Tätä alotusta ei pitäisi tehdä mutta on pakko...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sad but true
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sad but true

Vieras
Kuulkaa kuinka moni on miettinyt miksi ihmiset ovat sellaisia kuin ovat...? Mua on erityisesti viime aikoina väsyttänyt ja risonut ihan urakalla ihmisten ajattelemattomuus ja tyhmyys, pakko sanoa. Ihmettelen esimerkiksi miten moni luulee tietävänsä jonkun asioista sen perusteella miltä ne ulospäin näyttävät, miten typerää! Harva tietää kenenkään asioita kovin tarkkaan. No tästä päästäänkin siihen, että tuotakin tyhmempää on sitten alkaa arvostelemaan toisen valintoja, ivailla tmv.

Tuntuu, että ne joilla ei ole todellisia vaikeuksia elämässä, tekevät ongelmia pienistä asioista (vanhempi on huono jos ostaa saunaolutta kauppareissulla lapsen kanssa, tupakoi satametriä lähempänä lasta, syöttää perhelleen einesruokaa sillointällöin jne.). Säälittää vähän tällainen elämänkokemuksen puute... No mutta sitten taas ne, jotka ovat joutuneet todella koville ovat helposti katkeria ja haukkuvat vain haukkumisen ilosta omaa pahaa oloa purkaakseen... Tämä oli nyt tosi karkeaa yleistystä, mutta hirmu paljon on kyllä tosiaan ymmärtämättömyyttä jne.

Kuulkaa kun vähän rasittaa niitä aivojaan ja pysähtyy hetkeksi miettimään niin omakin mielipide voisi olla aivan toinen. Usein siis huomattavasti realistisempi, suvaitsevaisempi jne. Ja mikä parasta, kaikilla olisi parempi olla.

Samaa mieltä.

Mutta mä luulen että ilkeys näillä palstoilla johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että tällaiset ihmiset (tavallisesti kotiäidit) eivät yksinkertaisesti koe saavansa tarpeeksi arvostusta muuten, kuin nostamalla itsensä muiden yläpuolelle. Ja tällä palstalla saa aina tukea näihin tiettyihin näkemyksiin. Ja sitten tuntuu että jotkut tekevät ihan tahallaan aloituksia tyyliin "miksi viedä esikoinen hoitoon kun on vauva" jne jne. Nämä ihmiset saavat jotain tyydytystä siitä, kun pääsevät pätemään. Koska ketä muuta oikeasti kiinnostaa tällaiset asiat, kuin toista kotiäitiä?

mä en edes usko, että nämä ihmiset oikeasti ovat niin ilkeitä tai kykenemättömiä asettumaan toisen asemaan. Ne vaan nauttii siitä, kun saavat nimettöminä päästä pätemään, tuomaan itseään esille ja lyttäämään muita - asioita, joita ei tosielämässä halua/uskalla/pysty tekemään.

Juu,samaa mieltä :) kovinkaan moni ei ajattele asioita nenäänsä pidemmälle vaan ihmiset muodostavat käsityksensä juuri oman elämäntilanteensa kautta kykenemättä samaistumaan toisen ihmisen tilanteeseen. Joku joka ei koskaan ole kokenut masennusta ihmettelee,miksi masentunut ei vain lähde lenkille,kyllä sillä tuollainen paha mieli häviää. Tai joku,joka on lapsesta asti saanut säästettyä rahaa ja pärjännyt aina taloudellisesti hyvin ei voi käsittää,miten jollakin voi ruokakauppaan meneminen aiheuttaa turhautuneen itkun. Yksittäinen lause,joka erotetaan kontekstistaan,voidaan tulkita yhtä monella eri tavalla kuin on tulkitsijoita. Jokaisesta yksittäisestä tilanteesta voidaan vetää tuhat erilaista johtopäätöstä ja heti kuvitellaan että se oma päätelmä on oikea,vaikka todellisuudessa ei tiedetä taustoista mitään.

Niin kai. Olen minä silti ihmetellyt monesti samaa "tosielämässäkin". Olen monesti hämmästellen kuunnellut juttuja esim. työpaikalla. En ymmärrä ketä ja mitä ilkeys ja juoruilu palvelee. Meilläkin on yhdessä työpisteessä ollut pitkään hankala tilanne työntekijöiden puutteen vuoksi ja mitä ihmiset sitten tekee - pilaa itse mahdollisuuden korjata tilanne! Eli koska alalla on "pienet piirit" luullaan tietävän mahdollisista tulijoista jotain jne. Siis toistan taas itseäni, mutta aivan ällistyttävän typerää...Se on myös kohtuutonta, mutta viime kädessä menettäjä on se ennakkoluuloinen "paremmintietäjä".

Mun on pakko myös kertoa seuraava, vaikkei ihan tätä samaa aihepiiriä olekaan. Eli sain äsken puhelun ja multa kysyttiin että onko mulla pari minuuttia aikaa vastata kyselyyn. No soittaja siinä sitten kysyi alkuun että minkä arvosanan annan Elisalle asteikolla yhdestä viiteen. Vastasin että neljä, johon soittaja sitten hetken hiljaisuuden jälkeen että entäs tämä juuri sattunut episodi Elisan kanssa. Sanoin että ei haittaa, kyllähän virheitä aina sattuu ja hyvinhän asiat sitten hoituivat kun virhe tuli tietoon. Kyse oli siis siitä, että muuton jälkeen nettiyhteys ei toiminutkaan ja selvisi, että se oli asennettu vahingossa väärään asuntoon. Että voi kauheaa sentään! Ei olisi tullut mieleenkään nostaa asiasta meteliä tai alkaa vaatimaan hyvitystä, mutta monen maailma kai sitten romahtaa jos netti ei kahteen viikkoon toimi...Niin ja kyllä minäkin arvoni tunnen mutta en todellakaan kehtaisi alkaa asiasta kohkaamaan. Ja sitäpaitsi se oli inhimillinen erehdys joka hoidettiin heti hienosti kuntoon so what´s the point...en vaan tajua...

Olipa tullut paljon hyviä vastauksia, kiitos :) Minä kirjotin tuota ensimmäistä vastausta niin kauan (kun se puhelukin keskeytti mut) että ehti siihen väliin nuo muut. Joo, mullakin on vielä kasvamista sen kestämisen kanssa.

Täysin samaa mieltä kanssasi!
Mutta Elisa teki meille saman mokan viime kesänä ja nettiyhteys oli poikki yli kuukauden,hyvittivät tuosta edestä sitten seuraavat 2kk ilmaseks,kun asia selvis.Väittivät vaan aluksi jotta syy on Telekarelian,mutta paljastuikin sitten ihan Elisan omaksi syyksi :/

Mä olen kokenut samalaisen valaistumisen kuin sinäkin :saint: Kuuluin ennen niihin yleistäjiin ja spekuloin muiden valintoja tietämättä asioista mitään.

En halua sanoa koskaan että en ymmärrä miksi joku tekee niin tai näin, mutta nyt sanon etten ymmärrä miksi ihmiset ovat niin suvaitsemattomia oli sitten kyseessä purkkiruokinta, einekset, automerkki tai päivähoito. Nähdään vain se oma AINUT OIKEA tapa.

Riippuu vähän aiheesta. Esim. tupakointi on kestoidiotismia ja ei muutu fiksuksi vaikka polttaisi 100m päässä lapsesta ja vaikuttaa lapseen kun äiti aina "pakenee" raivopäissään" rauhoittumaan "johonkin" ja palaa ihanana päivänpaisteena.. "taas hetken". :D

Moni muukin asia vaatii rajuja otteita sanallisesti kun fyysiset teot eivät riitä. Esim. fyysisistä teoista: Suomen terveydenhuolto kustantaa jatkuvasti ihmisten addiktioiden seuraamuksia.. Kuten ylensyönnin ( n. 90% diabetes tapauksista ), tupakka tappaa.., viina ja lasten psyykkiset ongelmat näiden takia. jne.

Turhaa arvostelua taas on esim. se minkä värisiä vaatteita joku lapsilleen laittaa tai onko kevätasu yksi - vai kaksiosainen tai syökö joku kerran kahdessa viikossa mäkkärissä lasten kanssa olematta lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Samaa mieltä.

Mutta mä luulen että ilkeys näillä palstoilla johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että tällaiset ihmiset (tavallisesti kotiäidit) eivät yksinkertaisesti koe saavansa tarpeeksi arvostusta muuten, kuin nostamalla itsensä muiden yläpuolelle. Ja tällä palstalla saa aina tukea näihin tiettyihin näkemyksiin. Ja sitten tuntuu että jotkut tekevät ihan tahallaan aloituksia tyyliin "miksi viedä esikoinen hoitoon kun on vauva" jne jne. Nämä ihmiset saavat jotain tyydytystä siitä, kun pääsevät pätemään. Koska ketä muuta oikeasti kiinnostaa tällaiset asiat, kuin toista kotiäitiä?

mä en edes usko, että nämä ihmiset oikeasti ovat niin ilkeitä tai kykenemättömiä asettumaan toisen asemaan. Ne vaan nauttii siitä, kun saavat nimettöminä päästä pätemään, tuomaan itseään esille ja lyttäämään muita - asioita, joita ei tosielämässä halua/uskalla/pysty tekemään.

Olen kanssasi samaa mieltä!

Kotiäiti tai työssä käyvä äiti, ihan sama. Äitiys on tärkeä asia ja jokaiselle täysjärkiselle ihmiselle oma lapsi on varmasti rakkain ja tärkein asia maailmassa. Ja jokainen varmasti yrittää myös olla paras mahdollinen äiti. Yksittäiset asiat, kuten kotihoito, työssäkäynti, imetys ym. eivät ole mitään mittareita tai automaattissti yksinään hyväksi vanhemmaksi tekeviä asioita. KOKONAISUUS ratkaisee aina, niin kuin kaikissa muissakin asioissa. Arjen pyörittämiseen liittyy niin monta liikkuvaa osaa, että kaikki eivät voi tehdä samanlaisia valintoja.

Muiden arvostelun sijasta olisi hienoa, jos voisimme keskittyä toistemme kannustamiseen. Vauvat ja äidit ovat kaikki erilaisia, niin kuin kaikki ihmisetkin ovat. Jokaisella valinnalla on aina kummatkin puolensa, hyvät sekä huonot. Ei ole olemassa ainoastaan vääriä tai ainoastaan oikeita ratkaisuja. Eikä yhtä ainoaa oikeaa mallia. Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Päivän selviä asioita, mutta tuntuvat välillä unohtuvan tällä palstalla.

Hyvä ap, että otit asian puheeksi!
Lämpöistä perjantaita kaikille ihanille ja kamalille äideille. Jokainen äiti on kuitenkin maailman tärkein henkilö pienen lapsen elämässä. Ja isi kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Samaa mieltä.

Olen kanssasi samaa mieltä!

Kotiäiti tai työssä käyvä äiti, ihan sama. Äitiys on tärkeä asia ja jokaiselle täysjärkiselle ihmiselle oma lapsi on varmasti rakkain ja tärkein asia maailmassa. Ja jokainen varmasti yrittää myös olla paras mahdollinen äiti. Yksittäiset asiat, kuten kotihoito, työssäkäynti, imetys ym. eivät ole mitään mittareita tai automaattissti yksinään hyväksi vanhemmaksi tekeviä asioita. KOKONAISUUS ratkaisee aina, niin kuin kaikissa muissakin asioissa. Arjen pyörittämiseen liittyy niin monta liikkuvaa osaa, että kaikki eivät voi tehdä samanlaisia valintoja.

Muiden arvostelun sijasta olisi hienoa, jos voisimme keskittyä toistemme kannustamiseen. Vauvat ja äidit ovat kaikki erilaisia, niin kuin kaikki ihmisetkin ovat. Jokaisella valinnalla on aina kummatkin puolensa, hyvät sekä huonot. Ei ole olemassa ainoastaan vääriä tai ainoastaan oikeita ratkaisuja. Eikä yhtä ainoaa oikeaa mallia. Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Päivän selviä asioita, mutta tuntuvat välillä unohtuvan tällä palstalla.

Hyvä ap, että otit asian puheeksi!
Lämpöistä perjantaita kaikille ihanille ja kamalille äideille. Jokainen äiti on kuitenkin maailman tärkein henkilö pienen lapsen elämässä. Ja isi kanssa!

Tää on kyllä niin totta! Mutta joskus liika ymmärtäminenkään ei ole hyväksi. On tosiasioita, joita ei pitäisi tapahtua, vaikka kuinka toista ymmärtää. Esim. mä ymmärrän kyllä äitiä, joka suuttuu lapselle niin, että nappaa tukasta kiinni, mutta siltikään se ei ole hyväksyttävää missään muotoa.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Tää on kyllä niin totta! Mutta joskus liika ymmärtäminenkään ei ole hyväksi. On tosiasioita, joita ei pitäisi tapahtua, vaikka kuinka toista ymmärtää. Esim. mä ymmärrän kyllä äitiä, joka suuttuu lapselle niin, että nappaa tukasta kiinni, mutta siltikään se ei ole hyväksyttävää missään muotoa.

Niin, mullakin menee rajat siinä, että ketään ei saa omalla toiminnalla ainakaan tietoisesti vahingoittaa, erityisesti lapsia. Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat myös eri asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja sad but true:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Niin, mullakin menee rajat siinä, että ketään ei saa omalla toiminnalla ainakaan tietoisesti vahingoittaa, erityisesti lapsia. Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat myös eri asioita.

Eli samoilla linjoilla ollaa. Mun mielestä myös toiset voivat tehdä omia ratkasujaan ja vaikka itse en niin tekisi, niin mikä mä oon heitä pahemksumaan..., jos niistä ei ole erityisesti haittaa muille ihmisille/eläimille/yms. Myöskään kärpäsistä ei tarvi tehdä härkäsiä. Mitä sitä pikkuasioita murehtimaan, kun maailmassa on niin paljon isompiakin asioita. Tietty voihan sitä elämänsä pilata ainaisella murehtimisella, mutta mitä se ketään auttaa. Kaikille tekisi hyvää iloita elämästä ja antaa toisillekin tilaa iloita.

Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Riippuu vähän aiheesta. Esim. tupakointi on kestoidiotismia ja ei muutu fiksuksi vaikka polttaisi 100m päässä lapsesta ja vaikuttaa lapseen kun äiti aina "pakenee" raivopäissään" rauhoittumaan "johonkin" ja palaa ihanana päivänpaisteena.. "taas hetken". :D

Moni muukin asia vaatii rajuja otteita sanallisesti kun fyysiset teot eivät riitä. Esim. fyysisistä teoista: Suomen terveydenhuolto kustantaa jatkuvasti ihmisten addiktioiden seuraamuksia.. Kuten ylensyönnin ( n. 90% diabetes tapauksista ), tupakka tappaa.., viina ja lasten psyykkiset ongelmat näiden takia. jne.

Turhaa arvostelua taas on esim. se minkä värisiä vaatteita joku lapsilleen laittaa tai onko kevätasu yksi - vai kaksiosainen tai syökö joku kerran kahdessa viikossa mäkkärissä lasten kanssa olematta lihava.

Mutta tiedätkö ei ihmistä itseään voi vastuuttaa kaikesta, ei kaikilla ole kykyä tai voimia toimia toisin. Tässä kohtaa minusta tarvitaan juuri sitä ymmärtämistä ja suvaitsemista. Kuinka voit esimerkiksi vastuuttaa ihmistä joka vaikka syö masennuksen takia mikä puolestaan on pitkälti aiheutunut esim. kaltoinkohtelusta (väkivalta tmv.). Ja ylipainohan haittaa ensisijaisesti häntä itseään. Kyllä sivistyneeseen ja inhimilliseen elämään kuuluu muistakin huolehtiminen ja ns. yhteinenhyvä. Tarkennan vielä, että tottakai ihmisellä itselläkin on vastuu itsestään, mutta kyllä täytyy myös yrittää auttaa ja suvaita. Sitäpaitsi yhteiskunnalle on oikeasti pitkällä tähtäimellä edullisempaa auttaa kuin jättää auttamatta.

Tuosta tupakoinnista vielä, että se ei tietenkään ole hyvä asia, mutta ehkä se on pienempi paha kun jos vaikka vaihtoehto olisi tukkapölly...? Elämä ja asiat eivät aina ole niin helppoja ja yksioikoisia. Minä en siis polta eli en hae oikeutusta omalla toiminnalleni.

Kuulkaa kuinka moni on miettinyt miksi ihmiset ovat sellaisia kuin ovat...? Mua on erityisesti viime aikoina väsyttänyt ja risonut ihan urakalla ihmisten ajattelemattomuus ja tyhmyys, pakko sanoa. Ihmettelen esimerkiksi miten moni luulee tietävänsä jonkun asioista sen perusteella miltä ne ulospäin näyttävät, miten typerää! Harva tietää kenenkään asioita kovin tarkkaan. No tästä päästäänkin siihen, että tuotakin tyhmempää on sitten alkaa arvostelemaan toisen valintoja, ivailla tmv.

Tuntuu, että ne joilla ei ole todellisia vaikeuksia elämässä, tekevät ongelmia pienistä asioista (vanhempi on huono jos ostaa saunaolutta kauppareissulla lapsen kanssa, tupakoi satametriä lähempänä lasta, syöttää perhelleen einesruokaa sillointällöin jne.). Säälittää vähän tällainen elämänkokemuksen puute... No mutta sitten taas ne, jotka ovat joutuneet todella koville ovat helposti katkeria ja haukkuvat vain haukkumisen ilosta omaa pahaa oloa purkaakseen... Tämä oli nyt tosi karkeaa yleistystä, mutta hirmu paljon on kyllä tosiaan ymmärtämättömyyttä jne.

Kuulkaa kun vähän rasittaa niitä aivojaan ja pysähtyy hetkeksi miettimään niin omakin mielipide voisi olla aivan toinen. Usein siis huomattavasti realistisempi, suvaitsevaisempi jne. Ja mikä parasta, kaikilla olisi parempi olla.

<3 Miksi sunlaiset ihmiset on niin harvassa?! Aina ihmetellään ja vahdataan kuinka paljon joku ulkoilee ja sitten jos ulkoilee lasten kanssa niin sitten on ihan väärät vaatteet tai jos lapsille tulee kinaa on kasvatus mennyt pieleen. Saati että nämä muut lainaisi toisten leluja. Tästä voikin jo palata siihen miksei jotkut ehken paljon käy puistoissa. Tämä pätee moneen muuhunkin. Lapset on nykyää niin herkkiä ja hauraita ettei niitä voi/ saa kasvattaa varsinkAan niin että se poikkeaisi sen ajan parhaan lapsikirjan neuvoista.

Minua risoo nykypäivänä tuo vaan oman navan ympärillä pyöriminen. Apua ei saa ja sitten kun pyytää on huono ja laiska. Puistossakin katsotaan vain oman lapsen perään vaikka toinen vieressä tippuisi keinusta ja sitten katsotaan sivusta kun toinen itkee ja keskitytään arvostelemaan tätä äitiä joka ei välitä lapsestaan. Naapureilta ei saa apua pyytää mihinkään saati puhua kun jo leimataan hulluksi. Asioista ei voi puhua kasvotusten vaan aina pitää kaikkeen sotkea viranomaiset. Yms yms.

Kaikkea hyvää sinulle ap!!!

Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:

Mutta tiedätkö ei ihmistä itseään voi vastuuttaa kaikesta, ei kaikilla ole kykyä tai voimia toimia toisin. Tässä kohtaa minusta tarvitaan juuri sitä ymmärtämistä ja suvaitsemista. Kuinka voit esimerkiksi vastuuttaa ihmistä joka vaikka syö masennuksen takia mikä puolestaan on pitkälti aiheutunut esim. kaltoinkohtelusta (väkivalta tmv.). Ja ylipainohan haittaa ensisijaisesti häntä itseään. Kyllä sivistyneeseen ja inhimilliseen elämään kuuluu muistakin huolehtiminen ja ns. yhteinenhyvä. Tarkennan vielä, että tottakai ihmisellä itselläkin on vastuu itsestään, mutta kyllä täytyy myös yrittää auttaa ja suvaita. Sitäpaitsi yhteiskunnalle on oikeasti pitkällä tähtäimellä edullisempaa auttaa kuin jättää auttamatta.

Tuosta tupakoinnista vielä, että se ei tietenkään ole hyvä asia, mutta ehkä se on pienempi paha kun jos vaikka vaihtoehto olisi tukkapölly...? Elämä ja asiat eivät aina ole niin helppoja ja yksioikoisia. Minä en siis polta eli en hae oikeutusta omalla toiminnalleni.

Lisäisin tähän vielä että olen itse joutunut välillä pinnistelemään selviämisen äärirajoilla ja silloin minun on valittava se kaupan makaroonilaatikko ja yritettävä kestää niin siinä kuin kaikessa muussakin ihmisten arvostelu ym. Ja kuitenkaan kukaan ei tiedä mitä elämäni on tai on ollut (takana väkivaltainen suhde ja ero josta en melkein selvinnyt hengissä jne.) Ja minä kyllä yritän, muuta en teekään kuin yritän elää hyvin ja oikein, mutta sillä ei tunnu olevan merkitystä. No mutta nahka on tosiaan vielä vereslihalla kun tapahtumat on vielä liian tuoreita... Ei ollut tarkoitus alkaa synkistelemään...

Mutta joo, kiitos hyvistä vastauksista ja ihanaa, mukavaa ja iloista viikonloppua kaikille!

Mä koin sellaisen valaistumisen jokin aika sitten että juuri tämä päivä voi olla minun elämäni viimeinen. Monesti mietin, kun jokin v****taa että jos tämä on mun viimenen päivä niin onko nyt sen arvosta olla ko. asiasta v*****ntunut. Tästä syystä olen myös saanut kertoa läheisilleni kuinka paljon he minulle merkitsevät yms. sillä he ansaitsevat kuulla sen ja haluan sanoa sen nyt vielä kun olen elossa. Loppujen lopuksi olen kuin olenkin onnellinen!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä koin sellaisen valaistumisen jokin aika sitten että juuri tämä päivä voi olla minun elämäni viimeinen. Monesti mietin, kun jokin v****taa että jos tämä on mun viimenen päivä niin onko nyt sen arvosta olla ko. asiasta v*****ntunut. Tästä syystä olen myös saanut kertoa läheisilleni kuinka paljon he minulle merkitsevät yms. sillä he ansaitsevat kuulla sen ja haluan sanoa sen nyt vielä kun olen elossa. Loppujen lopuksi olen kuin olenkin onnellinen!

Saanut=osannut/ halunnut

Entä se kun yrität löytää ratkaisuja kaverille joka valittaa jostain, mistä ei ole ymmärtänyt yhtään mitään. Selität asioita ja esität erilaisia ratkaisuja ongelmaan, niin vetää herneen nenään sanoen että olen ylpeä kun neuvon ja minulla samassa elämäntilanteessa menee paremmin, koska olen suunnitellut ja hoitanut asiani hyvin.

Vanha viesti mutta näin se on. Hullumpaa on että netissä kuvitellaan tietävän henkilön asioista viestien perusteella.

näinhän se menee, että kun ongelmia ei ole, niin sitten niitä pitää tehdä. no ei kukaan tietenkään pääse kadehtimaan silloin, että toisen elämä on helppoo. suomalaiset on kateellista kansaa. toisella ei saa mennä paremmin kuin itsellä vaan ihan päinvastoin. mitä vaikeempaa toisella on sen tyytyväisempi tää toinen on

Yhteistyössä