Hae Anna.fi-sivustolta

TAVARAN TALTUTTAJAT JA ROMUN RAIVAAJAT!!!

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä suris, 01.12.2007.

1. Mamenka Vierailija

Jos tuo meidän romuralli helpottusi;)
    Meillä täällä taloyhtiössä on aina ollut sellainen tapa, että kerhojuoneen eteiseen voi ja saa viedä itselleen tarpeettomat roinat ja tavarat, ja tarvitseva voi sieltä sitten viedä ne itselleen, näin olemme perustaneet kierrätyspisteen roinalle. Toimii hyvin ja lapset ovat innoissaan kun saavat sieltä itse pengottua leluja tms. sitten ne voi taas viedä sinne, kun ei enää käyttöä ole.
    Huutonettiin meneville tavaroille olen ottanut erillisen laatikon kaappiin, josta sitten löydän ne postitettavaksi, tämä siis myyntiin laiton jälkeen, kun kuva on otettu, niin vien tuotteen laatikkoon, sitten kun myynnin aika on, otan tuotteen sieltä ja laitan sen myyntikuntoon ja postiin, siten ei hypi silmillä;)
    Mutta, nuo suuret kasat kaikkea..meilläkin putosi lautahylly seinältä, osa seinää mukanaan ja kaikki kirjat siinä, hylly lähti roskiin, mutta kirjapinot ovat vieläkin eteisesä odottamassa uutta ratkaisua.. ÄÄh, nyt alkaa ottaa päähän ne kasat, ja lähden raivaushommiin;)
    Hyvää päivänjatkoa

2. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    oon saanu jopa jotain aikaiseksi.. nyt olis 9 pussillista vaatteita ja tavaraa kiertoon laitettavaksi. toki pari pussii olin saanu jo aikasemmin täytettyy mutta muut sitten viime lauantain aikana. silti tuntuu ettei mistään oo tavara vähentyny. mutta tuo on kyllä mulle jo hgirmu suuri saavutus!!

3. tidy Vierailija

Minusta on tässä parin vuoden kuluessa tullut mahdoton minimalisti. Huomasin yhdestä asiasta aloittaessani kuinka paljon se hyödyttääkin, turhan kierrättäminen, enkä ole sittemmin tahtonut kierrättämisestä irti päästä ;-) Ja mukavaa on sekin että mistä itse pääset eroon sitä jokin toinen usein tarvitsee. En kuitenkaan missään nimessä säilö kuukausia roinaa pusseissa (kuten jokin tuolla ylhäällä)vaan kierrätyskulku on mahdollisimman nopea. Jos ei sovellu kenellekään tuttavista tai edes pelastusarmeijankoppaan, silloin lähtee kaatopaikalle samantien. On aivan upeata kerrassaan" että kotona on enemmän tilaa, siivoaminen ja järjestyksenpito helpottuu ja tavarat -vaatteet erityisesti, löytyvät vaivatta, eivätkä unohdu vain kaappien perille samoja käyttäessä. Turhan tyhjennys -operaatio on minulla jo saatu päätökseen, ja nykyisellään vien vain tavaran kerrallansa heti kun koen jonkin tarpeettomaksi. Eilen viimeksi huonekasvin jota olin jo jokusen päivän vaihdellut paikasta toiseen. Kovasti on noille kukille ottajia ihan naapureissakin.
    Kiva ketju tämä. Tällaista aivan etsin tuolloin suurimmassa raivauspuuskassani.

4. marinadi Vierailija

Mulla taas ongelmana on nimenomaan tuo poistoon menevien tavaroiden kasaantuminen. Aina ajattelen että otan tuosta kassillisen sitten samalla mukaan kierrätykseen vietäväksi tai että vien nuo sitten kerralla roskiin...

Eli siirtyvät kyllä oikeisiin kasoihin, mutta marinoituvat sitten laatikoihin ja kasseihin, joita on nurkissa ja jopa saunan lauteilla. Ja sitten niistä kasoista tulee pengottua jotain, "olisikohan se vielä täällä", "jospa sitä vielä tarvitsisikin" jne.

Myönteistä tietenkin on se, että olen jo oppinut kovettamaan luontoni ja luopumaan turhista tavaroista, mutta kun ne eivät käytännössä kuitenkaan kotioa mihinkään lähde. Argh!

5. ärripurri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mun raivausrintamalla on ollut vähän hiljaista, mutta niinhän siinä raivausoppaassa toisaalta neuvotaankin: ei saisi heti alussa innostua liikaa ja riehua itseään uuvuksiin.
    Tänään kävin tekemässä vähän vaateostoksia (edellisestä kerrasta olikin jo huolestuttavan pitkä aika, joten vaatekaappiinkin on taas kertynyt uffille joutavaa...)
    Nyt käyn kaappien kimppuun ja teen tilaa uusille vaatteille. Sitten vien uffin kassit heti autoon, niin eivät jää pyörimään nurkkiin vaan päätyvät aamulla työmatkalla keräyspömpeliin.

6. onnittelen itseäni Vierailija

Viikonloppuna tyhjeni 3 A4-toimistopaperilaatikollista sekalaisia papereita yhteen läpinäkyvään muovilaatikkoon. JIIHUU !!! Siinä poistui kyllä samalla kasa muistoja: valokuvia, joita en ikinä saanut albumiin, kasoittain vanhoja joulu- ja syntymäpäiväkortteja. Ja kasa erilaisia vanhoja lehtiä, lehdistä revittyjä kuvia (askartelen paljon kortteja) yms paperisälää. Tuosta jäljellekin jääneestä kasasta varmaan vielä turhaa löytyy, ehkä ensi kerralla kun sen kimppuun käyn raaskin poistaa enemmän ;)

Vielä kun joulun pikkukrääsät saisi kuriin. Pitää hakea pari pientä, läpinäkyvää muovilaatikkoa ja kerätä niihin nyt seitsemässä (!) erilaisessa laatikossa olevat joulukrääsät, nauhat, jemmatut paperit ja pussit sekä pakettikoristeet...

7. tidy Vierailija

Muutamia kynttiläkippoja lähti tuossa pienen jouluraivauksen alta. Alusia, jalkaa, koria ja maljakkoa..
    Jalan voin viedä vaikka joulupataan mutta entäs nuo jotka eivät enää ole kokonaisuuksia; tyhjät korit, puiset ja metalliset, alumiinin väriset aluset ilman kynttilää jne. Minnekäs tuollaiset kierrättäisi. Ei kai pelastusarmeijakaan tuollaista romua..?

8. kierrätä vaan Vierailija

Juuri lähetystorilla katselin sellaista joulupöytää, jossa oli vaikka mitä tarviketta. Joten ei kannata heittää roskiin mitään alustojakaan.

9. Niin olen saanut todella paljon kierrätystavaraa. Meillä on ollut ns. suurperhe ja minä (äiti) sairastuin vuonna 2000 ja jäin työkyvyttömyyseläkkeelle tllättäen.
    Aluksi tuttavat hiukan arastellen toivat muovinyssäköitä ja kysyivät jos tarvitsisimme.

Olen ottanut kaiken kiitollisuudella vastaan. Lapset ja nuoret ovat niitä puhki kuluttaneet. Yksi tytär osaa korjata ja ommella. Hän purkaa vanhoja villapaitoja ja tekee uutta.. saa ainakin lankaa jolla poika parsii sukkia.

Lajittelen saadut tavarat ja kirjoitan laatikoiden päälle muistilappuja, sieltä sitten löytyy tarpeeseen.
    Kiitos kaikille antaneille. Välillä ihan itken ilosta löytäessäni sopivia vaatteita nyt jo nuorille ja heille kelpaa.

10. luopuisin, jos... Vierailija

Missä on pk-seudulla sellainen kirppis, mikä ei veloita koko tuottoa??? Minulla olisi pikkukrääsää, jota myisin mielelläni hintaan 1e ja alle, mutta pöydät maksavat 35e, joten ei oikein houkuta: mitä jos en saisikaan pöydän hintaa kasaan???

11. katri2 Vierailija

Tuo on ikävä ongelma varmaan joka puolella, jos ei ole myytäväksi esim. lastenvaatteita tai muuta suht. varmaa "hittiä", jotka yleensä tekevät kauppansa ja joiden ohella voi myydä muutakin sälää. Itse mietin samaa, toistaiseksi olen ratkaissut asian viemällä kamani kierrätyskeskukseen. Järkeilin nimittäin, että mieluummin annan ilmaiseksi kuin jään miinukselle, ja pahimmassa tapauksessa tavaroistakin jäisi osa myymättä... Yhteistä pöytää ystävän kanssa on mietitty, vielä ei ole saatu aikaiseksi. menisi kulut pienempiin osiin.

12. pikkutavaroista Vierailija

Entä jos myisit koko pikkutavarapaketin kerralla vaikka huutonetissä? Joku muu voisi sitten myydä tavarasi vaikka kirppiksellä. Toisaalta pikkutavaraa voi tietysti myydä yksittäinkin netin kautta.

13. ballox Vierailija

Olen selaillut huutonettiä muutamana päivänä. Siellä on aivan järjettömästi tavaraa, tottakai. Varmaan 99,9% jää myymättä. Meneekö siellä oikeasti tavara kaupaksi?

14. huutonetistä Vierailija

Olen itse vain ostanut huutonetistä, en myynyt. Kaikenlaista on löytynyt (vaatteita, kirjoja, lehtiä, astioita, sisustustavaraa jne.). Tärkeintä on ollut saada haluamansa tavara edullisesti ja hyväkuntoisena. Usein lähtöhinnat ovat niin korkeita, että tietää jo siltä istumaltaan, että saman tavaran saa jostain muualta tai myöhemmin huutonetistä halvemmalla. Hintoihin tulee yleensä myös postituskulut, jotka voivat olla yllättävän korkeita, joten nekin pitää laskea mukaan.

Toisaalta on kuitenkin kivempi ostaa joltain yksityiseltä kuin mennä kauppaan. Melkein kaikki myyjät ovat olleet tosi mukavia ihmisiä, jotka ovat lähettäneet tavarat nopsasti ja hyvin pakattuina (kerran tosin tuli muoviset saappaat, joita oli väitetty nahkaisiksi...). Ja on paljon tavaraa, jota ei muuten löytäisi kuin hirveällä etsimisellä kirppareilta. Eli jos olen etsimässä vaikkapa täydennystä johonkin vanhempaan astiastoon, tsekkaan ensin aina huutonetin.

Moni myy tavaraa muuallakin kuin huutonetissä. Siellä ilmoittelevat yrityksetkin. Eli osa tavarasta varmaan löytää ostajansa jotain muuta kautta. Jotain tavaraa taas on tarjolla niin paljon (esimerkiksi sohvia), että kannattaisi laittaa todella alhainen lähtöhinta ja olla valmis auttamaan kuljetuksessa. Ja ilmoituksessa pitäisi aina olla selkeä kuva ja monipuolinen kuvaus tavarasta.

15. Kyllä menee, jos on tavaran laatu ja hinta kohdallaan!
    Itse olen myynyt siellä noin kolmen vuoden aikana useamman tuhannen euron edestä tavaraa. Ja tämä on kertynyt ihan pienestä: mm. kirjoja, ja levyjä. Joitakin vanhoja huonekaluja muutamalla eurolla.
    Ja ostanut olen myös ja olen ollut tyytyväinen. Täytyy siinä vaan pitää järkikädessä. ettei tule maksaneeksi enemmän vanhastakin (vaikka myydään siellä toki uusiakin) mitä on vastaava kaupassa.

Postikulujen kanssa kun vertaa lopullista huutosummaa, niin pysyy kärryillä mitä kannattaa ostaa sieltä ja mitä kaupasta (matkakulut yms.)

16. jmjmjmm Vierailija

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kierr%C3%A4tt%C3%A4minen+helpottuu+p%C3%A4%C3%A4kaupunkiseudulla/1135233032481

17. jmjmjmm Vierailija

... ja tätä kautta pääsee liioista kirjoista eroon:

http://www.bookcrossing.com/ :)

18. rtytrrtyurty Vierailija

öö en jummartanu mikä toi äskenen kirja juttu on kun en osaaa englantii

19. kirjanvapauttaja Vierailija

Bookcrossing on kirjojen "vapauttamista" :). Tosi hauska systeemi. Kirja rekisteröidään tuonne sivustolle ja jätetään sen jälkeen löydettäväksi johonkin julkiselle paikalle. Löytäjä saa ottaa kirjan, lukea ja "vapauttaa" sen jälleen kiertoon toisten luettavaksi. Nettiin saa käydän merkkaamassa, jos on löytänyt kirjan ja siitä voi laittaa sivuille myös mielipiteensä.

BTW, kielitaito avaa ihan uusia maailmoita... :)

20. eiuytre Vierailija

mutta onko nuo paikat mihin ne jätetään niin hyväksyneet sen että sinne jätetään kirjoja.ettei ne siellä sit heitä vaan roskiin?

21. Mauritti Vierailija

Eli minulla on sellainen tilanne nyt, että olemme muuttamassa miehen kanssa nyt saman katon alle ja minä laitan asuntoni pois. Miehellä on reilu vuosi sitten remontoutu asunto erittäin hyvällä paikalla joten valinta oli ilmiselvä kumman laitamme pois. Ainoa haittapuoli tässä on se, että vaikka tämä onkin suurempi niin tässä on paljon vähemmän säilytystilaa kuin minun asunnossani. Eikä tähän kuuluu minkäänlaista varastokopperoa.
    ´
    Joten nyt olisikin minun sitten aika raakalla kädellä karsimaan omia turhia tavaroita pois. Ja tietysti miehenkin. Mutta minulla niitä tavaroita on paljon enemmän. Tässä yksi päivä kurkein kaappeihin ja ei voi ymmärtää mitä kaikkea turhaa sitä on kerännyt vuosien aikana! Ja vaatteitakin minulla on varmaan puoli vaatekaappia joita en koskaan käytä! Opiskelen myös vielä ja minulla onaksoittain papereita, joita pitäisi järjestää mappeihin. Kaikenlaisia kippoja ja kuppojakin on keittiön kaapit pullollaan ja suurintaa osaa en edes käytä! Joten nyt pitäisi käydä tuon roinamäärän kimppuun, mutta kun ei yhtään huvita!

Sellainen perussiivous minulta sujuu suhkoht kivuttomasti, mutta vihaan kaikenlaista pikkunäpertelyä ja kaappien siivoamista. Varsinkin kun sitä tavaraa on niin paljon!
    Mutta täytyy jotenkin löytää se inspiraatio, että mahdun kimpsuineni ja kampsuineni miehen luokse muuttamaan. :D

22. suris Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    aika hiljasia raivaavia täällä..itellä on nyt kirpparilla tavaraa myynnissä..ei oo oikeen menny kaupaksi vaikka hinnatkin on alhaalla. lisääkin tavaraa olis menossa kunhan vaan olis tilaa siellä..

23. Raivaamisessa on minulla osin ongelmana se, että kun rahaa ei ole mitenkään liikaa, tuntuu aina hirveältä tuhlaukselta heittää mitään menemään, vaikkei ko. tavaraa oikeasti käyttäisikään. Vaatteet varsinkin on tällaisia. Viime vuonna vihdoin sain heitettyä menemään yhdet melkein 20 vuotta vanhat housut. Olin käyttänyt niitä vain pari kertaa joskus teini-ikäisenä ja arvatkaapa vain ovatko ne edes mahtuneet päälleni varmaan viimeiseen 15 vuoteen, mutta niin niitä vain on pitänyt säilöä kaapeissa ja kuljetella muutoissa "jos vielä laihtuisin niihin".

24. ärripurri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En ole jaksanut juuri kuulumisia kirjoitella, kun raivausprojekti on edennyt niin hitaasti. Kärsivällisyyttä vaativaa hommaa ainakin välillä... Oishan se nopeaa kantaa kerralla koko hoito kaatopaikalle, mutta mieluummin etsin tavaroilleni uuden kodin jossa niitä tarvitaan.

Vanhoille langoilleni löysin kuitenkin jo vastaanottajan eikä tarvinnut heittää niitä roskiin. Ylimääräisiä kirjoja on mennyt aika paljon kaupaksi huutonetin kautta, tosin hitaaaaaaasti... Kirjahyllykin on ollut jo myynnissä jonkun aikaa, jospa joku tarvitsija pian osuis kohdalle.

Suurin saavutus mulle on kuitenkin se että sain siirrettyä vanhat koulussa kuvatut videot nauhalta dvd:lle. Niitä kasetteja olikin paljon, mun kohdalle on osunut monta kuvaamiseen hurahtanutta opettajaa. Tää oli aika työläs projekti, meni aika monta tuntia sähläämiseen, yrityksen ja erehdyksen kautta... mutta nyt ei ole enää laatikollista videokasetteja pyörimässä nurkissa ja videot on kuitenkin tallessa eläkepäiviä varten ;)

25. ei auta valittaa Vierailija

Yksi ystävistäni on juri tuollainen hamstraaja: kaapit täynnä 20v ja 20kg sitten hankittuja vaatteita saman syyn takia. Ihanko oikeasti pistäisit päällesi, jos vielä mahtuisit niihin? Hei, haloo!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri