Hae Anna.fi-sivustolta

TAVARAN TALTUTTAJAT JA ROMUN RAIVAAJAT!!!

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä suris, 01.12.2007.

1. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelin että perustettais tälläänenki yhteisö missä kannustetaan taltuttamaan tavaroita. vois kertoa mitä on saanu tehtyä,millasia hölmöjä turhia tavaroita on saada laitettua pois jne. mistä luopui vaikka oli muka niin tärkeä... =)

itselläni aloituskin vielä kesken mutta romun TALTUTTAJAN KÄSIKIRJAA OON TÄNÄÄN LUESKELLU, JOTTA EIKÖHÄN TÄSTÄ PIAN SAA INSPIKSEN =)

2. Organizer Vierailija

annatko meille parhaimpia vinkkejä Romun taltuttajan käsikirjasta?

Mä kävin tänään pari laatikkoa lävitse ja nakkelin turhimpia papereita pois. Kaikkea sitä tulee kerättyä talteen ihan vaan sillä periaatteella, että "jos mä joskus tätä tarvitsen".

3. liityn mukaan Vierailija

Hyvä ja tarpeellinen yhteisö!

Idea: pistetään kaikki koriste- ja tarve-esineet, jotka lojuvat käyttämättöminä tai tilaa viemässä joululahjapaketteihin ja annetaan ystäville tai viedään joulupatakeräykseen.

4. ärripurri Vierailija

Liityn myös joukkoon! Aloitin jo pari viikkoa sitten raivaamisen viemällä vanhat lakanat ja pyyhkeet Hesylle kisujen käyttöön. Oli jo aikakin, kun vanhimmat pyyhkeistä oli käyttäjiään vanhempia ja pussilakanoista paistoi päivä läpi... Nyt on käynnissä ylimääräisen kirjahyllyn raivaus, olisi tarkoitus säästää vaan oikeasti kivat kirjat ja laittaa loput myyntiin/lahjoittaa pois ja myydä koko hylly pois tilaa rosvoamasta makkarista. Laitoinkin jo viitisenkymmentä kirjaa Huuto.netiin josko kelpaisivat jollekin.

5. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kivasti jo tullu porukkaa ja innostuuttu aiheesta. kiva ärripurri että et heittäny roskiin lakanoitasi vaan annoit ne hyvään tarkoitukseen. vaikka olis resusia tyynyjä, peittoja jne. niin löytöeläintalot ym. ottaa ne ilomielin vastaan.

tänään kyllä aloitan sen romujen raivaamisen kun en eilen saanut mitään tehdyksi.

huomauttaisin muuten että ollaan miehukaisen kanssa kaks vuotta sitten muutetu tähän kämppään ja komerossa ja varastossa on vielä laatikoita joihin en oo edes kurkistanu.. noloa. ties mitä paskaa niistäkin löytyy...

eilen kun otin kattilaa kaapista niin rupesin ihmetteleen että mikä siellä kaapin perällä haraa vastaan ja otin sen käteen..en ollu edes muistanu sitä olevan olemassakaan. sininen pieni tarjotin.siis täysin turha.

itse yritän kaiken mahdollisen käyttökelpoisen laittaa kirppikselle, ei viiitti roskiin heittää. myy sit mieluummin melkein ilmaiseksi.

kirjahyllyä muuten kans kattelin täs yx päivä ja muutaman kirjan sieltä poistin kun en edes muistanu mistä ne kertoi niin tuskinpa ne siten niin hyviä oli edes ollut.

6. Lähden mukaan.

Nurkissa on enemmän kuin tarpeeksi rojua. Elin yli vuosikymmenen kiertolaiselämää, ensin opiskelijana ja sitten töiden perässä. Nyt olen lopultakin saanut jonkinlaisen kodin (vuokrakämppiä ja opiskelijasoluja on ollut vuosien varrella useita). Kun lopultakin sain haalittua eri paikkoihin jemmaamani tavarat yhden katon alle, niin yllätyin kuinka paljon sitä todella olikaan, iso osa täyttä törkyä.

