Tartutanko HPV-viruksen, jos ei ole infektiota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilman kumiako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ilman kumiako?

Vieras
Minulla todettiin 15 vuotta sitten HPV-virus papakokeen yhteydessä. Mitään oireiluja minulla ei ollut. Sain sen varmasti silloiselta poikaystävältäni, joka väitti olevansa puhdas, vaikka hänen exällään oli ollut kondylooma.

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä nyt 12 vuotta, mutta mies ei ole saanut mitään oireita. Voiko hänellä olla tietämättään myös HPV? Pari lastakin on saatu. Vuosi sitten minulta otettiin HPV testi ja se näytti negaa.

Onko siis mahdollista, etten olekaan tartuttanut miestäni, kun virus ei ole ollut infektiotilassa elimistössäni? Vai onko virus piilevänä ja oireettomana miehelläni. Jos meille tulee joskus ero, niin joudunko käyttämään uusissa suhteissa aina kondomia vai voiko luottaa siihen, ettei uinuva virus tartu?

Mulla ei ole omaa gynekologia. Käyn vain kunnallisissa papa-seulonnoissa. Sitä kautta otettiin myös HPV-näyte. Kohtaan ainoastaan näyttenottajan ja tulokset tulevat minulle kirjeitse.

Eiköhän tuo HPV liene poistunut jo elimistöstäsi, kun kerran testikin näytti negaa? Olisiko jollain alan ammattilaisella faktatietoa esim. gyne, sairaanhoitaja? Kai heitäkin tällä palstalla liikkuu. Eli jos hpv on negatiivinen, niin tarkoittaako se että koko virusta ei ole vai voiko se olla piilevänä negatiivisuudesta huolimatta? Aloittaja ei ole varmastikaan ainut ketä tämä asia mietityttää...

Mun käsittääkseni se tarttuu. Tosin mun käsittääkseni se on suurimmalla osalla suomen aikuisväestöä jokatapauksessa jo (siis tarttunut). Onneksi se uusi rokote suojaa lapsosiamme.

Yhteistyössä