tarttee avautua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kestolokakuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kestolokakuinen

Vieras
mua nyt pisti harmittaan ku laskeskelin kesto- ja kertavaippojen hintaeroa. sokeasti uskoin, et kestot tulee yhdelläkin paljon halvemmaksi, niin kuin kestoilun sivuilla annetaan ymmärtää (vaikka käyttäis kalleinta kestoilutapaa..). päätin nyt kuitenkin itse vähän laskeskella ja en pysty olla ihan samaa mieltä...

jos yks kertavaippa on n.15 senttiä, päivässä menee 7 vaippaa, se on noin euron päiväs ja siis palttiarallaa 350 e vuosi. kestoja tarvii ostaa vuodessa n. 30 ja ne maksaa uutena järjestään väh. 15e kpl eli 450. siihen sitte vielä päälle villahousumatsku/kuoret tms, eli väh 500e vuosi. kahden vuoden aikana kertoihin 700 ja kestoihin 1000. melkeen tarttee sen toisen lapsen tätä erotusta tasoittamaan :D

tästäkään huolimatta en siirry kertailuun, koska ekologisuus on edelleenkin pääsyy valintaani, mutta harmittaa tuollainen puolueellinen tapa vertailla vaihtoehtoja esim kestovaippainfon sivuilla...

millasia kokemuksia kestoilijoilla on, minkä hintanen projekti kestoilu on yhdellä lapsella?

Mä olen huomannu, että nää viralliset vertailut tehdään aina niin, että otetaan kallein mahdollinen kertakäyttövaippa ja kestovaippa taas ostetaan kirpparilta tai saadaan kaverilta. Lievää huijausta noista laskelmissa kyllä näkyy...

Joo. Mä tilasin ulkomailta Fuzzi-taskuvaippoja 14e/kpl (suomessa 16,50e) Möin huuto.netissä sitten pois, kun emme enää tarvinneet, ja sain niistä 13-14e kpl.. että pesukuluilla suunnilleen mentiin.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä olen huomannu, että nää viralliset vertailut tehdään aina niin, että otetaan kallein mahdollinen kertakäyttövaippa ja kestovaippa taas ostetaan kirpparilta tai saadaan kaverilta. Lievää huijausta noista laskelmissa kyllä näkyy...

juuri tätä tarkoitan! niin kuin itsellänikin, varmasti suurimmalla osalla kestoilijoista aate on rahaa tärkeämpi, mutta tommonen kuluttajien huijaaminen omissa piireissä tuntuu silti vähän ärtsyltä...

Ei kannata harkita kestoilua, jos jo etukäteen on päättänyt että se on yäk ja kallista ja luontoa rasittavaa. Jokainen tyylillään, meillä ainakin säästettiin paljon, eikä pyykkivuori mikään kamala ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä ei:
Joo. Mä tilasin ulkomailta Fuzzi-taskuvaippoja 14e/kpl (suomessa 16,50e) Möin huuto.netissä sitten pois, kun emme enää tarvinneet, ja sain niistä 13-14e kpl.. että pesukuluilla suunnilleen mentiin.

kuinka monella lapsella vaipat oli käytös?

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä ei:

Muoks. Ja sama koski myös imuosia, niiden imukykyhän vain paranee pesujen myötä. Ja nykyajan koneet ja pesuaineet ovat sitä luokkaa, ettei "toisten vanhojen" vaippojen ostaminen mitenkään kamalaa ollut - jokainen ne kuitenkin pesee hyvin ennen käyttöönottoa - ja jälkeenkin :)

Tässä suora lainaus kestovaippaoppaasta:

Yksi lapsi käyttää Kuluttajatutkimuskeskuksen arvion mukaan vaippaikänsä (30 kk) aikana yhteensä noin 5000 kertakäyttövaippaa. Merkistä ja vaipan mallista riippuen kappalehinta on noin 0,14-0,40?/kpl. Kertakäyttövaippojen hinnaksi tulee siis alimmillaan 700? ja kalleimmillaan 2000?.

Kestovaippojen kustannukset muodostuvat erityyppisten osien hankinnasta sekä vaippojen pesusta. Minimihankintakustannukset on hankintakulut 130?+pesukustannukset 123?. Eli yhteensä 250?.

Maksimikustannukset on hankintakulut 800? ja pesukustannukset 123?.

