tärkeää, liittyen huonoihi hampaisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hampipelko rajoittaa eloa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hampipelko rajoittaa eloa

Vieras
oon päättäny kerätä rohkeutta ja mennä hoidattaa ne hampaat, joita voi vielä paikkailla..
tässä vaan nyt jännittää, että onko sydämessä jtn oiretta ku välillä tuntuu ku ois rytmihäiriöitä tai lyö muuten vain omiaan..

reikiä on ja tiedän että jokunen hammas pitää poistaakki.. mutta pelottaa jos vaikka saan jonku sydärin kesken hampaan paikkauksen tai paniikkikohtauksen.. siihen ei ole siis lääkitystä..

niin ja kun mulle tulee täysin vaakatasossa huono olo. kävin viimeks kesällä hammaslääkärissä ja sanoin että miulle tulee huono olo ku oon täysin vaakatasossa et voisinko olla vaikka vähä istuvammassa asennossa.. mutta se ei käyny hammalääkärille, kysy vaan et miten ihmeessä sie kuvittelet että mie saan hampaat hoidettua.. ja ku kerroin että pelkään hammaslääkärissä käyntiä ni kysy et miten sitä nyt aikuinen ihminen voi pelätä ja mikä siinä muka pelottaa..

mutta, pakko mennä sinne, pelkään että kuolen :(

Tuo on typerää. Ymmärrän että pelottaa, itseänikin pelotti kun menin nyt joku aika sitten, mutta oikeasti jos päästät sen takia hampaat huonoon kuntoon niin häpeä. Pitää sitä sen verran pystyä itseä kontrolloimaan että edes menee lääkärin juttusille ja yhdessä mietitte miten asia voitaisiin sinun kannaltasi hoitaa.

Ei se ole mukavaa kenellekkään, mutta et kyllä pyörry tai kuole tai saa mitään kohtausta. Ja aina jos tulee paussin tarve voit mumista lääkärille että nyt tarvitset hetken paussin, on ne hammaslääkäritkin ihmisiä. Jos sattuu paskamainen lääkäri niin vaihdat sen, lääkäri on kuitenkin siinä sinua varten, sinua hoitamassa ja palvelemassa ei toisinpäin, kunhan et ala tekemään itselleni mitään omia diagnooseja vaan kunnioitat ammattilaisen sanoja.

Mullakin kova hammaslääkäripelko. Silti käyn vuoden välein tarkastuksessa. Näin ei "remontit" pääse kasvamaan liian suuriksi ja pääsen paljon helpommalla.
Ja aikaa varatessa muistan kertoa pelostani, ja aina on löytynyt aika lääkärille joka on erikoistunut pelkopotilaisiin.

Ja mulla myös lisälyöntisyyttä, mutta ei mitään kohtausta koskaan ole hammaslääkärissä tullut.

Mulla oli sama ongelma, hampaat huonot ja kauhee hammaslääkäripelko. Kun soitin ja tilasin aikaa hammaslääkärille, niin siinä jo sanoin että pelkään hammaslääkäriä.
Valitettavasti soitin liian myöhään, multa jouduttiin poistamaan aika monta hammasta.
Sano jo siinä kun tilaat aikaa, että pelkäät hammaslääkäriä, niin ne tietää sen ja osaa suhtautua siihen.

Et voi saada sydäriä hampiläkärissä, mutta hoitamattomista hampaista voi saada vaikka verenmyrkytyksen. Kun punnitset näitä vaihtoehtoja, järjetön pelko ehkä väistyy perustellun pelon tieltä. Rohkeesti vaan! Ja sit ku hampaat on saatu kuntoon, otat tavaksi käydä joka vuosi tarkastuksessa.

itse olen pelkopotilas, juuri poistettiin viimeinen viisaudenhammas.. kerroin sen lääkärille ja sanoin ett voi iskeä paniikki, sain edellisellä käynnillä antibioottikuurin ku puudutus ei vaikuta jos on tulehtunut.. lisäksi sain reseptin rauhoittaviin, otin tuntia ennen toimenpidettä ja kyl siitä apua oli

Yhteistyössä