Te joilla ei ole omaa pesukonetta, vaan talopesula, ja kuraisia haalareita, miten toimitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikkupiikkis

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
1 457
0
36
pk-seutu
Meillä siis pesukone rikki eikä oo nyt varaa uuteen. 4 v tyttö, päiväkodissa. Nyt kun oli kurakeli, haalari ja hanskat joka päivä kamalan näköiset. Suihkuttelin kyllöä aina, mutta pari päivää niin suihkullakaan ei lähde hyvin.

Olen koettanut nyt pestä viikon pyykit yhtenä päivänä. Kokoan valmiiksi tyyliin mustat/tummat 40 astetta, vaaleat 40 astetta, punaiset 40 astetta ja punaiset 60 astetta (näitä on yksinään paljon, mun ja tytön vaatteita), ja tummat 60 astetta ja vaaleat 60 astetta. Joka viikko en pese noita kaikkia, mutta ainakin 4-5 koneellista.

Lisäksi on nämä haalarit ja hanskat, joita ei saisi kai sulloa täyteen koneeseen, vaan pitää pestä väljässä vedessä.

Mites te pesette, käyttekö viikollakin haalaripyykillä vai viikko sitä kuraa, oli ne vermeet, minkälaiset hyvänsä, vai kuinka usein pesette niitä?

mutta en pese haalaria koneessa edes viikoittain, mutta suihkuttelun lisäksi hnakaan lahkeita vähän marseilensaippualla. Hanskoja kannattaa olla useammat kuin yhdet, niitä voi ostaa vähän halvempiakin, koska hanskat sotkeutuu kaikkein pahiten

Onhan mulla useammat hanskat toki. 2 pidän päiväkodissakin mukana että on vaihtaa kuivat.

Mutta näin kura-aikaan välillä se haalari on niin kauhean näköinen joka paikasta, että mikään suihku ei riitä. Ja se kura myös lemuaa mun nenään.

Ennen kun kone oli omassa pesuhuoneessa, pesin kyllä huoletta, jos oli kauhean kurainen. Mulla on yleensä pari kolme haalaria, joitain käytettyjä saatuja tai kirpparilta ostettuja tuohon tuhokeliin ja 1 parempi uutena alesta ostettu.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Onhan mulla useammat hanskat toki. 2 pidän päiväkodissakin mukana että on vaihtaa kuivat.

Mutta näin kura-aikaan välillä se haalari on niin kauhean näköinen joka paikasta, että mikään suihku ei riitä. Ja se kura myös lemuaa mun nenään.

Ennen kun kone oli omassa pesuhuoneessa, pesin kyllä huoletta, jos oli kauhean kurainen. Mulla on yleensä pari kolme haalaria, joitain käytettyjä saatuja tai kirpparilta ostettuja tuohon tuhokeliin ja 1 parempi uutena alesta ostettu.

Tota... Eikö sun lapsella ole kuriksia? Pysyy haalaritkin parempana kun käyttää kuriksia, ei tartte koko ajan pestä...

Meillä päiväkodissa ei laiteta kuriksia, jos haalari kestää kosteutta. Olen ajatellut, että lapselle mukavampi näin. Lapsikin on kommentoinut ja tykännyt, että ei tarvi olla aina kuriksissa.

Ja mulla on tosiaan systeeminä että esim. nyt on 1 peritty rasavilin haalari, jota olen paikannutkin polvista + 1 lassien supratech lähti mukaan kirppikseltä halvalla + Jonathanin viime keväänäkin mahtunut haalari (eli ei enää ihan paksu). Kaapissa on alesta ostettu uusi seuraavaa kokoa oleva jonathanin haalari + peritty ihan kylmään pakkaskeliin (josv tänne pk-seudulle se keli tulee) tosi paksu, fleecevuorinen lassien haalari. Joten haalaria on.

Me kävellään hoitoon ja kotiin, joten esim. auto ei likaannu (ei ole autoa).

Ihan sateelle tietenkin laitetaan sadevaatteet.

Muoks: siis on siellä koko ajan olleet kuravaatteet, päiväkodin linjaus että ei laiteta, jos vaatteet kosteussuojattuja + jos vanhemmat eivät vaadi niitä muista syistä.

Eihän se haalari koko ajan oo kurassa, mutta jos on noita rapakelejä, niin on. Tänä syksynä on tuntunut parin viikon ajan että on pahanhajuiset vaatteet jos ei pese vähintään kerran viikossa.

Tänä syksynä olen pessyt sen Jonathanin talvihaalarin vissin 2-3 kertaa (joista yksi kerta tänään) ja rasavilin kerran, ja lassieta en vielä yhdestikään. Talvikamppeita oon käyttänyt kuitenkin aina miinuskeleillä.

Siksi mulla se uusin ei olekaan siinä pahimmassa kelissä, että kosteusuoja ei mene heti.

no ompa outoa, että noissa märissä rapakeleissä ei köytetty kuriksia. kyllä meillä lahdessa käytettiin.
ja toisaalta jos on oikeen hyvät kosteussuojatut puvut, ni suihkulla suihkuttelun pitäs riittää pahimpien kurien ja rapojen irrottamiseen. sillä viikottaisella pesulla ne vasta pilalle meneekin ne puvut. mitä vähempi peset koneessa, sen parempi.
eikä sen ulkopuvun tarvitsekaan olla kuin pakasta vedetty jos on käyttöön kuitenkin hankittu.

Yhteistyössä