Tarhatädit pakottaa että lyhentäisin tyttären päivää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmentyny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmentyny

Vieras
Mun tytär 5v. käyttäytyy huonosti tarhassa, lyö, sylkee, hiettelee kiviä ja tavaraa ja vaan nauraa kun pitäis pyytää anteeksi. Noh olemme tutkimassa onko hänellä adhd...ja nyt tarhatädit pakottaa että neidin tarha päivää on lyhennettävä, on tarhassa klo7.15-15.00...
Olen työtön mutta opsikelen uutta alaa ja minulla alkaa pian työharjoittelu jossa päivät on 6h pituisia. Ja joulukuussa alkaa työharjoittelu missä päivät 8h.

Onko mun pakko siis antautua ja lyhentää, kun en näe että nämä -2h pari päivää viikossa olisi vastaus...neidin käyttäymyiselle...

Kotona siis kaikki hyvin, neiti käyttäytyy paremmin kotona kun pystymme hallitsemaan ja ennakoimaan nopeammin.

Päivät siis teen koulutehtäviä ja etsin töitä ja työharjoittelupaikkaa.

Lastensuojelun ehdotus olis et saisin jonku leikkitädin meille kotiin klo14-16, joutuisin siis hakeen neidin tarhasta klo13.45..ti , to. En mä halua jotain ulkopuolista meille kotiin, enkä haluan lyhentää päivää...

Pidänkö omasta mielipiteestä kiinni?

Jos tyttö kerta käyttäytyy kotona hyvin, pitäisin tyttöä kotioloissa mahdollisimman paljon, jotta tulisi mahdollisimman paljon toistoja sille hyvälle käyttäytymiselle. Välttäisin niitä tilanteita, joissa tyttö käyttäytyy huonosti = tässä tapauksessa päiväkotia. Voisin harkita myös päiväkodin vaihtoa, jos ympäristön muutos muuttaisi myös käytöksen samaan, kuin mitä se on kotona.

Jos tällä hetkellä olet kotona opiskelemassa, lyhentäisin lapsen päivää. En missään tapauksessa väheksy opiskelun vaativuutta, mutta 6 h tehokasta opiskelua päivässä riittää monelle aivan hyvin. Lapsesi saattaa olla väsynyt, johon kotoaika saattaisi auttaa. Kannattaa ainakin kokeilla. Eihän tämän järjestelyn tarvitse olla ikuinen.

Ulkopuolista apua ei kannattaisi väheksyä. Pitäisi olla iloinen, että auttavia käsiä on saatavilla. Olisiko tästä auttajasta apua myös näiden työharjoittelujen ajaksi?

[QUOTE="...";29041270]Jos tyttö kerta käyttäytyy kotona hyvin, pitäisin tyttöä kotioloissa mahdollisimman paljon, jotta tulisi mahdollisimman paljon toistoja sille hyvälle käyttäytymiselle. Välttäisin niitä tilanteita, joissa tyttö käyttäytyy huonosti = tässä tapauksessa päiväkotia. Voisin harkita myös päiväkodin vaihtoa, jos ympäristön muutos muuttaisi myös käytöksen samaan, kuin mitä se on kotona.[/QUOTE]

Juuikin näin. Kerro kuitenki jo etukäteen että kun harjoittelu alkaa lapsitarvitsee pidemmän hoitopäivän.

No eiköhän sekin hämmennä lasta, jos n. kk ajan tottuu lyhempään päivään ja johonkin uuten tätiin ja sitten taas joutuu jo hetken päästä pakosta tehdä pidempää.

Ajan muuttuminen ei hämmennä lasta. Hän ei varmaankaan tunne kelloa vielä.
Pidät päiväkodissa nyt 6 h.
Hyviä vinkkejä sait tuossa alussa.
Ota yhteyttä heti myös erityislastentarhanopettatajaan.

Kotona kehu lasta riittävästi onnistuneista asioista.
Kertaa päivänlopussa vielä.

Vaikka lapsesi saisi diagnoosin ADHD niin HÄN hyötyisi siitä että päivä olisi lyhyempi. Vaati tosi paljon voimia skarpata koko päivä isossa ryhmässä jos ei ole vielä taitoja toimia ryhmässä.
Eli ajattele lapsesi parasta .
Voithan sä nyt hakea lapsen jo aikaisemmin ja sit kun olet harjoittelussa niin myöhemmin.

Onko teillä kotona kova kuri? Joskus lapsi heittäytyy tuollaiseksi "sylkijäksi" päivähoidossa sen takia, että kotona on niin tiukat säännöt ja kurinpito, ettei sitä voida päiväkodissa ylläpitää ja lapsi näkee siinä tilaisuuden päästellä höyryjä. Lapsi siis voi hyvinkin olla kotona kuin pikku enkeli, mutta päiväkodissa yhtä pyörremyrskyä.

5-vuotiailla on toisinaan muutenkin sellainen hullu vaihe. En tiedä mistä se johtuu. Ehkä joidenkin 'iso-pieni-iso-poikauhma' iskee vaan etuajassa, useimmitenhan se tulee vasta eskari-iässä 6-7-vuotiaana. Onko tuollaista käytöstä ollut aiemmin vai onko se joku uusi juttu?

Tuollainen riekkuminen voi myös olla alunperin stressioire, joka on äitynyt kierteeksi, jota lapsi ei osaa itse lopettaa. Senkin takia kannattaisi lyhentää niitä hoitopäiviä. Lapsen parasta siinä ajatellaan. Olin itse yksinhuoltaja-aikoina päiväopiskelija. Koulupäivät kestivät 6-8h ja työharjoittelua oli todella paljon, saattoi olla useamman kuukauden harjoittelupätkiä, jotka sisälsivät myös iltatöitä. Lapset otin hoidosta aina kun sain jonkun kotiin hoitamaan, isänsä otti lapset vapaapäivinään, ja etä-opiskeluaikoina pyrin opiskelemaan niin tehokkaasti, että lapset olivat hoidossa vain 4 tuntia. Olin siis kahden lapsen yksinhuoltaja, mutta lasten oloa pystyin helpottamaan silti näkemällä itse vähän enemmän vaivaa ja nipistämällä aikaa sieltä mistä milloinkin pystyin. Lapset ovat sen arvoisia.

Tahdon tässä vain sanoa, että jopa yh pystyy setvimään asiansa lapsen eduksi näissä jutuissa jos vaan haluaa. Tekstisi perusteella tuli melkein sellainen kuva, että tahdot lapsen vain pois jaloistasi.

Viimeksi muokattu:
Adhd ei ilmene siten, että pystyy käyttäytymään jossakin tilanteessa esim. kotona hyvin ja päiväkodissa ei ja päinvastoin. Jostakin käytöshäiriöstä tuo kyllä kertoo. Ja lapsesi parasta niin päiväkoti kuin lastensuojelu tuossa ajaa takaa, että kannattaa ajatella mikä on lapsen edunmukaista.
Miksi sun lapsi on päiväkodissa jos itse olet työtön??

Ehdottomasti lyhyemmät päivät, jos siihen on mahdollisuus.
Mä pääsen joka kolmas päivä töistä yhden maissa ja haen lapsen heti päiväunien jälkeen. Ihanasti jää kotona enemmän aikaa lapselle. Muulloin hoitopäivät tuppaa venymään puoli viiteen. Eikä lapsi ole moksiskaan, vaikka joka päivä eri hakuajat.

[QUOTE="vieras";29041415]Ei kai ne pakottaa voi, eli siis ei ole lakia olemassa, jolla he voivat perustella päätöksen. Kai?[/QUOTE]

Lapsi vaan hoitoon heti kun ovet aukee aamulla. Haku vasta kuin ovet sulkeutuu.
Mahdollisimman paljon poissa silmistä.
Illalla nukkuun jo viimeistään 19,30.
Tämä on nykypäivää.

Meillä näin: Poika 4v 5kk.
Ja käytös rauhoittunut, kun viikossa on ma ja pe päivät lyhyempiä (klo 14 haen).
Normaalisti 8-16.
Ja kyllä ne lapset aika paljon tietää, mikä ero on jos haet vaikkapa tunnin aikaisemin! :)
Hoitajat ihan oikein tekivät kun ehdottivat (nimittäin välittävät lapsesta sen verran).

Pakottaa ei voi, enkä oikeen usko että siitä on kyse. Ymmärrän kyllä täysin miksi ovat tuollaista sulle suositelleet, perustelut tulikin jo yllä. Se päivähoito on jo muutenkin stressaava ympäristö kotiin verrattuna, sit jos vielä on jotain käytöshäiriöitä ja puuttuu esim. tiettyjä sosiaalisia taitoja, niin se päivä on lapselle äärettömän raskas. Pari lyhyempää päivää viikossa on oikein fiksu ratkaisu ja kotona annat lapselle paljon positiivista huomiota hyvästä käytöksestä, ja muutenkin.

[QUOTE="vieras";29041437]Minä opiskelen kokoaikaisesti, mutta kyllä minä olen myös työssä 38,15 joka viikko. Opiskelen monimuotona ja kontaktit ovat noin kerran kuussa pe-la, jolloin olen lomalla. Yhtälailla siinä ehtii olemaan työtönkin kuin töissä.[/QUOTE]

Mitä sinä horiset? Tuohan on ihan eri tilanne! Aloittaja ei ole siis oikeasti työtön, vaan hän opiskelee, jos tuo tarina pitää paikkaansa. Mutta en usko, että niin intensiivisesti opiskelee kotonaan, että lapsi tarvitsee olla noin pitkiä hoitopäiviä kun nyt on.

[QUOTE="vieras";29041948]Mitä sinä horiset? Tuohan on ihan eri tilanne! Aloittaja ei ole siis oikeasti työtön, vaan hän opiskelee, jos tuo tarina pitää paikkaansa. Mutta en usko, että niin intensiivisesti opiskelee kotonaan, että lapsi tarvitsee olla noin pitkiä hoitopäiviä kun nyt on.[/QUOTE]

Mistäs sä toisen opiskelut tiedät? Hakeehan hän sen lisäksi töitä ja harjoittelukin tulossa, siellä ollaan ihan työpäivän verran ja niihin yleensä on varsin paljon tehtäviä jo ennen harjoittelua, jotka minä teen viikonloppuisin kun töissä olen.

[QUOTE="Vieras";29041440]Lapsi vaan hoitoon heti kun ovet aukee aamulla. Haku vasta kuin ovet sulkeutuu.
Mahdollisimman paljon poissa silmistä.
Illalla nukkuun jo viimeistään 19,30.
Tämä on nykypäivää.[/QUOTE]

Niin on, valitettavasti.
Ja päiväunet on perkeleestä! Niitä ei saa nukkua, koska muten lasta "ei saa illalla nukkumaan" eli klo19. Eräskin vanhempi sanoi, että kyllä oli niin virkee lapsi että nukahti vasta klo20 eikä seiskalta niinku yleensä. Ajatella :whistle:

Kunpa ne vauvakuumeilut voisivat odottaa sen aikaa, että oikeasti ymmärretään että se lapsi on (ja toivottavasti myös pysyy) siinä rinnalla ainakin ensimmäiset 18 vuotta. Sitä ei voi laittaa hyllylle kun ei enää jakseta leikkiä. Sitä ei myöskään voi laittaa säilöön päiväkotiin kun halutaan "omaa aikaa".

[QUOTE="pk:n täti";29041993]Niin on, valitettavasti.
Ja päiväunet on perkeleestä! Niitä ei saa nukkua, koska muten lasta "ei saa illalla nukkumaan" eli klo19. Eräskin vanhempi sanoi, että kyllä oli niin virkee lapsi että nukahti vasta klo20 eikä seiskalta niinku yleensä. Ajatella :whistle:

Kunpa ne vauvakuumeilut voisivat odottaa sen aikaa, että oikeasti ymmärretään että se lapsi on (ja toivottavasti myös pysyy) siinä rinnalla ainakin ensimmäiset 18 vuotta. Sitä ei voi laittaa hyllylle kun ei enää jakseta leikkiä. Sitä ei myöskään voi laittaa säilöön päiväkotiin kun halutaan "omaa aikaa".[/QUOTE]

Näin, samaa mieltä.

[QUOTE="vieras";29041966]Mistäs sä toisen opiskelut tiedät? Hakeehan hän sen lisäksi töitä ja harjoittelukin tulossa, siellä ollaan ihan työpäivän verran ja niihin yleensä on varsin paljon tehtäviä jo ennen harjoittelua, jotka minä teen viikonloppuisin kun töissä olen.[/QUOTE]

Itsenäisiä tehtäviä ei tee yksikään opiskelija täyttä työpäivää 5pv/vko ja sinä tiedät sen itsekin. Lusmuilla aloittaja haluaa, ei mitään muuta.

Yhteistyössä