Hae Anna.fi-sivustolta

TAVARAN TALTUTTAJAT JA ROMUN RAIVAAJAT!!!

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä suris, 01.12.2007.

1. heips Vierailija

Aiotteko rakentaa talvipesää vai alkaa rauhoittua joulua odotellessa, jotta juhla tuntuu oikein juhlalta vaikka nykyään arkikin on yhtä yltäkylläisyyttä?

2. Dina Vierailija

Täällähän keskustellaan joulusta! Miten on komennatteko omat lapsenne avuksi siivoamaan? Mielestäni lasten taito oppia pitämään koti puhtaana löytyy juuri kotoa kotikasvatuksesta. Onko muita samaa mieltä? Varsin jämerä kirjoitus löytyi eräästä blogista: http://laulaenleikkien.munblogi.com/2014/11/28/polypussien-maailma/ No ehkä tuossa mennään jo pikkuisen yli asian suhteen, mutta hyvä postaus kuitenkin! :)

3. Raivaajatar Vierailija

Löysin tämän ketjun, kun sain vinkin vauva-palstan Tavarapaljous-ketjussa.

Mainio ketju, joka antoi paljon inspiraatiota! Kiitos näistä, ja kiitos myös kirja- ja blogivinkeistä, täytyy näihin ajan kanssa perehtyä.

Olen itse yrittänyt vähentää tavaraa pikkuhiljaa ehkä n. vuoden verran. Mikään kova hamsteri en ole ollut koskaan ja olen aina silloin tällöin myynyt kirpparilla, mutta nyt tähtäimenä on muutaman vuoden, ehkä 5 vuoden kuluttua kun molemmat lapset ovat lentäneet pesästä, muutto pienempään asuntoon.

Omia kokemuksiani:
    - ylimääräisiä kirjoja (ja näitä ovat kaikki, joita en kuvittele että kukaan perheessämme enää lukee) vien suosiolla kirjaston kierrätyshyllyille. Divarit ottavat niin tosi huonosti vastaan ja maksavat huonosti.
    - vaatteita joko parempia myyn tai ison osan vien pelastusarmeijalle
    - astiat menee yllättävänkin hyvin kirpparilla

En ole enää muutamaan vuoteen ottanut kirpputoripöytää, kun pöytämaksut ovat niin isot, ja jos myy tavaraa halvalla pois, pitäisi mielellään omaankin pussiin jäädä jotain. Sen sijaan täällä on ollut kesäisin ihan kivasti ilmaiskirpputoreja, olin viime kesänä sellaisella useampana sunnuntaina ja se oli oikeasti kivaa. Tavaraa meni, rahaa tuli - ei nyt ylenmäärin mutta kuitenkin - ja siinä pystyi samalla olemaan ulkona, lueskelemaan kirjaa tai juttelemaan ystäväni kanssa.

Jonkun verran olen myynyt tavaraa myös huutonetiss ja Torissa. Pikkuhiljaa, en pistä montaa tavaraa yhtäaikaa myyntiin, koska myymisessä on oma vaivansa. Ja tämän saman "vaivan" takia olen asettanut hintarajaksi, minkä arvoisia tavaroita myyn, jotain 15-20 euroa, sen halvempia sen siis ala myymään, kun ostajien kanssa viestittelyssä ja tapaamisen järjestelyssä on kuitenkin vaivaa.

Juuri joulun alla kävin läpi joulukoristehyllyn (ison osan vein Pelastusarmeijalle, ehti sopivasti joulukuun alussa), siivouskomeron ylähyllyn (josta on hankala löytää ja ottaa mitään, niinpä sieltä löytyikin montaa putelia 2 kpl, nämä menivät nyt käyttöön) ja keittiön kuivatavarakaapin, josta sitten järjestelmällisesti söimme tuplapakkaukset (mm. mannaryynejä, kaurahiutaleita, ruisjauhoja) pois.

Paljon olisi vielä karsimista. Liinavaatteita en raaski vielä pistää kierrätykseen, kun tuntuu, että juuri nyt vuosien käytön jälkeen niitä alkaa mennä rikki ja joutaa sitten pois - onpahan mistä ottaa tilalle. Vaatekaappia voisi käydä vielä tiukemmalla seulalla läpi. Koruja olen nyt käynyt läpi.

Sitten ongelmana ovat tuollaiset perityt esim. tinaiset ja hopeiset kynttilänjalat sekä kristallimaljakot. Vanhempieni tuttavapiirissä tuollaisia annettiin paljon syntymäpäivälahjaksi, ja niissä mokomissa on monissa vielä kaiverruksetkin. Itse en noista välitä, mutta mihin kummaan voisi pistää?

Myymisessä olen muuten todennut senkin, että pitäisi myydä sopivasti "ajoissa". Trendit muuttuvat, ja joku tavara, minkä joku olisi aikanaan ostanut, ei teekään enää kauppaansa. Ellei sitten ole kyse ihan antiikista tai vintagesta.

4. Tuttuja tilanteita Vierailija

Itselläni myös sama tilanne. Maljakoita tulee kyllä käytettyä paljon, etenkin kesällä, kun tykkään pitää esillä leikkokukkia ja kyllästyn tosi nopeasti maljakoihin, ja tykkään vaihdella niitä.

Sen sijaan nuo kynttilänjalat ovat ongelma. Kuinka monta kynttilänjalkaa ihminen tarvitsee? Ja muutenkin inhoan ostaa noita kynttilöitä, jotka menevät noihin jalkoihin; paljon helpompi on ostaa niitä isompia kynttilöitä, jotka eivät tarvitse jalkoja. Tällä hetkellä kynttilänjalat ovat jossain komeron perällä pölyttymässä. Poltan kynttilöitä yleensä vain joulun aikaan. Osa on vielä käyttämättöminä pakkauksissa, että pistäisin vahingon kiertämään esim.jossain pikkujouluissa, jossa ostetaan tuntemattomille lahjoja. No, eipä ole sellaista tilannetta tullut vastaan yli 5 vuoteen. Jos nyt roudaan ne jonnekin roskikseen/kirpparille, varmasti tulee sellainen tilanne ensi jouluna.

Mitä järkeä yleensäkin ihmisen omistaa tavaroita, joita ei tarvitse ja sitten on taas tavaroita, joita tarvitsisi? Joku vaihtokirpputori voisi olla hyvä idea, jos siellä ihan oikeasti tavarat vaihtaisivat omistajaa. Olen liittynyt paikalliseen FB-ryhmään, jossa yllätys, yllätys, en pääse tavaroistani eroon, vaikka niitä niitä ilmaiseksi antaisin. Sen sijaan, jos laitan ilmoituksen, että etsin jotain tiettyä asiaa, yleensä saan vastauksia ja etsimäni tavara löytyy. Eikö tämä ole sen merkki, että ihmisillä on aivan liian paljon tavaroita?

5. suris-eikirjautunu Vierailija

Apua,kun tää on tivotonta hommaa.. ei lopu varmaan ikinä..eikä helpotakkaan.. Roinaryökkiöt kaatuu päälle ja mä niiden alle jään..

6. Tuppura Vierailija

Muutin paikkakuntaa, kun molemmat muksut lähtivät omilleen ja jäin yksin. Otin entisestä kodista mukaani huonekaluista vain melko uuden sängyn ja yhden nojatuoli + joitain keittiökoneita ja astioita. Vaatteista 2/3 lähti uffelle tai roskikseen.

Soitin kierrätyskeskukseen, että tulkaa hakemaan. Veivät ruokapöydän ja tuolit, hyllyt, pöydät, kaikki. Telkkaria ja sohvaa eivät huolineet, vein ne kaatarille. Helppo muuttokuorma.

Olen pikkuhiljaa tori.fi hommannut yhden kalusteen kerrallaan, lähinnä vanhaa, 50-lukua kuten asuntonikin on. Kunnon puuta, designia ja käsityötä. Telkkaria en enää huoli. Toista vuotta olen tässä asunut ja kohta kämppä alkaa olla kalustettu. Yhtään reikää en vielä ole lyönyt seinään, taulut odottaa paikkojaan.

7. suris-eikirjautunu Vierailija

Ja taas yksi kirjavinkki: Konmari-siivouksen elämänmullistava taika. Luettu on mutta ei vielä aloitettu. mites muilla menee? Itselläni kesäloma meneillään ja tarkoitus taas niinkuin joka vuosi siivota koko asunto,mutta saas nähdä kuinka tänä kesänä käy.

8. teepee Vierailija

Itse haluaisin toimia kans just noin ku sinä Tappura, että ottaisin vain kaiken tärkeimmän ja antaisin kaiken muun mennä... Ei vielä vaan oo sen aika, mutta ehkä joskus... Nyt vielä tuntuu että osalla tavarasta on sellaista tunnearvoa ettei halua ihan kaikesta luopua. Ja eikä tietenkään tarvitsekkaan, mutta vähemmäksi pitäisi saada tavaraa.
    Vanhempi tytär muutti omaan kotiin niin annoin hänelle avokätisesti luvan viedä kaiken mitä haluaa ja yritin vielä tyrkyttää sellaistakin mitä ei halunnut. Vieköön sitten vaikka kierrätykseen jos ei tarvitse.
    Lisäksi olen jo useamman vuoden noudattanut ajatusta että en osta kotiin mitään sellaista mitä ilmankin pärjään, eli vain sellaista mikä on pakko ostaa. Uskon vakaasti että en osta lisää ja laitan pikkuhiljaa entistä kiertoon, niin pakkohan sen roinan on siitä pikkuhiljaa vähentyä, eiks vaan...;)

9. Tavarat kiertoon Vierailija

10. haaskuun meni Vierailija

Minä siivoilin kaapit tuossa aikani kuluksi ja kun näitä turvapaikanhakoijoita on niin paljon täällä ja heille halutaan jos vaikka mitä, niin toki sitten paikalliseen yritykseen otin yhteyttä, kun meillä täällä on noita turvapaikanhakijoita ihan omiksi tarpeiksi.

Lupasivat hakea tavarat täältä kotoa, kun en viitsi omalla autolla niitä lähteä kuljettamaan.

No, ei ole kuulunut, ei näkynyt noutajia. Ei edes kukaan ole soittanut ja sopinut myöhempää ajankohtaa. Tänään sitten vein ison kasan vaatteita roskiin. En vain viitsinyt niitä enää tuossa katsella.

Muutaman liki uuden toppapuvun ja joitakin talvivaatteita vien tuttavalle, joka vie ne sitten lähipaikkakunnan vaihtotorille. Samoin talvikenkiä vein tuttavalle. Enkä jatkossa kyllä enää millekään järjestölle mitään tarjoa.

11. jätelaki uusi Vierailija

Ei saa enää heittää vaatteita roskiin, vaan ne on vietävä uffiin tai kierrätettävä. Todella rikkinäiset ja likaiset saa. Kannattaa kuitenkin ensiksi käyttää luuttuna tai autorättinä.

12. oma syysi Vierailija

Miksi olit niin laiska, jos sinulla on jopa auto omassa käytössäsi? Hävettää puolestasi. Ihan omaa syytäsi että nekin materiaalit joutuivat pois kierrosta.

13. haaskuun meni Vierailija

Juu, saattaa olla oma syy, mutta jos hakevat muiltakin, olisi minun rentut menneet samassa. Ei se minulta ole pois, minkä roskiin vein. Mutta jatkossa olen viisaampi ja säästän puhelinlaskussakin, kun en edes ilmoita kelvollisista vaatteista ja tavaroista. :) Hankkikoot renttunsa mistä lystäävät.

Raja se on hyväntekeväisyydelläkin.

Ja häpeä ihan rauhassa, minä en häpeä. Ja miksi pitäisikään? Saavat ne hävetä, jotka eivät tulleet hakemaan vaikka lupasivat.:)

Ei ole muuten vielä "laitonta" viedä vaatteita roskiin; vasta ensivuoden alussa taitaa tulla laki voimaan. Siksi pitääkin kaikki nyt siivoilla nurkista pois.:) Ja kun se laki tulee voimaan, ei mitään tekstiilejä saa laittaa roskiin. Uffille en periaatteessa anna mitään.

14. katsos kun Vierailija

et jättänyt puhelinumeroas. Emme voi soittaa jos sitä ei tiedetä.

15. haaskuun meni Vierailija

Oi joi, yritit olla näppärä.:) Kyllä vaan annoin puhelinnumeroni, nimeni ja osoitteenikin.

Nyt on myöhäistä pelastaa niitä vaatteita ja tekstiilejä.

16. hyvä sylvi Vierailija

Voi tätä nykyajan uusavuttomuutta! Jos ei tulla kotiovelta roinia hakemaan, niin sitten roskiin vain, koska eihän niitä voi muuten asianmukaisesti kierrättää.

17. haaskuun meni Vierailija

Voi hyvä sylvi, mikä talvi! :D

Raja se on hyväntekeväisyydelläkin. Olisivat kiitollisia, että saavat hyvää tavaraa holhokeilleen ja toimisivat sovitusti. Elleivät olisi vallan luvanneet tulla niitä noutamaan, olisin voinut ne viedä, mutta kun kerran olivat tännepäin muutoinkin tulossa, niin lupasivat minunkin tavarani hakea.

Pikkaisen olen mielessäni tyytyväinen, kun tuli talvi; nyt kaipaillaan sitten lämpimiä vaatteita. Siitäs saivat......:)

Ei ole ollenkaan uusavuttomuutta; osaan kyllä jatkossakin kantaa käytöstä poistamani tavarat suoraan roskiin. En edes tarjoa niitä kelleen.

18. dyykkiskö Vierailija

Meinaatko, että joku ne lumput sieltä roskapussista bongaa ja alkaa etsiä omistajaa niille vähän ehjemmille loimille?

Toisaalta, eihän tuo ole ongelma, helposti saa ehjästä risan.:)

19. Böö vierailija Vierailija

Moi!

Löysin tämän sivun etsiessäni apua miten taltutan suuren tavaramäärään ja sain inspiration liittyä joukkoonne. Olen opiskellut lähemmäs kymmenen vuotta ja tavaroita alkoi olla vaikeata saada ojennukseen. Muutan parin vuoden kuluttua miehen kanssa yhteen ja aloin miettimään kuinka saisin suuren tavaramääräni mahtumaan rivitalonpäätyyn.

Liinavaatehyllyt ovat täynnä pussilakanoita ja pyyhkeitä sitä päivää ajatellen jolloin muutetaan yhteen, joten niihin en koske. Vuosien ajan olen lahjoittanut vanhat, kuluneet pyyhkeet, peitot ja lakanat sisarelleni, hänellä on koira ja ne ovat olleet suurena hyötynä hänelle. Olen vastalahjaksi saanut häneltä silloin tällöin lakanoita.

Opiskelupaperit kävin läpi ja sain kasaan kaksi suurta pinoa opinto-papereita, joita saan suoritetuksi tänä lukukautena, kevääseen mennessä.Vanhat opintopaperit sain heitettyä pois kun tallensin ne ensin CD-levylle. Loput opinto-paperit sain siistiin järjestykseen hyllyyn ensi syksyä varten.

Kun sain inspiraation hyökätä vaatekomerooni löysin 4 paria talvikenkiä. Olin luullut että oli vain yhdet parit, jonka takia olin ostanut uudet tänä vuonna alennusmyynneistä. Yhdet talvikengät vaatekomerossa olivat vielä käyttämättömia, joten jemmaan näitä talvikenkiä kunnes jotkut käytössä olevat talvikengät hajoavat. Kesäkenkiä löysin lähemmäs 6 paria, joista säästin muutaman parin. Äitini ja sisareni saavat kokeilla kenkiä, jonka jälkeen ne joutuvat kirpparille, heillä on hieman pienempi lesti kuin minulla. Vaatekomerosta löysin 3 juhlaknengät. Nyt ei tarvitse ostaa muutamaan vuoteen kenkiä ennenkuin suurin osa kengistä hajoaa. Vaatteitani ei tarvitse karsia koska ne mahtuvat minulle, ja karsin ne jotka eivät sovi minulle joka kerta kun kokeilen niitä. Koska kylpyhuoneeseeni ei mahdu pesukonetta, joudun pyykkäämään noin kerran kuukaudessa talon pyykkituvassa. Näin ollen on oltava vaatteita vähintään kuukaudeksi. Trikoopuseroita löyty likimain hyllyn verran, jotka ensin kuluvat käytössä, vähintään kolme muijaa käyttää trikoopuseroita ennenkuin ne joutuvat lattiarätiksi tai rempparätiksi, joista mahd. napit puseroista on otettu talteeni. Taloa rempatessa kului useita vanhoja kulahtaneita vanhoja trikoopuseroita maalirätiksi. Hameita löytyi vaatekomerosta muutama, joita kokeillessani huomasin sopivan ja näin ollen säästän. Minä, äitini ja isoäitini ompelemme ja korjaamme vanhoja ja rikki menneitä vaatteita, joten olen säästänyt pitkän pennin kun korjailen vaatteita tai annan äidilleni ja isoäidilleni korjattavia vaateparsia enkä juuri ostele uusia. Kaikkia housuja en voi hävittää, koska paino sahaa ylös ja alas. Näin ollen joudun säästämään kasan housuja, jotka kuluvat enimmäkseen takapuolesta. Sukkia hajoaa tämän tästä ja parittomat sukat löytävät uuden parin kun keskittyy ostamaan vain yhden merkin sukkia.

Tunnustettava on että käyn usein kesäisin ja joulun jälkeisissä alennusmyynneissä, mutta olen kranttu siitä, mitä ostan. Vain ja ainoastaan laatua ja sen pitää sopia yhteen jo aikaisemmin vaatekaapini sisällön kanssa.

Kettiössä löytyy perustarvikkeet, mutta niitä ei tarvitse karsia koska en ole ostanut juuri mitään, vaan saanut enimmäkseen lahjaksi. Lisäksi keittiön korkemmailla hyllyllä on astiastoja, joita en ole vielä raaskinut aloittaa käyttäämään, taidan aloittaa vasta silloin kun muutan miehen kanssa yhteen. Ainoa asia jonka toivoisin menevän rikki on liuta (kahvi)mukeja, joita olen saanut kylkiäisena olessanoi erään firman asiakkaana ostoksia tehdessäni, joita en nyt raaski heitä menemään, täytyy toivoa että mukit hajoavat käsitiskissä.

Tänä kesänä aion hyökätä tavararöykkiöiden kimppuun vanhempieni luona, m.m. vanha vuodepeitto sisareni koiralle, kasa aikakausilehtiä, muutama mappi täynnä pankkitositteita ja muuta paperisälää, muovipusseja täynnä tavaraa, ja käyttämättömiä,”remppa” vaatteita saavat tehdä tilaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri