Täysimetys, perhepeti, EI alle 1-vuotiaiden yökyläilylle/pitemmälle hoitoonjättämiselle. Onko tämä hörhöilyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja doubledouble
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

doubledouble

Vieras
Usein näillä palstoilla teilataan äidit jotka ei halua jättää lapsiaan hoitoon, haluavat täysimettää tai nukkuvat perhepedissä.

Taidan olla aika harvinainen äiti?

Täysimetin kaksosia 6 kk, en ole jättänyt heitä vieraille hoitoon (ikää 6 kk), enkä aiokaan ainakaan ennen reilun yhden vuoden ikää. Pisimmillään olen ollut lasten luota pois noin 5 tuntia, lapset isän kanssa kotona. Nukun lasten kanssa perhepedissä, koska yöimetys on siten helpompaa, ja saan nukuttua paremmin.

Hoidan lapset käytännössä lähes yksin, mies toki hoitaa viikonloppuisin kun on kotona. Muuten apua en ole saanut kuin kaupungin kotihoidosta. Meillä ei ole ketään joka edes ottaisi näin pieniä hoitoon. Myöhemmin varmaan toki saadaan jotain hoitoapuakin.

En kuitenkaan valita. Itse olemme lapsia halunneet, ja saimme kaksi ihanaa <3
Tämä on loppujen lopuksi niin lyhyt aika elämästä että yritän nauttia joka päivästä, vaikka välillä väsyttääkin. Koskaan en enää saa tätä aikaa takaisin. Aika haikea olo.

Jokainen tekee kuten itselleen ja perheelleen parhaaksi näkee.

Vähän mietin että miksi lasten isä ei osallistu lasten hoitoon juurikaan. Mutta oma on asianne tämäkin. Meinaan vaan että omasta mielestäni se olisi lapsille ja isälle kivempi. Nyt tässä mennään vähän äidin mukavuusalueella enemmänkin.

Mutta ei meilläkään lapsia viedä yökylään, ja nukutaan perhepedissä pienen kanssa. Että meille tuo on normaalia. Enkä oikein ymmärrä sitäkään että miten jollain voi olla 6kk täysimetystä vastaan kun se on ihan suosituskin.

Ei toi mitään hörhöilyä ole. Itse olen tehnyt aina niin kuin on sen hetkeen tilanteeseen sopivalta tuntnut. Tällähetkelä imetän vilä 1,5 vuotiasta, nukumme pehepedissä eikä yökylään jättäminen vaan sovi kuvioon kun lapsi on niin kiinni minussa. Tämä on jo viides lapseni ja on kokemusta muutakin, eli olen myös pulloruokkinut mm. yhden lapsenija hänen kanssaan ei ole ollut perhepetiäkään, vaan on pullonsa saanut sänkyyn...

Tuohan kuulostaa oikein hyvältä! Toimin itsekin noin lähes 20 vuotta sitten esikoisen kohdalla ja samalla tavalla nyt kuopuksen kanssa. Olen sen huomannut, että nuorilla äideillä on enemmän tiukkoja aikatauluja tyyliin "meidän iltatoimet alkaa klo 19" tai "karkkipäivä on vain lauantaisin".

Ihanaa, kun saa jo relata.

Jokainen tekee kuten itselleen ja perheelleen parhaaksi näkee.

Vähän mietin että miksi lasten isä ei osallistu lasten hoitoon juurikaan. Mutta oma on asianne tämäkin. Meinaan vaan että omasta mielestäni se olisi lapsille ja isälle kivempi. Nyt tässä mennään vähän äidin mukavuusalueella enemmänkin.

Isä osallistuisi lasten hoitoon oikein mielellään, mutta on reissutöissä viikot, ikävöi lapsia kovasti :(
Onneksi tämä elämäntilanne ei tule kestämään loppuikää.

[QUOTE="alkup.";29631211]Isä osallistuisi lasten hoitoon oikein mielellään, mutta on reissutöissä viikot, ikävöi lapsia kovasti :(
Onneksi tämä elämäntilanne ei tule kestämään loppuikää.[/QUOTE]

O.k. Uskon sen.

Itselleni tapanne elää kuulostaa perhekeskeiseltä ja lämpimältä eikä hörhöilyltä. Kauaa ne lapset ei pieniä ole, eikä vanhempien antama lämpö lapsia pilaa. Päin vastoin, mielestäni antaa hyvät edellytykset kohdata "kylmä maailma" sitten aikanaan.

Kuulostaa hyvältä :) Ja vielä muistatte pitää parisuhteestakin huolen, niin eikös tuo ole mallikelpoista? :)

Sille kun vielä löytyisi aikaa niin olis hyvä!
Molemmat tiedetään että tää vauvavaiheen "parisuhde telakalla" on vain väliaikaista :)

[QUOTE="alkup.";29631420]Sille kun vielä löytyisi aikaa niin olis hyvä!
Molemmat tiedetään että tää vauvavaiheen "parisuhde telakalla" on vain väliaikaista :)[/QUOTE]

Itse saan ainakin energiaa siitä, että myös parisuhdetta hoidetaan (iltaisin lasten mentyä nukkumaan). En tiedä miten selviäisin pikkulapsivaiheesta jos parisuhde olisi "telakalla" sen aikaa ja elettäis kuin kämppikset ja kolleegat. On tässä sellaisiakin hetkiä ollut, mutta pian on otettu taas härkää sarvista ja tehty tilaa toisillemmekin. (Vauva nyt 6kk ja isompi 3v) Mikäs siinä jos tuo yhteisymmärryksessä tehdään, mutta en kyllä tiedä onko kaikista fiksuin vaihtoehto tosiaan?

En pidä tuota hörhöilynä, noin meillä on toimittu kaikkien neljän lapsen kohdalla (ok, esikoisella aloitettiin kiinteät ruuat 4,5kk iässä neuvolan erityisestä suosituksesta ja sairastelun takia jouduttiin luopumaan perhepedistä kun lapsi oli 2-3kk). Ihan tavallista toimintaa. :)

Ehkä tuosta tulee hörhöilyä jos siihen suhtautuu kuin uskontoon, saarnaa kaikille muillekin ja tuomitsee muut tavat kuin se olisivat suoraan saatanasta tms. :D Mutta jos ne näkee vain lapsiystävällisinä toimintatapoina mihin haluaa pyrkiä niin ihan jees.

Ai juu, kaksosten 6kk täysimetyksestä hatunnosto! Se on kuitenkin asia mikä ei ihan kaikilta onnistu. Varsinkaan jos on viikot yksin lasten kanssa. :)

Viimeksi muokattu:
Ei ole. Laitoksella jo otin vauvan viereen kun muovikärry tuntui typerälle. Nukkuu mun ja isänsä välissä, useimmiten ;) joskus sitten toisen vieressä.

Täysimetin 5kk kun vauva alkoi hinkua ruokaa ja vei sitä lautaseltani. Ei tosin syönyt 6 kk iässä kuin pari palaa kiinteitä per päivä, alle puoli desiä.

hoidossa on ollut muutamia tunteja ja isänsä hoidossa mun pitkiäkin työpäiviä.

ei ole minusta hörhöilyä vaan sitä että tekee niinkuin hyvälle tuntuu. Hörhöilyn tunnistaa siitä että ei hyväksy muiden erilaisia ratkaisuja.