Te joilla iltaitkuinen vauva, neuvoja!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kolmelle 24v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti kolmelle 24v

Vieras
Pulma. Meillä on kohta kolmeviikkoinen pikkutyttö jolla tuntuu olevan hereillä ololevottomutta päivisin ja iltaisin selkeää itkua. Päivisin siis ähisee ja nuuhkuttaa (sillee kun vauvan tekee, eli tiheää hengitystä nenän kautta) ja vääntelee itseään. Ilmeisesti siis paha olla. Iltaisin kitisee puolesta tunnista kahteen tuntiin riippuen päivästä. Itkuisuus on kestäny tänään tasan viikon ja ihmittelemme siihen syytä. Meillä porukka sairastui rajuun mahatautiin tiistaina ja laatta sekä ripuli on lentänyt kahdellä vanhemmalla tyttärellä, miehellä ja minulla Nice! Voiko vauvalla olla mahatautia vaikkei reagoikkaan samalla lailla kun me. Pulauttelee selkeästi isompia pulautuksia, muttei kakkaa sen enempää.
Vauva syö tissiä päivisin noin kolmen tunnin välein ja on nukkuessaan tyytyväinen. Jokaisen iltasyötön jälkeen on kuitenkin itkuinen, muttei päiväsyöttöjen jälkeen. Voiko vauva saada minulta iltaisin liian vähän maitoa tarpeisiinsa. Olen tosiaan ollut todella heikolla ruokavaliolla tiistain jälkeen kun ruoka ei vaan maistu eikä pysy aina edes sisällä. Vettä olen tankannut että maito nousisi.
Ollaan hierottu jalkapohjista ja masusta ja se tuntuu auttavan niin että vauva rauhoittuu hieronnan ajaksi. Ähinä ja venkoilu kuitenkin jatkuu hetken kuluttua. Sitten tulee kakka ja se vaihdetaan, tilanne kuitenkin palautuu hetken päästä samaksi. Taas on paha olla. Nyt tyttö nukkuu monen tunnin vikaselvittelyn päätyttyä. Vaihdettiin vaippaa, syötettiin, hierottiin, hyssyteltiin, tarjottiin taas rintaa, tuttia, sitteriä, taas hierottiin ja kanniskeltiin. Ja sitten annoin biolatte baby maitohappobakteeriannoksen lisämaitoon sekoitettuna. Tyttö sai siis noin 40ml lisämaitoa illalla ja nukahti.

En kuitenkaan uskaltaisi väittää että vauvan itkukitinä on vain nälkää. koska kyllä rinnastani tulee maitoa jos itse kokeilen. Tosin ehkä aika niukasti koska vauva joutuu selkeästi tekemään työtä ja mielemisväli on pitempi mitä päivällä. Onko iltaitkujen syy nälkä vaikka ilmaakin mahassa on.

Tulipa tarina, mutta toivon saavani mielipiteitä kohtalotovereilta koska pikkuhiljaa alkaa puuduttaa tämä vauvan tyytymättömyys. Mahatautisena ei jaksa ottaa huumorilla kitisevää lasta... :/

Mun ainokaisen iltaitkut alkoivat kolmen viikon ikäisenä. Koliikiksi sitä silloin sanottiin. Uskoisin että vauva saa maitoa riittävästi, jos haluat jatkaa täysimetystä niin ei ehkä kannata antaa lisämaitoa pullosta. Kolmen viikon iässähän on yksi tiheän imun kausista. Tsemppiä!!

Mun tyttö oli ns. "Iltahuutaja" melko tasan 3kk ikäiseksi saakka. Huuto alkoi joka ilta siinä kuuden kieppeillä, ja kesti kunnes rauhoittui iltatissin kautta nukkumaan. Mikään ei auttanut, joten pidin vaan lasta sylissä, jotta tunsi läheisyyden. Neuvolasta sanottiin, että jotkut lapset vaan ovat tuollaisia, syytä ei tiedetä.

Meillä cuplaton pelasti iltaitkuilta. Keskimmäinen lapsi oli juurikin kova itkeskelemään iltaisin. Alkuun tuntui auttavan kun vauvan pisti mahalleen jalkojen päälle ja ns. pomputti. Mitä kovempi tahti sitä tyytyväisempi vauva. Ei tietenkään ollut ihanteellista. Koska pelotti, että satuttaa pientä. Niskoja piti todellakin varoa.

Mutta sitten kokeiltiin cuplatonia. Itkut hävisi kuin seinään. Esikoisen kanssa taas lisämaito auttoi asiaan.

Meiän tyttö alotti ilta huutamisen parin viikon iässä. Imetin sitä iltaisin monta tuntia ja maitoa mulla tulee siis ihan suihkuamalla eli riittävästi sitä kyllä saa. No kerran mulla meni hermot ja halusin nukkumaan, mies antoi mun pumppaamaa maitoa 50ml ja vauva oli tyytyväinen ja nukahti. Edelleen imetän illalla monta tuntia ja isä antaa sitten vielä pumpattua maitoa päälle, kun menen nukkumaan. Meillä se itku oli sit nälkää.

Iltaitku johtuu yleensä yliväsymyksestä ja samanaikaisesta nälästä. Vauva on liian väsynyt syömään ja liian nälkäinen nukahtamaan. Meillä iltaitkuihin on auttanut yöunien aikaistaminen, ja sen jälkeen kaikki syötöt pimeässä. Päivän aikana kannattaa myös syöttää mahdollisimman paljon. Pienet 20 min unet iltasella (esim. vaunuissa tai kantorepussa) voivat rauhoittaa lapsen niin että jaksaa syödä.

Meillä yksi lapsista oli tuossa iässä tissillä klo 18-23. Siis lähestulkoon ilman taukoa. Vain siinä pysyi tyytyväisenä ja minä vaihdoin tissiltä toiselle. Mies kantoi minulle syötävät ja juotavat siihen sohvalle ja katselin telkkaria samalla kun vauva vaihtoi rinnalta toiselle. Sellaiset pari viikkoa sitä kesti.

Yhteistyössä