TAYS vai Vammala?

  • Viestiketjun aloittaja Happy
  • Ensimmäinen viesti
Happy
Kertokaapa kokemuksianne TAYS:sta ja Vammalasta synnytyssairaaloina! Risuja ja ruusuja!

Itsellä olisi mahdollisuus päättää, kummassa sairaalassa haluan lapseni synnyttää ja olisi mukava kuulla omakohtaisia kokemuksia!

Hauskaa odotusta kaikille!!!
 
nn
Ainakin www.vauvapalsta.net/keskustelupalsta ja http://perheklubi.net löytyy paljonkin keskusteluja aiheesta.

Melko paljon positiivista juttua Vammalasta ja TAYSista taas päinvastaista. Itse melko lailla kallistumassa Vammalan puoleen.
 
Sunny
Me myös saimme valita joko TAYSn tai Vammalan, ja päädyimme loppujen lopuksi TAYSiin. Vammalan oikeastaan ainoa miinus on se, että siellä ei ole vastasyntyneiden tehoa, vaan jos tarve vaatii niin vauva kiidätetään ambulanssilla TAYSn vauvateholle.

Vammalassa kävin kyllä alkuraskauden sekä niskapoimu-ultrassa, ja täytyy sanoa että palvelu oli kyllä erittäin ystävällistä ja avointa. Eipä TAYSin toiminnastakaan mitään moitittavaa ole, muutama ""ei niin mukava""-hoitaja oli osastolla, mutta niitä kai mahtuu joka sairaalaan.

Joka tapauksessa, lapsen parhaaksi aiomme mennä seuraavankin kanssa TAYSiin.

Sunny rv 5+1 ja poika 01/05
 
Ronja
Mulla on positiivinen kokemus TAYSista. Siä sai kaikki kivunlievitykset sun muut helposti ja hoito oli hyvää niin mulle kun vauvallekin. Ainut huonompi puoli on ne ruuhkat isossa sairaalassa.
 
Mippe
TAYSsista minulla on HUONOT kokemukset (!) ensimmäisestä synnytyksestä.

Vammalasta taas erittäin positiiviset kokemukset toisesta synnytyksestäni.

Puudutukset ja muut, koko arsenaali, ovat aina saatavilla kummassakin paikassa. Tosin ammeeseen pääset halutessasi Vammalassa varmasti, Tayssissa aikalailla epätodennäköisemmin.

Jos sinulle on tärkeää, että SINÄ olet tärkeä synnyttäjänä ja että hoitohenkilökunnalla on sinulle aikaa ja että toiveesi otetaan huomioon ja että synnytyksesi tunnelma on rauhallinen ja välitön, on Vammala sinulle oikea paikka. Kyllä sielläkin on valmiudet hätätilanteiden hoitoon vaikka lähin koko teho-osasto TAYSsissa onkin. Ei se niin ole, ettei siellä mitään osattaisi tehdä, jos hätätilanne tulee. Ennenkaikkea Vammalassa pyritään välttämään hätätilanteet ennalta. varmistetaan, että vauvalla jä äidillä on kaikki hyvin eikä odotettavissa olevia ongelmia ole ennenkuin sinne edes pääsee synnyttämään. Synnytyksen aikana siellä ollaan kaksin verroin varovaisia eikä vauvan vointia päästetä romahtamaan - eli sektiokynnys on suht matala, sillä tärkeintä siellä on varmistaa vauvan syntyminen virkeänä ja hyvävoimaisena, ei alatiesynnytys (tilastoja varten), jonka jälkeen vauva voi joutua teholle.

Jos sinulle on kaikkein tärkeintä, että käsillä on koko lääketiede ja laitteistot siltä varalta, että vauvalle tulee jokin hätä, on TAYS sinulle oikea paikka. Jos olet laitteiston vuoksi valmis tinkimään rauhasta ja imetysohjauksesta ja olet valmis olemaan täpötäydellä osastolla ja kenties nukkumaan käytävällä ennenkuin mahdut johonkin huoneeseen. Jos sinua ei pelota hinkuyskäepidemiat tai muut taudit, jotka täyteen ängetyillä osastoilla tuovat vastasyntyneille epidemioita silloin tällöin. Jos haluat, että alatiesynnytystä yritetään aivan VIIMEISEEN ASTI, vaikka vauva kärsisi siitä. Silloin TAYS on sinun paikkasi. Onhan siellä teho-osasto myös oman talon sairastuttamia hinkuyskä- ja sairaalabakteerivauvoja varten ;-) ..

