te 3-vuorotyötä tekevät, viettetkö lapsenne ennen yövuoroanne päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuorotyöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuorotyöläinen

Vieras
Mielenkiinnosta vaan kyselen. Itse teen 3-vuorotyötä ja yövuoro yleensä kerran viikossa ja aina ennen sitä vien pojan aamulla tarhaan, että saan nukuttua pari tuntia päivällä. Samoin mies vie sit aamulla kun yövuorosta pääsen pojan tarhaan jotta saan nukuttua kotiin tultuani.
Muuten pidän kaikki vapaapäiväni pojan kotona, joten keskimäärin tarhassa 3-4pvää viikossa.

olen nyt äippälomalla, mutta kun olin työelämässä niin meillä 3-4 yötä putkeen. Ensimmäisen päivän pidin kotona, mutta sitten menivät normaalisti hoitoon ( isi vei klo.7 aikaan ja minä hain klo. 15 )

Minä vien ennen yövuoroa hoitoon n. 8-15 ja nukun aamupäivän. Meillä kun ei lapset nuku päikkäreitä. Joskus menevät vielä samana päivänä yöksikin, mutta onneksi harvoin. Olemme miehen kanssa molemmat vuorotöissä, joten jos tällainen palvelu on tarjolla, niin mielellään käytämme sitä, ettei arki mene liian raskaaksi. Tämä on meidän elämää ja kun siitä ei tee liian suurta numeroa itselle ja lapsille, niin hyvin menee. Ovatkin sitten vastapainoksi useita päiviä viikossa kotona. Hoitovuoroja tulee viikossa n. 3 ja ne voivat olla mihin vuorokauden aikaan tahansa.

MÄ en osaa nukkua ennen yövuoroa joten en vie lapsia mihinkään. Yövuoron jälkeen mies on yleensä vapaalla taikka menee iltaan ja nukun aamupäivän kun hän hoitaa lapsia. Ollaan siis kumpikin 3vuorotyössä.

Emme vie kumpikaan, vaan jos on edessä 1. yö niin tarhalaisella on vapaapäivä, ja jos molemmat menee yöksi niin mies vie klo 21.00 lapsen tarhaan. Jos mies on iltavuorossa, niin vien lapsen klo 18.30 tarhaan ja mies hakee klo 22.00 töistä tullessaan.
Minulla on useita öitä peräkkäin ja ne ovat 12- tuntisia, matkoihin menee yht. 2 h, joten jos olisin yh ei lapsi pääsisi välillä kotiin ollenkaan...
Harvoin meillä on samaan aikaan öitä, ja mies pystyy hakemaan öidensä välilläkin lapsen kotiin klo17-21.

Täällä päivähoitoon ei saa viedä sen takia että haluaa ennen yövuoroa nukkua... :( Ja sama koskee aamua, että ei saa viedä että saa yövuoron jälkeen nukkua. -.-' En tiedä onko niitten hoitajien omakeksimiä sääntöjä vai mitäh.

[QUOTE="Joku vaan";25189845]Täällä päivähoitoon ei saa viedä sen takia että haluaa ennen yövuoroa nukkua... :( Ja sama koskee aamua, että ei saa viedä että saa yövuoron jälkeen nukkua. -.-' En tiedä onko niitten hoitajien omakeksimiä sääntöjä vai mitäh.[/QUOTE]

Onko lapsi vuoropäiväkodissa?
Millä ovat perustelleet sitä että ei saa viedä jos vanhempi nukkuu yön jälkeen?

[QUOTE="Joku vaan";25189845]Täällä päivähoitoon ei saa viedä sen takia että haluaa ennen yövuoroa nukkua... :( Ja sama koskee aamua, että ei saa viedä että saa yövuoron jälkeen nukkua. -.-' En tiedä onko niitten hoitajien omakeksimiä sääntöjä vai mitäh.[/QUOTE]

Lapsellahan on subjektiivinen päivähoito-oikeus, joten ei tuo voi kyllä ainakaan kunnallisella puolella pitää paikkaansa. Hoitoaika viissiin on jotain 8-16 välillä arkisin.

Koskeeko tuo vain yhtä yötä? Eihän tuo käy ollenkaan, jos on useampi yö peräkkäin. Lasta hoidetaan päivä silmä kourassa ja odotetaan, että puoliso tulee päivätöistä vai?

Ei ole laillista.

Teen joka toinen viikko yövuoroja, enkä vie lasta yötä edeltävänä päivänä päiväkotiin. En osaa nukkua päiväunia, joten en koe tarvetta laittaa lapsia hoitoon ennen yksittäistä yövuoroa. Ei ole tosin edes käynyt mielessä, että niin voisi tehdä. Viikkovapailla muutenkin pidän tietysti lapset kotona!

Alkuperäinen kirjoittaja Häh?;25189894:
Koskeeko tuo vain yhtä yötä? Eihän tuo käy ollenkaan, jos on useampi yö peräkkäin. Lasta hoidetaan päivä silmä kourassa ja odotetaan, että puoliso tulee päivätöistä vai?

