu sairauden loppuvaiheeseen. Joten haistapa pitkä pee kun tuolla tavalla yleistät

Ei todellakaan :) Mun mummi on vielä virkeä ja tekee itse ruokaansa. Kun vanhenee, äitini (asuu naapurissa) huolehtii hänestä. Kun äitini vanhenee, me huolehdimme hänestä. En ikinä laittaisi äitiäni tai isovanhempiani laitokseen. Vaikka on myös laitoksia, jossa vanhuksista pidetään erittäin hyvää huolta!

[QUOTE="aapee";29008466]No hyvä että teidän terveyskeskuksessa on asiat paremmin! Anoppi on vanhustyössä, kiertää Pääkaupungissa paikasta toiseen lomittajana, ja on kertonut näitä. Lisäksi erään tuttavan isä on yksityisessä hoivakodissa, josta tuo ylläoleva kertomus pääasiassa on. Siis yksityinen paikka, johon jonotetaan, ja sitten siellä on tuollaista!

Kaikki kunnia teille jotka sitä työtä teette, teillä on todella rankka duuni ja väkeä liian vähän! Saa kuunnella haistatteluja niin asiakkailta kuin omaisiltakin, ja kehut taitaa jäädä vähiin.[/QUOTE]

Yksityinen helposti mielletään paremmaksi paikaksi. Joka paikassa niin ei kuitenkaan ole. Se on täyttä bisnestä. Ikävä kyllä. Joskus se kunnallinen on "laadukkaampi"

• Tykkää
Reactions: Pill*mehu
Mä olin joskus nuorempana kesätöissä yhdessä vanhainkodissa, eikä siellä ainakaan nälkään ketään tapettu.
Kuolemaa tekevän vanhuksen tosin tunnisti siitä, ettei se enää syönyt.
Ruokaa kuitenkin tarjottiin.

Itse en tunne yhtäkään vanhainkodissa olevaa vanhusta, eli siinä mielessä olen onnellisessa asemassa..tai siis tuttavavanhukseni ovat onnellisessa asemassa.

Piti myös tulla kommentoimaan, että on kumma kun yksityinen mielletään usein paremmaksi vaikka usein (ei ihan aina) niissä tehdään pelkkää bisnestä. Itse ja moni tuttuni on työskennellyt kummassakin ja kaikki ovat olleet sitä mieltä, että kunnallisessa mukavampi työskennellä ja vanhuksilla paremmat olot kaikinpuolin. Tosin näistä todella kalliista yksityisistä ei ole kokemusta.

Naurettavaa!
Meillä vanhukset sanovat joka kerta ruoka- ajan tullessa, onko pakko syödä ja että taasko on ruoka- aika?? Eivät todellakaan ole tottuneet nin moneen ateriaan päivässä ja ruokaa saa niin paljon kuin jaksaa syödä - usein vaan käy niin etteivät jaksa syödä edes sitä normaalia annoskokoa.

Omaiset toki aina luulevat ettei saa ruokaa koska dementoitunut usein sanookin ettei ole syönyt koko päivänä/ viikkona mitään..
Ja nuo aamuäreen mainitsemat seikat ovat kaikki tuttuja itsellekin: omaiset antavat kaikenmaailman piirakoita, viinirypäleitä ja vaikka mitä vaikka vanhuksella ei olisi enää hampaita suussa, eikä nielemiskyky/ ruokahalukaan enää lähelläkään entistä.

En ole työskennellyt koskaan sellaisessa paikassa jossa potilaat olisivat olleet nälässä ja jos olisin, niin asia menisi eteenpäin, koska hoitaja on potilaan "asianajaja" ! En käsitä näitä hoitsuja ketkä katsovat sivusta "miten potilaaat tapetaan nälkään"...

[QUOTE="vieras";29009778]Yksityisellä se onkin tuollaista. Säästetään ruoassa, kipulääkkeissä..jne.[/QUOTE]

Eikös yksityisiin pidä asiakkaan itsensä kustantaa kaikki lääkkeet?
Tosin toisissa saattaa olla jokin tietty arsenaali kaapissa, mutta aika paljon joudutaan 'lainaamaan' toisen asiakkaan omia tai sitten soittelemaan jatkuvasti omaisille että tuo sitä ja tätä.

Aloittajalle tekisi ihan terää olla lähihoitajna jossain dementikoiden hoivakodissa vähän aikaa. Ei niitä vanhuksia sinne tapeta, mutta kerro ihmeessä ap mitä tehdä sellaisessa tilanteessa kun vanhus kieltäytyy syömästä ja väkisin et voi syöttää koska jokaisella heistä on itse määräämisoikeus meidän lain mukaan. Niin kerro nyt viisas ihminen (ap) miten pitäisi toimia? Itse en ole lähoitajana hoivakodissa mutta siivoamassa käyn ja olen nähnyt mitä arki on dementikoiden kanssa.

Onhannse selvää että dementia johtaa kuolemaan. Se on tapava tauti ja ruokahlu huononee jo keskivaikeassa dementiassa. Näläntunne ja janon säätely menee muiden aivotoimintojen mukana. Tauti on kauhea ja loppuvaiheen dementiapotilaan kuihtumista on vaikea katsella vierestä, mutta ei se ole hoitohenkilökunnan syy että potilas kuihtuu. Syy on taudissa.

[QUOTE="Hoitsu";29008566]Kannattaa tutustua dementiaan, ennenkun tällaisia aloituksia tekee. Joku voi mottaa nämä vielä todesta ;) Dementikoilla ruokahalun vähenemisen, nielemisvaikeuksien lisäksi ravinnonimeytyminenkin huonontuu. Dementia menee vastoin päin, kuin lapsella (lapsi aloittaa nesteillä, siirtyy soseisiin ja siitä normiruokaan), et voi syöttää pihviä imeväisikäiselle. Et myöskään voi dementiapotilaalle loppuvaiheissa yleensä syöttää muuta kuin nesteitä, valitettavasti. Taudinkuvaan kuuluu laihtuminen, sitä yritetään vähentää juottamalla ja syöttämällä mahdollisimman energiapitoista ruokaa.[/QUOTE]

Samaa meinasin sanoa, itselläni kun isoäiti on hoitokodissa dementian vuoksi. Hyvää hoitoa on saanut ja henkilökunta on ystävällistä ja tuntuu tekevän työtä sydämestään. Dementiapotilasta on vaikea ottaa omaan kotiinkaan ja hoitaa itse, kun vaatii 24/7 valvontaa (tai ainakin isoäitini on).

Yhteistyössä