Hae Anna.fi-sivustolta

TAVARAN TALTUTTAJAT JA ROMUN RAIVAAJAT!!!

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä suris, 01.12.2007.

1. kk Vierailija

Minusta tori on tosi kätevä. Ei mitään rekisteröintejä tai muita turhia kikkailuja, tavaraa on helppo selailla maakunnittain, ilmoituksia on vieläpä hallittavissa oleva määrä katseltavana ja koko touhu on ilmaista. Ei myöskään ärsyttäviä hintavarauksia tai muita turhuuksia, ja ilmoittajiin on helppo ottaa suoraan yhteyttä joko puhelimella tai sähköpostilla.

2. suski87 Vierailija

Meillä raivaaminen on jatkunut tasaiseen tahtiin joulun aikaan ja vuoden vaihteen yli. Etenkin joulu kyllä myös toi uutta tavaraa. Itse olen tykännyt netin myyntipaikkoja enemmän ihan normi kirpputoreista. Joulukuun ja osan tammikuuta meillä oli kimppapöytä kavereiden kanssa ja sen vuokra-ajan päätyttyä lahjoitin myymättä jääneet tavarat eteenpäin. Nyt meillä on miehen kanssa yhteinen pöytä toisella kirpputorilla ja myymättä jääneitä tavaroita odottaa taas sama kohtalo. Lahjoituspäätöksestäkin on helpompi pitää kiinni, kun on ehtinyt jo nähdä miltä asunto näyttää ilman sälppeitä ja toisena vaihtoehtona olisi sälppeiden kuskaus takaisin asuntoon myyntiajan päätyttyä.

3. Oikea osoite Vierailija

Ylimääräiset tavaart voi lahjoittaa tarvitseville tämän linkin kautta.
    Suurella Sydämellä

Pieni vaiva, iso ilo:)

4. Ylimääräisen romun raikkoaminen etenee hitaasti ja varmasti. Olen aina joko töissä tai harrastuksissa, joten vapaa-aika on kortilla. Tänä vuonna en myöskään pitänyt talvilomaa muutamaa yksittäistä päivää lukuunottamatta.

Ostettiin uusi tv, ja päästiin viimeinkin vanhasta ja varatelevisiosta eroon. Varatelevisio oli sitä varten, että jos 12 vuotta vanha televisio hajoaisi, olisi toinen varalla. Kierrätyskeskuksessa otettiin vanhat televisiot vastaan. Inhoan nimittäin sitä, että jotkut vastuuttomat heittävät television roskikseen! Ihan kun se sieltä itsestään kävelisi pois!

Auto myös vaihtui talvella ja aiheutti ylimääräistä harmia. Tässä autossa on niin isot renkaat, että kesärenkaat vievät suurimman osan tilasta ulkovarastosta. Esim.yksi polkupyörä piti nostaa pojan entiseen huoneeseen. Onpas viihtyisää! Heti kun nämä lumet sulaa, nostetaan kaikki pyörät ulos ja käydään ulkovarasto perusteellisesti läpi ja laitetaan tavarat järkevämpään järjestykseen.

Mainoskielto on postilaatikossa, joten eipä tule enää ylimääräisiä papereita. Tosin ei kyllä näe myöskään tarjouksia ja tärkeimmät asiat pitää yrittää kaivaa netistä kuten Aikuisopiston kurssitarjonta.

Vanhat videokasetit kävin läpi ja nyt on vuorossa äänikasetit. Valmiskasetit menivät Kierrätyskeskukseen muutamien LP-ja CD-levyjen kanssa. Itse äänitetyt kasetit on nyt niitä, joita käyn läpi. Suurin osa on ihan selvää roskiskamaa. Mutta vaikka kasetit naukuvat ja vinkuvat; en kyllä raatsi heittää roskiin esim.puhekasetteja, joita olemme kavereitten kanssa lapsina äänittäneet. Kaikki siis pitää käydä läpi ja kuunnella; koska en ole koskaan ollut hyvä merkitsemään tavaroihin mitä ne sisältävät. Olisi muuten säästytty aika paljon vaivalta, jos sen olisin aikanani tehnyt.

Huutonetin pariin en ole enää jaksanut palata.

5. Rokotus ostohimoon Vierailija

Videonauhoja voi uusiokäyttää linnunpelätteinä, jos sattuu omistamaan marjapensaita. Kun kasetin rikkoo, nauhan voi purkaa kätevästi kelalta ja ripustella pensaat täyteen nauhoja.

En sitten tiedä, kuinka tehokkaita ne ovat, mutta ainakin ne on huomattavasti helpompi laittaa paikoilleen ja purkaa kuin verkot. Luulisi, että nauhojen liikkuminen tuulessa, ratina ja kiiltely nyt ainakin vähän rastaita epäilyttää...

6. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Pistäs kasetit kiertoon,ovat hyvää askartelumatskua,siskonikin punoo niistä jos jonkinmoista..

Lainasin taas tuon raamattuni,eli KOTI SIISTIKSI - 500 VINKKIÄ TAVARAPALJOUDEN TALTUTTAMISEEN -kirjan.

Kirja ollut mulla lainassa pari kolme kertaa,nyt merkitsin parhaimmat vinkit post-it lapuilla ja kirjoitin sitten koneellle muistiin,niin voi käydä kattelemassa tiedostoa,kun tarvitsen motivaatiota. =)

Pitkään aikaan en ole kylläkään taas raivannut..pitäisi taas aloittaa...ja ottaa kuvia varmaan parista jätesäkillisestä vaatteita yms. tavaraa ja laittaa sitten nettiin myyntiin..

7. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuosta nettimyynnistä vielä,itte oon myyny facebookissa erilaisissa ryhmissä.lähinnä vaatteita ja kirjoja. olen myös merkinnyt vihkoon aina tienestit;siitä saa taas lisämotivaatiota etsiä myytävää =)

8. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onko raivausja taltutus valllan unohtunut?

9. ikuisuusprojekti Vierailija

No ei! :)
    Just olen taas pääsemässä vauhtiin. Joskus sitä vaan epäilee koko projektia, että miksi loputtomiin tuntuu olevan kaikkea liikaa - huijaanko vaan itseäni siirtelemällä kamaa paikasta toiseen? Kun ostan kuitenkin vähän ja pyrin toimimaan 'kun jotain tulee, jotain lähtee' - periaatteella.

Kaksin tässä pärjäilee mutta näin kesäaikaan kun tulee vieraita niin koko kämppä menee ihan tukkoon vaikka kuinka organiseeraisin ennakkoon. Huokaus.

Luin muuten taas taannoin kirjaa Simplify your life eli "vähemmän on enemmän elämässä". Kirjassa on mulle vähän liikaakin(?!) vinkkejä mutta on sieltä toimiviakin ideoita löytynyt.

10. Raivander Vierailija

Löysin tämän ketjun vasta nyt ja kiitos siitä!
    Mulla on ollut projeki vuoden alusta asti päällä, mutta se on uhkaavasti hidastunut ja kaikki näyttää vielä entiseltään.
    Ongelmakohtia:
    -mustat vaatteet. Ajattelin hankkiutua niistä kaikista eroon, mutta ovat niin hyvälaatuisia etten raatskisi. Äidinkin mustat vaatteet samasta syystä mun kellaissa. voi räkä.
    -pankkitositteet. Niitä on niin vietävästi eikä yksinkertainen paperisilppurini meinaa suoriutua paksusta paperista. Mökkireissu peruuntui eli polttaankaan ei pääse.
    -miehen kamat. Himokas katseeni kohdistuu erityisesti audiovisuaaliseen kokoelmaan ja elektroniikkaan. Ei hän halua luopua niistä. (Minä olen huono ihminen, tiedän kyllä että pitäisi keskittyä omiin kamoihin. Jos saisin kaappeja tyhjäksi voisi kokoelman piilottaa sinne).
    Onnistumisia:
    -monta kassillista kirjoja. Divariin, matkahuollon lukuhyllyyn ja keräilykappaleet parempaan kirjastoon.
    -vaatteita ja romua, kierrätykseen kaikki.
    Mutta nyt siis uusin innoin kohti ensi joulua, jonka aikanaan asetin takarajaksi!!

11. Pikkuhiljaa omat romut vähenee ja tavaroille alkaa löytyä omat paikat. :) Itse olen päättänyt olla ostamatta mitään ylimääräistä. Vain oikeesti tarpeellista ostetaan ja vasta sitten kun sitä tarvitaan. Esim. kosmetiikkaa en aijo ostaa ennenkuin vanhat on käytetty pois. Shampoota löytyy varmasti kotoa vielä seuraavaksi puoleksi vuodeksi eli sitä en kanna kaupasta ennenkuin viimeinenkin purkki lähestyy loppua. Sama koskee mm. suihkusaippuaa, pyykinpesuainetta, kosteusvoiteita, kuorintaainetta, deodoranttia, kynsilakkaa jne. Kaikkea noita on aivan liian monta purkkia!

Kirjat ja lehdet on laitettu ostokieltoon. Varaan kirjastosta ne uusimmat kirjat mitkä aikaisemmin olisin ostanut itselleni ja jotka kertalukemisen jälkeen olisivat jääneet hyllyä koristamaan. Maksan mielelläni varausmaksut kun saan luettavaksi ne uutuudet jotka haluan lukea. Ja ennenkaikkea uutta tavaraa ei tule hyllyjen täytteeksi!

Aikakauslehtipinoni olen käynyt läpi ja ottanut talteen ne jutut joihin haluan palata myöhemmin. Paljon lähti paperinkeräykseen. Ja noita talteenotettuja juttuja olen selaillut läpi ja osa niistäkin on jo jatkanut paperinkeräykseen.

Kirppikselle on kannettu myyntiin paljon sellaista tavaraa joita en oikeesti tarvitse. Mitään niistä en ole kaivannut myöhemminkään.

Vaatekaappia on raivattu myös. Osa lähti UFFille, osa tutuille, osa suoraan roskiin. Kaippa sinne vielä jäi jotain turhaakin...

Mielenkiinnolla olen käynyt lukemassa "Tavarahamsterin elämäntaparemontti" -blogia. Antaa kummasti potkua omien tavaroiden raivaukseen!

12. Jaha, olisi muutto sitten edessä. Ja aika pikainen.

Kirjoista pitäisi pasta eroon, joista suurin osa on englannin kielisiä esim.historian kirjoja. Mihinköhän noita veisi? Ovat sen verran painavia, että ei viitsisi turhaan raahata esim.divareihin, joissa aika usein kuulee "ei kiitos".

Joku oli maininnut Matkahuollon noutohyllyn. Yritin sitä etsiä Kampista pari viikkoa sitten, mutta en löytänyt. Onko noutohylly kenties poistettu, vai missä se tarkalleen ottaen Kampissa sijaitsee?

13. heips Vierailija

Kirjojen kierrätyspiste Kampissa on ainakin ennen ollut siinä pääovea (ulkoapäin) katsottaessa oikeanpuoleisella pikkuovella löytätavarapisteen ja suutarin edessä. Monissa kirjastoissakin on vireät vaihtopisteet, esim. Kalliosta kirjat katoavat usein jo minuuteissa.

14. Sinisara Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Täällä taas yksi vastarannan kiiski jossain mielessä.
    Tuli lavan seutu kauhean kipeäksi ja sisko neuvoi kipukoukun hankintaan. No kehitin oman systeemin:
    Vanhan rullaverhon putki, sen päähän vaatemytty. Putken toinen pää pesualtaan korkeudelle nurkkaan, toinen pää lapaan. Pientä nojausta takakenoon, vaatteen liepeellä pehmustettua päätä sitten liikutellaan lavan kipeissä kohdissa eri suuntaan, ja johan auttoi parissa päivässä! Saman asian ajaisi varmaan lattianpesumoppi!

Ja toinen esimerkki eiliseltä. Omenat korkealla puussa, pakkaset uhkaavat. Löysin romukaapista vanhan imurin putken, sen toiseen päähän sopi oivallisesta muovinen viemäriputken osa ( uusi), jossa viemärin mutka sopivasti sopii vetelemään omenoita alas. Ja jatkovarsi, kepin pätkä, löytyi liiteristä!

Niin että jos kaiken ylimääräisen heittää, niin sitten ei ole mistä tarvitessa ottaa...

Saa kommentoida!

15. heips Vierailija

Mikä ettei sitä vielä käytössä olevaa moppia tai imurin putkea voisi lainata noihin hommiin ja sitten päästää ne takaisin varsinaiseen työhönsä? En näe mitään mieltä varastoida käytöstä poistettuja kappaleita tuon varalta, semminkin kun näiden viritysten "käyttöikä" on niin lyhyt =)

16. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onko mennyt hamstraamisen puolelle?Kun ei täällä ole näkynyt tavaran taltuttajia. Oon ehkä ennemminki sanonu että on mainio motivaattori kattoa himohamstraaja sarjaa..tulee tas telkkarista. Kaksi viikkoa on itellä taas ollu taltutus päällä..tai ainakin yritys,mutta tuntuu et sotkusempaa vain tulee kun siivota yrittää.. tai taltutus on väärä sana..lähinnä ihan perussiiivouksia tehnyt kun jääny vähän vähemmlle pitkäksi aikaa..pyykkkivuoren taltuttamista ja tiskien yms.

17. Jocelyn Vierailija

Yksi tavaran taltuttaja täällä hei!

Ennen minulla oli tapana "ostella kaikkea kivaa sisustustavaraa" ynnä muuta kivaa, esim. keittiötarvikkeita. Yksin asuessa tavaramäärä ei vielä ollut mikään katastrofaalinen.

Mutta sitten muutin yhteen miehen kanssa ja koska tavaroita alkoi olemaan tyyliin: 2 mikroa, 2 kahvinkeitintä, 2 sitä ja tätä ja tota, niin puolet mun tavaroista on edelleen vanhempieni luona varastoituna. Ja koska yhteisiä vuosia on jo kertynyt, niin sitä tavaraakin on kertynyt aika lailla (lisää!). Onneksi mieheni on 99% todennäköisyydellä kaiken uuden ostamista vastaan ja tämä ajatusmalli on tarttunut myös minuun. Eli en enää tuhlaa ostelemalla sitä sun tätä kivannäköistä sisustushärpäkettä.

Tällä hetkellä ongelmana (minun mielestä) ovat pyyheliinat ja petivaatteet. Kaappi on täynnä lähinnä miehen vanhoja, kulahtaneita pyyheliinoja, joita ei vaan mitenkään voi laittaa pois, "koska niitä voi ihan hyvin vielä käyttää". Kuitenkin olemme lahjaksi saaneet hienoa Luhdan ja Finlaysonin pyyheliinoja. Itsekin olen noita Luhdan käsipyyheliinoja ostanut ja mies on sanonut että nepäs onkin hienoja. Mutta tosiaan käsipyyheliinojen lukumäärä tällä hetkellä taitaa olla 30+ ... Samaten tyynyliinoja on vaikka muille jakaa ja puolet niistä on sellaisia itse tehtyjä. Liekö miehen exä niitä joskus ommellut tai jotain. Mutta laatu ja nukkumismukavuus noissa on jotain muuta. Ovat rispaantuneita ja kulahtaneita.

Samaten eräs pussilakana on oikea kissankarvakerääjä. Se kangas vain on sellainen, että siihen tarttuu kaikki karvat ja hiukset kiinni. Siitä haluaisin päästä eroon.

Olenkin nyt tehnyt niin, että olen valikoinut huonot pyyheliinat ja tyynyliinat pois liinavaatekaapista. Poissa silmistä - poissa mielestä, toivoen, että mies unohtaa niiden olemassaolon ja voin sitten X vuoden kuluttua roudata ne vaikka löytöeläinkotiin.

Omaa vaatekaappia olen pari kertaa vuodessa käynyt läpi, mutta kun en vaan pysty luopumaan kaikista vaatteista. Tyhmää, tiedän. Todella paljon olen laittanut jo pois, mutta kun pitäisi opetella sääntö: 5 uutta sisään, 5 vanhaa pois.

Ehkä tässä on lapsuudesta asti toitotettu neuvo, että kotona ollessa täytyy pitää kotivaatteita. Ja kun tehdään jotain likaista hommaa, esim. puutarhajuttuja tai maalausta tai remonttia, niin silloin pitää käyttää niitä vanhoja, rikkinäisiä, kulahtaneita vaatteita. Joita olen nyt sitten säästellyt em. tilanteita varten :D

Näin kevätauringon paistaessa hinku siivota ja järjestellä asuntoa vain kasvaa. Harmi että asunto on kahdelle aikuiselle vähän liian pieni. Lisäksi ongelmaa tuo erilaiset harrastusvälineet, joita ei vaan voi laittaa ulkovarastoon vaan ne täytyy pitää huoneenlämmössä...

Mutta nyt vuorossa on keittiön kuivakaappien siivous ja järjestely.

18. 30+ käsipyyhettä ei ole 2 hengen taloudessa vielä mitään. Asun yksin ja mulla on noin 30 käsipyyhettä + saman verran pieniä 30 cm * 50 cm vieraspyyhkeitä. Ja sitten on vielä kylpypyyhkeet...

Osa pyyhkeistä on varastoitu vähän sivummalle ja vain noin puolet on aktiivikäytössä.

19. vähentäjä Vierailija

Olen harrastellut vuoden alusta tavara päivässä pois- systeemiä. ihan itsekseni vaan, mutta kun ryhmän tsemppi puuttuu, niin ei homma ihan päivärytmissä pysy. Alussa olin innoissani edellä, nyt reilun viikon jäljessä. Flunssa vei välillä voimat. Mutta 89 poistoa sentään jo!
    Jos ostan jotain (yritän pysytellä minimissä) niin siitä tulee sitten miinus poistolistalle. Tai vaihtoehtoisesti poistan 1-2 tavaraa. Jos mahdollista, niin samasta tai samaan liittyvästä ryhmästä kuin mihin uusi tavara kuuluu.

Olen poistanut yhtenä tavarana esim. nipun nysiä värikyniä, useamman krjan, jne. Kun vuosi alkaa lähentyä loppua, voipi olla että joudun merkkaamaan jokaisen pienenkin poiston erikseen. Kun olen noita blogeja lueskellut niin sillai se näyttää menevän muillakin:)
    Huomaan, ettei todella turhaa olekaan nurkissani ihan niin paljon kuin oletin.

20. Muutto oli todellakin puolisen vuotta sitten ja todella nopealla aikataululla. Kaiken lisäksi jouduin vielä töihin kesken muuton, jonka vuoksi mies sai tehdä puolisen päivää muuttoa yksin, ennen kuin saatiin illalla vasta kaverit avuksi.

Muutto on hyvä keino päästä ylimääräisestä romusta eroon, mutta kun sitä tavaraa oli todella paljon. Kirjoista onnistuin pääsemään eroon tuon kierrätyksen avulla; lisäksi olen joistain tavaroista päässyt eroon paikallisen Facebook-kirpparin avulla. Mutta koska saimme oman asuntomme myytyä suhtkoht lähellä omaa muuttoamme; piti asunto oli koko ajan tiptop-kunnossa, ja kaikki energia meni siihen, eikä komeroiden tyhjentämiseen.

Siksi uuteen asuntomme lähtikin ylimääräistä tavaraa mukaan, joka on nyt säilötty yhteen ylimääräiseen huoneeseen, ovi visusti kiinni. Ihan typerää tuollainen! Mutta kun sitä ylimääräistä aikaa ei ole. Talvilomalla kävin koko muun asunnon läpi ylimääräisistä roinista, mutta tähän varastohuoneeseen ei vaan ole aika riittänyt. Otin tavoitteekseni yhden pahvilaatikon purun per päivä; mutta aika hitaasti on edistynyt. Yhdessä läjässä saattaa olla koulutehtäviä; vanhoja todistuksia, valokuvia, siis sellaisia asioita, joista varmaan 80% haluan säilyttää. Siis suurin ongelma on juuri tuo paperisälä. Opiskelut jatkuvat edelleen, joten nuo opiskelupaperit tulevat tarpeeseen, vaikka ne pitäisi käydä hyvällä ajalla läpi, mitä voi heittää turhina roskiin, ja mitkä pitäisi säilyttää esim.kansioissa järjestyksessä.

Lisäksi on ylimääräistä tavaraa, jota kukaan ei huoli edes ilmaiseksi. Näitä nyt keräämme yhteen kasaan, kunnes tavaroita on tarpeeksi, että niitä voi lähteä roudaamaan Kierrätyskeskukseen, koska sellaista ei ole ihan lähellä kotiamme. Jossainhan näitä pitää sillä aikaa säilyttää.

21. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kesälomaa vietellen raivaten..tai ainakin yrittäen.
    Nyt yritän luopua vaatteista joita riittäää..sanotaanko että kymmenisen jätesäkillistä.. ja arvatenkin suurinta osa ei tuu pidettyä,mutta kun sitten joskus ehkä..
    Keksin uuden tavan,mikä auttaa luopumisessa,eli kokeilen jokaisen vaatteen päälleni ja kysyn itseltäni;olisinko valmis maksamaan tästä 2euroa.
    Tällä hetkellä 20 vaatekappaletta lähdössä kiertoon ja vaatteiden sovittelurumba jatkuu..

22. Sain tuon yhden huoneen raivottua asumiskuntoon. Osa meni roskiin, mutta täytyy myöntää, että osa tuli sullottua kaappeihin. Jossain vaiheessa siis pitäisi käydä kaapit läpi. Mutta edistys tuokin.

Huonosti vaan tavarasta pääsee eroon, esim.ilmaiseksi antamalla. Ystäväni oli käynyt myymässä tavaraa katukirppiksellä muutama viikko sitten ja tehnyt hyvän tilin. Vaikka joutuikin sitten raahaamaan suurimman osan takaisin kotiin. Sijainti oli tässä touhussa todella tärkeää.

Pitää kysäistä, että jos hän olisi lähdössä elokuussa uudelleen, niin yrittäisi päästä jostain romusta eroon. Tosin nyt kun itse kiertelin näitä katukirppiksiä, niin enemmän siellä oli myyjiä kuin ostajia, ja lopulta antoivat kaikkea ilmaiseksi.

23. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hitaasti,mutta toivottavasti varmasti etenee vaateröykkiön madallusprojekti.
    Eilen taas jaksoin testailla vaatteita ja 15 vaatekappalta sain poistettua. Tosiaan,mun täytyy laskea kaikki vaatteet mistä luovun,näin se on jotenkin näkyvämpää =D

24. suris-eikirjautunu Vierailija

Näköjään salasana on pitäny vaihtaa ja nyt en kuitenkaan saa sitä vaihdettuakaan...

mutta asiaan... miten raivaus etenee?
    mulla huonosti..yksi huone kokonaan täynnä kirppiskamaa eikä meinaamennä millään hinnalla kaupaksi =/

25. Ei tavara mene kaupaksi kirppareilla. Ei edes ilmaiseksi. Osa on siis lähtenyt näihin Pelastusarmeijan keräyksiin; tosin sinne huolitaan enimmäkseen vaatteita ja kenkiä.

Talo on muuten raivattu romusta paitsi vierashuoneen komero. Ja varasto. Tuo varasto taitaa tosin jäädä ensi kesään.

Muutossa on kyllä kadonnut asioita, jotka saattavat olla varastossa tai sitten lopullisesti kadoksissa. Siitäkin on kokemusta, että tavarat häviävät mystisesti koskaan löytymättä. Nyt oli yksi tärkeä kirja kadoksissa, jota ei saanut enää kirjakaupasta. Onneksi löytyi ostoilmoituksella Facebook-kirpparista.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri