Tarkistuksia kaupungin vuokra-asuntojen asumisoikeuksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kademieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kademieli

Vieras
Eli Gallup. Pitäisikö mielestäsi kaupungin vuokra-asunnoissa asuvien asumisoikeuksia tarkistaa vai ei? Ja miksi?

Ainakin Helsingissä kaupungin vuokra-asunto on ikuinen eikä siihen vaikuta perhekoon tai tulojen muuttuminen. Tosin sanoen, kun asunnon on kerran saanut, niin voi nauttia edullisesta vuokrasta, vaikka tulot kasvaisivat merkittävästi ja lapsetkin muuttaisivat pois kotoa. Omasta mielestäni sosiaalisesti tuetun asunnon asumisoikeus ei pitäisi olla ikuinen, vaan tilannetta pitäisi tarkistaa aika ajoin. Nykyisellä mallilla jonot kasvavat ja asuntoa kipeästi tarvitsevat jäävät nuolemaan näppejään.

Itse asumme pienessä 60-neliön omistuskolmiossa kahden lapsen kanssa. Koska meillä on ollut ennen lapsia varaa hankkia tämä omistusasunto, ei esimerkiksi meillä ole mahdollisuutta enää kaupungin asuntoihin vaikka perhekoko onkin kasvanut. Myönnän kadehtivani kaupungin 100-neliöisessä vuokra-asunnossa hyvällä paikalla ja merinäköalalla asuvaa tuttavaperhettä, joilla myös on kaksi lasta. Tasan ei käy onnen lahjat.

Minä en kannata sitä, että ketään heitetään ulos. Mutta jäin miettimään, että tulot ja varallisuus vaikuttaa. Jos teillä siis lapsettomana oli rahaa hankkia omistuskämppä, olisiko teillä silloinkin jo ollut omaisuutta liikaa asunnon saantia varten? Jos teillä taas yhä on paljon velkaa, voitte toki myydä omistusasunnon ja jos teille ei jää liikaa omaisuutta, voitte tietysti hakea kaupungin asuntoa...

Ja voitte myös myydä asuntonne ja sijoittaa siitä vapautuvat rahat aso asuntoon. Sitten voitte maksaa suunnilleen kaupungin vuokra-asunnon vuokran suuruista vastiketta aso kodistanne. Eli sillä tavoin voit myös päästä "edulliseen" isompaan asuntoon. Olen vuonna 2005 asunut kaupungin 4h+k asunnossa, jossa silloin vuokra oli 950e/kk ja neliöitä ei ollut sataa.

No mun mielestä ne yksin kolmioihin ja suurempiin jääneet pitäisi kehottaa ja pakottaakin vaihtamaan pienempään. Joo joo, onhan vuokra-asuntokin ihmisen koti, mut ei se nyt kuitenkaan ihan tappiin asti ole, kun Kaupungin jonossa on hurjasti lapsiperheitä ja kämppiksiä, jotka tarvisivat yksiötä isomman kopin. Tarveharkinta ottaessa vuokralaiseksi, sekä vuokrasuhteen aikana.

No mun mielestä ne yksin kolmioihin ja suurempiin jääneet pitäisi kehottaa ja pakottaakin vaihtamaan pienempään. Joo joo, onhan vuokra-asuntokin ihmisen koti, mut ei se nyt kuitenkaan ihan tappiin asti ole, kun Kaupungin jonossa on hurjasti lapsiperheitä ja kämppiksiä, jotka tarvisivat yksiötä isomman kopin. Tarveharkinta ottaessa vuokralaiseksi, sekä vuokrasuhteen aikana.

Helsingissä ainakin perheasuntoja saa paljon helpommin kun kaupungin vuokrayksiöitä tai kaksioita. Siksi moni pienempää hakeva ei vaihtoa pienempää tahdo saada. Juuri yksi tuttu rempan alta muutti väliaikaisasuntoon ja oli halukas sen rempan jälkeen (koko taloa rempattiin) vaihtamaan pienempään, niin vastasivat, että kaksioita ei ole, kun niihin on muutenkin niin suuri tarve.Eli ongelmana on sekä se, että asuntoja ei ollenkaan riitä kaikille hakijoille ja myös se, että pienistä asunnoista on pahin pula. Itse aikanaan sain melko pian vaihdon isompaan, kun oli lapsia ilmaantunut.

Ehdotan porkkanaa. Kaupunki voisi taata esimerkiksi 30% aso-maksuun otettavan lainan määrästä, kun viisi vuotta kaupungin vuokraluukussa asunut kaikki vuokrat kunnialla hoitanut ostaisi aso-kämpän.

[QUOTE="jaahas";30829930]Ja voitte myös myydä asuntonne ja sijoittaa siitä vapautuvat rahat aso asuntoon. Sitten voitte maksaa suunnilleen kaupungin vuokra-asunnon vuokran suuruista vastiketta aso kodistanne. Eli sillä tavoin voit myös päästä "edulliseen" isompaan asuntoon. Olen vuonna 2005 asunut kaupungin 4h+k asunnossa, jossa silloin vuokra oli 950e/kk ja neliöitä ei ollut sataa.[/QUOTE]

Joo oon miettinyt tuota vaihtoehtoa. Ongelmana vain on se, että asuntomme on melko kalliilla paikalla ja sen 60-neliöisen kolmion hinta on noin 400 000 euroa (ollaan melkein velattomia). Eli todennäköisesti meille ei asuntoa myönnetä, kun samalla rahalla saa sitten kyllä isomman perheasunnon, mutta eri alueelta. Lasten koulujen takia ei haluta myöskään muuttaa. Ja kademielestä puheen ollen tää tuttavaperhe asuu siis kaupungin asunnossa tällä samalla alueella, ja tästä syystä juuri eivät harkitse oman hankkimista, vaikka heillekin on jo omaisuutta kertynyt ja palkat on hyvät.

Mun puolesta kaikki joiden tulot on yli 2500 euroa vois häätää. Ne pystyy hankkimaan oman asunnon tai maksamaan kovempaa vuokraa. vuokra asunnot pitää olla vaan niitä varten jotka ei pysty muuten elämään. Tosin ei varakkaat ikinä edes uskalla tulla alueille. Asunnon saat kun teet kakaran mut systeemi ei sais pakottaa siihen. Monelle se vaan on ainoa vaihtoehto selvitä.

No kadehtia voi siis montaakin asiaa. Minä ole ihan keskituloisessa työssä, mutta kun yksikseni olen 3 lasta kasvattanut (lasten isä muutti pois kun nuorin oli vauva), en yrityksestä huolimatta ole saanut minkäänlaista asuntoa säästettyä. ASOssa asuttiin silloin, kun kaikki lapset olivat kotona. Ne rahat, vajaat 20 000e ovatkin kaikki säästöni ja velkaakaan ei onneksi ole. Mutta omistusasuntoa en oikein kykene ostamaan niin, että se olisi ennen eläkeikää maksettu. Siksipä pitääkin asua vuokralla hiukan huonompimaineisella alueella, täältä kun vuokra-asunnon sai helpommin. ASO kämpän 1250e kukuihin ei ollut varaa, kun lapsilisät ja elarit tippuivat pois. En kuitenkaan ole katkera, enkä kateellinenkaan. Minulla vaan on vieras ajatus, että rahat riittäisi isompaan mutta "vingutaan" kun ei siltä hyvältä alueelta saa halvemmalla isompaa. Itse muutin siis sekä halvempaan, että huonommalle alueelle ja kyllä se elämä tässä nuorimman kanssa sujuu. Ja ihan muille tiedoksi, ihan itse maksan myös vuokrani, kuten ASOnikin. Mutta kun rahat ei riitä, mennään halvempaan.Elämä on valintoja ja niitä joutuu Kademielikin tekemään. Tai olet varmaan jo tehnyt, kun olette nykyisen asuntonne valinneet.Mutta älä kadehdi, kaikilla on ristinsä kannettavaan.

Alkuperäinen kirjoittaja häätö;30829987:
Mun puolesta kaikki joiden tulot on yli 2500 euroa vois häätää. Ne pystyy hankkimaan oman asunnon tai maksamaan kovempaa vuokraa. vuokra asunnot pitää olla vaan niitä varten jotka ei pysty muuten elämään. Tosin ei varakkaat ikinä edes uskalla tulla alueille. Asunnon saat kun teet kakaran mut systeemi ei sais pakottaa siihen. Monelle se vaan on ainoa vaihtoehto selvitä.

Eipä tuo tuloraja kaksinen ole. Itse tienaan yli 3000e/kk ja verojen jälkeen saan hiukan yli 2000e tililleni. Milläs siitä ostat Helsingissä asunnon? Kun on vielä lapsi kotona? Et millään, et edes Kontulasta tai Jakomäestä, paremmasta alueesta puhumattakaan. Niin ja vuokraan tuosta käteenjäävästä menee yli 40% niin paha siitä on säästää. En sitten tiedä, miten ison osan nimimerkki häätä ajattelee, että palkasta voi asumiseen laittaa? Ja joo, pienempään voin toki vaihtaa, kun lapsi pain vuoden kuluttua muuttaa, jos sellaiseen on mahdollisuus.

[QUOTE="jaahas";30829992]No kadehtia voi siis montaakin asiaa. Minä ole ihan keskituloisessa työssä, mutta kun yksikseni olen 3 lasta kasvattanut (lasten isä muutti pois kun nuorin oli vauva), en yrityksestä huolimatta ole saanut minkäänlaista asuntoa säästettyä. ASOssa asuttiin silloin, kun kaikki lapset olivat kotona. Ne rahat, vajaat 20 000e ovatkin kaikki säästöni ja velkaakaan ei onneksi ole. Mutta omistusasuntoa en oikein kykene ostamaan niin, että se olisi ennen eläkeikää maksettu. Siksipä pitääkin asua vuokralla hiukan huonompimaineisella alueella, täältä kun vuokra-asunnon sai helpommin. ASO kämpän 1250e kukuihin ei ollut varaa, kun lapsilisät ja elarit tippuivat pois. En kuitenkaan ole katkera, enkä kateellinenkaan. Minulla vaan on vieras ajatus, että rahat riittäisi isompaan mutta "vingutaan" kun ei siltä hyvältä alueelta saa halvemmalla isompaa. Itse muutin siis sekä halvempaan, että huonommalle alueelle ja kyllä se elämä tässä nuorimman kanssa sujuu. Ja ihan muille tiedoksi, ihan itse maksan myös vuokrani, kuten ASOnikin. Mutta kun rahat ei riitä, mennään halvempaan.Elämä on valintoja ja niitä joutuu Kademielikin tekemään. Tai olet varmaan jo tehnyt, kun olette nykyisen asuntonne valinneet.Mutta älä kadehdi, kaikilla on ristinsä kannettavaan.[/QUOTE]

Joo tiedän ja oot ihan oikeessa. Yritän aina muistutella, että hyvinhän meillä on asiat:) Asia vaan nousi taas pinnalle, kun oli omat lapset oli kaverisynttäreillä tuolla tuttavaperheen luona. Kotiin tultuaan lapset alkoivat vinkua, että miksi näillä toisilla lapsilla oli omat huoneet ja isompi koti ja sauna ja parveke jne. Vaikea perustella alle kymmenvuotiaille, että kun toiset asuu edullisessa vuokra-asunnossa ja me taas omassa. Ja samalla alueella siis ollaan. Siitä se kademieli sitten taas lähti...