Te joilla kokemuksia nukahtamislääkkeistä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uneton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uneton"

Vieras
Olen kärsinyt unettomuudesta (nukahtamisvaikeuksista, heräilystä ja aikaisesta heräämisestä) lapsen syntymän jälkeen (ei ole enää vauva ja nukku yönsä, mutta minulle unihäiriö jäi päälle).

Kävin nyt viimein lääkärissä, kun en taas yhtenä yönä saanut lähes ollenkaan unta. Hän määräsi Zopiclone-nukahtamislääkettä ja sanoi, että minun tulee ottaa viikon ajan joka ilta lääke ja että se parantaa unettomuuden.

Olen nyt kahtena iltana ottanut lääkkeen ja kyllähän siinä saa nukuttua (ei tosin ihan yhtä laadukasta unta kuin ilman). Mutta sitä jäin miettimään, että toimiiko tämä lääkitys tosiaan niin, että viikon päästä kun lopetan sen ottamisen, niin osaan taas nukkua? Näin lääkäri siis sanoi. Ihmetyttää, koska kuvittelisi, että sitten nukahtaminen olisi entistäkin vaikeampaa, kun ei ole sitä lääkettä..

Onko kellään kokemusta unettomuudesta ja lääkkeistä? Kaikki kokemukset otan ilolla vastaan, kun olen niin noviisi näissä asioissa.

No ei se ihan noin mene. Viikon aikana saat ehkä jonkin verran univelkaasi takaisin, jonka jälkeen voit taas kokeilla ilman lääkkeitä. Mulla auttoi se, että tiedostin lääkkeitä olevan kaapissa varalle, mikäli uni ei tule ja yllättäen se tulikin ilman lääkkeitä. Toki ensin käytin varmaan sen viikon, mut sitten kun olin ilman niin toimi ok. Tuli kyllä aikoja, jolloin oli taas käytettävä niitä.

Mä käytin aikanaan sressin takia viikon ja sain sillä tasattua unirytmin aika kivasti ja nukuttua univelkaa pois.. Eli viikon käytön jälkeen en ollut enää niin väsynyt ettei edes uni tullut ja elämä helpottu. Mut toimiiko se kaikilla, on sit eri asia.

Mä olen joskus ottanut nukahtamislääkkeen ja sain unen päästä kiinni tod nopeesti mutta se olo aamulla.... Tuntui ettei olis yhtään nukkunu ja pää pyöri ku karuselli. Suussa maistu ihan karseelle. Ihan ku kankkusessa olis ollu.

Kyllä useimmille unilääkkeistä tulee rebound-unettomuutta, joka tarkoittaa että lääkkeen lopettaminen aiheuttaa unettomuutta. Jo yhden kerran käyttö voi tämän tehdä. Kestää yleensä vain yhden yön, mutta jos sinulla on unihäiriö, niin tuskin se mihinkään viikossa häviää.

Yhteistyössä