Tarhavaatteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Hei,

Aika usein esim. huutiksessa näkee kommentin lastenvaateilmoituksessa "menee vielä hyvin koti- ja tarhavaatteena". Miellän, että kotona voi olla ihan missä vaan nuhjakkeissa ja näin kesäaikaan lapsi kulki kotioloissa ihan vaan pikkuhousuissa... Päiväkodissa meillä käytetään kuitenkin ihan perusvaatteita, jotka on helppo pukea ja mukavat päällä. Ei siis mitään kauluspaitoja sun muuta, mutta esim. trikoopaidoista ei erotella, että tätä ei voi laittaa päiväkotiin. Onko yleistä, että päiväkotiin valitaan jotenkin "huonommat" vaatteet ja parempia säästellään johonkin (mihin?)? Juhliin on juhlavaatteet ja muuhun "virallisempaan" kyläilyyn, ravintolaan, konserttiin esim. farkut/neule/kauluspaita, mutta muuten meidän lapsi kulkee ihan samoissa vaatteissa kotona, kylässä, tarhassa jne. Ihan samalla tavalla ne likaantuu/hajoaa joka paikassa.

Onko teillä niin, että päiväkotivaatteina pidetään jotenkin nuhruisempia vaatteita? Onko niin, että jossain päiväkodeissa vaatteita katoaa tms. vai mistä tämä johtuu?

Meillä käytetään samoja vaatteita kaikkialla, okkei juhliin on juhlavampia vaatteita. Tarhaan laitetaan sisävaatteista ne mitkä sattuu käsiin ja ulkovaatteina on vain laadukkaita, rymypukuja ei erikseen - hajoaa jos hajoaa (käyttöä varten ne on tarkoitettu eikä miksikään kauppapuvuiksi). Mä kanssa ihmettelen noita, koska ei meillä käytetä ollenkaan risoja ja hirveän nuhruisia vaatteita - ne menee roskiin. Eli ei kelepaa tarhaan eikä kotivaatteiksi. :) Meillä toki neiti tykkää kotosalla (ja vieraillakin) olla usein naturellina. :D

Viimeksi muokattu:
Mulla lapset ei ole vielä tarhassa. Voisin kuvitella, että esimerkiksi isosiskolta perityt vaatteet on tarhavaatteita, vaikka ne olisikin vielä ihan tahrattomia ja käyttökelpoisia, mutta ei "uusia", siis että pikkusen nukkaa tms. Ja ne uudet ja kivoimmat vaatteet olisivat hetken kotivaatteina hetken, että vkl/iltaisin käytettäisiin. Tietty molempia voi käyttää päikyssä ja kotona, mutta että pääsääntöisesti noin.
Meillä on paljon vaatetta, niitä vanhoja ja uusia.

Mä valitsen tarhaan pojille niitä siistimpiä vaatteita, en suinkaan niitä nuhruisia tai nyppyisiä. Siis en tietenkään juhlavaatteita, mutta melko tarkkaan katson, että näyttää hyvältä ja kaikki asun osaset passaa yksiin. :)

Niitä huonoja meillä pidetään kotona pihalla tai esim. maalausvaatteina.

Laitan lapsille päälle ihan mitä käteen sattuu, mutta varavaatteiksi vien vähän huonompia. Ei sitten harmita, jos katoaa.
Noin yleisesti ottaen en laita mitään kovin hienoa lapsille päiväkotiin päälle. Kuitenkin maalaavat, touhuavat ulkona kaikenlaista ja syödessäkin vielä joskus roiskuu. Ei tarvi varoa :)

No huutiksessa nyt aina yritetään tunkea noihin vaatepaketteihin kaikenlaista pjaskaa ties millä verukkeella. Joskus jos olen vaatepaketin ostanu niin ne 'koti ja tarhavaatteet' oon kyllä heittäny ensitöikseni roskiin. Nykyään en paketteja ostele.

Jotkut varmaan säästelee niitä parempia/kalliimpia vaatteita aluksi, koska jos päiväkodissa tipahtaa vaikka mustikkakiisseliä paidalle, niin ei ne hoitajat ala sitä paitaa liottelemaan tai tahranpoistoaineella hinkkaamaan, eli kotona voi paremmin huolehtia siitä että vaate myös pysyisi siistinä :) Lisäksi osa pelkää, että vaatteita häviää tai varastetaan päiväkodissa, mikä kyllä on ihan mahdollistakin. Oma lapsi ei ole vielä päiväkodissa, mutta sitten kun sen aika tulee, en laittaisi päiväkotiin normaalia huonompia vaatteita, vaan ihan perusvaatteet itkä kelpaa muuallekin. Tärkeimpiä tai kalleimpia saattaisin kyllä säästellä ainakin aluksi :) On meillä huonojakin vaatteita, niitä käytetään esim. navetalla ym.

Mutta kertokaas mulle, mitä huutiksessa tarkoitetaan kun myydään lapselle "käyttövaatetta" tai "pitovaatetta"? :D

[QUOTE="vieras";26862283]

Mutta kertokaas mulle, mitä huutiksessa tarkoitetaan kun myydään lapselle "käyttövaatetta" tai "pitovaatetta"? :D[/QUOTE]

tää onki vaikea kysymys, kun kai se riippuu äidistä miten nuhjuisia vaatteita vielä 'käyttää' tai 'pitää' lapsillaan. Joku kun voi käyttää hyvinkin nuhjuisia vaatteita..

Yhteistyössä