Kuluneena kesänä olen kantanut lähes kymmenen muovikassillasta vaatteita kirpputorille ja saman verran suoraan lumppukeräykseen. Vanhoja, mutta hyväkuntoisia kenkiä on mennyt neljä kassillista uffille ja risoja kolme roskikseen. Vanhoja lakanoita ja pyyhkeitä meni pari kassillista yhteen tuttuun kenneliin.
    Nyt pitäisi vielä käydä läpi koriste-esineet sekä astiat ja keksiä ylimääräisille joku muu sijoituspaikka kuin roskis.
    Vinkkinä muille elkää kiitos enää antako ainakaan minulle yhtää hupimukia miksikään lahjaksi. Kaapissa on kaksikymmentä eriparista kahvimukia ja ainakin kolmea eri sorttia arabian kuppeja. Niitä iittalan kippoja ja tuikkulyhtyjäkin on sekalainen kokoelma. Onneksi sentään osan niistä kehtaa antaa edelleen lahjaksi, toisin kuin jonkun "miksi olut on parempi kuin mies" -mukin.
    Että voi ihmisellä olla rojua! Argghh!
    Sitten kun lopulta saan nämä rojut taltutettua pitää alkaa torjumaan uuden roinan keräntyminen nurkkiin.
    Onko muilla hyviä vinkkejä? Mitä siinä kirjassa sanottiin? (en ole vielä lukenut sitä)

7. Nolo tunnustus Vierailija

Meillä on sama tilanne. Sängyn alla on yksi musta jätesäkki (kun ei mahdu mihinkään kaappeihin), joka on ihan täynnä jotain vanhoja mutta ehjiä takkeja ja paitoja. Kahteen vuoteen ei ole tullut edes kurkistettua mitä siellä on, joten ei mahda olla kovin tärkeää tavaraa. Nyt kun olisi selkärankaa viedä se sellaisenaan ja kurkistelematta (tiedän varmaksi, että siellä on vain noita vaatteita) SPR:n konttiin, mutta itseni tuntien en tietenkään malta olla avaamatta sitä...

8. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    opettele uusille tavoille
    jos jonkin asian teleminen kestää alle minuutin, tee se heti. laita paita takaisn kaappiin, palauta kirja hyllyyn jne. tämä on helppo tapa muuttaa koko elämäsi

jos tavaralle ei ole paikkaa, se on rojua. siivousalan ammattilaisten mukaan ylimääräisestä rojusta eroon hankkiutuminen vähentää usein kotitöitä jopa 40 proisenttia. jos tämä lausunto ei sa sinua tekemään kaikkeasi hankkiutuaksesi eroon rojusta, mikä saa?

siinä nyt aluksi pari juttuu kirjasta. nyt ei ehdi enempää..pitää mennä syämään aamupalaa ja sen jälkeen raivaamaan rojuja..

sellanen viel tuli mieleen että täällä vois kysellä muilta neuvoa jostain tavarasta että säilyttäisikö sen vai pistääkö kiertoon jos ei osaa ite päättää..

9. Juuri näin, ja sellainen asia, jota ei kehtaa edes kysyä... pois.

10. ärripurri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    no nyt tein itsestäni virallisen roju-ellin, kun rekisteröidyin. Ehkä se tuo lisää motivaatiota ja ärripurrin raivolla alan penkomaan kaapeista roskaa pois.

Nyt meni huutonettiin muutama lasten peli, joita ei ole pelattu ainakaan kymmeneen vuoteen... Siinä on vaan se ikävä puoli, että kun haluais päästä roinasta eroon samantien, niin joutuu kuitenkin odottelemaan, että joku huutaa tavaran. Jos nuo eivät nyt mene ensi yrittämällä kaupaksi, niin harkitsen niiden lahjoittamista johonkin. Päiväkodit varmaan ottaisivat? Jos ne viitsisi vielä paketoida näin joulun alla...tosin en usko että olen niin viitseliäs :)

11. ärripurri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hirveitä hupimukeja on ainakin meidän duunipaikan keittiön kaapit väärällään, joten olen vienyt omani joukon jatkoksi. Tulevat ainakin käyttöön ja taidan ne sinne onnellisesti unohtaakin, jos joskus vaihdan työpaikkaa..

12. ehdotuksia :) Vierailija

Muutamia paikkoja joihin voi viedä lehtiä, kirjoja, pelejä, leluja ja levyjä:

- päiväkodit
    - vanhainkodit
    - palvelutalot
    - sairaalat
    - lastenkodit
    - nuoriso-/koulukodit
    - asuntolat
    - nuoriso-/monitoimitalot
    - kirjastot
    - kuntoutuskeskukset

Puhtaat liinavaatteet ja pyyhkeet voi viedä eläintaloihin!

Ja nyt joulun alla Pelastusarmeijan joulupatakeräys on hyvä paikka lahjaksi kelpaavalle tavaralle.

13. jonna. Vierailija

Tuli työhuoneen muutto ja samalla hyllyittäin paperia siirtyy keräyslaatikkoon. Turhat pois! Kun vielä sähköpostinkin saisi tyhjäksi....

14. katri2 Vierailija

Vanhoja, hyväkuntoisia lastenkirjoja, -lehtiä, leluja ja pelejäkin voisi lahjoitella myös esim. neuvoloiden, terveyskeskusten ja terveysasemien yms. vastaanottotiloihin. Niissä kulutus on kovaa ja tarvetta on vähän kaikenikäisten tavaroille. Määrärahoja taas ei juuri ole, lahjoitukset ovat tosi tärkeitä ja arvostettuja! Näihin kohteisiin tietysti mieluiten sellaisia helposti puhdistettavia (ei pöpöt kulje) leluja, joissa ei kovin pieniä osia (pienten tukehtumisriski sekä hukkaantuvat myös helposti).

15. ärripurri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Surullinen tunnustus: nuo lasten pelit, vehkeet ja kirjat, joista haluan eroon, eivät ole lasteni (mulla ei ole lapsia), vaan minun omiani :)
    Vuosia mulla kertynyt lähemmäs 30 - taitaa olla jo aikakin raivata kaapit ja opetella tavoille.

16. ärripurrille Vierailija

Voihan sitä jotain rakkainta jättää muistoksi ja lapsenlapsille :) Ja kun tulee lapsivieraita, niille voi työntää jonkin lelun tai kirjan käteen...

(Anteeksi viestini - tässä ketjussahan piti luopua romusta!)

17. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä on kaikki ylimääräinen kiikutettu vintille ja mitähän sielläkin mahtaa olla, varmaan paljon turhaa tavaraa.
    Sitä aletaan pikkuhiljaa tyhjentämään koska tässä omakotitalossa ei niin kauan enään asuta, mies kun jää eläkkeelle niin pois tästä muutetaan, on liian lähellä miehen työpaikkaa ja kuuluu tähän kartanon pihapiiriin missä siis mies töissä.
    On kuitenkin jotain mitä en missään nimessä pois heitä ja ne on lasten kerhotyöt. Kaikki neljä lastani ovat käyneet seurakunnan päiväkerhoa ja sieltä on paljon askarteluja ja piirustuksia ja kaikki on tallessa.
    Mutta on siellä paljon roskaakin ja en sitten tiedä mitä tehdä turhille kirjasarjoille, pistääkö ihan roskikseen??????

18. Kirjat Vierailija

Älkää ihmeessä heittäkö kirjoja roskikseen. Niitä voi toimittaa vaikka antikvariaattiin ja tienata muutaman roposen tai usein paras diili syntyy kun vaihtaa muutaman pölyttyneen kirjan johonkin jonka ihan oikeasti haluaisi lukea. Senkin voi sitten lukemisen jälkeen uudelleen kiikuttaa samaan paikkaan ja sillä tavalla pienentää kirjavuoria. Meille on kirjoja kertynyt hankintoina ja perittyinä. Tälla tavalla olen saanut raivattua kirjoista jo 50% pois.

19. divis + Vierailija

Divaria suosittelen minäkin!
    ...tosin esim kirjakerhojen kirjoja eivät taida huolia, mutta muita kylläkin. Jos vain kunto on hyvä.

20. pläääh Vierailija

Voi kun olisikin aikaa tutkia nuo pursuavat hyllyt...
    ... ja raaskisi heittää roskiin niitä muistoja....

21. Rojuilija Vierailija

Tänään on vapaapäivä - ihanaa - ja päätin käyttää sen siivoamiseen ja rojun raivaukseen. :)

Täältä sainkin jo paljon innostusta, joten taidan sulkea koneen ja alkaa hommiin.
    Olen jo valmiiksi iloinen siitä, että saan puhtaan ja siistin kodin!

22. ärripurri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jep, rakkaimmat jätänkin, sen verran että voi vaikka lapsivieraille antaa käyttöön. Rojua on kuitenkin niiiiin paljon yli tarpeen ja lapsivieraita käy kuitenkin melko harvoin...
    Onneksi huuto.net toimii ja kohta lähteekin muutama paketti postipojan kärryissä matkaan, jes!!

Kaappeja kaivellessa löytyi myös jättikassillinen mistä lie perittyjä sekalaisia lankakeriä. Tällä käsityöinnostuksen määrällä ehdin täyttää 150 v. ennen kuin langat on käytetty, joten suurimman osan voisi lahjoittaa pois tilaa viemästä. Keksiikö kukaan, minne? Roskiin en viitsisi mitään laittaa, roskaa tulee muutenkin tuotettua ihan liikaa. Yritin netistä kaivella pikaisesti tässä yks päivä sopivaa lahjoituskohdetta, mutta ei oikein tärpännyt. Joku keräys oli ollut vuonna 2005...

23. katri2 Vierailija

Mulla on sama ongelma. Joskus aikanaan teinkin enemmän käsitöitä, mutta se on jäänyt. Valitettavasti ihan yhtä pian ei jäänyt tapa ostaa kivaa materiaalia odottamaan... Mulla olis virkkuulankaa, sekä puuvillalankaa että ns. kalastajalankaa. Ja sitten erinäinen määrä villalankoja, osa kyllä jämiä jostain valmiista työstä.

Ottaiskohan ne kierrätyskeskukseen nuokin? Mun langat ei ole purkulankaa vaan ihan käyttämätöntä. Ainakin viime tai toissa talvena käsitöiden teko oli tosi trendikästä, jospa kierrätyskeskuksen kautta joku innostunut löytäisi lankani.

Kai ne muuten vielä päiväkodeissa, iltapäiväkerhoissa jne askartelee kaikenlaisia lankatöitä pahville ja kankaalle, tupsuja yms? Pitäisikin soittaa tuohon lähimpään ja kysyä, onko mun langoille tai kankaanpalasille käyttöä. Pieni kankaanpala voisi olla vaikka johonkin roolipukuun sopiva, paikaksi peikkopukuun, jos ei muuta...

24. langat ym Vierailija

Käsityötarvikkeita voi viedä vaikka vanhainkoteihin ja sairaaloihin, joissa on pitkäaikaisosastoja. Kierrätyskeskukset ja kirppikset ottavat toki vastaan samaten.

25. langoista edelleen Vierailija

Jos niissä on vyötteet tallessa eli tieto mistä langasta on kyse, niin hyvinkin voivat mennä huutonetissä kaupaksi, luonnonkuituiset ainakin. Myös psykiatrisissa sairaaloissa on varmasti käyttöä kaikenlaiselle sekailaisellekin materiaaleille (kuntouttavaa työpajatoimintaa tms).

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri