Täysimetetyn vauvan kiinteiden aloitus - apua uusavuttomalle!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoa vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoa vailla

Vieras
Olkaa kilttejä ja neuvokaa: olemme ulkomailla asuva suomalaisperhe, jossa esiokoinen on nyt saavuttanut puolen vuoden hienon iän, mutta se kiinteiden aloitus... Huh. Koska täällä ei ole neuvolajärjestelmää ja suositukset tuntuvat muutenkin olevan erilaiset kuin Suomessa (esim. puolen vuoden täysimetystä ei täällä ole oikein ymmärretty ja olen kovasti joutunut sitä puolustelemaan), niin nyt olen ihan ihmeissäni. Tein jonkilaisen suunnitelman tuleville viikoille, kommentoikaa ja täydentäkää jos jotain oleellista puuttuu, jooko?

Päivät 1-3: riisivelliä aamupäivällä ja illalla, muuten rintamaitoa
Päivät 4-6: perunasosetta aamupäivällä, illalla riisivelliä, muuten rintamaitoa
Päivät 7-9: porkkanasosetta aamupäivällä, illalla riisivelliä, muuten rintamaitoa
Päivät 10-12: kauravelliä aamupäivällä, riisivelliä illalla, muuten rintamaitoa
Päivät 13-15: kauravelliä ja omenasosetta, riisivelliä, rintamaitoa
Päivät 16-18: perunaa + parsakaalia, riisi-/kauravelliä, rintamaitoa
Päivät 19-21: perunaa + kukkakaalia, riisi-/kauravelliä, rintamaitoa
Päivät 22-24: perunaa + naudanlihaa, riisi-/kauravelliä, rintamaitoa
Päivät 25-27: perunaa + sianlihaa, riisi-/kauravelliä, rintamaitoa
Päivät 28-30: vihannessosetta + kanaa, riisi-/kauravelliä, rintamaitoa

Onko ok?? Kiitos!!

Musta noi vellit on ihan turhia. Ja jos annat jo sosetta, älä pidä pelkkiä vellipäiviä. Mä olen aina aloittanut soseella, pari päivää samaa sosetta ja sitten jotain toista. Ensin yksi lusikallinen, toisena päivänä jo vaikka kaksi ja sitten koko ajan enemmän. Ei sillä nyt oikeesti ole niin väliä mitä sosetta antaa, kunhan antaa pikkuhiljaa.

Puuron lisäsin mukaan muutaman viikon jälkeen ja sitten taas kun puuroa oli ollut pari viikkoa, tuli lihat.

että oikeen suunnitelma=), joo voihan sitä noinki mennä. meille suositeltiin yhden lusikallisen antamista per maku n viikon ajan, sitten voi lisäillä. ja varovaisesti aloitella peruna/maissi/hedelmäsoset eka, vellejä ei mene ollenkaan ainakaan meillä ja lihakin vasta joskus paljon myöhemmin (nyt siis 5kk ikää ja täysimetyksellä menty tähän asti).

Aika tiuhaan otat uusia ruoka-aineita mukaan...Otahan varovaisemmin noiden lihatuotteiden kanssa.Meillä kokeiltiin viikko uutta ruoka-ainetta ennenkun otettiin uutta mukaan.

Minäkin sanoisin, että vellit ovat turhia. Aloita jollain muulla miedolla ruoka-aineella, esim. maissilla. Ensin teelusikallinen, sitten kaksi ja niin edelleen... Aika nopeasti voi lisätä määrää, jos ei vatsavaivoja tule.
Uusia ruoka-aineita kannattaa lisätä yksi kerrallaan, siten että huomaa mistä oireet johtuvat, jos jotain tulee. Lihan ja viljojen kanssa aloitukset varovaisemmin, tosin pitkään imetetyllä ruoka-aineita voi lisäillä hiukan reippaampaan tahtiin, kuin mitä lisättäisi, jos kiinteät olisi aloitettu jo aikaisemmin.

samaa mietin mä et aikas nopea aikataulu noitten ruokien suhteen. Meillä ainaki neuvolassa on sanottu, että viikko tai kaksi samaa ruokalajia ja sitten voi kokeilla taas jotain muuta. Ja taas samaa viikko tai jopa kaksi.

Munkin mielestä vellit on turhia... Mä oon kyllä muutaman päivän välein lisänny uusia ruokia kun oon puoli vuotta täysimettäny... ehkä toi viikko tai kaksi uutta ruokaa sopii paremmin jos aloittaa jo neljän kuukauden iässä?? Mä oon aloittanut ensin useamman kasviksen ja hedelmän ennen kuin oon aloittanu lihaa...

Mä imetin 5,5 kk täysimetyksellä ja alkuun annoin lounaallla viikon verran perunaa lisäillen vähän annostusta. Sit muistaakseni maissia, sit porkkanaa, parsakaalia ym.. Sit kun oltiin menty n. kk näin niin otin aamupuuron mukaan eli lounaalla sosetta ja aamulla puuroa eri viljalajeja kokeillen. Sit taas kk päästä lihat mukaan eli esim. aamupuuro, lounaalla lihasose ja päivällisellä kasvissose, muuten maitoa. Ja taas vaihtelin lihoja ja kalaa. Vellejä meillä ei ole koskaan syöty.

Miksi ei vellejä, jos puuro kuitenkin on ok? Täällä tuo riisivelli/-puuro on sellainen perusjuttu vauvoille, ehkä sama kuin perunasose Suomessa?

Mutta kiitos vinkeistä, ehkä tosiaan lisään uusia makuja hitaammin, olin vain luullut että jos on noin pitkään täysimetetty, maku per viikko -tahti ei päde, vaan nopeammin voi edetä.

Kyllä mun mielestä voi makuja suht nopeastikin lisätä, jos ne on kaikki esim. kasvista. Sitten kun tulee lihan vuoro, niin niitäkin voi antaa useampaa erilaista per viikko. Näin mä ainaskin oon tehnyt. Mutta vellit on turhia, mikset sitten anna suoraan puuroa?

Yhteistyössä