Niin ja entäs ne kenellä ei ole sitä puolisoa??

En vie ennen yksittäistä yövuoroa tai yövuoroputken aloitusta, en kyllä ole edes kysynyt voiko viedä kun ei ole ollut tarvetta. En siis nuku ennen yövuoroa. Aamusta lapsi menee päiväkotiin jos mulla yöputki, yksittäisen yön jälkeen pidän kotona.

En siis puhu itseni puolesta, vaan kaverini. Koskee vissiin vaikka ois useempikin yö. Kaveri 3-vuorotyössä ja miehensä 2-vuoro. Kunnallisessa vuorolasten rymiksessä ovat lapset. Olivat vaan käskeneet "käyttää" mummoja ja sukulaisia että saa itse nukkua yövuoron jälkeen.

Ja samaa olen sanonut, että lapsilla pitäis olla oikeus hoitoon ainakin yövuoron jälkeen. Ihme touhua sanon minä.
Muutenkin siinä hoitopaikassa on vähän ihme käytännöt vientien, hakujen yms. suhteen.

[QUOTE="Joku vaan";25189944]En siis puhu itseni puolesta, vaan kaverini. Koskee vissiin vaikka ois useempikin yö. Kaveri 3-vuorotyössä ja miehensä 2-vuoro. Kunnallisessa vuorolasten rymiksessä ovat lapset. Olivat vaan käskeneet "käyttää" mummoja ja sukulaisia että saa itse nukkua yövuoron jälkeen.[/QUOTE]

ei voi olla laillista. Vanhemmalla on oikeus viedä lapsi yövuoron jälkeen päiväkotiin jos toinen vanhempi on työssä. Sen tiedän että vuororyhmissä on tiukemmat säännöt, mutta kyllähän yön jälkeen tulee päästä nukkumaan.

[QUOTE="Joku vaan";25189944]En siis puhu itseni puolesta, vaan kaverini. Koskee vissiin vaikka ois useempikin yö. Kaveri 3-vuorotyössä ja miehensä 2-vuoro. Kunnallisessa vuorolasten rymiksessä ovat lapset. Olivat vaan käskeneet "käyttää" mummoja ja sukulaisia että saa itse nukkua yövuoron jälkeen.[/QUOTE]

ei todellakaan mene noin!!! Tuohan on ihan järkyttävää ja täysin väärin. Ei menisi kyllä täällä läpi ja olisin tehnyt valituksen ja hyvin äkkiä!

[QUOTE="Joku vaan";25189972]Ja samaa olen sanonut, että lapsilla pitäis olla oikeus hoitoon ainakin yövuoron jälkeen. Ihme touhua sanon minä.
Muutenkin siinä hoitopaikassa on vähän ihme käytännöt vientien, hakujen yms. suhteen.[/QUOTE]

ei kai vaan kaverisi suostu tuollaiseen?

On se vissiin käynyt päivähoidon johtajalle asiasta sanomassa, mutta en tiedä sitten onko asia edennyt. Toivottavasti on, koska väärin tuo minunkin mielestäni on ja laitonta!

hoitoaika on työaika ja kohtuullinen aika mikä menee työmatkaan.
Yksinkertaisen helppoa. Töissä 22.00-07.00 niin lapsi haetaan töiden jälkeen.

Sillon ku mä viel kävin töissä tein perjantai- ja lauantaiyöt joka viikko, lapset lähti tarhaan aina klo 15 ja hain ne aamulla viimeistään klo 10. Hoitoaika oli liian pitkä ja se "nollattiin" sillä et muksut oli 3 päivää kokonaan poissa päiväkodista. Muuten olivat arkena 8- 15 vaikka mä olinkin kotona.

Työvuoron jälkeen hain lapset, tein ruokaa, syötiin, laitoin lastenleffan videoist a pyörimään ja nukuin. Joskus jopa kahden leffan ajan. Ja tämän ohjeen sain lastensuojelulta ja perhetyöntekijöiltä. Jos olin viikolla yövuorossa, lapset oli haettava tarhasta viimeistään klo 8 aamulla eli eivät saaneet olla päiväkodissa edes aamupalan ajan.

Kyseisessä päiväkodissa pidettiin tarkkaa huolta siitä että lasten hoitoajat eivät venyneet liian pitkiksi. Olihan se rankkaa muutaman tunnin unilla jaksaa raskasta seisomatyötä, enkä muista juurikaan mitään siltä ajalta kun olin jatkuvasti niin väsynyt. Mutta loppupeleissä lapsella on oikeus pitää vapaata rankasta tarhaelämästä aina kun mahdollista. Enkä minä olisikaan halunnut tehdä niinkuin se hesalainen hoitsu jonka muksu oli paria vuotta aikaisemmin ollut tarhassa parhaimmillaan/pahimmillaan jopa 6 vuorokautta putkeen.