Tavalliseen maitoon siirtyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Hei!
Miten ja missä iässä olette totuttaneet vauvanne tavalliseen maitoon? Meillä vauva on nyt 11 kk ja syönyt maustamatonta jogurttia/rahkaa noin 0,5-1 dl päivässä kuukauden ajan. Lisäksi juo päivittäin piimää saman verran. Imetän edelleen, mutta nyt pitäisi sitä vähitellen lopetella oman tulevan leikkausoperaation ja sitä seuraavan lääkekuurin takia. Voiko jo 11 kk ikäiselle keittää puuron tavalliseen maitoon? Entä onko ykkös- vai kevytmaito parempaa tuon ikäiselle?

Itse aloitin juuri niin, että keitin puurot maitoon ja ruuan kanssa perunamuusia. Ja sitten pikku hiljaa ruokapöytään maitoa nokka mukiin.

Neuvolan nykysuosituksethan sanoo, että kaikki eläinkunnan tuotteet mahdollisimman vähärasvaisina, mutta ajattelepa miten rasvaista äidinmaito on ja sekin on eläinrasvaa, todellakin. Itse antaisin mahdollisimman rasvaista maitoa. Järkevintä olisi antaa samaa kuin muutkin juovat, niin ei tarvitsisi monia ostella. Meillä juodaan sinistä luomumaitoa, sehän on homogenoimatonta eli varmaan lähimpänä koostumukseltaan äidinmaitoa, paitsi että äidinmaidossa on enemmän rasvaa..

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äippä;10699061:
Neuvolan nykysuosituksethan sanoo, että kaikki eläinkunnan tuotteet mahdollisimman vähärasvaisina, mutta ajattelepa miten rasvaista äidinmaito on ja sekin on eläinrasvaa, todellakin. Itse antaisin mahdollisimman rasvaista maitoa. Järkevintä olisi antaa samaa kuin muutkin juovat, niin ei tarvitsisi monia ostella. Meillä juodaan sinistä luomumaitoa, sehän on homogenoimatonta eli varmaan lähimpänä koostumukseltaan äidinmaitoa, paitsi että äidinmaidossa on enemmän rasvaa..

Me asutaan Kanadassa ja täällä suositellaan alle kaksi vuotiaille täysmaitoa eli 3.25% maitoa. Ja kaikki maitotuotteet, jugurtit ja juustot tulisi olla tehtyä myös täysmaidosta. Olen huomannut että monet suositukset täällä eroavat jonkin verran Suomen neuvolan suosituksista. Ei kai siis ole kauhean tarkkaa jos ei ihan suositusten mukaan menekkään, kun vain käyttää omaa järkeä. Maitotuotteita täällä suositellaan aloitettavan 8 kuukauden iässä jugurteilla ja juustoilla ja varsinaista maitoa voi aloittaa 9-12 kk iässä. Meillä on poika nyt melkein vuoden ja juo pelkästään täysmaitoa.

Mä kovasti kanssa kyseenalaistan suomalaisia suosituksia, mutta jokainenhan tekee kuten parhaaksi näkee. Itse suosin rasvaa ja kunnon voita keinotekoisten margariinien ja kevytlevitteiden sijaan ja jätän sokerit (paitsi ruokosokerin) ja kaikki vaaleista jauhoista tehdyt ja muutenkin pitkälle prosessoidut tuotteet kauppaan.
Suomessa astuu voimaan uudet ravitsemussuositukset 2012 ja luulen, että tulevat olemaan hyvin erilaiset kuin nämä nykyiset.

Nykytietämyksen mukaan suositellaan vähennettäväksi eläinperäistä rasvaa ja sen sijaan nautittavan kasviperäistä rasvaa (esim. oliiviöljy, auringonkukkaöljy). Itse olen toiminut tämän suosituksen mukaan eli rasvatonta maitoa, leivän päälle sipaisu normaalia kasvimargariinia (ei light-margariinia). Esimerkiksi jauhelihan ruskistamisen jälkeen kippaan lihasta irtoavan juoksevan rasvan pois pannulta.

Lapseni ovat normaalipainoisia, pituus ja paino kasvavat normaalilla käyrällä ja syövät normaalia kotiruokaa. Tekemäni ruoka on vähäsuolaista (esim. perunat keitän ilman suolaa). Kasvikunnan tuotteita syödään joka aterialla esim. puuron päällä marjoja, ruoan lisukkeena salaattia tai raastetta, välipalana esim. hedelmäsalaattia ja lisäksi pähkinöitä jne.

Yhteistyössä