tarhapaikan menetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtönäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtönäiti

Vieras
Olen ollut nyt hiukan päälle kuukauden työttömänä... ollaan pidetty tarhapaikka ja lapsi 2,5v on ollut siellä 1 kerta viikossa kun olen tehnyt hakemuksia jne. Nyt kun olen paraikaa parin viikon työkkärin työnhakukurssilla niin on ollut joka päivä.

Meille tuli maksuehdotus että maksaisimme joka päivästä...me ajattelimme että maksamme 3 päivästä viikko kun keskiarvoineen sellainen tästä kuusta tulee. otimme yhteyttä johtajaan mutta tämä sanoikin että minulla on ollut kuukausi aikaa hakea töitä ja koska en ole löytänyt niin tämä on lapsemme viimeinen viikko hoidossa...muita on tulossa tilalle pilvin pimein.

en kuussa minulla on 98% varmasti töitä viikoksi ja haluaisin ottaa työn vastaan koska aina se kotona istumisen voittaa.. haenko sitten samantien uutta paikkaa vai?
irtisanooko tarha meidät jotenkin vai miten tämä nyt sitten jatkossa menee.

Subjektiivinen oikeus päivähoitoon tarkoittaa sitä, että lapsen voi viedä hoitoon, vaikka molemmat vanhemmat olisivat kotona ja ainoastaan makoilisivat sohvalla koko päivän.

Yksityisellä päiväkoti saa kai periaatteessa valita asiakkaansa, mutta ainakaan kunnallisella puolella lasta ei voida heittää ulos. Taitaa olla vanha täti...

Mun mielestä on ihan oikein, että paikka annetaan sellaiselle, joka sitä enemmän tarvitsee. Toki jos töihin menet takaisin, niin sittenhän paikka on teillekin tarpeen, muuten ei. Tosin ihmettelen kyllä voidaanko noin tehdä. Eikö lain mukaan kaikilla ole oikeus olla hoidossa, vaikka vanhemmat makoiliskin kotona.

Jos kyseessä on vuorohoitopaikka niin silloin ei voi viedä lasta hoitoon muutoin kun työvuorojen ajaksi. Se laskutus menee kai niin, että jos on yli 11 päivää hoidossa niin maksetaan koko kuulta ( ? ?

Mein tarhan johtaja tänään sanoi että meinkin pienin pääsee tarhaan vasta sitten kun minulla oikeesti on jotain. No 3 viikon päästä on viikoksi hommaa joten silloin pienin on tarhassa. Mutta jos en senkään jälkeen löydä mitään paikkaa itelleni niin pienin saattaa menettää hälle varatun paikan koska hoitojonossa on taas yht äkkiä ihan älyttömästi lapsia! Johtajakin sitä ihmetteli että mistä ne kamalat jonot nyt yht äkkii tuli.

Minun vaa pitää löytää isselleni jotain että pienin pääsee pian tuohon tarhaan. Myöhemmin ei ehkä enää pääsekkään vaikka paikka olikin varma ja varattu :/

voinko jotenkin taistella hoitopaikan säilymisen puolesta??
Porin kaupunki kuulemma tulkitsee subjektiivista päivähoito-oikeutta niin että työttömien lapset saavat osapäiväpaikat...alle 3-vuotiaat eivät saa käytännössä mitään hoitoa.

Kylläpäs työnhaku menee vaikeaksi, miten käydä haastatteluissa jne. pienen lapsen kanssa.

aika omalaatuiselta kuulostaa tuo porin tapa. mikäli päivähoidon johtaja sanoo tuollaista niin tee valitus sosiaalilautakuntaan ja vetoa lakiin, tässä linkki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730036

mutta ihan oikeesti naiset! miksi lapselle pitää olla hoitopaikka, jos vanhempi/vanhemmat kotona ja kykenevä hoitamaan? oikeesti työssä ja hoitopaikkaa vailla olevia odottaa sit lapsilleen hoitopaikkaa jonossa... en kyllä käsitä, vaikka laillista onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Porin kaupunki kuulemma tulkitsee subjektiivista päivähoito-oikeutta niin että työttömien lapset saavat osapäiväpaikat...alle 3-vuotiaat eivät saa käytännössä mitään hoitoa.

Kylläpäs työnhaku menee vaikeaksi, miten käydä haastatteluissa jne. pienen lapsen kanssa.

Sulla tuskin on joka päivä niitä työhaastatteluja...etkö saa lasta haastattelun ajaksi jollekin tuttavalle/sukulaiselle hoitoon? Ja jos töitä löytyy niin sitten se hoitopaikka...

"Kunnan on huolehdittava siitä, että lasten päivähoitoa on saatavissa kunnan järjestämänä tai valvomana siinä laajuudessa ja sellaisin toimintamuodoin kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää." tuo on suora lainaus edellä mainitsemastani laista. ei ole asiakkaan ongelma järjestää hoitoa vaan jos hoitopaikkaa kunnalta/kaupungilta haet sen on sellainen sinulle järjestettävä. ja lapsella on oikeus päivähoitoon vanhempainvapaan jälkeen siihen asti kunnes siirtyy oppivelvollisuuden piiriin. siinä ei ole mitään epäselvää, eikä kunta/kaupunki voi evätä lapselta jo myönnettyä hoitopaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Sulla tuskin on joka päivä niitä työhaastatteluja...etkö saa lasta haastattelun ajaksi jollekin tuttavalle/sukulaiselle hoitoon? Ja jos töitä löytyy niin sitten se hoitopaikka...

kyllä yhdestä haastattelusta varmaan selviäisikin mutta entäs ensi kuun työviikko...lapsi ollut jo kahdessa eri hoitopaikassa muutaman kuukauden sisällä..ei oikein huvittaisi vaihtaa taas hoitopaikkaa..noin pienelle turhan tressaavaa.

Itse ymmärtäisin ettei hoitopaikkaa saa jos olisin ollut kotona jo pidempään, työnhakukurssillamme on ihmisiä jotka olleet 2-vuotta työttömänä eikä kukaan potki lasta hoitopaikasta pois.

En kyllä sinuna missään nimessä luopuisi tuosta hoitopaikasta, kun kuitenkin on tarkoitus töitä hakea ja lähiaikoina on ainakin työpätkiä tiedossa!

Lapsi on saanut hoidosta kavereita ja tottunut sinne. Ties mistä sitten parin viikon päästä, työllistyttyäsi, saat lapsellesi uuden paikan. Ja jos sekin on pätkätyö, esim. 3kk kestävä, niin pitäiskö sitten taas lapsi ottaa pois hoidosta kun on juuri tottunut siellä käymään ja kohta taas uuteen hoitopaikkaan. Ei todellakaan järkeä.

Täällä ainakin hoitopaikkaa vaikea saada. Itsekin olen toistaiseksi pätkätyöläinen ja päättänyt, että kunhan lapseni jossain vaiheessa päivähoidossa aloittavat (nyt äitini hoitaa kun tarvis), niin en todellakaan pätkätöiden välillä paikoista luovu!

Yhteistyössä