Taysissa synnyttäneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 35+5
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 35+5

Vieras
Kuulisin mieluusti kokemuksia teiltä, jotka olette synnyttäneet Taysissa... Meillä jäi erinäisistä syistä synnytysvalmennus väliin, joten joudun menemään sinne aika ""sokkona"".

Kaikkia tyhmiä(?) kysymyksiä tulee mieleen kuten:

tarviiko omat tossut mukaan vai saako sairaalasta?

Onko käytössä amme/mahdollisuus suihkuun avautumisvaiheessa?

Entäs rintaliivinsuojukset, rasvat yms. ? Pitääkö raahata omat mukaan?

Onhan suihkuhuoneissa shampoot vai täytyykö ottaa omat?

Henkilökunnasta yleisesti, minkälaista on?

Miten isät on huomioitu? Saako isät siellä kahvia jne. vai joutuuko kahviosta ostamaan? Entäs yöllä, kahvio on varmaan kiinni? Kannattaako miehellekin varata jotain evästä mukaan?

Jotain muuta, kehuja/haukkuja?

Kiitos, jos joku viitsii vastailla niin on kivempi sitten lähteä kun tositoimet koittaa :)

Meillä on kaksi synnytystä TAYSissa takana.

Tossut saa sairaalasta sekä isälle että äidille, mutta jos haluaa mukavammat jalkineet kuin ne sairaalan ovat, niin suosittelen ottamaan omat mukaan.

Suihku on käytössä avautumisvaiheen aikana ainakin alakerran SVOlla, kaikissa saleissa ei ole ammetta. Riippuu siis vähän siitä että odotteletteko avautumista synnytysvastaanotolla vaiko salissa, me olemme olleet molemmat avautumisvaiheet alakerran SVOlla.

Varsinaisia rintaliivinsuojuksia ei sairaalassa ole, vaan sellaista taiteltavaa pehmeää pyyhettä. Rasvaa rinnanpäihin (Lansinoh, Bepanthen) saa hoitajilta.

Suihkuissa on yhdistettyä shampoota hiuksille/vartalolle, mutta suosittelen ottamaan ainakin oman hoitoaineen mukaan jos sitä tarvitsee. Samoin oma hammasharja ja -tahna.

Kahvio on vähän huonosti auki, yöllä ei laisinkaan ja viikonloppuisinkin aukeaa vasta päivällä. Käytävillä on kyllä juoma- ja pikkupurtava-automaatteja, ja synnytyssaliin saa kahvit ja voileivät synnytyksen jälkeen. Muuten ei isille ole tarjoilua. Kannattaa ottaa eväät mukaan jos siltä tuntuu. Meillä ei ollut kummallakaan kertaa, mutta jälkimmäisellä kerralla mies kävi hakemassa Kalevan Essolta aamupalaa kun kahvio ei ollut auki. =o)

Henkilökunta on mielestäni saanut turhia moitteita, tosi kivoja ja ammattitaitoisia ovat olleet kaikki meitä hoitaneet. Parin kanssa ei ole henkilökemiat oikein kohdanneet, mutta ei niistäkään hoitajista ole mitään pahaa sanottavaa.

Tsemppiä synnytykseen!

Sunny (poika 01/05 ja tyttö 03/06)

Aiemmassa vastauksessa tulikin jo kaikki, mutta tässä muutama mielipide vielä:

- sairaalan tossut on ihan ok, niillä pärjäsi kyllä

- omia liivinsuojia kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan, samoin imetysliivit

- suihkussa oli seinässä yhdistetty saippua/shampoo, itselläni oli omat peseuýtymisvehkeet mukana

- rasvaa sai pyydettäessä, mutta kaikkea piti tosiaan erikseen pyytää

- vain yhdessä synnytyssalissa on käytössä amme

- minä menin synnytyssaliin suoraan osastolta, jossa synnytystä alettiin käynnistämään, mies tuli kotoa ja SVO:n kautta, sieltä oli hyllystä ottanut tossut ja sairaalatakin. Oli siellä kätilö sitten neuvonutkin! :)

- Olin 3cm auki, kun siirryin saliin. Osastolla vain kävelin ees taas, suihkuun olisi päässyt jos olisi halunnut.

- synnytyssalissa en olisi enää päässyt suihkuun, kun olin jo piuhoissa kiinni, ja suoraan suoneen meni antibioottia ja suolaliuosta kuumeeni takia

- henkilökunta oli suurimmaksi osaksi mukavaa, vain yhden tylyn ja hymyttömän työntekijän kohtasin

- meillä oli isällä omat eväät mukana, hyvä niin. Ainoastaan kahvia haki automaatista samalla kun kävi vessassa alakerrassa. Osastoillakaan isät eivät saa käyttää osaston vessaa, vaan käyttävät pääaulan vessoja

- uusi 2B osasto kahden hengen huoneineen on tietenkin paljon siistimpi ja toimivampi kuin vanhat osastot, mutta kyllä vanhallakin osastolla oli ihan ok. Tosin omanssa huoneessa oleva vessa ja suihku olisi helpottanut elämää paljon! Varsinkin kun jouduin olee osastolla 7pv.

- mutta ihan hyvillä mielin voit Taysiin mennä! :)

Edellä kyllä tulikin vastaus varmasti kaikkiin ap:tä askarruttaneisiin kysymyksiin...

Itse synnytin joulun aikaan TAYS:ssa ja mielestäni kaikki meni kyllä mainiosti. Yhden ainoan tylyn kätilön kohtasin 7 pvän turneella, hänkin oli synnytysvastaanotossa. Kipulääkkeitä sai ihan pyytämällä, suihkuun pääsi siellä vastaanotossa, amme kuulemma vain yhdessä salissa. Itse olin ihan sairaalan kamppeiden varassa. Villasukat tosin tuotin miehellä kun satuin ikkunan viereen sänkyineni ja siellä veti tosi paljon...=( Omat pesuaineet ja liivinsuojat hyvä olla, kaiken muun saa kyllä osaston toimesta. Isä haki evästä automaateista, jos olisi tajuttu niin omat eväät olisi ollut hyvä ottaa mukaan.

Ja ehdottomasti kannattaa laittaa toiveeksi tuo osasto 2B, se on juuri remontoitu ja ne kahden hengen huoneet on mielestäni tosi mukavia. Henkilökunnalta kannattaa aktiivisesti kysellä apua ja neuvoja, niitä kyllä saa niin paljon kuin vaan kokee tarvitsevansa.

Tsemppiä matkaan!!

Taysiin olen menossa kesällä. Kaksi synnytystä kylläkin jo takana, mutta kysyisin tuosta 2B osastosta. Eli onko sieltä tosiaan poistettu lastenhoito huone? Miten asia hoidetaan, jos haluaa käydä vaikka kahviossa? Jääkö vauva yksin huoneeseen? Vähän tyhmiä kysymyksiä ehkä, mutta en ole asiasta keneltäkään kuullut. Neuvolassakan eivät oikein tiedä. Pieniä lapsia on jo kotona, niin lepo tulee tosi tarpeeseen. Mutta tuolla 2B osastolla vauva on ilmeisesti koko ajan vieressä eikä muuta vaihtoehtoa ole?

Kuulisin mieluusti kokemuksia teiltä, jotka olette synnyttäneet Taysissa... Meillä jäi erinäisistä syistä synnytysvalmennus väliin, joten joudun menemään sinne aika ""sokkona"".

Kaikkia tyhmiä(?) kysymyksiä tulee mieleen kuten:

tarviiko omat tossut mukaan vai saako sairaalasta?
-Omat tossut kannattaa ottaa mukaan, ainakin meille synnytysvalmenuksessa, niin kehoitettiin tekemään, varsinkin, jos kengännumero on 38-39, ne koot suosittuja.
Jos satut vielä pääsemään sinne ruuhka-aikaan...

Onko käytössä amme/mahdollisuus suihkuun avautumisvaiheessa?
-Synnytysvastaanotolla on suihkut ja ammeita on vain kaksi, synnytyssalikerroksessa. Ammeeseen ei voi mennä, jos ottaa epiduraalin. Se kannattaa ottaa tarpeeksi ajoissa, jos meinaa ottaa. Koska jos kohdunkaula on auennut muistaakseni 7cm:n epiduraalia ei enään anneta.

Entäs rintaliivinsuojukset, rasvat yms. ? Pitääkö raahata omat mukaan?
-Omat imetysliivit kannattaa ottaa mukaan. Sairaalan liivit on ihan kauheita kannasliivejä. Omat on parhaimmat.
Liivisuojuksista.. minä ainakin sain ""vauvakassissa"", minkä saat sairaalassa, (missä on pieniä näytejuttuja), siellä on oli liivinsuojuksia pari paria, niillä pärjäät varmasti, ja voihan mies tuoda niitä sinulle, jos enemmän tarvit niitä.

Onhan suihkuhuoneissa shampoot vai täytyykö ottaa omat?
-Ota omat tuotteet mukaan. Laitospesuaineet ei ole kovin kaksisia, ja totuuhan vauva samalla siihen, että miltä äiti tuoksuu.

Henkilökunnasta yleisesti, minkälaista on?
-Henkilökunta oli ainakin osastolla 2A (tammi-helmikuu) tosi kiireistä. Minä en ainakaan kokenut saavani apua/vastauksia joka kysymykseen. Klö-opiskelijalla sitten riitti aikaa jutella ja käydä läpi asioita. Itse koin ""hoitamisen"" siten, että koko ajan joku kurkki alapäähän ja paineli mahaa ja rutisti tissejä. Ja että pari kertaa päivässä joku hoitaja kävi kurkkaamassa verhon raosta, että kuinka imetys sujuu.
Lääkärin näin viikon oleskeluaikana 1 kerran, ja siksi, että minua huimasi ja meinasin pyörtyä, HB oli laskenut 85:n, synnytyksessä meni verta hukkaan tavallista enemmän...

Miten isät on huomioitu? Saako isät siellä kahvia jne. vai joutuuko kahviosta ostamaan? Entäs yöllä, kahvio on varmaan kiinni? Kannattaako miehellekin varata jotain evästä mukaan?
-Isät saa kahvia vain, kun vauva on syntynyt, teille molemmille tarjotaan silloin leipää ja kahvia/teetä/mehua, synnytyssalissa. Omat eväät siis ehdottamasti mukaan, myös namia! Itselleni kävi, niin että olin 1½vrk synnytysvastaanotolla ja en saanut evästä talon puolesta ollenkaan, vaan jouduin käymään kalliissa kanttiinissa syömässä. Enkä myöskään saanut lähteä kotiin...
Kuitenkin jouduin maksamaan tästä lystistä!!!!

Jotain muuta, kehuja/haukkuja?
kaiken kaikkiaan minun reissuni TAYS:n ei ollut helppo, eikä ""palvelu"" ollut kauheen ystävällistä/kiiretöntä.
Mutta kuitenkin tärkein eli vauva on maailmassa ja voi hyvin. Siitä olen kovin kiitollinen. Älä säikähdä, kyllä kaikki sujuu minunkin valituksesta huolimatta hyvin! Tsemppiä!!!

Olin siis itse synnyttämässä 2,5kk sitten!

Synnytin Taysissa viime kesänä. Olin kuulut kauhujuttuja etukäteen, ja lähdin aika pelokkaalla asenteella synnyttämään. Loppujen lopuksi sain kuitenkin melko hyvää ""palvelua"", synnytyssalikätilö oli aivan ihana ja osastollakin mukavia ihmisiä, vaikka hiukan olikin kiirettä. Apua sain kyllä aina, kun kelloa soittamalla pyysin, mutta itse täytyy kyllä yleensä osata pyytää.

Ainoastaan vastaanoton kätilöön olin hiukan pettynyt, kun hän ei meinannut millään päästtä minua synnytyssaliin, kun synnytys ei muka edennyt tarpeeksi nopeasti. Jouduin kykkimään monta tuntia vastaanoton käytävssä kovalla penkillä. Jos tuntuu, että jokin mättää, kannattaa varmaan vaatia vähän tiukemmin. Minua harmittaa, kun olin liian kiltti enkä tajunnut sanoa, että haluan todellakin nyt päästä sinne salin puolelle enkä istua epämukavassa käytävässä kaikkien tölliseltävänä. Jos on ruuhkaa ja salit täynnä, niin se on eri asia, mutta tuolloin ei ainakaan ollut.

2B-osastolla vauva jäi yksin huoneeseen (nukkumaan), kun kävin esim. suihkussa. Se oli vähän kurjaa. Kaipa hoitajat olisivat kuulleet, jos vauva itkee, mutta kävin kyllä hyvin hätäisesti suihkussa, kun pelkäsin vauvan heräävän. Eli vauvaa joutuu kyllä koko ajan vahtimaan, eikä kukaan ainakaan minulle tarjoutunut viemään vauvaa esim. kansliaan suihkun ajaksi.

Ai niin, ja minä olin kyllä altaassa ja sain silti myöhemmin epiduraalin (joka ei vaikuttanut) ja vielä spinaalin. Anestesialääkäri tuli tarvittaessa hyvin nopeasti paikalle, tosin tuolloin oli sunnuntai-ilta. Ammetta kannattaa pyytää heti vastaanotolle mentäessä ja kirjoittaa toivomus jo siihen lappuun, joka sinne viedään.

Hyvin se menee. Itse yllätyin ainakin positiivisesti Taysin toiminnasta.

Olet vissiin kaikki vastaukset jo saanutkin... mutta täytyy nyt kuitenkin kehaista, että henkilökunta oli aivan mahtavaa! Kaikki oli tosi ihania ja auttoivat kaikessa... ainoa huono puoli oli, että tilat olivat hirveän ahtaat. Itse olin kolmen hengen huoneessa keskimmäisellä sängyllä, tosi ahdasta!!!

2b-osastolla on juuri ne kahden hengen huoneet, ja tarkotus olisi että olet siellä vauvasi vahtijana. Minä kävin kahviossa kahdesti ja kysyin hoitajilta että mihin voisin ""jättää"" vauvan siksi aikaa, ensimmäisellä kerralla töykeästi hoitsu tokas, että ethän sitä kotonakaan ""jätä"" minnekkään mennäksesi kahville, johon vastasin että kotona voikin vauvan viedä keittiöön myöskin. Niin seuraavalla kerralla (sama hoitaja) sopi vallan kivuttomasti jo jättää vauva sinne kanslijaan. Toisaalta olisin kanssa halunnut hieman lepoa, kun täällä kotosalla vipeltää kolme alle koulu ikäistä. Ei mielestäni ole mikään rikos haluta nukkua yö hyvin, tai vaikka maata vain muutama tunti ja kattella kattoon. Mutta suurimmaksi osaksi kokemus sillä osastolla oli enemmän plussaa. Se yks töykeä hoitsu, meinas tehdä olostani vaan epämukavan... Ehkä hällä oli kuukautisten aikaa ;)

No tulihan niitä vastauksia lopulta. Kahdella edellisellä kerralla olen joutunut viipymään sairaalassa reilun viikon. Joten olisi siinä kiva päästä vähän osaston ulkopuolellekin liikkumaan. Ja mies on aina tarjonnut jätskit kahviossa. Ja sinne varmaan lapsetkin haluavat, kun tulevat käymään. Täytyy siis harkita, että menenkö sittenkin suosista ""vanhalle"" osastolle. Vai onko ne jo kaikki rempattu? Tai voihan olla, että en saa edes itse asiaan vaikuttaa.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Ei tosiaakaan ole rikos haluta nukkua yö hyvin. Minulla kotona odottaa kaksi alle 4-vuotiasta. Ja jos sairaalassa tosiaan joutuu olemaan viikonkin, niin kyllä siinä univelkaa ehtii kertyä ilmankin.

Synnytin Taysissä suunnitellulla sektiolla viime vuoden lokakuussa. En ollut kuullut hyvää enkä pahaa etukäteen, joten mitään odotuksia ei ollut. Olin vanhalla synnyttäneiden osastolla, jossa oli vauvanhoitohuone. Sinne siis pystyi jättämään vauvan parkkiin esim. suihkun tai vessassa käymisen ajaksi. Kolmen hengen huoneessa oli ahdasta ja vilkasta, varsinkin, kun kaikkien vieraat eivät noudattaneet vierailuaikoja...:(
Henkilökunta oli ok, mutta huomasi, että kiire veti monella pinnan tiukalle. Itse olin sektion jälkeen aivan sidottu sänkyyn pari ensimmäistä vuorokautta, jonka ajan hoitajat pitivät minusta ja vauvasta huolen todella hyvin. Kolmantena päivänä täytyikin sitten pärjätä jo omin avuin, sillä niinkuin eräs hoitaja minulle yöllä totesi ""minulla ei tänä yönä ole ylimääräistä aikaa, koska uusia synnyttäneitä on tulossa niin monta"". Ymmärrän toki senkin, mutta se ei tuntunut kovin kivalta, varsinkaan silloin kun olin vielä siinä kunnossa, etten päässyt kunnolla omin avuin sängystäkään ylös. Mutta kokonaisuudessaan ihan ok, ja vauvasta pidettiin kyllä hyvää huolta:)

Yhteistyössä