Tässä vähän mietittävää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onneksi tässä oli kypärä päässä!

Mulla on lähipiirissä surullisempi tapaus jossa 11v poika kuoli ja jos kypärä olisi ollut päässä niin ois myös todennäköisesti pelastanut hengen.

Meillä lapset ei aja metriäkään ilman kypärää.

mun lapset 9-ja 13-v käy usein ton tapahtuman läheisellä olevalla kioskilla ja eilen kun kuulin tästä mulla meni viluväreet ku ajattelin et kuinka kauheeta olis jos kotiin ilmoitettais et teidän poika on sairaalas tai pahempaa ku jäi auton alle karkinhaku reissulla :( en kyl ikinä päästä jheitä pyörällä sinne ja käsken mennä liikennevalojen kautta.

Toinen pojista kääntyi yllättäen tielle, suoraan kuorma-auton eteen.

Tässäkin siis täysin pyöräilijän omaa syytä koko onnettomuus. Lapsilla kypärän käyttö on toki ymmärrettävää koska tekevät tuollaisia virheitä ja eivät vielä hahmota liikennettä kuten aikuiset.

Mutta aikuisten kohdalla asia onkin toinen. Tutkimuksissa on todettu että kypärän käyttö ei vähentänyt loukkaantumisia/kuolemia vaan lisäsi niitä. Tullaan taas siihen että ei osata ajaa pyörällä. Ei noudateta liikennesääntöjä ja ajellaan miten sattuu. Lisäksi autoilijat ohittavat kypärä päässä ajavat keskimäärin lähempää kuin ilman kypärää ajavat eli onnettomuusriski kasvaa. Kaikista tärkeimmät asiat pyöräilijän turvallisuuden kannalta ovat liikennesääntöjen tunteminen, hyvä ajotaito ja hyvässä kunnossa oleva pyörä.

Viimeksi muokattu:
Kyllä meillä lapset (ja aikuiset) käyttää aina kypärää!

Pienet lapset ajavat ja menevät niin omassa maailmassaan, että eivät tajua missä auto on ja kerkeääkö alta pois, mutta kyllä luulis jo 10-vuotiaan osaavan pysähtyä ja katsoa, jos on tien yli menossa!!
Kyllä oma 7v ainakin pysähtyy joka kerta suojatien kohdalla tarkkailemaan joka suuntaan ja motkottaa minulle, jos yritän oikasta jostain muusta kohtaa.. :whistle: Johtuu ehkä siitä, että on joutunut kulkemaan eskariin jo 6v reilun 1km matkan itsekseen joka päivä, niin liikennesääntöjä on tullu toitotettua ihan pienestä asti!

Yhteistyössä