Hae Anna.fi-sivustolta

TAVARAN TALTUTTAJAT JA ROMUN RAIVAAJAT!!!

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä suris, 01.12.2007.

1. minimoija Vierailija

2. tavarataivaassa Vierailija

...kankaita, vanhoja vaatteija/verhoja/kahvipusseja ym.
    Ihmetelkää vaan jälkeeni, MIKSI ne kaikki on säästetty.
    Koska ompelen, tuunaan ja askartelen lähes jatkuvasti.
    Tilaa tulisi, jos kaikki varastoni tyhjentäisin, mutta mitä tekisin sitten?

3. kaarne Vierailija

Eivät nuo ole rojua, koska käytät niitä jatkuvasti. Rojun raivaaminen on turhasta luopumista, siis siitä mistä en nauti, mitä en tarvitse. Tärkein osa tätä raivausharrastetta taitaa olla että oppii olemaan roudaamatta kotiinsa mitään, mille ei ole paikkaa tai tarvetta - vaikka kuinka halvalla saisi esim. kirpparilta. Hissun kissun tässä oppii...:)

Mukavia tuunaushetkiä sulle:)

4. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    laskin että olis 50kirjaa tällä hetkellä kirpparille laitettavaksi..mutta kuinka hyvin kirjat menee kaupaksi..vaatteita olen lahjoittannut sit siskoille mitkä ovat jotain huolineet että niitä ei ole myyntiin jäänyt kuin jotain 10 kpl...sitten lehtiä laidasta laitaan... kannataaako silti vielä viedä? pöytämaksu 30e 2vko plus 30 prosenttii tuloista

5. kaarne Vierailija

Hmm no, kirjat on aina vähän epävarma juttu. Mulla on kokemus että kovin paljoa ei voi hintaa laittaa. Riippuu mitä kirjoja, mikä kirppari - eli millaista porukkaa liikkuu...Kyllähän tuolla kappalemäärällä toisaalta voit ainakin omillesi päästä.
    Kun itse ostan kirpparilta kirjoja, max. mitä maksan on 3-4€. Pitää olla jokin jota erityisesti olen etsinyt jos maksan enempi.
    Divaritkin taitaa maksaa aika huonosti?

Mulla on nyt ihan jumissa koko tavaran taltutus, meillä odotellaan remppaa, kaappitilaakin saadaan sitten vasta. Nyt on kamppeita vielä pahvilaatikoissa muuton jäljiltä. Ajoittain ahistaa!

6. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vien nyt sitten kirpparille tavaraa kun sieltä vain vaautuis paikka...maksaa lokero 25e/kk ja lisäksi ne ottaa myydystä provikan 20%. kirjoja on jotain yli 60,lisäksi aika paljon lehtiä laidasta laitaanja sitten parikymmentä vaatetta..muuta ei juurikaan ole.. toivottavasti nyt omani sais takasin...ajattelin pitää sellaiset hinnat mitä muutenkin täällä on kirppareilla näkynyt ja sen kahden viikon jälkeen sitten alennan hinnat joka tapauksessa..että mahdollisimman vähän tarvis tuoda takas kotiin..onneksi meillä on vielä ylimääräinen huone jossa olen kaapissa noita tavaroita säilyttänyt niin näkee vähän kuinka se lokero tulis täyttymään.. parikin viikkoa voi mennä enne kuin vapautuu lokero joten tässä olisi vielä aikaa etsiä lisää myymistä..kun vain ehtisi ja jaksaisi ja saisi aikaiseksi..

7. kaarne Vierailija

8. ee Vierailija

mitä järkee on viiä lehtii kirpparille?

9. surisss Vierailija

Miksi ei lehtiä kirpparille?! itsekkin useasti ostanu esim. tosi elämää lehtiä kirpparilta murto-osalla oikeasta hinnasta..en ajatellutkaan viedä sanomalehtiä tai seiskoja joissa jutut vanhenee päivässä tai viikossa..

10. (sorry( Vierailija

No juu, Tosi Elämät ymmärrän. Hyviä lehtiä :)

11. surisss Vierailija

onkos muut saanu kesän aikana raivattua tai taltutettua? minä vain vähän mut parempi sekin kuin ei mitään

12. ärripurri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä vaan on taas vähän raivattu ja piti tulla tänne katsomaan, onko vielä olemassa muita innokkaita vai joko teiltä on tavarat loppuneet ;-) Kun en pitkään aikaan rojuihinin koskenut, niin pääsivät ihan riehaantumaan ja villiintymään. Meillä on tilaa viitisenkymmentä neliötä ja tavaraa siihen nähden vielä (taas) ihan liikaa.

Uutta inspiraatiota piti saada ja hommasin avuksi tuon Peter Walshin kirjan, jota täälläkin joku kehui. Jonkun verran olen sitä jo lueskellut ja sitten vähän katsellut "vaate"huonetta uusin silmin. Kyllähän siellä jossakin vaatteitakin on, mutta niiiiiin paljon käsittämätöntä, säilöttyä rojua, joka jostakin syystä on pitänyt sinne tunkea viemään tilaa. Siis ihan rehellisesti siellä on varastoitua tavaraa, esimerkiksi vanhoja astioita, joita koskaan sieltä ei ota käyttöön. Ja seitsemän!!!! laatikollista miehelle kuuluvia piuhoja ja johtoja erinäisiin laitteisiin. Kuka tarvitsee esimerkiksi viittätoista samanlaista antennijohtoa? Noh, käyn omat kamani läpi ensin. Olin aloittaessani siinä uskossa, että kaikki turha kama on miehen, mutta kyllä siellä vaan on melkein puolet ihan omaa sälää.

Kävin eilen läpi _kaikki_ omistamani vaatteet. Kyllä on käsittämätöntä, että taas sieltä tuli kolme isoa kassillista UFFille vietävää: vuosia ja vuosia vanhoja loppuun kuluneita vaatteita, liian pieniä vaatteita, liian suuria vaatteita, tai muuten vaan tympeää kamaa. Miten se on mahdollista, mähän oon raivannut vaatevarastoni jo monta kertaa??!

Joissakin oli vielä hintalappu, kun oli muka joskus niin halvalla saanut tehtyä hyvän ostoksen, mutta riepu ei ollutkaan koskaan osoittautunut käyttökelpoiseksi. Miksi, miksi olen säilönyt niitä vuosikaudet tilaa viemässä ja pahaa oloa tuomassa? Miksi on niin vaikea myöntää itselle että joo, se raha meni hukkaan, ja laittaa vaatteen kiertoon eikä vuosikausia potea huonoa omaatuntoa joka kerta kun kelvoton rätti osuu silmään. Ja tuskailla, kun niitä vaatteita ei mahdu kaapista löytämään, joita oikeasti käyttää.

Syksyn kunniaksi teen kolme lupausta.
    1. Ikinä en enää tilaa vaatteita mistään nettikaupasta, vaikka olisi kuinka halpaa ja näyttäisi kuvassa hyvältä. Palauttamatta jää kuitenkin, jos väärä koko tulee. Poikkeus: jos olen joskus ostanut kaupasta samanmallisen vaatteen ja TIEDÄN, että koko on oikea ja että vaate tulee varmasti käyttöön eikä kaapin täytteeksi, niin silloin saa tilata.
    2. Muussa tapauksessa ostan jatkossa vaatteeni tassuttelemalla ihan fyysisesti vaatekauppaan, josta en sitten mene yhdenkään rätin kanssa kassalle sovittamatta sitä ensin.
    3. Yhdelläkään S-kokoisella paidalla ei tähän talouteen ole enää mitään asiaa, ei eieiei! Ei olla mitään keijukaisia enää, josko on koskaan oltukaan.

Voi kun tulisi uusia raivaajia tai entiset ryömisivät esiin koloistaan. Pysyisi sitten helpommin säännöllisenä tämä uuteen alkuun päässyt tavaran taltutus.

PS. Hävitin kaikki parittomat sukat, yli kymmenen vuotta vanhat sukat ja puhki kuluneet sukat. Mihin ihminen tarvitsee sataa paria sukkia... tai viittäkymmentä paritonta. Ja mikä siinä on, että kun tuot kaupasta kotiin kolmet uudet sukat, niin yhtään paria ei koskaan lähde ovesta ulos.

13. kaarne Vierailija

Ärripurri, kyl täällä roikutaan aina vilkaisemassa viimeisimmät, mutta liekö kuumuus pehmittänyt meidän raivaajienkin terävimmän terän;)

Meillä on 60 neliöö, mutta nyt on yksi huone täysremontissa joten vajaalla 50 neliöllä tässä mennään toistaiseksi. Päätin, että sitten kun saan kantaa kamat tuohon huoneeseen en vie mitään ylimääräistä. Aika näyttää miten tämän päätöksen käy.
    Yläkerran käyttökuntoon saamiseen meneekin sitten pitkä tovi (vuosi-tai pikemminkin kaksi..?) joten siitä on turha vie haikaillakaan. Ei sitä ole tarkoitus "rojuttaa" mutta sais edes nuo käyttökamat asialliseen säilytykseen banaanilaatikoista (mrrr!) eli kaappitilaa.

Hain kirjastosta Donna Smallinin kirjan tuekseni. Tuota Walshin kirjaa en ole lukenutkaan.
    Mulla on tavaran suhteen helmasyntinä;
    - sovittamatta ostetut vaatteet ( tosin harvenemaan päin)
    - A4-roska - en saa arkistoitua tarpeellisia, lojuvat, lojuvat aina vaan.
    - kengät, suuri rakkauteni (huokaus..)
    - Verhot ja kankaat. Kaikkein oudoin piirre lie entisten asuntojen verhot, joita en meinaa raaskia leikata ja ommella uuteen kotiin sopivaksi!!?? Tykkään siis niistä kankaista ja kuoseista eli eivät ole muuttuneet rojuksi muusta syystä kuin tuosta mainitsemastani. Mutta nyt kun tämän kummallisuuden julkisesti tunnustin niin jospa saan tartuttua saksiin :D

Ennen hamstrasin myös kirjoja, mutta siitä olen päässyt aika lailla eroon ja siirtynyt kirjaston suurkuluttajaksi.

14. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Ootetaan, et ilmat vilpostuu jotta jaksaisi jottain tehdäkkin. Tytär lupasi kattoo noita kirjoja haluaako itelleen jotain. Loput menee kierrätykseen samoin kun vhs kasetit.
    Pojalle pieneksi menneet vaatteet menevät ystäväni lastanlapsille. Asutaan vielä tässä omakotitalossa, tostaiseksi.
    Katellaan jos jotain saataisiin aikaiseksikin.

15. kutoja Vierailija

Annille vinkki:
    jos et enää katsele vhs-kasetteja tai olet ne siirtänyt dvd:lle, niin viepä ne jollekin tutulle, joka kutoo niistä nauhoista kangaspuissa kasseja.
    Tai onko paikkakunnallasi käsityöneuvonta-asemaa, siellä varmaan innokkaita kutojia riittää.

16. ärripurri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli tilauksesta vilpoisempaa, ainakin tänne. Piti käyttää tämä päivä ulkoharrastuksiin, mutta sade näkyy jämähtäneen tänne koko päiväksi joten on sitten ihan sama olla ainakin osa päivästä kaapeissa. Lomaa olis vielä loppuviikko, ensi viikoksi reissuun ja sitten taas konttorille. Huono keli ei harmita yhtään. Jos tänään jaksan vielä penkoa kaappeja niin täällä alkaa olla jo melko siistiä. Päivässä saa tosi paljon aikaan.​

Innostuin eilen vielä riehumaan pari tuntia rojua kattoon asti täynnä olleessa muutaman neliön varastossa. Nurkkiin oli pesiytynyt mm. ISO kasa miehen ex-vaimon opiskelukansioita ;) Ei edes ole koskaan täällä asunut, mutta varastossa on paljon kansioita ja muutossa ovat aikoinaan kulkeutuneet tänne muiden mukana. Tänään viedään ne pois ja sinne lähtee myös ylimääräiset puutarhatuolit, jotka ei mitenkään tänne kerrostalon parvekkeelle mahdu, ja jonkun verran astioita jotka ei tänne kuulu.
    Järjestelin meille kuuluvat kansiot viiteen kivan näköiseen mustaan laatikkoon (odottelemaan sitä päivää, kun ne saa hävittää kokonaan... ) Varasto muuttui heti paljon selkeämmän näköiseksi. Pitää siellä vielä toinen raivauskierros tehdä, mutta tällä pärjää jonkin aikaa ja nyt sinne mahtuu onneksi jo astumaan sisälle.

Tänään voisi kuopia kirjahyllyjä järjestykseen ja jossain välissä käydä viemässä nuo vaatepussukat keräyslaatikkoon (niihin kompastuu joka välissä). Joku päivä pitäis myös tehdä vierailu kierrätysasemalla, kaikenlaista rikkinäistä laitetta on jäänyt tänne pyörimään kuten kaksi vanhaa tietokonetta, dvd-soitin ja muuta pikkusälää.

17. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Täällä toimii työttömien toimintakeskus jossa vhs kaseteista kudotaan poppanoita. Vien ne kierrätyskeskukseen niin sieltä sitten menevät eteenpäin. Kävin toimintakeskuksessa tos kesällä ja näin kun niitä kutoivat, aikan jännän näköisiä niistä poppanoista tulee. Tekevät varmaan muutakin niistä.

18. raivaushiiri Vierailija

Mitenköhän on mahdollista, että olen täällä Elleissä pyörinyt, mutta tällainen Kodinhoito-palsta on jäänyt kokonaan huomaamatta. Johtuisikohan siitä, että kodinhoidolliset asiat on olleet vähän huonolla tolalla...

Asun kolmiossa kahden lapseni kanssa. Koska minulla ei ole omaa huonetta, niin minun tavaroiden säilytys on ollut ongelmallista. Tosin isohkossa eteisessä on nykyään kaksi uutta vaatekaappia, joissa on vaatteeni.

Ongelmat:
    - liian pieniä vaatteita odottaa komeroiden yläkaapeissa sitä päivää, että laihtuisin
    - kirjoja on kaikki nurkat täynnä
    - sisustuslehtiä on useammankin talon sisustusta varten
    - vanhoja opiskelumateriaaleja
    - olen jouluihminen ja koristeita taitaa olla kolmekin isoa laatikkoa vintillä

Otan kirppispöydän pari kertaa vuodessa ja isompia tavaroita olen myynyt Huutonetissä. Viimeksi meni poikani romufillari kaupaksi parilla eurolla, joten olin iloinen, kun polkupyöräkorjaaja sai siitä itselleen varaosia ja minä pääsin hökötyksestä eroon, niin sai hitusen tilaa taloyhtiön pyöräkellariin.

Kirjoja ja sisustuslehtiä olen myynyt kirppiksellä. Lehdet menevät kaupaksi alle 50 sentin hintaan, jos ne ovat vain pari vuotta vanhoja, mutta kirjat eivät meinaa mennä kaupaksi. Roskaromaanit, dekkarit ja Finlandia-palkintoaines menee, mutta klassikkokirjat ei millään. Dekkareita olen joskus vienyt vanhainkotiin, mutta klassikot eivät oikein sinnekään kelvanneet. Onneksi hoksasin, että meidän kirjastossa on kierrätysnurkkaus, joten olen vienyt kirjoja sinne. Silti on ihan liikaa hyllyssäni vielä kirjoja, jotka eivät ole menneet kirppiksellä kaupaksi, mutta en raaskisi niitä ilmaiseksikaan antaa.

Aikakauslehtiä olen vienyt lääkärissä tai hammaslääkärissä käydessä odotustiloihin. Varsinkin kunnallisella puolella lehdet ovat iänikuisia, joten niille on oikeasti käyttöä.

Opiskelumateriaalit olen vain laittanut kannellisiin pahvilaatikoihin ja vienyt vintille. Tosin en ole koskenutkaan niihin valmistumiseni jälkeen. Vanhimmat ovat jo 20 vuotta vanhoja ja tuoreimmatkin jo 5 vuotta vanhoja, joten luulisi, että ne raaskisi heittää pois. Ehkä jonakin päivänä...

Joulukoristeet ajattelin ottaa syyniin marraskuussa, kun alan pikkuhiljaa ottaa joulukoristeita esille. Osa koristeista on lasten itsensä tekemiä, joten ne on pakko säästää, mutta ehkä niitä litistyneitä joulupalloja ja karvanlähdön kokeneita joulunauhoja voisi päästää eläkkeelle:)

19. kutoja Vierailija

Annille
    niin, juuri tuota tarkoitin.
    Poppanakankaaksi kudotaan ja siitä voi tehdä sitten joko niitä mainitsemiani kasseja tai vaikka sitten pöytä/kaitaliinoja.
    Veikeän näköisiä ovat ja se on kierrätystä parhaimmillaan!

20. lunatic Vierailija

Täällä ilmoittautuu yksi hamsteri, joka koettaa nyt muuton yhteydessä jättää pois myös ylimääräisen roinan.

Tyhjensin olohuoneen ison rahin sisällön, jossa oli vanhoja vaatteita. Ainoastaan kolme vaatetta niistä koin tarpeelliseksi kantaa uuteen asuntoon! o_O Eli nyt ainakin yksi jätesäkillinen vanhoja, ummehtuneita lumppuja on bye, bye. En tajua, kuinka oon niitä säilyttänyt monta vuotta!
    Onneksi uusi asunto on yksiö, eli raivaus jatkuu vielä monen säkillisen verran pienen säilytystilan vuoksi. :D Aluksi kauhistelin, ettei mun kamat mahdu siihen asuntoon, mutta sitten päätin, että nyt täytyy alkaa jo jostakin luopumaankin.

21. kaarne Vierailija

Heissan, nostanpa vähän tätä:)
    3.10 eli tän aamun hesarissa tiukan linjan juttu romunraivaamisesta. Luin suurella mielenkiinnolla, mutta tuskin ihan samaan yltäisin eikä minun tyyliäni muutenkaan sentään noin vähiin karsiminen.
    Mutta aina on jokin raivausprojekti vireillä. Tänä viikonloppuna laittelen papereita ruotuun ja välillä käyn hakkaamassa halkoja; höyryt pihalle kun A4 vaan pyörii lepoa löytämättä:D

(Toi mainitsemani juttu perustuu Dave Brunon sadan tavaran haasteeseen.)

22. saituri Vierailija

23. Danni Vierailija

Uusi romunraivaaja ilmoittautuu joukkoonne!
    Pitkä urakka aloitettu tänään aikataulun laatimisella ja ensimmäisen "kohteen" läpikäynnillä.
    Tarkoitus olisi saada kaikki ylimääräinen tavara raivattua pois ensi kesään mennessä.
    Aikataulu on hyvin löysä ettei epätoivo iske sen vuoksi ja teen yhden asian kerrallaan. Selkeä lista raivattavista kohteista luo jo kivasti rytmiä touhuun heti alkuunsa kun näkee mitä kaikkea on tehtävä ja on niin ihanaa sitten deletoida listalta jo hoidetut hommat!
    Olen aikatauluttanut siivouskohteet ihan kuukausittain mutta jos iskee inspis aiemmin käydä jonkun ongelmapesäkkeen kimppuun niin toki sitten teen niin.

Tänään aloitin käymällä läpi työkalu/romukaapin eteisestä. Kierrätykseen lähti laatikollinen tavaraa, mm. iso pussillinen erilaisia ruuveja ja muttereita, muutama sisustusesine, seinäkello sekä sekalaista työkalutavaraa. Roskia ei kovin paljon tullut koska pyrin pistämään kiertoon kaiken käyttökelpoisen.
    Suunnitelma on että kerään lasitetulle parvekkeelle (joka on tyhjänä nyt kesän jälkeen muuten) kierrätykseen lähtevät tavarat nätisti pakattuna ja sitten kun koko asunnon raivaus on keväällä valmis, soitan kierrätyskeskuksen hakemaan lastin ja palkitsen itseni uudella parvekkeen sisustuksella.

Katsotaan miten homma etenee ja toteutuuko suunnitelmat :)

24. kaarne Vierailija

Danni moi! Ja tervetuloa tähän sakkiin:)
    Oi, kuulostaapa mukavalta! Olen itsekin käytellyt joskus listaa apuna. Ja tuo tyhjälle parvekkeelle kerääminen, kun tavarat on selkeästi pakattu pois lähteviksi (ettei varmasti enää kaiva niitä esiin;). Sitten on ihana nähdä konkreettisesti se tavaran poistuminen.

Palkitsemissysteemi ja riittävästi aikaa on varmasti toimivampi verrattuna siihen että aina vaan syyllistää itseä kun ei saa aikaan. Mulla oli sekin vaihe kun innoissani luin raivausoppaita rohkaisuksi ja en kuitenkaan aloittanut...

Nyt on vähän sellainen vaihe, että vatvon jämähtäneiden tavaroiden kanssa - esim. nahkatakki joka näyttää kyllä hyvältä yllä muttei oikein tunnu:( Välttelen sen käyttöä mutten raaski luopua.

Kaikenlaisten muistojen -joidenkin valokuvien, korttien, lippujen, mallitilkkujen (lempikankaista) jne. jne. kanssa toimin niin että skräppään muhkean kansion niistä joita en halua heittää pois. Loppuu laatikoiden pohjilla irrallaan pyöriminen. Se on koko talven urakka, mutta aika kivaa puuhaa loppujen lopuksi:) Siihenhän voi samoihin kansiin perustaa vaikka raivauspäiväkirja-osion.

Tsemppiä vaan raivaukseen sullekin!

25. ärripurri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Huh huh. Taas kerran on päästy tilanteeseen, että vaatekaapissa on oma paikka jokaiselle vaatteelle. Saas nähdä kauanko tässä pysytään. Pakkasin tänään "viimeisen" UFF-kelpoisen kassin ja nyt ei enää pitäis löytyä kulahtaneita hirveyksiä vähän aikaan. (Paitsi tuolta miehen kaapista, mutta sinne en katso).
    Jotain uuttakin voisi kohta noille tilaville hyllyille hankkia :) Mutta oikeastaan ei ainakaan ihan hetkeen tarvitse: kun hävitin pahimmat rääsyt hyllyjä tukkimasta, niin sieltä löytyi melkein käyttämättömiä, kivojakin vaatteita jotka menee vielä vaikka kuinka kauan.

Muutenkin oon tässä vähän kerrallaan saanut ylimääräistä vähenemään ja tilaa on tullut jo kiitettävästi lisää, ja just äsken lähti huutonetin kautta ylimääräisiä lamppuja pois vaatehuoneesta pyörimästä. Ihan viime aikoina on taas alkanut tuntua siltä että homma ei etene yhtään, se on juurikin sitä tavaroiden kanssa vatvomista kuten kaarne tuossa edellä kirjoitti. Kellarikomeron ja vaatehuoneen romut vaatisivat vielä uuden raivauskierroksen, vaan kun niissä on sellaistakin tavaraa jotka haluaisin pois mutta joita on pakko vielä säilyttää, niin ei oikein saa tartuttua toimeen.
    Olohuoneen kirjahylly on ihan mahdoton kaluste, vaikka se ei nyt meillä mikään seinän kokoinen olekaan niin ihan riittävästi se silti kätkee itseensä valokuvakansioita, nuotteja, kirjoitusvälineitä yms. paperiroinaa ja älytön määrä kirjojakin usealla hyllyllä kahdessakin rivissä. Sen saaminen järkikuntoon on sen verran hidasta hommaa että ei huvita katsoakaan siihen päin. Valokuviakin on digiaikaa edeltävältä ajalta varmaan kymmeneltä vuodelta ja tosiaan on säilötty joka ikinen epätarkka räpsy yhtään valikoimatta. Niitä perkaamalla saisi varmaan ainakin yhden hyllynpuolikkaan tyhjäksi. Mutta hidastahan se on.

Toi sadan tavaran haaste on kyllä aika hurja. Siihen nyt en ikinä pääse, enkä kyllä oikeastaan haluakaan.

Kyllä täällä silti jo uskaltaisi kävellä vaikka ilman valoja, ilman että kompastuisi orpoon tavaraan joka ei kuulu mihinkään. Hitaasti tää silti etenee, kun on muutakin tekemistä kuin pyöritellä tavaroita. Toisaalta taas siivoaminen alkaa olla jo niin helppoa että pakolliset siivoukset tuskin vie enää ollenkaan aikaa tärkeämmiltä asioilta, joten vaivan arvoista tää ilman muuta on.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri