Tarvin rohkaisua minun lähes 4v aloittaa päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susanna78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susanna78

Vieras
Ollaan käyty tutustumassa päiväkotiin, mutta kun ei ole kokemusta muista ei ole vertailukohdetta. Minusta tuntuu äitinä tosi ahdistavalta, lapseni aloittaa maanataina hoidossa ja minusta tuntuu ettei hänellä ole ns. omaa hoitajaa kehen turvautua siellä. Meillä siis ujo lapsi ja on ollut kotihoidossa lähes 4v.
Tutustuessamme päiväkotiin hoitajat eivät ottaneet lapseen kontaktia vaan juttelivat meille tai kun me menimme sisälle ja lapsi jäi ulos muiden kanssa niin näin kun lapsi seisoi yksin syrjemmällä. Tällainen näky ei helpota minun ajatuskia siitä että lapsi pärjää hoitopäivän , varmasti pärjääkin mutta kaipaankin rohkaisua tai kokemuksia.

Kiitos kaikille jo etukäteen:)

Meillä on tuo edessä myös varmaan ensi syksynä ja esikoinen on silloin myös 4 v, ei kai siihen muu auta ku rohkeesti vaan, johan se kahden vuoden päästä siitä aloittaa koulun. Niin se vaan menee, ei ne ikuisesti vauvoina pysy ja itsekin pitää osata päästää irti, vaikka kyllä tiedän että älyttömän vaikeata se äidille on.
Tsemppiä vaan :) En tiedä auttoiko tämä mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Meillä on tuo edessä myös varmaan ensi syksynä ja esikoinen on silloin myös 4 v, ei kai siihen muu auta ku rohkeesti vaan, johan se kahden vuoden päästä siitä aloittaa koulun. Niin se vaan menee, ei ne ikuisesti vauvoina pysy ja itsekin pitää osata päästää irti, vaikka kyllä tiedän että älyttömän vaikeata se äidille on.
Tsemppiä vaan :) En tiedä auttoiko tämä mitään...

Juu irti se on päästettävä se on selvä, kiva tietää että muitakin:)
Lähinnä vaan ajatus siitä että kun ei ole minua niin on kuiten joku kehen "turvautua".

No kai ne moikkas lasta myös?

Noin muutoin tulee helposti otettua vanhempaan kontaktia silloin kun vanhemmat on paikalla... lapseen sitten kun lapsella ei ole mukana sitä vanhempaa. Ja rohkeampikin lapsi voi aluksi seurailla sivusta, aika harva suoraan ryntää leikkimään kun tulee ihan uuteen paikkaan. Hyvin se lähtee käyntiin kun alussa antaa aikaa ihmetellä ja katella.

Tuo on kyllä vähän tympeää että ei otettu lasta huomioon. Kyllä muakin tollanen häiritsis. Hoitajien pitäisi myös katsoa ettei kukaan jää yksin, rohkaista mukaan jne. Ymmärrän täysin miltä tuntuu ja onneks mulla ei ollut pakko jättää lasta hoitoon kun näytti ettei ole vielä sopiva aika, ujo hänkin. Jos sua jotkut asiat huolestuttaa niin ei auta kuin ottaa ne asiat rohkeasti puheeksi päiväkodin kanssa, jos on pakko lapsi sinne sitten jättää.

Meillä kun ei ole päivähoidoista kokemusta niin jotenkin kuvittelin että haluavat tutustua lapseen jotenkin paremmin ennen hoidon aloittamista ja hänen luonteeseen ja tapoihin jne.
Ei mitään sellaista vain paperiin nimet ja silleen.

Alkukankeutta vaan. Kyllä tyttösi ryhmäytyy varmasti. Voit sanoa huolistasi hoitajille niin kiinnittävät hieman enemmän huomiota lapseesi ja miten muut hänet ottavat vastaan. Kai olet jo vasua tehnyt alustavasti, että hoitajat tietävät lapsesi tavoista/tottumuksista/mielipuuhista? Jos et niin vasu-keskustelu on luultavasti pian. Omahoitaja-systeemi on p.kotikohtainen ja osittain ok, mutta ei omahoitaja kuitenkaan ole koko aikaa paikalla, riippuen työvuoroista. Luulen, että lapset on kuitenkin jaettu hoitajien kesken ja sama hoitaja pitää aina vasut ja muut keskustelut ja on kuitenkin hieman enemmän perehtynyt lapseesi. Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee sujumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Alkukankeutta vaan. Kyllä tyttösi ryhmäytyy varmasti. Voit sanoa huolistasi hoitajille niin kiinnittävät hieman enemmän huomiota lapseesi ja miten muut hänet ottavat vastaan. Kai olet jo vasua tehnyt alustavasti, että hoitajat tietävät lapsesi tavoista/tottumuksista/mielipuuhista? Jos et niin vasu-keskustelu on luultavasti pian. Omahoitaja-systeemi on p.kotikohtainen ja osittain ok, mutta ei omahoitaja kuitenkaan ole koko aikaa paikalla, riippuen työvuoroista. Luulen, että lapset on kuitenkin jaettu hoitajien kesken ja sama hoitaja pitää aina vasut ja muut keskustelut ja on kuitenkin hieman enemmän perehtynyt lapseesi. Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee sujumaan.

poika hän on jos sillä merkitystä, siksi laitoin että lapsi...jotta moelmpien sukupuoleten vanhemmat vastaisivat:)

Yhteistyössä