Kestovaipat tulevat useimmiten kertakäyttövaippoja huomattavasti halvemmiksi. Vaikka kestovaippojen hankintakustannukset voivat tuntua suurilta, ne maksavat itsensä takaisin ensimmäisen lapsen kohdalla alle vuodessa. Kestovaippoja voi myös kierrättää lapselta toiselle. Toisen lapsen kohdalla kustannukset rajoittuvatkin sitten jo lähes pelkästään pesukustannuksiin. Kestovaippojen jälleenmyynti on helppoa ja jälleenmyyntiarvo on korkea.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja vaikka kestot ei edes tulis halvemmiksi (mitä ne nyt tulee), niin mietis miten paljon olet säästänyt luontoa käyttämällä kestoja.

Kyllä kaikki varmaan sen tiedostaa, että kestot säästävät luontoa. Kyse ei ollut lainkaan siitä, vaan siitä että annetaan erheellistä tietoa kustannuksista.

Ei kestoilijaksi alkava varmaankaan (en ainakaan usko) peruu aikomustaan vaikka kustannukset laskettaisiin kestojen suhteen ihan realistisesti tai vaikkapa vähän yläkanttiinkin.

Meillä ei todellakaan ole 30 kestovaippaa ja hyvin tullaan toimeen! Oottappas, käyn tekemässä inventaarion...4 Popolino All-in-onea, à n. 20 e / kpl (osa saatu lahjaksi, mutta sehän ei tässä merkitse mittään), 2 hahtuvavillahousut, mummon kutomat, hahtuvavillalanka n. 6 euroa/ housu (karkea arvio, en muista tarkkaan hahtuvavillalangan menekkiä ja hintaa), 2 froteiset sisävaipat (saatu, netistä tutkittuani hintoja arvioisin niiden arvoksi uutena noin 10 e / kpl), 1 Muumi-sisävaippa, 15 euroa.

Yhteensä 127 euroa. Lisäksi pesukulut, vesi ja sähkö, sitä en uskalla arvioida, mutta halvemmaksi tulee kuin kertisvaipat!Mistä sait tuon n. 30 vaippaa / vuosi? Kun vaikka ostaisi useammat kuin me, niin silti...Ja varsinkin muka pelkät sisävaipat? Voihan niitä tietenkin ostaa vaikka 100 päivässä, jos haluaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Hörö:
Yhteensä 127 euroa. Lisäksi pesukulut, vesi ja sähkö, sitä en uskalla arvioida, mutta halvemmaksi tulee kuin kertisvaipat!Mistä sait tuon n. 30 vaippaa / vuosi? Kun vaikka ostaisi useammat kuin me, niin silti...Ja varsinkin muka pelkät sisävaipat? Voihan niitä tietenkin ostaa vaikka 100 päivässä, jos haluaa...

meillä nyt 18 vaippaa, joista 12 jää pieneksi näillä näppäimillä. eli tarvii ostaa ne 12 uutta tilalle. toi on meillä aika minimi määrä, mitä tarvii. pesen vaippapyykkiä vähintään joka kolmas päivä ja silti meinaa välillä loppua kesken. kuoria on 5, joista 2 jo pienet. rahaa on mennyt bout 200e, vaipoista 1 on uusi. ja poika on tosiaan 2 kk... käytössä meillä sisävaipat+kuori.

ite en pesemiseen laske mitään, joka koneessa tulee kuitenkin pestyä muutakin pyykkiä.

Hyvänen aika. Jos ne vaipat ompelee itse kierrätysmateriaaleista ja imut vanhoista pyyhkeistä, niin halvaksi tulee.

Vaippasysteemi pitää valita järjen kanssa, ja katsoa mikä on oikeasti edullista ja millaisten vaippojen huolto on juuri omassa kodissa vaivattominta.

minusta on ihan sama käyttääkö joku kesto vai kertakäyttö vaippaa mutta sitä en hyväksy että haukutaan niitä äitejä jotka käyttävät kertakäyttövaippoja. arvostan ja nostan hattua niille äideille jotka käyttää kestovaippoja sillä niitten puhtaanapito on työläämpää, mutta itse käytän kertakäyttöisiä kun sairastuin kovaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen. eli pitääisi ymmärtää myös niitä äitejä jotka käyttää kertakäyttöisiä.

Yhteistyössä