täysimetys ja yökylään jääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täyspäivä-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täyspäivä-äiti

Vieras
Minkä ikäisenä olette jättäneet täysimetyksellä olevan vauvan yöksi hoitoon? Miten hoiditte syöttämiset yms?

Mulla tyttö 2,5kk ja olisi kiva päästä kohtapuolin käymään jossain. Ajallisesti en olisi pois kuin ehkä 4h, 21-01 ja nukun yön eri huoneessa vauvan kanssa koska todnäk maistelen pitkästä aikaa vähän alkomahoolia, mutta silti mietityttää. Jos vauva ei suostu syömään pullosta (kerran yritettiin pullolla antaa vettä, reppana ei tajunnu yhtään mitään) ja ei nuku (joka yö tähän asti nukkunut mun vieressä).. tuossapa ne suurimmat huolenaiheet.

Oletteko antaneet korviketta vauvalle vai pumpanneet omaa maitoa ja jos korviketta, onko täysimetyksellä ollut ruvennut sitä juomaan? Miten ylipäätänsä vauva on tuntunut reagoivan ensimmäiseen, pitempään eroon äidistään?

Onko yökylään jättäminen ollut kuinka huomattavasti helpompaa kiinteiden tultua kuvioihin?

En jättänyt yöhoitoon koska söi usein eikä suostunut ottamaan pullosta. 1illan olin poissa kun vauva oli 8kk ja oli huutanut suurimman osan illasta eikä mies saanut nukkumaan. Yön olin pois kun lapsi oli 1v ja sillon mies pärjäsi jotenkin vaikka lapsi söi vieläkin öisin unikouluista huolimatta. Nyt lapsi on 1v5kk ja parin viikon päästä on menossa mummolle yökylään ja epäröin edelleen jättää kun heräilee vielä öisin usein.

Sinun lapsi on oikeasti vielä aika pieni, joten miettisin kyllä vielä. Ei ole kenellekkään kivaa jos vauva vaan itkee, toisaalta kyläily voi mennä hyvinkin ja vauva vaikka nukkuu koko poissaolon ajan. Pullosta juominen kyllä helpottaa asiaa tai lapsen hyvät unenlahjat.

Niin ja vastaus itse kysymykseen. Täysimetyksellä olevaa vauvaa en ole jättänyt yökylään. Enkä kyllä vauvaa muutenkaan. Muutaman kerran ollaan tehty niin, että olen syöttänyt vauvan juuri ennen lähtöä ravintolaan. Mummo on sitten 2h hoitanut vauvaa ja sit ollaan tultu takas kotiin ja olen imettänyt. Ollaan oltu ravintolassa joka oli vajaan kilometrin päästä kotoo. Just ehtii hyvin syömään pääruuan ja jälkkärin ja sit takas kotiin.

Imetettävää vauvaa en ole yökylään vienyt.

Jos jätät vauvan yökylään täytyy kyllä etukäteen tietää, että vauva osaa ja haluaa syödä pullosta. Voit pumpata omaa maitoasi valmiiksi. Muista, että pakastettu maito saattaa tuntua vauvasta oudolta, testaa tämäkin etukäteen. Tai sitten sitä korviketta, tämäkin täytyy testata etukäteen, että suostu syömään sitä, eikä tule vatsavaivoja.

Niin, ja jos pulloa ei huoli, ei sinne yökylään kyllä voi jättää :/

Eipä tulis mieleenkään jättää alle 1vee ikäistä lasta yökylään...
Itse olen jo ressanut puoli vuotta miten raskin parin viikon päästä jättää 2vuotiaan yökylään yhdeksi yöksi. Kukin taplaa tyylillään...

Tossa tilanteessa syöttäisi muksun täyteen 20-21 välisenä aikana ja en sitten jois kun vaan yhden niin pääsisin imettämän klo 01. Ei kukaan nälkään kuole neljässätunnissa ja toden näköisesti nukkuu tuon ajan.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Tiedätkö miten tuttipullosta saa syötettyä helpommin? Meillä esikoinen oli keskonen ja sairaalassa piti aina sitä tuttiosaa laittaa muistaakseni vauvan kitalakeen (käynnistää imetysrefleksin). Sellaista jännää imetysliikettä kutittaen vauvan kitalakea. Keskoset kun ei välttämättä osaa syödä, ei rinnasta eikä pullosta ja niitä pitää vähän väliä sillä tuttiosalla herätellä syömään. Tietysti tuttiosan muodollakin väliä. Eli kun osaa ja suostuu pullosta, niin kai voi jättää.

Mä odottelin siihen saakka kun kiinteitä aloiteltiin vauvan ollessa 4kk. Olin poissa melkein koko päivän ja oli vauvapullosta syönyt kun oikein nälkä tuli. Nukkui kuulemma kuin tukki kun ei ollut maidon hajua herättämässä. Pari viikkoa myöhemmin ehdin olla pari tuntia ja mies soitti kotiin syöttämään. Kerran vielä yritin vauvan ollessa 5,5kk ja olin pois 19-01 kun mies soitti kotiin. taksilla sitten kiireesti kotiin hurautin ja löysin molemmat nukkumasta... Yritän ensi viikolla uudestaan :D mutta vauva syökin jo 5 ateriaa päivässä ettei nälkäänsä huuda vaan ihan tissin perään.

Mulla ei ole kokemusta täysimetyksellä olevan vauvan yöhoitoon jättämisestä, mutta vastaanpa silti sen perusteella mitä kikkoja meillä on kokeiltu muuten vaan vauvan/lapsen ilman äitiä ollessa ja muuten kuin rinnasta ruokkiessa. Vauvalle voi tarjota maitoa tarvittaessa hörppyyttämällä tai ruiskulla, jos pullo ei onnistu. Pulloissakin on jonkin verran eroa, meillä lapsi hoksasi imemisen parhaiten niistä Aventin pyöreistä tuteista, Ainun litteät (ja kaikki meille päätyneet tutit) olivat hänelle väärän mallisia. Äidinmaito uppoaa todennäköisesti korviketta paremmin tutun maun ja koostumuksen takia (eikä siihen sisälly riskiä mahavaivoista, paitsi jos syöttämistapa vie ilmaa mahaan), eli jos omaa maitoa on saatavilla niin ensisijaisesti sitä. Imetyksellä nukahtamaan tottuneen vauvan/lapsen mies on saanut unten maille kantamalla kantorepussa (joka myös oli lapselle tuttua kyytiä ennestään). Ekaa kertaa yötä olin poissa lapsen ollessa 1v., yöimetykset jatkuivat tuolloin edelleen, ja käytännössä mies ei sitten saanut lasta jatkamaan unta kun lapsi heräsi klo 4. Heillä oli sitten päivä alkanut neljältä ja lapsi oli valvonut siihen yhteentoista asti kun minä tulin kotiin - sekä lapsi että isä olivat rättiväsyneitä mutta eivät vaurioituneita, kun tuon ikäisellä nyt tietysti sen ravitsemuspuolen sai kyllä muuten hoidettua.

Se, miten "helppo" lapsi on jättää hoitoon, on aika monen tekijän summa. Tuollainen 2,5-kuinen ei ehkä samalla tavalla osaa protestoida kuin eroahdistuksesta kärsivä 8-kuinen, mutta kuka tietää, kummassa iässä se lapselle itselleen on helpompi kokemus. Sitten kun lapsi osaa syödä kiinteitä nälkäänsä, niin ei tietenkään ole sitä huolta, että lapsen tarvitsisi nälkää kärsiä äidin poissa ollessa. Mutta toisaalta, kyllä se lapsi lopulta saadaan ravittua tavalla tai toisella, eli hänen fyysinen terveytensä ei siitä kärsi.

Luottaisin omaan fiilikseen. Jos on pakottava tarve mennä ja lapselle on luotettava hoitaja, niin sitten on mentävä. Jos tuntuu itsestä pahalta tai epävarmalta, niin voisiko odottaa? Eihän se tarkoita että pitäisi odottaa kolmivuotispäivää, jos nyt ei vielä tässä kuussa oikealta tuntuisikaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmilehmä;29129415:
Tossa tilanteessa syöttäisi muksun täyteen 20-21 välisenä aikana ja en sitten jois kun vaan yhden niin pääsisin imettämän klo 01. Ei kukaan nälkään kuole neljässätunnissa ja toden näköisesti nukkuu tuon ajan.

Ja alkoholihan ei vaikuta rintamaitoon vaan vauvan käsittelyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmilehmä;29129415:

Komppaan tätä siinä mielessä, että imetä vielä 21 aikaan. Sitten lähde ravintolaan, juo siellä yksi, tanssi. Tule puolenyön aikaan kotiin ja imetä vauva. Hän saa nukkua tutussa paikassa, vieressäsi.

Me toimimme tuolla tavoin (vauva jäi siis isälleen "hoitoon"). Hän itki koko tuon ajan, isä yritti kaikki temput mutta mikään ei auttanut. Vauva nukahti ainoastaan turvakaukaloon n. vartiksi, muuten siis itki. Oltiin kyllä harjoiteltu pumpatun maidon juomista pullosta, mutta vauva ei vain huolinut sitä. Siksi en voinut jättää vauvaa tuota pidemmäksi aikaa yksin.

Jos ette saa vauvaa juomaan pullosta, niin siinä tapauksessa sinä et voi lähteä maistelemaan alkomahoolia. Vauvan kehittyvä psyyke ja turvallisuuden tunne on kuitenkin paljon tärkeämpiä kuin sinun pieni huvisi.

Siis mistä vitusta täällä jotkut exPErtit jakelee ns asiantutntemustaan.Rintamaidossa on yhtä paljon alkoholia kuin veressäkin!!!

Se on totta. Ja ne on PROMILLEJA eikä prosentteja, eli vauvan käsittelykunto menee pääsääntöisesti kauan ennen kuin rintamaidon alkoholipitoisuus on niin korkea, että sillä olisi vauvalle merkitystä. Joskus laskin, että 2-3 alkoholiannoksen jälkeen imettäessä lapsi saa rintamaidosta alkoholia about saman annoksen kuin jostain d-vitamiinitipoista. Eikä vauva d-vitamiinitippojen yksittäisestä tupla-annostelustakaan varmasti vahingoittuisi. Sehän oli toki karkea arvio koska jokaisen kroppa käsittelee alkoholia yksilöllisesti ja vauvan nauttima maitomääräkin on pelkkä arvaus, mutta kyllä aika tuiterissa pitää olla ennen kuin rintamaidon alkoholipitoisuudella olisi vauvalle väliä, ja silloin on syytä pysyä vauvasta kaukana jo ihan muista syistä.

[QUOTE="marianne";29129412]Eipä tulis mieleenkään jättää alle 1vee ikäistä lasta yökylään...
Itse olen jo ressanut puoli vuotta miten raskin parin viikon päästä jättää 2vuotiaan yökylään yhdeksi yöksi. Kukin taplaa tyylillään...[/QUOTE]

no aika taaplaaja olet itse jos tuo huolettaa... nooh, meitä on moneen junaan. sinä olet juuri sellainen äiti jollainen en itse halua olla. ei omaa elämää ja lapsi äidissä ihan kiinni.

Yhteistyössä