Tarjoiltavat valmistujaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olen järjestämässä omia valmistujaisiani ja pitäisi päättää mitä siellä tarjottaisiin. Vieraita tulee noin 40 ja juhlat pidetään meillä kotona.

Olen miettinyt pitäisikö järjestää niin, että olisi joku lämmin ruoka esim. lohikeitto ja leipää ym. sen kanssa ja sit erikseen kahvipöytä, jossa kakkua, piirakkaa, pullaa jne.

Vai pitäisikö laittaa vain kahvipöytä, jossa olisi sitten suolaista ja makeaa: voileipäkakku, cocktailpiirakoita, pitsaa, täytekattu, piirakkaa, pullaa yms.

Mitä mieltä? Paras olisi tietty jos sain kunnon ruuan, mut ei oikein rahkeet riitä tehdä sellaista itse ja muualta ei ole varaa tilata. Lisäksi ruuan pitäminen lämpimänä on usein ongelma.

Mitä ajattelette vieraan näkökulmasta? Järjestäjänä pitäisin tärkeänä edullisuutta ja helppoutta. Melkein pidän lohikeittoa helpompana tehdä kuin kaikkia eri suolaisia. Toki pienoinen ongelma on mistä ihmeestä saan tarpeeksi lautasia sen tarjoiluun, mut kaippa se jotenkin järjestyisi.

Mulla oli ylppäreissä bataattikeittoa, hyvin pysyi lämpimänä vuokratussa "soppatykissä". Pidin ylppärit eri aikaan kuin muut matkustelun takia, joten pitkänmatkalaiset arvostivat lämmintä ruokaa, ainoat bileet kun olivat. Sopan lisäksi oli pähkinä-juustosalaattia, leipää ja suolaista piirakkaa.

Meillä on usein tapana tarjota jotain lämmintä ruokaa juhlissa, joten mä pitäisin keittoa kivana vaihtoehtona. Meillä on joskus ollut isolle porukalle porokeittoa. Mä tein keiton lähes valmiiksi etukäteen ja laitoin liedelle puoli tuntia ennen tarjoamista. Tee lisäksi vaikka kolmioleipiä tai muita vastaavia. Ja kakkua kahvin kanssa.

Entäs ruokaisia piirakoita? Voisi itse tehdä lihapiirakkaa, kinkkupiirakkaa, kalapiirakkaa... tee 2 pellillistä kaikkea ja täytteitä reilusti. Ne lämmittäisit hetki ennen tarjoilua. Lisukkeeksi iso kulhollinen tai pari jotain salaattia krutonkien kera. Juomaksi kotikaljaa, vettä, vichyä, maitoa ja piimää.
Kakkukahvit kekseineen yms sen jälkeen.

Sinuna jättäisin keiton/ruan tekemättä, ja laittaisin kahvipöytään suolaista tarjoamista, kuten esim. pikkupizzoja, pasteijoita, voileipäkakku, coctailpiirakoita, suolainen piirakka ja maustepatonkia. Sitten makeana kakku, kääretorttua ja pari piirakkaa.

Itsellä oli vuosi sitten tuollaiset tarjoamiset, ja suolaiset menivät kuin kuumille kiville ja kehuja sateli.

Tuo ruoka riippuu siitä onko porukkaa tulossa pitkän matkan päästä. Jos on niin silloin tarjoaisin lämpimän ruuan, muuten riittää tuollainen naposteltava; piirakat ja pasteijat yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo ruoka riippuu siitä onko porukkaa tulossa pitkän matkan päästä. Jos on niin silloin tarjoaisin lämpimän ruuan, muuten riittää tuollainen naposteltava; piirakat ja pasteijat yms.

Samaa mieltä. Toki piirakoiden yms kanssa voi tehdä salaatin.

Saan kaikille vieraille istumapaikat, vähän järjestelyä toki vaatii.

Ajattelin, että keitto olisi sillain helpompi tehdä 40 hengelle, kun taas jos tekee kinkkupiirakkaa, pitsaa, voileipäkakkua, cocktailpiirakoita (valmiina tosin ostaisin ne) niin siitä on enemmän vaivaa ja tulee todennäköisesti maksamaan myös enemmän.

Meidän suvussa on tapana olla kunnon ruoka juhlissa (ei tosin kaikilla ole ollut) ja siksi ajattelin, että keitto olisi kivempi kuin pikkusuolainen.

Jos tekee pellillisen tai kaksi pitsaa tänään, paloittelet valmiiksi ja laitat pakkaseen, sitten ostat muutaman maustepatngin ja laitat pakkaseen, ostat coctailpiirakoita kaupasta ja sitten teet niille munavoin kylkeen, ei ole hirmu vaikeaa.

Mietin keittoa vain vieraiden kannalta: toisilla voi olla kalliita pukuja ja keitto ei ole helpointa syötävää, ja täytyisi siten tehdä myös jotain toistakin keittoa jos sattuu olemaan allergisia ja sillä tavalla.

Mutta kukin taplaa tyylillään :)

Omiin valmistujaisiini ajattelin sittenkin tehdä piirakoita salaatin kera. Ovat helppoja syötäviä ja varmasti helppoja tehdä. Niitä voisi tehdä jo nyt, niin säästyisi aikaa muulle. Salaatin teen samana päivänä. Kävisiköhän juustoinen salaatti ja toinen ihan perussalaatti. Vai olisiko fiksumpaa eritellä ne allergisoivat ruoka-aineet erikseen? Jokainen saisi koota salaatin mielensä mukaan?

Vierastan hieman tuota keittoa...

Yhteistyössä