Tauko seurustelusuhteessa - auttako ongelmiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiljainen huone
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hiljainen huone

Vieras
Miesystäväni haluaa pitää kolmen-neljän viikon taukoa seurustelussa. Hän on hyvin stressaantunut työstään ja yksityiselämänkin hän kokee harmaana ja ankeana. Hänellä on myös eksänsä kanssa käsittelemättömiä ongelmia.

Miksi mies tahtoo pitää taukoa, eli ei tahdo vähään aikaan pitää yhteyttä? Onko tämä miehille tyypillistä käyttäytymistä: kaivaudutaan vähäksi aikaa omaan "luolaan" pohtimaan murheita ja sitten palataan ihmisten ilmoille valaistuneena? Vai harkitseeko hän eroa ja yrittää näin lievitää iskua? Meilläkin on ollut vaikeuksia, suhteemme ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta minä olen koko ajan ollut valmis menemään eteenpäin.

Kysyn tätä teiltä, eli millaisia kokemuksia teillä on vastaavista tilanteista ja mikä oli yleisin tauon jälkeinen lopputulos? Minua pelottaa ja olo on surkea.

No yleensä tuo että pidetään taukoa, on sitten niin, että ei enää kyllä yhteen palata. Näin on mun kokemukset. Että jos mies sanoo, että tarvii omaa aikaa ja aikaa miettiä, ja tiedustelet asiaa vaikka kuukauden päästä, on yleensä vastaus, että parempi kun ollaan vaan erillään eikä palata enää yhteen.

Niin se vaan suurimmissa määrin yleensä menee. Parasta vaan varautua...

Ihmissuhteet on niin hemmetin monimutkaisia. Jos suurin osa tauon jälkeisistä suhteista päättyy eroon, ei se VÄLTTÄMÄTTÄ tarkoita että teidänkin suhteenne päätyisi eroon.
Itse olen myös tässä tilanteessa, laitoin tauon kummalliselle suhteelle. En todellakaan tiedä mihin suuntaan edetä- en siis ole etukäteen päättänyt, että nyt erotaan.
Ylleensä tauon aikana huomaa että kuinka paljon kaipausta ja tunteita on jäljellä. Tätä me mietimme nyt molemmat.

Minusta on viisasta laittaa suhde tauolle, jos pää on kuin ampiaispesä ja mielessä liikkuu kaikki muut asiat, kuin toisesta ihmisestä nauttiminen. Seurustelu pitäisi olla kaunista ja sellaista aikaa , joka ei lisää huolia.
Usein tuore ero, huollettavat lapset ovat rasite suhteelle ja suhteeseen keskittymiseen. Eli kannattaa harkita tarkkaa moiseen vyyhteen sekaantumista.

^Tuota minäkin toivon - että mies tahtoo rauhoittaa sekavan tilanteen ja setviä ajatuksiaan ilman, että minä joudun kärsimään eli katselemaan häntä kärttyisenä ja hermostuneena. Toisaalta pelkään silti, että aikansa mietittyään hän toteaa, että elämä ilman minua on sitten kuitenkin parempaa... En tiedä, miten selviän tulevista viikoista ilman häntä. Ja jos lopulta pelkoni toteutuvat... voi voi. Minä varmasti sairastun surussani.

Jaa-a, kinkkinen tilanne... eräs ystäväni on 8 vuoden seurustelusuhteessa ollut tauolla kahdesti, joista toinen tauko kesti lähes vuoden ja molemmilla suhteen osapuolilla oli tuona aikana muuta säätöä. Toinen tauko meni ohi n. kuukaudessa, kun kuitenkin halusivat palata yhteen, näillä näkymin toivottavasti (heidän puolestaan toivoen siis) pysyvästi. Eli kyllä suhteeseen voi palata tauon jälkeenkin...

Tarkoittaakohan miehesi varsinaista taukoa suhteesta, vai vain sellaista miettimisaikaa, että saisi elämänsä muuten järjestykseen? Minusta nimittäin työstressi ym. ongelmat (no exä-aiheiset ongelmat on vähän hankalampia) eivät suoraan liity teidän suhteeseen eivätkä varmaan pystyisi aiheuttamaan lopullista eroa. Ehkä mies vain haluaa lepoa ja rauhaa ilman ylimääräistä "velvoitetta" eli seurustelua.

Jos taas taukoa halutaan siksi, että suhteessa mättää joku pahemman kerran (eli sitä kuuluisaa miettimisaikaa, halutaanko tätä touhua jatkaa vai ei), niin silloin on tietty iso riski, ettei suhdetta enää 3-4 viikon päästä ole. Jos miehesi vain haluaa selvittää muuta elämäänsä, sinuna kyllä antaisin hänen tehdä niin ilman vaatimuksia tms. Voisitko ehkä tukea miestä jotenkin?

Jos hän rauhaa ja omaa aikaa haluaa niin anna sitä hänelle. Kirjoita hänelle kuitenkin kirje, jossa avoimesti kerrot hänelle tunteistasi, toiveistasi suhteenne suhteen ja siitä, millaisena näet yhteisen tulevaisuutenne. Kun mies tietää mitä sinä haluat ja toivot, ottaa hän ehkä paremmin huomioon myös sinut kun mietiskelee elämäänsä ylipäätänsä.

Paljon tilanteessa vaikuttaa se miten hän asian sinulle esitti, eli onko aidosti haluamassa itsensä takia mietintä rauhaa, vai yrittääkö pehmeästi päästä sinusta eroon.

Paha ja ahdistava tilanne kaiken kaikkiaan sinulla.

^Miesystäväni halua taukoa ehkä kaikista mainitsemistasi syistä, en ole täysin varma, mikä niistä painaa eniten. Työstressi ja arjen ankeus ovat aika suuri asia, hän kaipaa muutosta elämäänsä. Meidän suhteemme ei ole mikäään unelmatapaus, koska olemme hyvin erilaisia, mutta ei mielestäni toivotonkaan, vajaa vuosi ollaan seurusteltu. Pelkäänpä, että uudelleen kuvaan pompahtanut eksä (naimisissa jo omalla tahollaan toisen kanssa) on se, joka pahiten päätään sotkee. Mutta miksi haaveilla ihmisestä, jota ei kuitenkaan enää saa takaisin?

No, toisen pään sisälle ei pääse. Miesystäväni tahtoo olla tauon ajan täysin vailla yhteydenpitoa, joten mitenkään en voi tukea, vaikka tahtoisin kovasti. Voin vain odottaa...

vaan elää tätä ainutkertaista elämääsi täydesti! Anna toiselle vapaus, jota hän kaipaa. Ripustautuminen väkisellä on kamalinta, mitä voi olla. Siitä pinkoo kyllä pakoon jokainen.

Et vielä ole oppoinut kultaista läksyä, että antamalla toiselle tilaa ja vapautta, sitoo hänet lujimmin itseensä?

Olenkin aikonut jättää miehen aivan rauhassa miettimään asioitaan, vaikka tietenkin sormia polttelee lähettää vaikka tekstari silloin tällöin. Mutta arvaan kyllä, että tuollainen pieni "kurkistelu" ärsyttäisi häntä. Jos vetäydyn täysin syrjään, hänen tulee ehkä nopeammin ikävä..? Harmittaa vaan, kun ensi viikolla pitäisi muistuttaa häntä eräästä asiasta, joka ei kuulu varsinaisesti meihin. Ehkä jätän muistuttamatta, ei maailma siihen kaadu.

Mutta odotellessani hänen päätöstään en mitenkään voi elellä täydesti ja nauttia olostani! Kuljen kuin kummitus ympäriinsä murhetta täynnä. En osaa leikkiä huoletonta.

Noi tauot on ihan älyttömiä mielestäni. Jos jokin suhteessa askarruttaa, niin se selvitetään yhdessä eikä yksin. Mitäs sitten kun asutaan yhdessä? Eipä sitä voi sillä lailla vaan sanoa toiselle, että tarvin nyt taas taukoa, joten taidanpa tästä vähän lähteä viettämään omaa aikaa. Kyllä sitä pitäisi pystyä puhua kaikesta yhdessä. Se joka yleensä ehdottaa taukoa, niin on se joka ei olekaan ihan varma suhteesta ja haluaa katsella vielä ympärille. Tämmöiset tyypit sitten yleensäkin katselevat ympärille, vaikka takaisin yhteen päädyttäisiinkin. Sivusta seuranneena kaveripiiriäni, on tämä jo sääntö. Yhdessäkään tauossa ei ole ollut mitään rakentavaa. Sillä tauottajalla on aina haaveissa ja mielessä jotain muita ajatuksia mitkä jättää jakamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nopoint:
Noi tauot on ihan älyttömiä mielestäni. Jos jokin suhteessa askarruttaa, niin se selvitetään yhdessä eikä yksin. Mitäs sitten kun asutaan yhdessä? Eipä sitä voi sillä lailla vaan sanoa toiselle, että tarvin nyt taas taukoa, joten taidanpa tästä vähän lähteä viettämään omaa aikaa. Kyllä sitä pitäisi pystyä puhua kaikesta yhdessä. Se joka yleensä ehdottaa taukoa, niin on se joka ei olekaan ihan varma suhteesta ja haluaa katsella vielä ympärille. Tämmöiset tyypit sitten yleensäkin katselevat ympärille, vaikka takaisin yhteen päädyttäisiinkin. Sivusta seuranneena kaveripiiriäni, on tämä jo sääntö. Yhdessäkään tauossa ei ole ollut mitään rakentavaa. Sillä tauottajalla on aina haaveissa ja mielessä jotain muita ajatuksia mitkä jättää jakamatta.

Minunkin mielestäni pitäisi asiat puhua selviksi. Mutta ehkä tässä on taustalla jonkunlainen ylikierroksilla käyminen ja miehellä on liikaa työtä/tekemistä/vastuuta/yleistä hässäkkää. Naisen tapailu voi pahan stressin aikana stressata lisää, kun yhdessähän pitäsi olla aina mukavaa ja kivaa, vaan jos päässä pyörii liikaa muuta, ei voi keskittyä. Ehkä mies siis on jollain lailla epäsosiaalinen ja haluaa keskimääräistä enemmän omaa aikaa ja tilaa?

Tauon tahtominen suhteessa kuulostaa pahalta, mutta jollekin ihmiselle se ei ehkä ole lopun enne vaan ihan kuin pitäisi kesälomaa työstä? sitten palaa takaisin virkistyneenä.

Ehdottavatko muuten miehet vai naiset enemmän tällaisia taukoja? Itse olen saanut sen kuvan, että miehet tahtovat useammin ottaa sitä kuuluisaa etäisyyttä ja saada miettimisaikaa. Ap:n luolateoria voi hyvinkin pitää paikkansa. Suurin osa naisista tahtoo ja jaksaa puhua loputtomiin, mutta mies vaatii enempi yksinoloa ja asoiden ratkomista omassa pääkopassa. Tai esim. kamujen kanssa kaljalla istumista jne, eikä asioiden pohtimista puolison kanssa. Nainen ja mies käsittelevät ongelmiaan eri tyylillä?

Olo on aika nuutunut ja tuntuu, kuin ei muuta jaksaisi kuin katsoa kelloa tai allakkaa. Hammasta purren mietin, miten voisin käyttää tämän "odotusajan" hyödyllisesti, mutta olen niin lamaantunut, että mikään ei toimi. Ajatuskin johonkin baariin tms lähtemisestä - huh! Kyläileminenkään ei kiinnosta, sillä pitäisi teeskennellä iloista ja se on aika vaikeaa. En välittäisi puhua tilanteesta toistaiseksi kenellekään tutulle. Ulkoilu ja liikuntakaan eivät liiemmin innosta, koska olo on heikko ja väsynyt, pakko kuitenkin vähän edes saada happea välillä. Edes leffaan tai kaupoille lähtö ei inspiroi.

Kyllä nämä ihmissuhteet ja parisuhdekiemurat ovat pirullisia asioita! Pilaavat normaalin arkielämän viemällä kaiken energian päästä ja ruumiista. Ja tämä yksinäisyys ahdistaa. Koko ajan odotan alitajuisesti puhelua ja tuttua ääntä langan päässä. Tai tekisi mieli itse soittaa, mutta hillitsen itseni ja pysyn hiljaa.

Kuinkahan selviän, jos tuleekin lopullinen ero ja kaikki on ohi ikuisesti? Suruajasta tulee pitkä ja rankka. Kokemustakin on.

Turha jäädä odottelemaan. Sanon ihan kokemuksesta, että yllättäen se tauko voi venyä koko loppuelämän pituiseksi. Yksikään mies ei kyllä oo itkun arvoinen. Samanlaisia pässejä kaikki. Ja joku sen tuolla sanoikin, että tuo on vähän sen merkki, että se tauon ottaja tahtoo vilkuilla ympärillensä.

Ja jos mies sua oikeesti rakastais, niin miksi hän eksäänsä miettisi? Hän ei ole tästä naisesta päässyt näköjään eroon, joten silloin sinä et ole se ykkönen.

Kannattaa herätä todellisuuteen ja antaa olla. Maailma on miehiä pullollaan. Yhden äijän ongelmat ei tuu ainakaan meikäläisen elämää pilaamaan enää koskaan!

Huomasin, että tänne nousi toinenkin, vanha keskustelu tauon pitämisestä. En ollut huomannut sitä aikaisemmin.

Minun tilanteeni on nyt se, että miehen tauko ei pitänyt, vaan hän tuli takaisin reilun viikon päästä... Ei selitellyt, ei anellut, ei hössöttänyt, vaan kaikki jatkuu taas luontevasti niin kuin ennenkin.

Oloni on helpottunut, mutta toki jossain vaiheessa tahtoisin selvittää, mikä käänsi hänen päänsä niin äkkiä, eikä jaksanut aikomaansa 3-4 viikkoa olla erossa.

Katsellaan taas eteenpäin...

Poikaystäväni ehdotti minulle taukoa, jotta saisi elämäntilanteensa kuntoon ja selvitelyä omia ajatuksiaan. Hän sanoi että jos katsotaan joskus uudestaan, mutta ei nyt. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Hän sanoo haluavansa olla kanssani, muttei tilanteen takia voi. .. Olen kysynyt jo n. 3 kertaa mitä tämä on ja hän vastaa jokaisella kerralla "en tiedä" .. Olen kysynyt olemmeko eronneet vai tauolla ja hän vastaa "sekä että" .. Hän sanoo haluavansa olla ystävä, mutta tahtoo silti olla tauolla ja erossa.. Tilanne on niin sekava etten itsekkään ymmärrä sitä...
Yksi ystävistäni sanoo, että jos tuo haluaisi minusta lopullisen eron hän ei sanoisi tauko.. Muutama ystävä taas sanoo hänen sanovan tauko, jottei hän satuttaisi minua..

Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinen;11296741:
Yksi ystävistäni sanoo, että jos tuo haluaisi minusta lopullisen eron hän ei sanoisi tauko.. Muutama ystävä taas sanoo hänen sanovan tauko, jottei hän satuttaisi minua..

Jos haluat varmuutta: 95 prosentin varmuudella muutamat ystäväsi ovat oikeassa, loppuvarmuus jää tämän yhden ystäväsi lausunnolle. Rohkeasti katse kohti uusia tuulia! Siten sinullekin selviää, mitä lopulta haluat ja tarvit.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä sinä;11296770:
Olet ketään neuvomaa?

Epäonnistumiset koulii. Nyt tulee vink-vink, "no": Niistä kannattaa ottaa opiksi ja jatkaa elämää. Alkoholiin ei kannata turvautua - varsinkaan keskellä päivää. Alkoholilla on tapana syventää masennusta ja lisätä ongelmia.

Yhteistyössä