tärinät??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesäheinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kesäheinä

Vieras
Meillä on vajaan kuukauden ikäisellä vauvalla pientä jalan ""vipatusta"" kun vauvaa esim. pitää sylissä niin että tukee kädellä jalkapohjasta. Pientä käden vipatusta on myös ajoittaisesti. Onko kellään muulla vastaavia, pitäisikö olla huolissaan? Olemme menossa lääkärille ja terkkari sanoi että jos vaivaa mieltä, pääsee kyllä jatkotutkimuksiinkin mutta kyselenkin nyt että onkohan tuollaiset oireet miten yleisiä? Muita oireita ei samanaikaisesti tai muutenkaan ole.

meillä vipisteli koko poika tuon ikäisenä!:) Usein kyse on hermoston epäkypsyydestä ja nyt meidän poika on 2,5 kk ja vipistelyt on hävinnyt kokonaan.

En halua pelotella mutta JOSKUS HARVOIN kyse voi olla jostain aivotoimintaan liittyvästä mutta lähes aina sellaiset poikkeamat huomataan jo synnytyslaitoksella.

Luulenpa että 4/5 vauvasta vipistelee. Ole ihan huoleti!!

puhuin neuvolassa terveydenhoitajalle, lääkärille ja oltiin infektio-osastolla vauvan flunssan takia ja siellä puhuin varmaan jokaiselle hoitajalle:)

yksi nuori lääkäri mainitsi siitä ensimmäisen kerran, olin pitänyt asiaa ihan normaalina. Ja tämä lääkäri sanoi ""kannattaa varmaan käyttää neurologilla"" eikä puhunut asiasta sen enempää. Menin ihan paniikkiin!
Vanhempi lääkäri sanoi ""luota enemmän hänen kokemukseensa kuin nuoren lääkärin kirjaoppineisuuteen, tämä lapsi on ihan terve ja tärinät johtuu hermoston epäkypsyydestä.""

Nyt tärinät on poissa ja mitään tutkimuksia ei tehty.

Kysäise asiasta neuvolassa vielä mutta uskon että kyse on tästä viattomasta yleisestä ilmiöstä.

Usein poistuu n. 4 kk:den ikään mennessä.

Mä olin jo ihan unohtanut, että meidän poikakin tärisi muistaakseni 7kk.n ikään saakka silloin tällöin. Ja ihan normaaliksi on kasvanut, tuolla touhuilee iloisena 1 weenä;)

Oisko kysessä niin sanottu morotus? Kuvailemasi vipatus sopisi morotukseen. Se kuuluu vauvan kehitykseen ja häviää aikaa myöden. Lääkäri sikulta lähtiessä tarkistaa, että vauva morottaa. Heidän kuuluu tehdä niin.

meillä poika tärisi synnytyslaitoksella ja nuori lääkäri määräsi osastolle tutkittavaksi. Mitään ei löytynyt ja meille sitten vanhempi lääkäri sanoi myös, että kuuluu asiaan. Nyt poika 2kk ja vapinaa enää alaleuassa ajoittain. Huolissani en ole onhan aivot jo kuvattu (vissiin ainoa tapa tutkia). Ymmärsin, että olisi pienempien vauvojen ongelma (meidän poika syntyessä 2,7 kg)

Meidän tyttö oli nelikiloinen ja kyllä tärisi. Ja minulle sanoi neurologi ettei kannata niin pienen aivoja kuvata että jos jotain vikaa on niin ei vielä näy. Että puolivuotiaana vasta.

Meillä kanssa täristiin ja johtuu tuosta hermojen kypsymättömyydestä. Ja katos siinä 2-3kk:n paikeilla. Lääkäri määräsi varmuuden vuoksi ylimääräisen lääkärikäynnin ja sitä ennen piti pitää päiväkirjaa tärinästä/jäykistelystä (lääkäri mietti että onko epileptista), mutta aihetta ei meidänkään mielestä jatkotutkimuksiin ollut koska tärinät jäi pois. Nyt tyttö 6kk ja hyvin terve on ollut.
Kannattaa seurata tarkasti milloin ja missä yhteydessä tullee (siis ihan kirjata ylös) ja kuvat ns.oireita, niin on lääkärin helpompi nähdä onko aihetta tutkimuksiin ja ainahan voi varuiksi mennä jos paljon huolestuttaa.

Meillä myös täristiin melko pitkään. Muistaakseni vielä 6kk-neuvolassakin tuli korttiin merkintä tärinästä. Synnytyssairaalassa otettiin monena päivänä verikokeita josko tärinät olisivat johtuneet jostakin puutoksesta, mutta diagnoosi oli hermoston epäkypsyys. Nyt pojalla on ikää 1+ ja eipä voisi olla tuon terveempi, iloisempi ja touhukkaampi! =o)

Kyllä mä varmaan mun tytön tärinästä mainitsin neuvolassa. Vastaus oli, että hermoston kehittymättömyyttä, normaalia ja jää pois itsekseen.

Ja kyse ei todellakaan ollut morottelusta, morossa kädet heilahtaa, tärinässä jalka, käsi tai meillä varsinkin leuka tärisi kun horkassa.

Vähälläpä olette päässeet. Meillä pojalta (nyt 1v 3kk) otettiin verikokeita urakalla, tutkittiin aivot ultraäänellä, otettiin aivosähkökäyrä ja pantiin vielä varmuuden vuoksi antibioottitiputukseen kolmeksi päiväksi. Sitten vasta kutsuttiin paikalle neurologi, joka totesi tärinän täysin normaaliksi. Kyllä harmitti...

Yhteistyössä