Tasapäistämistä: joka kymmenes nuori saa helpotusta yo-kokeissa :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lepsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu, en ihan ymmärrä. Eikö lukihäiriöinen voisi saada tehdä kokeen tietokoneella käyttäen tekstinkäsittelyohjelmaa tms.? Miksi pitää vaan suoraan mennä niihin pistemääriin sorkkimaan?

Mä en ymmärrä ylipäätään tuollaisia helpotuksia. Eihän niille myöhemmässäkään elämässä mitään helpotuksia tarjota? Tai siis, jos ei osaa niin ei osaa, se on se ja sama onko syy tyhmyydessä vai lukihäiriössä vai laiskuudessa.

Käytännössähän arvosanaa korotetaan vain silloin, jos kokelas on jäänyt pisteen, parin päähän seuraavan arvosanan rajasta. Ja kompensaatiokeinoja saa käyttää vain yhden/yo-tutkinto. Esim. yhtä ainetta saa nostettua tuon pisteen, pari ylöspäin tai esim. kielessä kuuntelu voi olla pitkätaukoinen. Ja se aine pitää vielä päättää etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ymmärrä ylipäätään tuollaisia helpotuksia. Eihän niille myöhemmässäkään elämässä mitään helpotuksia tarjota? Tai siis, jos ei osaa niin ei osaa, se on se ja sama onko syy tyhmyydessä vai lukihäiriössä vai laiskuudessa.

Niin tai tosielämässä voi käyttää apuvälineitä. Näkövammainen voi saada tekstin kuunneltavassa muodossa, lukihäiriöinen tietokoneen kirjoittamiseen/lukemiseen ja ADHD:sta kärsivä voisi saada häiriöttömän tilan ja enemmän vastausaikaa. Ainakin minusta olisi reilua antaa sama koe, mutta antaa mahdollisuus vastata siihen. Pisteet saman mukaan kuin muillekin.

Mä olen sitten varmaan luuseri, tyhmä tai jotain kun yo-lautakunta sääli mua sen verran, että päästi ruottista läpi. Olin kirjoittamassa sitä kolmannen kerran kun en ollut aiemmin päässyt läpi, jokaasella kerralla kyllä sain parannettua tulosta. Kolmannella kerralla jäi kuitenkin taas alle hyväksytyn rajan, tällä kertaa vain 2 pistettä. No koulun kanslistin kehotuksesta laitoon lautakunnalle lääkärintodistuksen siitä, että sairastan syöpää ja käyn sillä hetkellä hoitoja läpi. Lautakunta armahti mua tuon pari pistettä ja sain hyväksytyn. Ylioppilaaksi pääsin päivä sen jälkeen kun sädehoidot olivat loppuneet.

Meidän luokalla oli poika, jolla oli jonkinsortin keskittymishäiriö, jonka takia se ei jaksanu keskittyä esim. kirjottamiseen. Siitä sutusta ei saanu kukaan selvää. Joten se sai tehdä kaikki yo-kokeet tietokoneella.
Osasi kyllä kirjottaa tosi siistiä mutta ei vaan jaksanut/pystynyt keskittymään.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ihan niin yksioikoista:
Käytännössähän arvosanaa korotetaan vain silloin, jos kokelas on jäänyt pisteen, parin päähän seuraavan arvosanan rajasta. Ja kompensaatiokeinoja saa käyttää vain yhden/yo-tutkinto. Esim. yhtä ainetta saa nostettua tuon pisteen, pari ylöspäin tai esim. kielessä kuuntelu voi olla pitkätaukoinen. Ja se aine pitää vielä päättää etukäteen.

Okei, tuo kuulostaa jo järkevämmältä kuin se että automaattisesti kaikista aineista nostettaisiin arvosanaa yhdellä. :D

Mutta kaikkiaan hankalia juttuja, miten noita sitten pitäisi huomioida. Nuo oman tilan antaminen, mahdollinen tietokoneen käyttö tai pidemmät tauot kuunteluissa tuntuvat hyviltä ratkaisuilta. Mutta se että arvosanoja hirveästi nosteltaisiin muuten...

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin tai tosielämässä voi käyttää apuvälineitä. Näkövammainen voi saada tekstin kuunneltavassa muodossa, lukihäiriöinen tietokoneen kirjoittamiseen/lukemiseen ja ADHD:sta kärsivä voisi saada häiriöttömän tilan ja enemmän vastausaikaa. Ainakin minusta olisi reilua antaa sama koe, mutta antaa mahdollisuus vastata siihen. Pisteet saman mukaan kuin muillekin.

Juuri tuota samaa mietin.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Juu, en ihan ymmärrä. Eikö lukihäiriöinen voisi saada tehdä kokeen tietokoneella käyttäen tekstinkäsittelyohjelmaa tms.? Miksi pitää vaan suoraan mennä niihin pistemääriin sorkkimaan?

tietokone on ok, mutta sieltä kyllä kaikki oikoluku ja oikeinkirjoituksenkorjausohjelmat pois

Yhteistyössä