E
ennen oli toisin.
Vieras
Ennen oli asiast toisin ja puhutaan nyt minun lapsuudestani 20vuotta sitten. Ei ollut läpinöitä siitä,että äidin pitäisi olla kotona ja se olisi parasta,naiset meni töihin ja lapset hoitoon siellä piti oppia pärjäämään ryhmässä halusi tai ei. Äiti ei kuunnellut jos itkettää että minä en halua,aikuiset määräsi vielä lapsia. Kun menin ekaluokalle niin kävelin kouluun monta kilometriä yksin,itse piti varoa namusetiä,autoja ja muuta epämukavaa matkalla,nykyään pennut kuskataan autolla kouluun,vaikka matkaa olisi 500m. Koulussa ei ollut koulukiusaamista..jos olit nössö niin turpaan tuli,niin asiat vaan oli ja kaikki oli onnellisia. Kouluruoka syötiin ja opettaja katsoi että lautaset oli tyhjät,nykyään pennut syö vaan karkkia automaatista. Lapsilla ei ollu kännykkää millä soittaa äidille et millon mä käyn pissalla ja syönkö mä nyt,kotona oli lankapuhelin. Iltapäiväkerho oli utopistinen unelma..koulun jälkeen oltiin yksin kotona,ruokittiin itsensä ja keksittii itselle viihdykettä..ja elossa ollaan ja voidaan edelleen hyvin ei ollu äiti pureksimassa ruokaa valmiiksi. Automatkoilla ei ollu DVD soittimia,jos rupes napisemaan niin äiti tai isä karjaisi että nyt kidat kiinni ja sitten ajeltiin rauhassa.Nyt pitää olla valmiiksitehtyä viihdettä kauppareissullekkin..Nykyään sitten ihmetellään miten nykynuoriso on ihan pullamössöä eikä kunnioita ketään..mistä sitä oppii kun kaikki tuodaan valmiina lautasella.