Tosin minun synnytyksessäni JUURI SIITÄ SYYSTÄ, että teho-osasto on talossa, vauvani voinnin ANNETTIIN romahtaa - kun on kerran valmiudet mihin tahansa tilanteeseen. Syntymän jälkeen ei voitu olla varmoja, jäisikö vauvaan pysyviä vaurioita. Ja tämä vain siksi, että a)synnytysosastolla oli ruuhkaa eikä synnytystäni ehditty oikein seuraamaan b)leikkaussali oli varattu, minkä vuoksi vauvan voinnin vuoksi jo pysäytetty synnytys käynnistettiin uudelleen c)lääkäri oli sitä mieltä, että suurin osa vauvoista toipuu pahastakin happivajeesta (arvaa miltä tuntui 6kk miettiä olemmeko ""suurinta osaa"" vai ei) eli ei leikkaukseen ole vielä aihetta. Eli se, että käsillä on koko hoitoarsenaali voi myös AIHEUTTAA vauvalle vaaraa kun luotetaan, että pahatkin tilanteet pystytään hoitamaan!!

No joo, perheklubilla(kin) olen vaahdonnut, mitä mieltä TAYSsista olen..
 
Vas
Itse synnytin aikanaan Vammalan aluesairaalassa ja tammikuussa olen menossa samaan paikkaan uudelleen, itsellänikin mahdollisuus valita Taysin ja Vammalan välillä.

Vammalassa itseäni miellytti juuri rauhallisuus ja se, että henkilökunnalla oli kohtalaisen hyvin aikaa asiakkaille. Sieltä ei ollut paineita poistua ja huoneissa oli enintään kaksi äitiä yhtä aikaa. Synnytyksessä oli mahdollisuus moniin erilaisiin kivunlievityksiin vyöhyketerapiasta aquarakkuloihin ja vesialtaaseen saakka.

Vammalahan on Pirkanmaan ensimmäisenä sairaalana saanut WHO:n ja Unicefin myöntämän laatusertifikaatin vauvamyönteisyydestä. Imetyksen sujumiseen ja vierihoitoon on todella panostettu. Tosin jos äiti ei ole kovin imetysmyönteinen, voi tuo imetyspainotteisuus ahdistaakin.

Hyvät muistot jäivät itselleni ja synnytyksen kulusta jäi sellainen turvallisuuden tunne päällimmäisenä mieleen. Tietty näihin asioihin vaikuttaa sekin montako synnyttäjää sattuu olemaan samaan aikaan paikalla. Itse olin sillä hetkellä ainoa synnyttäjä, kälyni kanssa samana päivänä oli kahdeksan synnytystä meneillään.

Se ero mitä selkeästi on Taysiin, on suhtautuminen perätilassa olevan lapsen synnyttämiseen ensisynnyttäjän kohdalla. Taysissa yritetään kunnianhimoisesti saada perätilalapsetkin alakautta maailmaan kun taas Vas:issa turvaudutaan helpommin keisarinleikkaukseen. Sitäkin kannattaa miettiä valintaa tehdessä kumpi vaihtoehto on lähempänä omaa mielipidettä.

Kaksi kälyäni on synnyttänyt myös Taysissa ja heillä on sieltäkin ihan positiiviset kokemukset eli en tiedä onko sekään välttämättä maailman kamalin paikka. Vierailijana minun silmääni pisti juuri tuo väen paljous ja se, ettei henkilökuntaa hirveästi näkynyt.

Onnea valintaan!
 
meimei
Esikoinen syntyi Taysissä, ja kokemus oli ihan mukava. Tosin olin paneutunut synnytysasioihin tarkasti etukäteen ja annoin kirjallisen ""toivelistan"" synnytyssalin kätilölle, eikä ollut paha ruuhka-aika.
Jos matka Vammalaan olisi lyhyempi, ja jos tulevassa synnytyksessä ei olisi tiedossa erityisiä riskejä, valitsisin Vammalan ilman muuta. Uskon että siellä äitiä kuunnellaan paremmin ja on mahdollista vaikuttaa itse enemmän omaan hoitoonsa. Ja että on mahdollisuus perhehuoneeseen. Ja että on samat kätilöt sairaalassaolon joka vaiheessa, tieto kulkee varmasti paremmin.
 
Annaleena
Hehe, olemme Mipen kanssa haukkuneet TAYSsia ja kehuneet Vammalaa monella foorumilla ennenkin.

Minullakin ensisynnytyskokemukseni Tayssista ovat aivan hirveät. Suurta turvattomuutta, kiireen jalkoihin jäämistä ja merkityksettömyyden tunteita. Eikä pelkästään välinpitämätöntä vaan myös suorastaan epäkohteliasta ja töykeää käytöstä.

Vammalasta taas (toinen synnytykseni viime joulukuussa) jäi päällimmäiseksi turvallisuuden tunne. Minua rauhoitti eniten siellä se, että sektiokynnys on matalalla. Siis ettei yritetä alatiesynnytystä vauvan hyvinvoinnin kustannuksella aivan viimeiseen asti vaan leikataan heti, jos vauvalla näyttäisi olevan tai tulevan ongelmia.

Monilla on Tayssista erittäin positiivisiakin kokemuksia. Eli kyllä onnistuneen synnytyskokemuksen saaminen siellä ON mahdollista. Mielestäni pointti onkin siinä, että huonot kokemukset Tayssista eivät ole vain vähäsen huonoja vaan aivan hirvittäviä. Samaa en ole kuullut juuri mistään muusta synnytyssairaalasta. Eli kyllä sielläkin voi kaikki mennä ihan hyvin - mutta jos siellä menee huonosti, meneekin sitten oikein kunnolla metsään. Eikä se edes tunnu liikuttavan siellä ketään. Vammalassa minulla oli tunne, että minusta ja tuntemuksistani välitettiin.

ps. suosittelen Vammalan hypnoosivalmennusta (!!). Sitä pitää Tuula Minkkinen. Pitää kai Napapiirilläkin, webbisivuilta löytyy varmasti tietoa..
 
Ronja
Imetysohjauksesta sen verran, että kyllä sitä TAYSissa oli tarjolla mun mielestä myös ihan riittävästi.

Kuka muuten saa täällä Pirkanmaalla valita synnytyssairaalansa? Siis meillä ainut vaihtoehto oli ymmärtääkseni TAYS. Kukaan ei ainakaan maininnut Vammalasta mulle mitään missään vaiheessa. Vai eikö ensisynnyttäjä pääse sinne ollenkaan? Tosin erinäisistä syistä mun olis joka tapauksessa ollut pakko synnyttää TAYSissa, joten samapa tuo mulle, vaikka en saanutkaan valita.
 
Vas
Se on ihan paikkakuntakohtaista mihin sairaaloihin antavat maksusitoumuksia. Yleensä varmaankin sellaisilla paikkakunnilla mitkä sijaitsevat näiden kahden sairaalan ""välimaastossa"", on enemmän tarjolla tätä valinnanvapautta kahden väliltä.

Ensisynnyttäjyys ei vaikuta millään muotoa siihen mihin sairaalaan pääsee synnyttämään vaan nimenomaan tuo oman paikkakunnan käytäntö. Ja tosiaan jos synnytyksessä on odotettavissa jotain lapseen liittyviä vaikeuksia tai muuten erityistä, ohjataan suosilla yliopistolliseen sairaalaan.
 
tinz@
heippa!
lempäälässä saa myöskin valita taysin ja vammalan välillä, ja kova mietintä onkin menossa. edellisen synnytin taysissa (viime joulukuussa), silloin en saanut valita sairaalaa, kun asuttiin eri paikkakunnalla.
no, taysista jäi kyllä periaatteessa ihan hyvä kuva, mitä nyt pari epämiellyttävää hoitajaa osastolla, mut aina kai jonkun kanssa ei synkkaa. meilla oli ns.normaali alatiesynnytys, eli ei mitään ihmeellistä, ponnistaminen vähän pitkittyi ja tippaa laitettiin, mut ei siis mitään oikeesti ihmeellistä/vaarallista, eli sen puoleen en oikein osaa ottaa kantaa asiaan, mut sen verran voin sanoa, et puudutteen sain ainakin saman tien saliin päästyäni ja käytyäni suihkussa (kohdunkaulan puudute), myös epiduraalin olisin saanut halutessani. kätilö oli todella mukava nuori nainen.
mut mua olis jo viimeks kiinnostanu se vesiallas, kun muutenkin oon tällanen ""vesipeto"", joten se tuntuis jotenkin omalta, eli sen takia sitä vammalaa oon miettiny, ja sit tietty se perhehuone olis aivan ihana, ja muutenkin kun en pidä sairaaloist, ni houkuttelis sellanen miellyttävämpi ilmapiiri.
onko kellään tietoa vaikuttaako raskausajan diabetes siihen missä sairaalassa voi synnyttää?
 
Vas
Ei sen ainakaan pitäisi olla este Vammalassa synnyttämiseen, koska itsellänikin sellainen oli. En sitten tiedä jos raskausdiabetes on poikkeuksellisen hankala, mietittäisiinkö sitten lapsen voinnin kannalta Taysia. Joissain tapauksissahan lapsi pitää kiidättää teholle heti synnytettyä. Meillä riitti se, että parina ensimmäisenä päivänä pojalta otettiin verinäyte veren sokerin määrittämiseksi.
 
Ronja
Meillä Valkeakoskella tosiaan ei kerrottu mitään mahdollisuudesta synnyttää Vammalassa, mutta en niin pitkän matkan päähän ois lähtenytkään.

Mulla oli toi viikkoihin nähden pienipainoinen vauva tulossa, niin siksi ois varmaan päädytty TAYSiin joka tapauksessa, vaikkei mitään erikoishoitoa kyllä sit tarvittukaan. ;o)
 
tinz@
ei valkeakoskella ole muuta vaihtoehtoa kuin tays. asuttiin siellä kun edellinen synnytys oli ajankohtainen ja tiedustelin jo silloin mahdollisuutta mennä vammalaan. tietty jo olis ""sattunu"" oleen vammalassa, kun synnytys käynnistyi, ni ei kai ne sieltä poiskaan olis ajaneet, mut periaatteessa valkeakoskella ei ole muita vaihtoehtoja kuin tays.
 
Annaleena
Kannattaa kyllä aina kysyä neuvolasta, josko neuvolan puolesta haettaisiin lupa (so. maksusitoumus) lähteä jonnekin muualle synnyttämään kuin lähimpään synnytyssairaalaan. Kangasalta käsin ei aluksi olisi saanut mennä muualle kuin Tayssiin mutta kun Tays-pelkoni alkoi saamaan jo kohtuuttomia mittasuhteita (sen jälkeen, kun olin käynyt tayssin pelkopolilla), itkin neuvolan tätille useamman kerran kohtaloani ja kerjäsin Vammalaan pääsyä. Hän sitten laittoi asiat eteenpäin ja sain kuin sainkin luvan lähteä Vammalaan. En tiedä, kuka asiasta päättää, sosiaalilautakunta kai. En usko, että sieltä tulisi negatiivista päätöstä, kunhan perustelee kantansa hyvin. Synnyttäjän pelko synnytystä kohtaan on este synnytyksen sujumiselle. Oma pelkoni kohdistui sairaalaan, joten kunnalle tuli halvemmaksi antaa maksusitoumus eri sairaalaan kuin maksaa pelkosektiota Tayssissa. Oma Vammalan-kokemus oli joulukuussa ja nyt kuulin, että kangasalaisia on ollut tänä keväänä jo useampi Vammalassa.. ;-)

Eikä kannata ihan heti ensimmäisestä kerrasta suostua Tayssiin, jos ihan oikeasti haluaa Vammalaan. Itsellekin lupa heltisi vasta, kun pyyntöni PERUSTELTIIN päättäville elimille eikä vain kysäisty, josko sais mennä Vammalaan kun siellä on kivempaa.

Jos SATTUU olemaan Vammalassa kun synnytys käynnistyy, ei ovelta poiskaan käännytetä ja oma kunta maksaa kyllä. Samalla tekniikalla saisi toki lähteä synnyttämään vaikka Naistenklinikalle tai Rovaniemelle jos haluaa ;-)
 
ei enään taysiin
Ensimmäisen lapseni huhtikuussa taysissa synnyttäneenä, voisin luonnehtia sairaalassa olo aikaani epämiellyttäväksi kokemukseksi. No kyllähän vauvan syntymä oli ihana asia, mutta henkilökunta uudella osastolla oli kiireistä eikä minulle juuri hoitajaltamme aikaa riittänyt, koska pystyin/osasin itse hoitaa lastani. ja tyhmänä en uskaltanut vaatia heiltä huomiota tarpeeksi. Luulin olevani vahva selviytyjä. Jälkeen päin tuli ahdistus kun katsoin esim. sairaalassa otettuja valokuvia.

Hyvät ihmiset vaatikaa apua ja huomiota itsellenne, muuten sitä ei saa!!

Älkää myöskään menettäkö yöunianne tän juttuni takia, minäkin olen vielä hengissä :)
 
Monni
Heips

Olen synnyttänyt kaksi lasta Tayssissa (12/1994 ja 4/1996). Nyt on 34rv menossa ja aion edelleen synnyttää Tayssissa. Olen päässyt ammeeseen ja kätilö on ollut koko ajan läsnä synnytyksessä. Osastolla olin kahden hengen huoneessa. En keksi mitään mistä valittaisin.
Jos päätät mennä Vammalaan niin tilaa synnytys virka-aikaan niin lääkäri on varmemmin paikalla.

Turvallisia odotuksen loppuviikkoja!!
 
Happy
Heippa kaikille!

Ja kiitoksia kommenteista! En ole vielä lopullista valintaani tehnyt, mutta alan kallistua Vammalan puolelle. Vaikka odotankin toista lastani ja tiedän suurinpiirtein, mitä tuleman pitää, haluan pitää itselläni vapauden päättää, kuinka kauan haluan sairaalassa synnytyksen jälkeen viettää aikaa ja levätä. En halua, että joka kätilö vihjailee kotiinlähdöstä... Enkä tietenkään halua osastolla olla täpötäydessä huoneessa vaan toiveissa tottakai on rauhallinen ympäristö, missä voimme tutustua vauvan kanssa toisiimme.

Neuvolassakin kyselin asiasta, mutta he nyt eivät ottaneet mitään kantaa, kumpi olisi parempi paikka... Kyselin nimenomaan siitä, kuinka helposti TAYS:ssa suostutaan tekemään sektio, mikäli synnytys ei jostain syystä etene. Vastauksena sain vain, että ""onhan TAYS:ssa menty sektiomyönteisempään suuntaan..."" Mitä se sitten tarkoittaakaan. Oikeastaan ainut asia, mikä omassa synnytyksessäni voi mennä pieleen on se, että viimeiseen asti pistetään yrittämään alateitse ja ""armosta"" suostutaan sektioon 2 vuorokauden ähellyksen jälkeen. Esikoiseni siis syntyi normaalisti alateitse ja suhteellisen nopeasti, mutta ikinähän ei tiedä, mitä voi tapahtua.

Onneksi minulla on vielä aikaa kerätä tietoa ja miettiä, kun on vasta rv 21 menossa. Neuvolasta sanoivat, että kunhan ennen rv 36 teen päätöksen, kun Vammalassa synnyttäville tehdään se viimeinen lääkärintarkastus siellä.

Onnellista odotusta kaikille!!!
 

Yhteistyössä