te äitiyslomalaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hupaiso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hupaiso

Vieras
Mitä teette päivisin? Miten kulutatte aikaanne? Onko harrastuksia, käyttekö joka päivä jossain, vai onko päiviä kun ootte vain kotona yökkäreissä? :)

Itse olen äitiyslomalla, ja yritän jokapäivä käydä jossain, että elämässä pysyisi jonkinlainen rytmi ja ryhdikkyys. Mutta esim eilen kävin vain koiran kanssa tunnin lenkillä illalla ja thats it! Tuli vähän huono omatunto siitä että olin "laiska"... Mitens teillä?

no oon ekaa päivää mammalomalla :D mut olin sairaslomalla jo rv 19 lähtien.

Mulla on kaks lasta joten ei käy aika pitkäksi.
Siivoan päivittäin, ulkoilen ipanoiden kanssa, käyn kaupassa jne jne.
Siinä ne päivät vetelehtii eteenpäin.

ekat pari kk meni ihan imetellessä ja vauvaan tutustuen,1-2 kertaa päivässä käytiin kyllä ulkona,lenkillä tai kaupassa. Sitten alettiin kerhoilemaan ja kyläilemään lisäksi.

Mä olen älomalla vasta kuukauden päästä mutta nyt kotona 1v:n kanssa. Päivät menee samalla tyylillä kuin Kikatuksella. Ensimmäisellä kerralla kävin paljon kaupoissa, järjestelin kotia, sisustelin, ajoin ajokortin, näin kavereita ym. ja piti muistuttaa itseään pitämään ns.lepopäiviä.

en käy missään välttämättä joka päivä. aika menee vauvaa hoidellessa - ei nuku paljoo päiväunia, joten ajan saa hyvin kulumaan. muun ajan siivoan, pesen pyykkiä, teen ruokaa ja leivon.

rytmiä yritän pitää elämässä ihan vauvankin takia, esim. herääminen ja nukkumaanmeno sekä ruokailut suunnilleen samaan aikaan.

Mulla kaksi lasta ja päivät menee rutiinijuttujen parissa. Aamutoimet, aamupala, jälkien siivous, ulkoilu, lounas, esikoisen päiväunet, leikkiä, kotitöitä, välipala, taas leikkiä/kotitöitä, mies tulee kotiin, päivällinen, yhdessä oleilua, ulkoilua, iltapala ja iltatoimet. Lapset nukkumaan ja illalla omaa aikaa. Vauva nukkuu 2-3krt päivässä. Paljon siivoilua, pienten käsien ja kasvojen pesua, pyykkiä, imetystä...
Pari kertaa viikossa käydään jossain. Esim. ruokakaupassa. :D :D
No kyllä me joskus muuallakin käydään... :)

En ole enää äitiyslomalla mutta vasta jäänyt hoitovapaalla esikoisesta.
Ja voin kyllä sanoa ettei ole ollut ns. tekemisen puutetta sen jälkeen kun vauva syntyi :D
Lapsen synnyttyä tuli vietettyä useampia päiviäkin yöpaitasillaan ja vain hoitaen lasta ja pikkuhiljaa alkoi rytmiä tulla päivään. Tai jos ihan suoraan sanon niin alku oli niin rankka että eipä ihan päivärytmistä voi kyllä puhua ekaan kolmeen kuukauteen...koitti vaan jotenkin sinnitellä ja hoitaa itsensä ja lapsen elävien kirjoihin. Minun mielestä vauva-ajan raskaudesta vanhemmille ei puhuta tarpeeksi!! Tai jos puhuttais niin olis syntyvyys kyllä melekosen miinuskäyrällä!
Noo, siis muskarissa käydään ja vauvauinnissa ja kaupassa ja kylästellään sopivasti. Olen ajatellut että tarviiko sitä niin tehokas ollakaan tai superäiti, ihan normiarki riittää. Ja mulla ainakin päivät menee nopeampaan kuin haluaisikaan ja töihinmeno häämöttää ikävästi :(

Vien isompaa pari kertaa viikossa päikkyyn,kaupassa käydään,kyläillään noin kerran viikossa,ulkoillaan.Mut on myös päiviä jolloin ollaan vaan sisällä ja lapset sekottaa huushollia ja äitiä laiskottaa :ashamed:

tässä vissiin tarkotetaan niitä jotka oottaa vasta esikoisen syntymää? nykyään nitmittäin riittää tekemistä kahden alle kaksivuotiaan kanssa. ei tarvi miettiä että mitä sitä keksis tekemistä :)

Kotona olen joitakin satunnaisia kauppa reissuja lukuunottamatta. Asun paikkakunnalla, johon muutin vuosi sitten enkä tunne täältä oikeestaan ketään.

Lapsi nukkuu tosi paljon, joten aikaa olis tehdä vaikka mitä, mutta päivät menee siivotessa, pyykkiä pestessä ja ruokaa tehdessä.

joo, itellä siis 3kk ikäinen vauva, ja mun mielestä aika käy vähän pitkäksi, enkä henkilökohtaisesti ymmärrä mitä rankkaa yhden lapsen hoitamisessa on (mutta tiedän että on vauvoja jotka siis tarvitsevat enemmän huomiota, mutta itsellä ei siis ole kokemusta). Kaipaisin enemmän tekemistä sillä vauva nukkuu melko paljon, ja silloin kun on hereillä niin on melkein aina tyytyväinen, ei itke turhia eikä tylsisty helposti. Tahtoisin niin tutustua muihin äiteihin ja saada juttuseuraa päiviin.

kannattaa mennä oman alueen äiti-vauvaryhmään. esim seurakunta järjestää semmoisia. samoin jotkut avoimet päiväkodit. mll järjestää esim perhekahvilatoimintaa. netistä löytyy tietoa oman kunnan, seurakunnan ja mll paikallisyhdistyksen sivuilta.