TAYS, imetyksen tukeminen, myös muut sairaalat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
TAYS:issa synnyttäneet, mitä mieltä olette siitä, kuinka hyvin henkilökunta siellä tukee imetystä? Saa kertoa kokemuksia myös muista sairaaloista. Itselleni jäi sellainen olo, että siellä yritettiin tehä kaikki, että imetys ei lähtisi käyntiin. Heti synnytyssalissa annettiin rintakumi enkä siis sitä ennen saanut edes yrittää imetystä ilman sitä enkä ensisynnyttäjän osannut sitä edes vaatia, kun kaikki oli niin uutta. Kätilö vain katsoi, että joo rinnanpäät näyttää olevan sen verta sisässä, että ei vauva saa otetta, että kokeillaan rintakumia. Mielestäni rintakumi tuntui todella hankalalta eikä vauva saanut sen vuoksi alkuunkaan maitoa. Sen jälkeen kätilö ehdotti, että annetaan lisämaitoa enkä osannut kieltäytyäkään, kun ajattelin heidän osaavan asiansa.

Osastolla opastettiin edelleen rintakumin käytössä ja se tuntui edelleen tosi hankalalta ja vauvalle piti antaa myös sokerilitkua, että hän suostuisi ottamaan rintakumista otteen. Kun tämä oli niin hankalaa, päätin itse kokeilla ilman sitä ja kas kummaa, vauva sai todella hyvän otteen ja imi pitkän aikaa. Lisämaitoa tyrkytettiin vielä moneen otteeseen jatkossa ja jonkun kerran sitä itsekin pyysin, koska olin epävarma imetyksestä. Lisämaidot annettin myös aina pullosta. Itselle jäi kyllä huonot kokemukset sairaalasta imetyksen suhteen. Mitään haittaa tämä ei kuitenkaa imetykselle tehnyt, maito nousi hyvin kotona ja lapselle on rintamaitoa riittänyt, mutta kaikkilla ei kuitenkaan mene yhtä hyvin. Onneksi seuraavalla kerralla on jo itsellä sen verta kokemusta, että ei usko kaikkea mitä sanotaan.

OYS. Huonosti tuettiin ja neuvottiin käytännön asioissa imetyksen suhteen. Todettiin vaan, että vauvalla näyttää olevan hyvä imuote. Viimeisenä päivänä kätilö neuvoi millaisessa asennossa voi imettää istualtaan. Esikoinen oli kyseessä ja olin niin päästä pyörälläni kaikesta, etten osannut kysyä. Kysymysten äärellä huomasin sitten olevani itsekseni kotosalla.

Mulla oli Taysissa hyvä kokemus. Heti annettiin vauva rinnalle ja imemään. Ei tuputettu rintakumeja/lisämaitoa. Oli neuvojia asennoissa, mutta annettiin tarpeeksi omaa rauhaa. Meillä imetys lähtikin heti alusta sitten hyvin käyntiin.

Kurjaa, että sulla oli huono kokemus, mutta hienoa, kun nyt sujuu :) Varmaan tosi paljon kätilöstä/omahoitajastakin kiinni. Vuosia sitten esikoisestani jäi Taysista tosi huono maku synnytyksestä ja osastoajasta. En ois halunnu Taysiin nyt ollenkaan. Nyt sen sijaan oli tosi ihana kokemus.

Tyksissä mun mielestä on sitä imetystä tyrkytetty ihan liikaa, ennen kun on osastolle synnytyssalista päästy niin on jo kielletty antamasta lapselle tuttia. Ja osa hoitajista ollut aika fanaattisia.
Mua suorastaan pelottaa mennä sinne synnyttämään seuraavaa koska mä en pysty imettämään niin toivottavasti ei ketään ihan imetyshihhulihoitsu satu kohdalle. Ja meinaan ottaa omat tutit vauvalle mukaan heti synnärille.

(Aikaisemmat viisi olen ihan täysimettänyt ekat kuukaudet)

TYKSissä on kaksi syntynyt. kumpikin on saanut pullosta maitoa, aika isoja vauvoja ja nyt voin sanoa että aina (kolmesti) on maito noussut niin hitaasti, vasta joskus 4. päivänä.
lapset on kellastuneet, paino laskenut niin ettei ole päästy heti kotiin. joten tärkeintä on ollut saada vauva kuntoon!
kolmosen kohdalla JKL ei tarjoiltu ja enpä kyllä pyytänytkään, ja kolmonen oli eka joka sai lisämaitonsa vasta 2vkon iässä kun paino ei ollut noussut yhtään. joten maito ei ollut kunnolla tässäkään tapauksessa noussut, että oltaisiin pärjätty täysimetyksellä.

Tyksissä mun mielestä on sitä imetystä tyrkytetty ihan liikaa, ennen kun on osastolle synnytyssalista päästy niin on jo kielletty antamasta lapselle tuttia. Ja osa hoitajista ollut aika fanaattisia.
Mua suorastaan pelottaa mennä sinne synnyttämään seuraavaa koska mä en pysty imettämään niin toivottavasti ei ketään ihan imetyshihhulihoitsu satu kohdalle. Ja meinaan ottaa omat tutit vauvalle mukaan heti synnärille.

(Aikaisemmat viisi olen ihan täysimettänyt ekat kuukaudet)

Ootko ollut eri lapsivuodeosastoilla?

Mä meinaan olin os. 310 kun esikoisen sain, eikä kukaan tyrkyttänyt mitään. Tutinkin toivat vauvalle ilman että sitä pyysin. Sain imetellä ihan itsekseni, apua sain kun pyysin mutta ei sitä mitenkään erityisemmin tarjottu. Sain myös antaa vauvalle maitoa pullosta.

Seuraavalla kerralla olin osastolla 311 ja siellä pidettiin imetysluento, tutittomuuden tärkeydestä puhuttiin (kuuntelin, ja sitten tyrkkäsin tutin vauvalle suuhun :snotty: :D), ja imetykseen sai ohjausta & tukea todella paljon ja perusteellisesti - pyysin ja halusin siis tätä tukea.

Kolmatta toivon imettäväni pitkään, mutta tutit otan mukaan synnärille silti. Haluan nääs vauvan oppivan myös tutille, enkä ota sitä riskiä ettei oppisikaan :D

Mietin, että onko noilla kahdella osastolla muka erilaiset periaatteet, vai mistäköhän erot johtui...

Ilmoita jo esitietolomakkeessa siitä, että et pysty imettämään. Ainakin mun tuttavalla se onnistui ihan mukisematta, kun siitä etukäteen tiedettiin.

Ootko ollut eri lapsivuodeosastoilla?

Mä meinaan olin os. 310 kun esikoisen sain, eikä kukaan tyrkyttänyt mitään. Tutinkin toivat vauvalle ilman että sitä pyysin. Sain imetellä ihan itsekseni, apua sain kun pyysin mutta ei sitä mitenkään erityisemmin tarjottu. Sain myös antaa vauvalle maitoa pullosta.

Seuraavalla kerralla olin osastolla 311 ja siellä pidettiin imetysluento, tutittomuuden tärkeydestä puhuttiin (kuuntelin, ja sitten tyrkkäsin tutin vauvalle suuhun :snotty: :D), ja imetykseen sai ohjausta & tukea todella paljon ja perusteellisesti - pyysin ja halusin siis tätä tukea.

Kolmatta toivon imettäväni pitkään, mutta tutit otan mukaan synnärille silti. Haluan nääs vauvan oppivan myös tutille, enkä ota sitä riskiä ettei oppisikaan :D

Mietin, että onko noilla kahdella osastolla muka erilaiset periaatteet, vai mistäköhän erot johtui...

Ilmoita jo esitietolomakkeessa siitä, että et pysty imettämään. Ainakin mun tuttavalla se onnistui ihan mukisematta, kun siitä etukäteen tiedettiin.

En mä tiedä, 1997 kun esikoinen syntyi niin sillekin taidettiin vielä antaa tutti mutta muut synnytykset Tyksissä (2000, 2006, 2009) on oikeesti jo hississä synnäriltä osastolle aloitettu "aivopesemään" ja mua on ärsyttänyt parilla viimeisellä kerralla kun ne hoitsut on väkisin tullut mun tisseihin kiinni, varmaan osaisin pyytää apua jos ois tarvittu.
Jep, neuvolakortissa on asiasta maininta ja pitää laittaa vielä esitietolomakkeeseenkin. Kai se siitä sit :D

Ulkomailta erittäin positiivinen kokemus. Kokeneet kätilöt ja opiskelijat olivat valmiita jokainen auttamaan ja ohjaamaan imetyksessä, sain vahvan pohjan kun kotiuduttiin.

PHKS, kakkosen kanssa tiesin jo mitä olin tekemässä, ei siinä hoitaja käynyt kuin hymyilemässä ja tuumaamassa että tällaiset on aina ilo hoitotyössä, kun kaikki sujuu hyvin. Tykkäsin kun hoitajat osasivat lukea tilannetta ja jättää rauhaan.

Olen ollut Taysissa sekä synnyttämässä että harjoittelemassa, ja tuo rintakumin kanssa pelaaminen on erittäin tuttua. Minullekin haettiin rintakumi kun esikoinen piti auttaa rinnalle, ja kas kummaa, vauva imi jo täyttä päätä kun kätilö tuli kumin kanssa takaisin. Onneksi tiesin ettei kumia kannata noin vain ottaa käyttöön ja osasin auttaa vauvan rinnalle.

Harjoittelussa (synnyttäneiden vuodeosastolla) sama juttu, rintakumia tyrkytettiin lähes kaikille ja oltiin tyytyväisiä, kun äiti kotiutui imettävänä. Tosin kumin kanssa, eli mentiin siitä, missä aita on matalin.

Nii tosiaan, tuo tutti asia unohtu vielä mainita. Vauvalle oli annettu myös tutti lupaa kysymättä, kun vauva oli hoitajalla, että itse sain nukkua. Muuten kyllä TAYS:ista erittäin positiiviset kokemukset, mutta tuo imetysasia jäi häiritsee, vaikka se hyvin nyt sujuukin.

Yhteistyössä