te joiden lapset on huonoja syömään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyrsii tehdä turhaan ruokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyrsii tehdä turhaan ruokaa

Vieras
millä keinoilla saatte lapset syömään? Kun toisaalta sanotaan, että ei saa pakottaa. Mutta millä ilveellä sais syömään ja kysymys nimenomaan lämpimästä ruoasta.

Ei millään, teen ruuan ja sitä saa syödä jos haluaa, jos ei niin sitten odottelee seuraavaan ruokailuun. Kovasti kehun aina kun suostuu ees maistamaan.
Tosin pikkuhiljaa on alkanut löytyä hänellekin kelpaavia ruokia.
Eli meillä ei pakoteta ees maistamaan, mutta se mitä ottaa lautaselleen on syötävä. Välillä siinä lautasella on yksi herne tai jotain, välillä kunnon annos.
Ikää on tällä nirsolla 8v 6kk ja 6kk iästä asti on ollut ronkeli, sairaan alipainoinen mutta minkäs teet :(
Tosin mun vanhempien mukaan olen itse ollut samanlainen

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Kolme tuntia ennen ruokaa pelkkää vettä ja ulkoilua mahd. paljon.

sepä se onkin kumma, että vaikka ei olis koko päivänä syönyt juuri mitään, niin siltikään ei iltapäivällä kelpaa ruoka.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

sepä se onkin kumma, että vaikka ei olis koko päivänä syönyt juuri mitään, niin siltikään ei iltapäivällä kelpaa ruoka.

Hmm. Miksiköhän? Onko kova vatsa? Söisikö jotain muuta kuin ruokaa?

Eipä ole keinoja. Olen aivan loppu tuon lapsen (1v7kk) syömisen kanssa. Syöminen on ollut vaikeata ihan alusta asti, oli sitten kyse rinnasta, tuttipullosta, kiinteistä tai mistä hyvänsä. Huono syöminen on vaikuttanut meillä jo fyysiseen kasvuun eli lähes nelikiloisena syntynyt poika painoi 1-vuotiaana 8,5 kg. Pituuttakin oli vain 75 cm, syntyessään oli 55 cm... Lastenlääkärikin kommentoi, että lapsesta ei ehkä tule niin pitkää kuin olisi voinut olettaa. Syynä huono syöminen.

Voinkin aivan rehellisesti sanoa, että olisin mieluummin huonosti nukkuvan lapsen äiti. Siitä huonosta nukkumisesta kun lapsi itse ei yleensä kärsi, vaan se huono nukkuminen on lähinnä vanhempien kannalta ongelmallista.

me tehdään lapsen lempiruokia esim. perunamuussia jal ihapullia/nakkikastike/kalapuikkoja
tai vastaavasti nämä keitetyn perunan kanssa tai Ranskalaisten kanssa jotain sitten makroonilattiikkoa ja hassun näköiset makaroonit kelpaa esim eläinmakaroonit tai mustat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
syö jos syö, ei se lapsi nälkään kuole (poika 5v)

Kuolemako se on ainoa ongelma, mitä huonossa syömisessä näet? Huono syöminen voi vaikuttaa fyysiseen ja miksei psyykkiseenkin kehitykseen. Kehittyvän lapsen elimistö tarvitse kasvaakseen ja kehittyäkseen monipuolista ruokaa riittävästi.

En pakota. Pyydän pari kertaa syömään vielä vähän ja sitten otan lautasen vaan pois.
Monasti menee temppuiluks pöydässä tms niin ruoka-aika päättyy siihen.

Mulla 3 ja 5 v nirputtajat....
Kun vaan ovat sen verran pienikokoisia niin olis tarpeen tuo syöminen.Lisään öljyä heidän ruokiinsa.
Sen katson että ees yksi ateria päivässä menisi ns.kunnolla.
Keitot ja puurot maistuu, niitä sitten koitan tehdäkin aika paljon.

Mutta ei kannata antaa lapselle sitä valtaa, että äiti maanittelee, uhkailee tms.
vaan selkeästi jos ei syö niin ei tarvitse syödä.Mutta muuta välipalaa tms ei saa ennen seuraavaa ruokailua.
Ja katsoa että ruoka-ajat ovat säännölliset, noin 4 h välein on meillä aika hyvä.
Välipaloja ei meillä syödä juurikaan.

Ei ole kova vatsa. Kyllä muut kelpaa paremmin mutta kun on paineita, että ruokavalion pitäisi olla terveellinen ja monipuolinen ja sisältää myös se lämmin ruoka, edes yksi päivässä.

jotku vaan on pieniruokaisia. näin on meidänkin pian 3v. enkä mä ainakaan oo huolissani. lapsi syö sen minkä jaksaa, ei kukaan voi pakottaa enempää syömään. vaikka ei aterioiden välissä mitään anneta niin syö tosi vähän kerrallaan. eiköhän se lapsi itse tunnista koska se masu on täynnä

Pöydästä ei poistuta ennen kuin lautanen on tyhjä!! Meillä on istuttu tuntikausiakin ;)

tuota ei saisi tehdä. neuvolan mukaan tuo on tosi vanhanaikaista eikä lasta pidä pakottaa syömään. lapset alkaa pelkäämään sitä ruokailuhetkeä ja se tuskin on tarkotus teidänkään perheessä. ihme tuputtamista :o

Ei ole kova vatsa. Kyllä muut kelpaa paremmin mutta kun on paineita, että ruokavalion pitäisi olla terveellinen ja monipuolinen ja sisältää myös se lämmin ruoka, edes yksi päivässä.

Kokeilepa antaa enemmän magnesiumia. Se voi joskus auttaa.

Omien kohdalla paino ei ole ollut ongelma, joten oon antanut nirsoila, ruokaa tarjolla jos ei kelpaa niin sit ei.
Mut jos kasvun kanssa ongelmia ja syö muuta kuin lämmintä ruokaa paremmin niin sit varmaan tekisin monipuolisia voileipiä joissa lihaa ja kasviksia ja juustoa päällä, ja sit keittoja marjoista ja kiisseleitä hedelmistä. Jos noin saisi menemän mahdollisimman monipuolisesti ruoka-aineita vaikka lämmin ruoka ei kelpais.
Ja nuo toki siis samaan aikaa kun muu ruoka, säännölliset ruoka-ajat ja sitä lämmintä ruokaa kans tarjolle vaikkei sitä söisikään.

Pöydästä ei poistuta ennen kuin lautanen on tyhjä!! Meillä on istuttu tuntikausiakin ;)

Tätä ei keinoa ei kannata ikinä käyttää! Tuhoat lapsen "itsesäätelyjärjestelmän" lopullisesti ja lapselle jää ikuinen trauma ruokailusta.

Eikä tämä keino kyllä oikeasti huonosti syvälle tepsikkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Tätä ei keinoa ei kannata ikinä käyttää! Tuhoat lapsen "itsesäätelyjärjestelmän" lopullisesti ja lapselle jää ikuinen trauma ruokailusta.

no näinpä. taitaa kasvattaa syömishäiriöisiä lapsia :(

Sinänsä ymmärrän lapsiani, kun itsekin olin lapsena huono syömään, eikä minua pakotettu koskaan syömään. Siksi mietin, että teenkö jotain väärin, kun tämä on tällä mallilla mutta näköjään muutkaan ei pakota. Meillä kyllä kasvavat hyvin, mitä kyllä ihmettelen. Mutta harmittaa, että se on nimenomaan tuo lämmin ruoka joka ei kelpaa ja tajoamattakaan ei voi jättää.

Sinänsä ymmärrän lapsiani, kun itsekin olin lapsena huono syömään, eikä minua pakotettu koskaan syömään. Siksi mietin, että teenkö jotain väärin, kun tämä on tällä mallilla mutta näköjään muutkaan ei pakota. Meillä kyllä kasvavat hyvin, mitä kyllä ihmettelen. Mutta harmittaa, että se on nimenomaan tuo lämmin ruoka joka ei kelpaa ja tajoamattakaan ei voi jättää.

jos lapsi kasvaa ja on pirteä ja voi hyvin niin turhaan stressaat. mulle neuvolassa sanottiin vaan että jotkust vaan tarvii vähemmän ruokaa kuin toiset. välillä syödään todella naurettavan vähän ja tänään oli taas sellanen ihmepäivä että lapsi pyysi lisää ruokaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ei mulle ainakaan ole mitään traumoja jäänyt eikä sisaruksille... olisin kuulemma elänyt pelkällä maidolla jos valita olisi saanut. Sitäkin kokeiltiin kuulemma ja mooonta päivää meni maidolla. Ja sitten mutsi palasi siihen pakottamiseen.

Yhteistyössä