Te joiden lapsilla yökastelua, vertaistukea, kokemuksia, mitä vaan, valakaa muhun vähän toivoa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5v yökastelijan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla ollut 3 yökastelijaa - kaksi oppi kuivaksi (ei oikeastaan kuivaksi vaan nukkui niin kevyesti että heräsi ja meni vessaan) ja kolmas sitten 11-vuotiaana lääkkeen avulla. Vaippaa käytettiin koko ajan, parempi lapselle ja tulee vähemmän pyykkiä. Hälytyspatjaa kokeiltiin mutta kaikki muut heräsivät paitsi tämä sikeäuninen lapsi.

Meillä loppui 5-vuotiaalla yökastelu Minirin-lääkityksellä. Jo ekana yönä sänky pysyi kuivana, lääke oli käytössä 5-6vko ja sen jälkeen ei vahinkoja ole sattunut (lapsi on nyt jo 8v).
Patjaa meillä ei edes harkittu, monella käy sen kanssa niin että sikeästi nukkuva lapsi ei herää vaikka patja hälyttää mutta koko muu perhe kyllä.

http://www.yokastelu.net/ Joko tuo on tuttu sivusto? Siellä on todella hyvää tietoa eikä vaipan käyttöäkään kielletä.

Meillä kuopus (nyt 9½v) on yökastelija. Oppi 7v kuivaksi Minirinin avulla, mutta on sen jälkeen pariin otteeseen kausittain kastellut. Nyt myös kesäloman lopussa tämä kausi alkoi, sänky ei kastu joka yö, mutta välillä sitten taas... onhan se ikävää :/

Mulla oli itsellä fyysinen vika (refluksi munuaisiin), jonka seurauksena jatkuvia pissatulehduksia. Kun ne saatiin hoidettua, yökastelu jäi päälle. Näin usein unia, että olin vessassa pöntöllä. Muistan oikein varmistelleeni, että nyt varmasti istun pöntöllä. Uskalsin pissata, ja heräsinkin sängystä ja taas kaikki oli märkänä. Taisin olla melkein kouluikäinen kun lopulta olin kuiva.
Muistan sellaisen, että olin tätilläni yökylässä. Hän sanoi mulle, että "kuule, se ei ollenkaan haittaa vaikka meillä tulisikin vahinko yöllä sänkyyn. Meillä on lupa siihen ja täti hoitaa pyykin" Se laukaisi jännityksen ja siitä alkoi pitkä kuiva kausi. Vahinkoja sattui, mutta en ollu itelleni enää niin ankara. Että meillä näin....

omien kokemusten jatkoa...... Äiti ei koskaan syyllistänyt mua yökastelusta, mutta se oli itelle vaan niin noloo.... Että älkää ottako syytöksenä. Äiti on jälkeenpäin kertonut, että oli tosi rankka pestä joka päivä pissapyykkiä, mutta silloin en sitä ajatellut....
Tsemppiä kaikille.

Meillä poitsu pikkasen päälle 4v ja vaippa lähes joka yö aivan märkä (poitsu on päiväkuiva)..Meille neuvolalääkäri suositteli jättämään vaipan vaan pois, mutta me ei alettu siihen hommaan..sitten vasta ku on vaippa aamusin kuiva/pienet pissat vaan siinä niin sit jätetään vaippa pois, muuten on stressi siitä niin poitsulla ku vanhemmillakin.
Jos nyt ennenkouluikää jäis vaippa pois niin oltais tyytyväisiä..lääkitystä en kyllä ihan heti haluasi aloittaa..kokeillaan muut vaihtoehdot ensin.
Tsemppiä + jaksamista ap:lle ja muillekin yökastelijoiden vanhemmille!!

Desmopressin nenäsumutteella, ollut ikäviä sivuvaikutuksia. Yhdysvalloissa FDA varoittaa sen käyttöä lasten hoitoon.
SleepEducation.com
Desmopressin Nasal Spray for Bed Wetting can Cause Seizures FDA Warns | NowPublic News Coverage

Nen
Jotkut lapset nyt vaan kypsyvät hitaammin, eikä vasopressiinin tuotanto ole välttämättä vielä käynnistynyt (hormoni, joka öiseen aikaan vähentää virtsaneritystä). Tätä hormonia on mahdollista saada nenäsuihkeena lääkärin määräyksestä, jos hälytyspatjasta ei ole apua.

Täällä yksi ehkä vähän masentava kokemus "pitkän linjan" yökastelijasta (heh). Miehen poika on nyt 12-vuotias ja yhä kastelee silloin tällöin. Vaiheita on ollut monia, joskus kastellut enemmän ja joskus vähemmän. Kaikki on kokeiltu, hälypatjat ja Minirinit, nenäsuihkekin oli ollut käytössä ihan alussa, ennen ku se kiellettiin (?), tai ei ainakaan enää reseptiä saatu. Lääkärissä on ravattu tän asian tiimoilta todella paljon, mutta lääkityksestä ei meidän pojalle oo apua ollut. Pojan äiti on ollut myös yökastelija 12-vuoteen saakka, joten perinnöllistähän tää pitkälti on ja lääkärit on sanoneet, että yökastelu loppuu suunnilleen sit (viimeistään), kun murrosikä alkaa. Ei vaan auta itkut, pissapyykkiä oon pessyt nyt jo 7 vuotta..... Lastahan tästä ei missään tapauksessa saa syyllistää, vaikka v*tuttaakin ainainen pyykkäys.

Meillä poika kasteli 5,5vuotiaaksi asti. Käytettiin hällä vaippaa sinne asti. Oltiin hälytysjonossa, mut sit pojasta tuli kuitenki kuiva ennenkuin ehdittii sitä hälytintä saada.Nyt täytti tässä kuussa 6v eli on puoli vuotta ollu yökuiva. KYllä se teilläki helpottaa jossain välissä.

Tyttö kohta 6v ja yövaippa käytössä. Minirin lääkettä kokeiltu 2 eri annoksella ja toivottu vaste on hävinnyt muutamassa viikossa. Nyt tauolla ja uusi yritys lääkkeen suhteen tulee taas jossain vaiheessa.

Yhteistyössä