Hae Anna.fi-sivustolta

TAVARAN TALTUTTAJAT JA ROMUN RAIVAAJAT!!!

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä suris, 01.12.2007.

1. Mametska Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa laittaa yksitellen tai samantyyppisinä paketteina myyntiin huutonettiin. Olen saanut ihan koohtuuhinnat sieltä. Kuva mukaan myynti ilmoitukseen niin menee paremmin kaupaksi.

2. Mametska Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen antanut vanhat lehteni.. avotakkaa ja harrastuslehtiä vanhainkoteihin, päiväkoteihin (askartelua varten) sekä paikkoihin joissa on odotustila.

3. tsädää Vierailija

olen myynyt kanssa paljon kirjoja huuto.netissä. postikulujen vuoksi kirjoihinkin kannattaa laittaa maininta että useampi menee samoilla postikuluilla.
    olen ilmoittanut kirjat erikseen, mutta useimmiten näin yksi huutaja on ostanut useamman kirjan.
    vahvemman kirjan postimaksuksi tulee äkkiä 8,50 e, ja samoilla postikuluilla menee 2-3 kirjaa.
    sitten viiteen kirjaankin menee postikuluja vain vähän enemmän eli kahdesta viiteen kiloon asti 10,05 e.

4. *Tuivero* Vierailija

kun viikonloppuna vietin 5 tuntia kirppispöydän takana.

Kun parina päivänä kävin vähän kaappeja läpi, tuli taas huomattua, kuinka VÄHÄN tarpeellista tavaraa siellä on! Omat lapset on jo 10 vuotta sitten ohittaneet leluiän, mutta siellä vaan on kaikenmaailman lapsellista krääsää ja "lahjatavaraa", jotka on hankittu valmiiksi lasten kavereiden synttäreitä ajatellen. No, lasten kaveritkin ovat jo kasvaneet, joten tuokin sälä jouti myyntiin ja teki monet lapsoset ikionnelliseksi.

Kunhan kerään uuden inspiraation, lähtee varastosta 50% tavaraa kierrätykseen! Pari kertaa vuodessa olen vienytkin pari jätesäkillistä vaatteita UFFille tai vastaavaan keräykseen. Jossain raivauksen vaiheeessa vain tulee raja, etten haluakaan luopua siitä-ja-tästä-vaatteesta vielä, mutta puolen vuoden päästä nekin joutavat keräykseen ilman suuria tunnontuskia.

Mulla on outo (vai onko outo) ongelma! Voin helposti luopua tavarasta ilmaiseksi, mutta jos myyn sen, en voi myydä "alihintaan". Esim. voin lahjoittaa lapsen pari kertaa käytetyn, 50e maksaneen talvihaalarin, mutta en "voi" myydä sitä parilla eurolla. Olen kyllä törmännyt tähän ilmiöön esim. kierrätyskeskuksessa, johon on lahjoitettu kirpputoreilla myynnissä olleita tavaroita: kirppiskoodilapussa hinta 5e, mutta sitten on tuotu lahjoituksena kierrätyskeskukseen! Jos olisi pyytänyt vaikka 1-2e, niin varmasti olisi mennyt kaupaksi. Mikä meitä ihmisiä vaivaa????

5. mirajchi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on *Tuivero* ihan sama ongelma. Voin antaa tavarat ilmaiseksi pois ihan hyvällä mielellä, mutta esimerkiksi huuto.netissä myymisen edes miettiminen kaatuu siihen, että en yksinkertaisesti vain pysty myymään niin halvalla kuin millä menisi varmasti kaupaksi.

Osa vaatteista menee uffille ja kaikki muu sukulaiselle jolle olen sanonut, että saa tehdä kamoilla mitä tykkää, minulle on ihan sama pitääkö, myykö vai heittääkö pois...

6. Jeps, melkein vuosihan siitä edellisestä viestistä on. Olisi kiva kuulla, miten muilla menee? Eritoten Idisz kiiinnostaa: Asutko vielä samassa talossa vai jouduitko muuttamaan? Miten toinen talvi näissä lumikaaoksissa menee? Entäpä Anni62, oletko jo muuttanut?

Häpeäkseni joudun tunnustamaan, että olen täysin samassa tilanteessa, jossa olin vuosi sitten. Kesälomat menivät matkustellessa, joten aikaa ei ollut pojan huoneen raivaamiseen. Toinen asia, joka hidastutti siivoamista, oli miehen työttömyys. Rakastan siivoamista, kun saan kuunnella musiikkia täysillä.Miehen ollessa kotona tämä ei ollut niin helppoa. Mutta nyt on mies töissä ja joulun jälkeisellä viikolla on viikko lomaa ja olenkin ottanut tuon huoneen raikkoamisen tavoitteeksi. Itselleni näyttäisi toimivan hyvänä motivoijana tuo ordinare –linkki, jossa näytetään ihan kuvien kera, miten huone/komero saadaan raikottua kaikesta turhasta pois.

Yksi iso ongelma nykyisessä talossamme (rivitalo) on lämpimien säilytystilojen puuttuminen. Niitä ei yksinkertaisesti ole muuta kuin vaatekomerot kummassakin makuuhuoneessa ja keittiön kaapit. Olen pakannut joitain tavaroita, joita en tarvitse, ja jotka eivät mahdu mihinkään ulkovarastoon, joka on ihme kyllä aika tyhjä (mies tykkää pitää sen järjestyksessä). Paitsi eipä sieltä viime vuotisia jouluvaloja löydy, ja kun periaate on ollut tämän viimeisen vuoden aikana, että mitään ylimääräistä tavaraa taloon ei hankita, niin uusiakaan ei ole ostettu, ennen kuin ne vanhat valot löytyvät.

Ajan myötä kuitenkin huomaan, että kylmä ulkovarasto ei ole paras mahdollinen säilytyspaikka tavaroille, ja osa tavaroista joutaa suoraan roskiin (esim. kengät, saappaat, laukut). Sen sijaan lehdet ja kirjat (hyvin pakattuina) säilyvät siellä hyvin.

Mitä yritän sanoa, on se, että olisi niin helppoa siivota huone tyypillisen siivousjaon mukaan: 1) edelleen käytössä olevat 2) UFF:lle tai roskiin 3)Huutonettiin myytäväksi 4) väliaikaiseen säilytykseen kunhan lopullinen tarve selviää.

Valitettavasti numerot 1, 3 ja 4 ovat kaikkein suosituimmat. Otetaan esimerkkinä täysin toimiva, vähän käytetty sähkökirjoituskone, jota olen yrittänyt jo vuoden verran myydä Huutonetissä. En haluaisi heittää täysin toimivaa roskiin, ja koska autoa ei ole, en voi lähteä kuskaamaan sitä minnekään Pelastusarmeijalle. Kieltämättä on hieman nöyryyttävänä vielä mielessä kokemukset, kun olin muuttanut lapsuudenkotiini, ja pyysin sekä Kierrätyskeskusta, Pelastusarmeijaa ja paria tahoa hakemaan pois ehjiä huonekaluja. Mikään ei kelvannut heille, ainoastaan yhdet lastenrattaat kelpuuttivat! Kirjoituskoneeseen palatakseni: Sitä ei voi säilyttää ulkovarastossa, koska se menee pilalle (tosin minulla on siellä tällä hetkellä toivottavasti edelleen toimiva ompelukone), joten tällaiset isot, vaikeasti säilytettävät tavarat vievät asunnossa paljon tilaa.

Vaatteista olen ehkä parhaiten päässyt eroon kuluneen vuoden aikana. Mutta toisaalta niiden siivoaminen pois kaapeista ei ole paljon tilaa tuonut.

Luitteko vähän aikaa sitten juttua jostain 100 esinettä projektista? Muistaakseni tässä oli Hesarissa juttua. Pariskunnan tavoite oli ”downsize” kaikki kodin tavarat 100 esineeseen. Näin kyynisenä ihmisenä voisin sanoa, että helppo nakki, jos heillä ei ollut suvun romuja/aarteita taakkanaan.

7. tavarataivaassa Vierailija

Heippa
    olen muuttanut viiikonloppuna rt-asunnosta ok-taloon, joten säilytystla on lisääntynyt eikä kovin paljon ole tullut viedyksi edes muuton yhteydessä kierrätykseen.
    Vielä on käsittelemättömiä nyyttejä kahden huoneen nurkassa, niiden tavarat eivät ole vielä löytäneet paikkaansa.
    Ongelmaksi tuntuukin nyt muodostuneen se, että tavarat ovat täällä enemmän hajallaan, etsittävä jonkin aikaa tarvitsemaansa...
    Entisessä oli kaikki laatikot ja pussukat ns. käden ulottuvilla.
    Mutta kuitenkin on ihanaa olla väljemmissä tiloissa ja nyt on se ylimääräinen huonekin, jota olen kaivannut.
    Ei tarvitse tietsikkaakaan käyttää makkarissa enää.
    Täällä näyttää jo aika kodikkaalta ja jouluiseltakin, ulkolyhdyssä palaa kynttilä, sisällä valopallo, ikkunatähti ja kynttelikkö loistavat valoaan pimeyteen ja kiristyvään pakkaseen.
    Hyvää joulua kaikille raivaajille!

8. Tosi innostunut Vierailija

Kerrassaan inspiroiva ketju! Olen tällä viikolla saanut kerättyä kolme ikean kassillista lankoja kirppikselle ja kaksi kassillista muuta sekalaista sälää samaan paikkaan.

9. kaarne Vierailija

Kiva, kun tätäkin jutskaa "innostunut" nosti :)

Minulla on vaaran ajat edessä; pääsen nimittäin isolle kaupunkikirpparille täältä maalta ens viikolla - en myymään, vaan - no, tiedättehän...?
    Pitää koettaa terästää itsehillintää viikonlopun aikana.

nimim. "Aikaisemmin kirjoittanut" tuossa mainitsee saman huomion kuin olen itsekin tehnyt, moni tavara koppuroituu kylmäsäilytyksessä; just nuo kengät, laukut jne ongelmallisia. Meillä on edelleen isoimmat säilytystilat juuri tuolla kylmävintissä. Ja tämä 'vaiheessa' oleminen on ikuista? Joku remppa huutaa tärkeyttään, mutta sitä ei voi aloittaa ennen kuin toinen on alta pois.
    Mutta kyllä vanhassa puutalossa muuten on viihtyisää :)

Olen saanut paperiroinaa kuosiin, kuten tuossa aiemmin suunnittelin ja siitä olen hyvilläni. Nyt on sitten äitini muutto edessä, saas nähdä ettei vain mitään pesiydy meille ns. väliaikaisesti! Vanha tuttu ansa.

Mitäs muille raivaajille kuulunee? Mukavaa talven jatkoa!

10. Tosi innostunut Vierailija

Kaarne, ajattele siellä kirppiksellä kulkiessasi sitten miten ne kaikki muiden ihanuudet kummasti muuttuvatkin SINUN roiniksi, kun kiikutat ne kotiisi. Minä olen onnistunut kulkemaan monenkin kivan jutun ohi kun olen muistellut kuinka paljon kotona odottaa raivattavaa.
    Taidankin lähteä jatkamaan hommia kun tätä huumaa vielä riittää kunhan vaan aukoilee kaapinovia.

11. kaarne Vierailija

Kiitos tsempistä:) Koetan pitää ajatuksen kirkkaana!

Mullakin nyt vapaata niin lähden tuonne penkomaan vaatteitani että sitten muistan mitä minulla jo on.
    Ajattelin opetella yhdistelemään asuja hieman värikkäämmin, ettei aina vaan niitä samoja hyväksi havaittuja siitä etualalta. Mitäs siitäkin on kirjoitettu; että ihminen käyttää pääosan ajasta vain n. 10% vaatekaapistaan...

Puhtia ja iloa Sinunkin kaappikierroksellesi :)

12. Tosi innostunut Vierailija

Jepakajee!

Mä sain tyhjennettyä vanhoista sisustus- ja puutarhalehdistä ynnä ukon TM:istä yhden kirjahyllyn kaapillisen. Sisustuslehdet on hinnoiteltu valmiiksi kirpparille vietäväksi. Hyvä minä!

Kaarne, käykö sulle silleen että kun vaatteita olkaa perkaamaan ja sovittelemaan niin siihen saa tuhraantumaan ihan koko päivän? Mulle käy niin ja en ainakaan vielä edes uskalla käydä niihin käsiksi =(

13. kaarne Vierailija

No juurikin noin käy :)

Nyt olen lujasti päättänyt ryhtyä toimeen, onneksi on koko viikonloppu aikaa vaikka jumittaisikin. Aion valloittaa yhden huoneen puuhaa varten. Ja iso peili!
    Hankalimpia poistettavia minulle ovat ne vaatteet joihin olen melkoisen kyllästynyt, mutta ovat ehjiä ja toimivia muuten. Eihän kaikkia ole järkevääkään kerralla heivata, mutta kun saisi muutaman kiertoon.

Nämä puuskat tosiaan kannattaa hyödyntää, taitaa meillä molemmilla nyt olla iso vaihde päällä:)

14. Tosi innostunut Vierailija

Juu iso vaihde päällä! Ja lisää innostaa kun joku muukin tekee samaa eikä tartte olla mukamas yksikseen raivoamassa ja raivaamassa ;)
    Aina pikkasen jotain kuntoon ja sit pieni tauko täällä koneella....
    Se muuten pitää paikkaansa että tulee käytettyä noin 10% niistä omista vaatteista.
    Kerran kokeilin sellaista että laitan ihan joka ikinen päivä eri vaatteet, tai ainakin eri kokoonpanoissa, mulla riitti yli kuukaudeksi joka päivälle eri asu.
    Sen kokeilun aikana huomasin että mistä vaatteesta oikeesti pidän ja mistä en. Silloin meni tosi paljon kamaa kirpparille ja tuli tilaa kaappiin. Pitäiskin tehdä taas sama uudelleen kun joka paikka taas pursuaa...

15. Tosi innostunut Vierailija

Tuli vielä mieleen että jos oikeesti haluat raivata niin tosi kriittistä katsetta sit siellä peilin edessä!
    Mä ajattelen joka vaatteen kohdalla a) ostaisinko nyt tämän b) ostaisinko kirpparilta c) voisinko lähteä tämä päälläni vaikka heti "ihmisten ilmoille"?

16. idisz Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Ensinnäkin meinasin vuokrata taloni, mutta KElalle se ei sopinut Eli asun edelleen tässä samassa puutalossa ja roinaa on hemmetisti. Yläkerta toimii varastona. Siellä on laatikoissa tavaraa, jota en ole tarvinnut kohta vuoteen. Näin kylmällä aika menee talon puillalämmittämisen, mutta aina kun menen töihin Pelastakaa lapset kirppikselle, niin mukaan tarttuu pussillisen tavaraa;yleensä vaatetta. Olen lahjoittanut kesällä pois yli 3 pakurillista vaatteita, eikä vaatteeni vieläkään mahdu kaappeihin, hehehe...olen aikamoinen luuseri. Ostelin kirjoja miten kaaoksesta pääsisi eroon. olen myös löytänyt miehen, jolla 2 lasta (itselläni ei siis yhtään) ja hän asuu nyt tässä talossa kanssani. Jos en olisi löytänyt häntä, olisin joutunut muuttamaan eli myymään talon.<3

17. luuta-akka Vierailija

vinkki:

ERITTÄIN innostava, näppärä kirja meille kaikille:

Rita Emmett:
    KAIKKI PAIKALLAAN - Rojun taltuttajan käsikirja
    Helmi-kustannus painettu 2006

alkuperäinen englanninkielinen:
    The Clutter-Busting Handbook. Clean it up, Clear it Out and Keep Your Life Clutter-Free

Rita Emmettin juttuja myös Youtubessa.

18. kyllä vain:) Vierailija

Mulla oli tuo kirjastosta lainassa, en meinannut malttaa palauttaa ollenkaan vaan uusin aina vaan:) Selkeä kirja, suosikkini Karen Kingstonin "Paikat kuntoon Feng Shuin avulla" - kirjan ohella.

19. Piuku83 Vierailija

Eli olen ehtinyt elämäni varrella hamstraamaan yhtä jos toista. Sisustustyyli vaihtuu tiuhaan ja vaatteita ostan aivan liikaa ja täysin väärin perustein. Mulla ei ole koskaan ollut ongelmaa niinkään tavaran pois antamisen/roskiin heittämisen kanssa mutta kun sisään tulee nopeampaa uutta kuin vanhaa poistuu.

Nyt olen tehnyt muutoksen asian suhteen, koti ja sisustus on nyt lopullisesti "valmis" (jaiks, todella toivon että opin tyytymään tähän miltä nyt näyttää enkä enää fiilaa ja maalaa) ja pukeutumistyylini on mietitty tarkasti.

Keräsin kuvista inspiraatiota pukeutumiseeni, tein tarkan listan tarvittavista vaateparsista, hankin puuttuvat yksilöt ja annoin kaikki "epäsopivat" ilmaiseksi pois. Suurimmassa osassa pois antamistani vaatteista oli hintalappukin paikoillaan, eikä mikään alehinta, sairasta. :).
    Kaikki minulle turhat sisustustarvikkeet, keittiökapistukset ja astiat annoin myös pois.

Tavoitteenani oli saada kotini järjestykseen, kaikki paikoillaan ja kaikille oma paikka. Tässä myös onnistuin. Yhtäkään vaatetta, kenkää tai muutakaan en ole jäänyt kaipaamaan. Sain todella vapautuneen ja hyvän mielen, osaksi oman onnistumiseni vuoksi, osaksi tavaroideni saajien ilahtumisen vuoksi.

Uutena ongelmana olenkin nyt havainnut että mieleni tekee vähentää tavaraa entisestään. Kamalasti ei enää olekaan, eikä turhaa ollenkaan. Mistä siis karsin? Tavaravuorieni vähentyessä annoin pois lähes kaikki "vaatekaapitkin" (kiintokalusteita). :) Tuli tilaa, valoisuutta ja avaruuden tuntua. Mutta ei riiitä, jostain pitäisi silti mukamas karsia. Tässäpä siis dilemma, karsimisen aiheuttama vapauden ja hyvänolon tunne katoaa pikkuhiljaa, pitää karsia lisää jos haluaa tunnetilan takaisin. Kääk!

20. ihmettelijä Vierailija

En ota kantaa tuohon karsimiseen, vaan ihmettelen näihinkin ellien kirjoituksiin ´tullutta´tapaa aloittaa lause ELI sanalla. Miksi???

21. ärripurri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa huomattu täälläkin. Mulla tämä vähentämisprojekti on vielä hieman keskenkin, mutta huomaan haikailevani aikoja kun romua sai suorastaan lapioida ulos. Siinä työn tulos näkyi ja tuntui heti. Nyt tämä on muuttunut tämmöiseksi näpertelyksi... kirja tai muuta pientä yksitellen myyntiin jne.

Ei varmaan ole muuta ratkaisua, kuin keksiä tämän jälkeen joku ihan muu haaste itselleen. Naapureidenkaan tavaroita kun ei vissiin sovi mennä harventamaan, eivät ehkä sitä hyvällä katsoisi :)

22. Piuku83 Vierailija

ELI, itse en kirjoittele juuri minkäänlaisille palstoille ja ikä on 30-v. En osaa sanoa miksi aloitin juttuni sanalla eli. Ehkä se on tullut tavastani puhua tms. Pahoittelut jos jonkun päivä meni pilalle tämän takia! :)

23. Kateellisena luen näitä, joilla on karsimisinnostus päällä. Mistähän minäkin saisin sellaisen? Niin kauan kun tavarat jotenkin mahtuvat asuntoon, ei ole tähän vielä "pakkoa".

No joo. Elämäni isoin ongelma: Liikaa roinaa, ja liian vähän aikaa.

Joulun aikaan sain osan tavaroista raikottua, mutta en kaikkia, kun innostuin laittamaan niitä taas Huutonettiin.

No, raivaus jatkuu, hamaan tulevaisuuteen kenties.

24. Smiu Vierailija

Siivosin tänään keittiön kaapit joka ei onneksi mikään kovin iso homma ollut, koska tein kaapeille ison raivauksen puolisen vuotta sitten.

Ongelmaksi tuli kaapeista löytyneet kuivaruoat mitkä lajittelin kasaan "pois". Kaikki siis avaamattomia paketteja, joissa ei päiväyskään ole mennyt.
    Mihin pois? Lähellä ei asu ketään sellaista tuttua jolle voisin ruoat viedä, mutta eihän niitä nyt roskiinkaan viitsisi heittää!

Sain idean ja laitoin kaikki ruoat matalaan paperipussiin ja kirjoitin siihen lapun päälle ja vein pussin roskiskatokselle paperinkeräyslaatikon päälle.

Toivottavasti jollekulle kelpaa... =D

Kassissa oli semmoisia ruokajuttuja joiden en uskonut ihan heti tulevan meillä käyttöön. Esim Pirkka texmex perunasosepusseja 8 kpl joita ostin 10 kpl eurolla viime vuoden puolella ja pari intialaista mausteseospakettia kanalle (meillä on intialaiseen ruokaan mennyt maku ihan täysin ja ovat olleet kaapissa jo turhan pitkään), sitruuna couscous (ostin aikeena testata, mutta mies kertoi kotona inhoavansa couscousia enkä ole sitten viitsinyt sitä tehdä), avaamaton soijakastike (sain äidiltä ja nykyinen n. 2 vuotta sitten avattukin on vielä yli puolillaan), maggi peking noodle setti (sain äidiltä, kun osti jonkun tarjouksen 3kpl x eurolla, ei innosta) ja olihan tuossa vielä kaikkea muutakin, mutta nyt on ainakin mun kaapeista pois!

25. hrrhrrmur Vierailija

Meidän lähikaupan kassahenkilö antaa vaihtorahat takaisin sanalla ELIKKÄS.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri