Täydellisen pihvin valmistus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton pihvinpaistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton pihvinpaistaja

Vieras
Minä en vain osaa paistaa pihvejä! Tahtoisin kuitenkin hemmotella miestäni lempiruuallaan eli pihveillä ja hirvenlihasta olisi tarkoitus pihvit paistaa. Nyt sitten parhaat vinkit jakoon pihvien paistoon liittyen. Paistoaika, niin ettei pihvi ole liian raaka, mies ei tykkää esim. mediumista? Kuinka saada pihvit pysymään mehukkaina? Ja niin ees päin. Maustaminenkin kiinnostaa :)

Tarjoan lisänä uuniperunoita ja maustevoita ainakin...

Kuuma, mieluiten paksupohjainen valurautapannu. Liha tuntia ennen huoneenlämpöön. Voiöljyseosta reilusti pannulle. Pannu kuumaksi, pihvit pannulle. Paistetaan pinnat ruskeiksi, 1,5 min molemmin puolin. Pihvit folioon ja pannulle hautumaan pienelle lämmölle vähäksi aikaa.

Mediumina pihvi on parasta. Jos pitää syödä well donea, niin lihapullat parempia.

Niin ja kannattaa ostaa esim Atrian Takuumureaa, ei ole sitkeää!

Mä paistan yleensä vaan naudan pihvejä, joten kokemukset liittyy lähinnä siihen.

Meinaatko marinoida lihaa? Jos marinoin, teen jonkun ihan simppelin marinadin öljystä ja sekalaisista perusmausteista ja yrteistä, mutta useimmiten en marinoi lihaa.

Liha/pihvit ei saa olla kovin kylmiä paiston alkaessa. Ota huoneenlämpöön ainakin tuntia ennen. Lisäksi pannulle ei pidä laittaa liian monta pihvia kerralla, ettei pannu jäähdy liikaa. Enintään kolme neljäsosaa pannusta saa peittyä.

Pannun pitää antaa kuumeta kunnolla, ja paistamiseen käytän usein voita. Itse paistan kummaltakin puolelta ihan vaan pari minuuttia, ja rouhin päälle suolaa ja pippuria. Pihvi kuitenkin jatkaa kypsymistään vielä hetken paiston jälkeenkin, joten menee helposti liian kypsäksi. Mä ainakin inhoan sellaista sitkeäksi paistettua lihaa.

Mehukkuus ja kypsempi kuin medium on mahdoton yhtälö. Vaihda miestä vähemmän junttiin.:-)

Uuniin lämpöä noin 60 -65 astetetta, fileen pala sinne kokonaisena, digitaalinen lämpömittari lihaan, ja kun lihan lämpö n 61 astetta pois uunista, leikataan pihveiksi ja kuumalla pannulla nopeasti paistopinta. Siitä ei pihvi paremmaksi muutu.

Joo, vakuumipakattuna on varmaan melkein ihan kaikki liha, miksi sitä pitäisi välttää?

Kiitos vinkeistä! Meillä tosiaan on tuoretta hirvenlihaa tuossa ja siitä teen pihvit. Katsotaan mitä tulee :) Mutta näillä vinkeillä pääsen ainakin eteenpäin, toivottavasti :D

Yhteistyössä