Hae Anna.fi-sivustolta

tarjottavat muistotilaisuuteen

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä lotta, 08.11.2005.

1. lotta Vierailija

Nyt pitäisi kehitellä tarjottavat pieneen muistotilaisuuteen. Vieraita saapunee vain parisenkymmentä, joten päätimme järjestää tilaisuuden itse. Ja tämä taas tarkoittaa sitä, että tehtävä kaatuu kokonaan minun harteilleni.

Joukossa on kasvissyöjiä, diabeetikko, keliaakikko (?), ja pari intolerantikkoa sekä allergikkoja (kala, muna, pähkinä, omena, banaani, paprika jne).

Ajattelin, ettei lämmintä ruokaa olisi olenkaan. Tekisin pari salaattia; ihan perusvihersalaatti ja mozzarella-tomaatti (kirsikkatomaateista, höystettynä omalla pestolla). Lisäksi sekä sieni-, että sipulipiirakkaa (myös gluteiinitonta), liha- ja kasvisvoileipäkakkua ja karjalanpiirakoita munavoilla. Lisäksi (nämä tilaan valmiina) täytekakut ja pikkuleivät. Juomina kivennäisvettä, mehua, kahvia ja teetä.

Onko tarjoilut liian ankeat? Aikaa ei ole kauheasti käytettävissä, eikä apua sen puoleen...

2. kokki Vierailija

Ei oikein ole muistotilaisuus ruokaa, pitäisi olla vähän juhlavampaa eikä illanistujais ruokaa. Lämmin ateria on paljon halvempaa ja nopiampi tehdä. Muistotilaisuus on arvokas juhla. Esimerkiksi voisi laittaa jonkunlaisen lämpimän keiton.

3. Heidi Vierailija

Pah, minusta nuo ovat hyvät tarjottavat. En ole itse käynyt kuin kaksissa hautajaisissa, mutta kummassakaan ei tarjottu lämmintä ruokaa. Eikä tarvinnutkaan. Nyt eletään hei 2000-lukua, eikä 1920-lukua perähikiän metsässä. Ei tarvitse olla niin tapoihinsa kangistunut. Sitäpaitsi minusta kyllä nuo mozzarellajutut sun muut ovat paljon juhlavampia kuin joku keitto!

4. liselotte Vierailija

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että ko tarjottava ei ole muistotilaisuuden menuu. Muistotilaisuus jos mikä on hyvin vanhoihin traditioihin pohjaava. Tietysti modernisti voi muuttaa menuuta eihän se tyylirikko ole, mutta jotenkin siellä ei se tarjottava ole kuitenkaan pääroolissa. Pitäytyisin perinteissä.

Salaattia, kuten olit ajatellut ja leipää sen kera.
    Lihaa pataruokana, keitetyt perunat, samoin keitettyjä kasviksia.
    Jälkiruokana marja-hedelmärahka tai puolukkakiisseli kermavaahdon kera

Lopuksi juuri se ajattelemasi kahvipöytä täytekakkuineen.

Lämmin ruokatarjoilu muistotilaisuudessa sopii myös jo senkin takia, että tilaisuudessa istutaan pöydissä.

5. mie Vierailija

Olen ollut parissa muistotilaisuudessa, pienessä sellaisessa, ja tarjottavat olleet juuri tuollaista pientä suolaista piirakka, salaattia ja voileipää ja makeana kakkua ja pullaa, ehkä vähän niinkuin perinteinen suomalainen kotijuhlatarjoilu. Mielestäni on toiminut hyvin, varsinkin juuri kotioloissa järjestettynä, sillä eihän se ruoka kai kuitenkaan ole tämän tilaisuuden pääasia. Mielestäni suunnitelmasi ottaa hyvin jokaisen huomioon ja luulen, että jos jaksat noin paljon nähdä vaivaa, toimii se myös hyvin ja ainakin minulle kelpaisi enemmän kuin hyvin.

6. Tarhapöllö Vierailija

Ensinnäkin osanotto suruun :(

Olin juuri tässä syksyn alkajaisiksi erään lapsuudenystäväni muistotilaisuudessa joka järjestettiin kappelin yhteydessä olevassa tilassa. Vieraita oli juuri nuo 20-25. Tilaisuus oli kylläkin illalla eli silloin vieraat olivat syöneet lämpimän ruoan kukin kotonaan tai jossain eli eivät edes odottaneet sellaista. Tarjolla oli kahvia ja muita juomia ja sen lisäksi voileipäkakkua, suolaista piirakkaa, täytekakku, pullaa jne. Ihan riittävän ""juhlavaa"" ja riittävä tarjoilu.

Jos teidän tilaisuuteen tulee pitkänmatkalaisia ja tilaisuus on päivällä niin kyllä miettisin tuon lämpimän ruoan tarjoamista. Jokin lihapata ja perunat+ salaatti olisi ihan paikallaan.

Jokainen tietysti tekee oman tarpeen mukaan. Tuo mainitsemasi tarjoilu on varmasti ihan riittävä jos vieraat ovat jo sille päivälle syöneet kunnolla. Ja kuka sen määrää mitä on ""laitettava"", jokainen tavallaan.

7. gan Vierailija

Hei!
    Hyvältä kuulostaa tarjoilu! Meillä oli samantyylisiä tarjottavia muistotilaisuudessa. Ruoka ei mielestäni ole tuollaisessa tilanteessa pääasiassa vaan kaikkien tulisi muistaa se, minkä takia paikanpäällä ollaan.

8. lotta Vierailija

En huomannut mainita, että tilaisuus pidetään kotona (oli itselleni niin itsestäänselvyys) ilta-aikaan. Pitkänmatkakalaisia ei ole tulossa. Kaikille kyllä on tilaa eli istumapaikat ja pöydänkulmaa, mutta varsinaista ruokapöytää tuskin laitan. Enemmänkin tarkoitus oli, että olisi vähän tarjottavaa lähimmille valokuvien katselun, kaitafilmin ja tarinoinnin lomassa. Kyseessä ei ole uskonnollinen ja siten ""perinteinen"" tilaisuus.

Ajattelin lähinnä rauhoittavaa yhdessäoloa iltahämärissä, ehkä kynttiöiden valossa. Jokainen voisi kertoilla muistojaan vainajasta ja näin lohduttaa toisiaan.

9. Tarhapöllö Vierailija

Oikein hyvältä kuulostaa tuo kaavailemasi tarjoilu.

10. Emmi Vierailija

Minustakin Lotan tarjoilut kuulostavat ihan sopivilta. Sitä paitsi muutamien esitys lihapata+perunat+keitetyt vihannekset eivät kasvissyöjää hirveästi lämmitä eli sitten vaadittaisiin jokin kasvispata lisäksi ja kun on allergikkoja yms. järjestelyistä tulisi varsin monimutkaiset.

Elämme todella 2000-lukua. Muistohetki itsessään on tärkein, ruoka sivuseikka.

11. Liinu Vierailija

Hyvältä kuulostaa tarjoilut, ei minunkaan mielestäni mitään isompaa ruokatarjoilua tarvitse olla. Olen itse ollut ehkä noin 10 kertaa muistotilaisuudessa, ja vain yhden kerran muistan, että olisi ollut lämmin ruoka tarjolla. Kakkukahvilinja on ollut sekä isoissa että pienissä tilaisuuksissa.

12. Marsa Vierailija

Asun seudulla, jossa perhetilaisuuksissa pyritään noudattamaan perinteitä, mutta tarjoilun ei tarvitse olla ""yliampuvaa"".

Isäni muistotilaisuudessa tarjosimme alkuun lämmintä mehua ruokaa odotellessa (talviaika...) ja ruokana oli perinteinen lihakeitto lisukkeineen (ruisleipää, juustoa, kurkkua).
    Jälkiruuaksi karpalaokiisseliä ja kermavaahtoa.

Vielä myös kahvit ja kakku.

Isäni olisi pitänyt tästä.

13. liselotte Vierailija

Minun sukuni on Pohjanmaalla ja olen ollut siellä useissa hautajaisissa ja aina on ollut lämmin ruokatarjoilu.
    Ymmärrän kyllä, kun on suuret suvut ja osa tulee kaukaakin .
    Lisäksi hautajaiset ovat olleet päivällä.
    Liharuoka on poikkeuksetta ollut pääruokana.

Uskoisin, että hautajaistarjoilu halutaan suvuissa pitää hyvinkin perinteikkäänä. Ja vielä tilaisuudessa on ohjelmana
    puheita, musiikkia jne..
    Eri asia on sitten, jos hautajaisia ei pidetä, vaan kyseessä on siunaustilaisuus ja sen jälkeen kahvitus pienessä lähipiirissä vain lähimpien kesken.
    Pinnistän muistiani, Helsingin seudulla olimme sellaisissa, jossa oli läheisen ravintolan kabinetissa kahvitilaisuus.

Lottahan ei tarkoittanut nyt tällaista tilaisuutta, josta olen puhunut.

14. Juulia Vierailija

Minusta nuo lihapadat ja -keitot kuulostavat vanhanaikaisilta ja tunkkaisilta. Itse haluaisin omaan muistotilaisuuteeni ehdottomasti mieluummin Lotan suunnitteleman menyyn!

Nykyaikana ei muistotilaisuudenkaan tarvitse olla kuin Gallen-Kallelan maalauksesta tai Seitsemästä Veljeksestä... ne ankeat ajat ovat ohi (onneksi!).

15. Eppu Vierailija

Tietääkseni muistotilaisuuden ruoka valitaan sen mukaan, mitä vainaja itse olisi halunnut tarjottavan tai sitten tarjotaan niitä ruokia, mistä vainaja henkilökohtasesti piti.
    Eli tästä johtuu että vanhempien ihmisten muistotilaisuuksissa tarjotaan usein liharuokaa, koska se on heidän aikansa arvokasta juhlaruokaa ja nuorempien ihmisten muistotilaisuusruoka voi olla melkein mitä vaan, koska valinnan mahdollisuuksia on enemmän kuin joskus muulloin...

Korjatkaa, jos olen väärässä...

16. liselotte Vierailija

En nyt nauraa viitsi, kun vakavasta asiasta on kyse.
    Mutta voisimmeko olla edes nyt arvostelematta muistotilaisuuden tarjottavia. Kukin saa pyytää muistotilaisuuteensa ihan mitä haluaa. Kerroin vain mitä itse olen kohdannut muistotilaisuuksien ruokapöydissä.

En ole kuullutkaan, että esim liharuuat ovat tunkkaisia.
    Niitähän valmistetaan myös muistotilaisuuksiin modernisti, nykyaikaisesti ja maukkaiksi.
    Salaatit ja lisukkeet ovat huolella valmistettuja, kattaukset kauniit, Tunnelma asiaankuuluva.

Lopettakaa jo, pitääkö joka ketjussa olla tämä ""minä en ainakaan pidä siitä "" - lause ja sitten ..........

17. vierailija Vierailija

Alkoi jännittää kovasti kun lupasin järjestää äidin muistotilaisuus mun kotona ja siks vieraita en montaa pyydä.

Vain siskoni perheineen ja muutama mun äidille tärkeää ihmistä.

Meidän kokonaisluku on alle 10.

Mietin mitä voisin tarjota mahdollisimman halvalla ja vähällä työmäärällä ku äitimme motto oli ettei hänen hautajaiset ja muistotilaisuus saa maksaa paljon.

18. vierailija Vierailija

Kahvia, teetä, voileipiä ja ehkä pari valmiina ostettua pakastekakkua?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri